"Кримська Свiтлиця" > #52 за 28.12.2007 > Тема "Душі криниця"
#52 за 28.12.2007
ЧАРИ Р╤ЗДВЯНО-НОВОР╤ЧНИХ СВЯТ
ДОРОГА ДО ХРАМУ
Шановна редакц╕╓ «Кримсько╖ св╕тлиц╕»! Насм╕лився запропонувати на ваш розсуд короткий виклад сво╖х лекц╕й, як╕ читав у товариств╕ «Просв╕та». «Чари р╕здвяно-новор╕чних свят» це фактично дв╕, але дотичн╕ теми. Висилаю ╕ фотограф╕ю «Р╕здвяний д╕дух на покут╕ укра╖нсько╖ хати», а ще колядку 40-х рок╕в минулого стол╕ття. З Новим роком! Веселих свят та смачно╖ кут╕ вам ╕ вашим читачам. З повагою, Василь ГОДЯК. м. Сосн╕вка Льв╕всько╖ обл.
Популярна колядка 40-х рок╕в, яку колядують у нас ось уже 60 л╕т. Настав Святий веч╕р В сорок сьом╕м роц╕. Плач по наш╕й Укра╖н╕, Плач на кожн╕м кроц╕. Настав Святий веч╕р, З неба з╕рка ся╓. Увесь нар╕д укра╖нський Вечерять с╕да╓. С╕ли вечеряти Мати з д╕точками, Зам╕сть мали вечеряти, Облились сльозами. С╕ли вечеряти, Д╕ти ся питають: «Мамо, мамо, де наш тато, Чом не вечеряють?» - Батько у невол╕, В далек╕м Сиб╕р╕ Спомина╓ Святий веч╕р В нас на Укра╖н╕. А там батько й мати За синами плачуть, Трьох ╖х було як сокол╕в, Б╕льше не побачуть. Син╕в повбивали, Села попалили. Як татарськ╕ дик╕ орди, Згарища лишили. Дай нам, милий Боже, Все це перенести ╤ дожити то╖ днини, Що Укра╖на воскресне!
Прикарпатське село сорокових рок╕в минулого стол╕ття. Довг╕ груднев╕ вечори. Молодь збира╓ться, але не для розваг: Пилип╕вка, п╕ст. Скоро р╕здвяно-новор╕чн╕ свята. Потр╕бно приготувати костюми для Миколая, ангела, чорта, ╕нших персонаж╕в вертепного д╕йства. Поки 14 - 15-р╕чн╕ хлопц╕ все це роблять, ╖хн╕ ровесниц╕ плетуть д╕духи. Колосок до колоска по 30 - 31 в пучок. Пучк╕в дванадцять. Кожен обмотаний солом’яною смужкою або сплетеною косичкою. Суха солома лама╓ться, тому треба ╖╖ розпарити у окроп╕, вир╕зати необх╕дн╕ стебла, розр╕зати по довжин╕, розпрасувати ╕ знову намочити. Плетуть д╕вчата д╕духа ╕ колядують. Хлопц╕ теж не мовчать. У во╓нн╕ та пово╓нн╕ роки, окр╕м д╕духа, почали ставити на Святвеч╕р ╕ ялинку. То для не╖ робили ╕ прикраси з паперу та соломи, я╓чних шкаралупок, ялинкових шишок, вати. Все це фарбувалося, вир╕залося, кле╖лося. Чудов╕ ╖жачки, рибки, паяци, зайчики, пташки - фантаз╕я творила красу. А все, зроблене сво╖ми руками, - найкраще. ╤ нарешт╕ прийшло довгождане. Серед ноч╕ дзвоник. Ходить святий Миколай ╕з ангелом ╕ чортом. Мами, тата будять малечу: нехай ангел вручить ╖м подарунок в╕д Миколая, а неслухняним чорт подару╓ р╕зку, а то ╕ доброго патика. 6 с╕чня, строгий п╕ст. Зранку господиня з╕ старшими дочками пора╓ться б╕ля печ╕ ╕ на кухн╕. Треба спекти «василя» ╕ «маланку», приготувати дванадцять страв або хоч дек╕лька: кутю, узвар, борщ, кашу, голубц╕, вареники, пампушки, засипану пшоном квашену капусту, гриби, печену картоплю, квашу, кисилицю. Ус╕ дванадцять п╕сн╕. Д╕ти покупан╕, одягнен╕ у чист╕ сорочечки. Коли милися-купалися батьки, д╕ти н╕коли не бачили. Робили вони це у ком╕рц╕ чи с╕нях при зачинених дверях. Д╕ти н╕коли не бачили нав╕ть до пояса роздягнених батьк╕в. «Вже з╕йшла з╕рниця!» - кричить д╕твора. Батько заносить до хати плетеного д╕духа або сн╕п жита чи пшениц╕. Ставить його на покут╕, а на ст╕л ╕ п╕д ст╕л - с╕но. Д╕твора прикраша╓ д╕духа т╕стечками, гор╕хами, яблуками, кетягами калини. Мама застеля╓ ст╕л обрусом, розставля╓ страви. У центр╕ дв╕ спец╕ально спечен╕ хл╕бини - «василь» ╕ «маланка», як╕ стоятимуть на стол╕ до Нового року. Довкола цих хл╕бин в╕нок часнику, п╕д ними зерно ╕ грош╕. Коло столу д╕жа або д╕йниця. У с╕н╕ п╕д столом кудкудаче ╕ квокче д╕твора: щоб кури неслися й квоктали. Все готове до Свято╖ вечер╕. Господар обходить комору, хл╕в, стодолу, пов╕тки ╕ зн╕ма╓ все, що висить: щоб борги не вис╕ли. Нарешт╕ вся родина за столом. Запалю╓ться св╕чка ╕ урочисто звучить молитва. Батько набира╓ ложку каш╕ ╕ кида╓ до стел╕: щоб бджоли ро╖лися ╕ щоб худоба множилась. Друга ложка кут╕ ╕ кожно╖ страви у д╕жу або д╕йницю для худоби. Кутю бажано було ╖сти ╕з заплющеними очима, щоб злод╕╖ не бачили, де ╕ що красти. П╕сля вечер╕ ус╕ колядують. Спочатку вдома. Тод╕ з вертепом, ╕з з╕ркою або невеликим гуртом по дек╕лька хлопц╕в ╕ д╕вчат ходять «в╕д хати до хати, щоби браттям-укра╖нцям колядувати». А ще носять вечерю д╕дов╕ й баб╕ та хрещеним батькам. На ранок - ус╕ до церкви. Х╕ба нем╕чн╕ та найменш╕ вдома. Ц╕лий день на Р╕здво хлопц╕ ходять з вертепом. П╕д веч╕р ус╕ люди, що були на веч╕рн╕, колядують на плебан╕╖ священиков╕. А тод╕, розд╕лившись на дв╕ або дек╕лька груп, обходять все село, колядуючи кожному господарю та господин╕. В╕дколядували три дн╕ свят ╕ колядуватимуть аж до Стр╕тення. А поки що настало 13 с╕чня, Маланки. Хлопц╕ ╕ д╕вчата ╕з музикою водять по селу Василя та Маланку. Хлопця переодягають Маланкою, а д╕вчину Василем. «Наша Маланка не сама ходить, ╖╖ Василь вродливий водить», - сп╕вають, в╕тають ╕з Новим роком, в╕ншують. Маланка поводилася приблизно так, як у вертеп╕ чорт: мете хату, витрушу╓ подушки, ми╓ миски, б╕лить хату ╕ т. д. Василь вгамову╓ ╖╖. На Маланки по деяких м╕сцевостях теж варять кутю ╕ називають ╖╖ щедрою. 14 с╕чня. Дн╕╓. В╕д хати до хати ходять хлопчики-пос╕вальники. «С╕йся, родися жито-пшениця ╕ всяка пашниця», - в╕ншують вони, в╕тають господар╕в ╕з Новим роком. Ви не задумувалися, чому серед зими, в морози та сн╕говицю ╕ раптом: «С╕йся, родися...»? Хто коли с╕яв взимку? Озимину с╕яли восени, а яре зб╕жжя - навесн╕. Зимою х╕ба небо с╕яло - зас╕вало землю сн╕гом. 700 - 800 рок╕в тому на Укра╖н╕ новий р╕к починався з весняного р╕внодення. Напередодн╕ Нового року в урочист╕й обстановц╕ господар заносив до хати д╕духа - заготовлений ще ╕з жнив перший сн╕п урожаю, ╕ встановлював його на покут╕, найпочесн╕шому м╕сц╕ в осел╕. Це робилося на знак пошани, на знак пам’ят╕ про прад╕да Ора, що навчив наших людей р╕льництва. Наш╕ прад╕ди в╕рили, що дух Ора живе у зерн╕, у пшеничних та житн╕х колосках. Принесений господарем сн╕п д╕ти прикрашали виробами ╕з т╕ста та плодами дерев ╕ земл╕. Уся родина с╕дала до столу вечеряти. Починали ╕з кут╕ (колива). Це була поминальна страва. Поминали ус╕х померлих предк╕в, частували кутею ус╕х тварин, як╕ були в господарств╕. Всю кутю не з’╖дали: залишали частину для душ померлих, як╕ вноч╕ повинн╕ були прийти у дом╕вку, с╕сти за ст╕л ╕ пригоститися. Мак╕тру ╕з кутею ставили п╕д д╕духа (д╕да), а за перевесло встромляли ложки. Оск╕льки сн╕п-д╕дух стояв на покут╕, то, можливо, ╕ поминальна страва одержала свою назву в╕д слова «кут», хоча вчен╕-мовознавц╕ заперечують це, а дають ╕нш╕ пояснення. На св╕танку першого дня нового року господар виносив д╕духа на т╕к, обмолочував. Соломою обв’язували плодов╕ дерева, а решту спалювали. Обряд спалювання д╕духа по деяких наших селах трива╓ ╕ донин╕. Вранц╕ господар ╕з синами ви╖жджав у поле ╕ зерном ╕з д╕духа зас╕вав щойно виорану першу борозну, а сини бажали хорошого врожаю: «С╕йся, родися жито-пшениця...» Зичили хорошого врожаю р╕дним, сус╕дам ╕ вс╕м знайомим. Скептики можуть засумн╕ватися, зв╕дк╕ля так╕ дан╕ та запропонувати ╕нш╕ пояснення. А в╕дома всьому св╕тов╕ наша щедр╕вка «Щедрик, щедрик, щедр╕вочка, прилет╕ла ласт╕вочка» х╕ба не ╓ твердженням, що Новий р╕к на Укра╖н╕ починався весною, ╕ лише в╕д 1364 року - з 1 с╕чня. Помандрував на с╕чень ╕ весняний новор╕чний обряд. Василь ГОДЯК.
СВЯЩЕННИЙ ВОГОНЬ З КОЛИСКИ ХРИСТИЯНСТВА ДОСТАВЛЕНО В УКРА╥НУ М╕н╕атюрна В╕фле╓мська «зоря» з╕йшла на Льв╕в - пластунська естафета доставила сюди вогонь, запалений у б╕бл╕йному м╕ст╕. На прикордонному переход╕ Рава Руська голова м╕ського скаутського осередку Юр╕й Гвоздович прийняв трепетний плом╕нець з рук свого польського колеги Анджея Дзюби. У спец╕альному контейнер╕ вогник доставлено до кафедрального Святоюрського собору, зв╕дки в╕н пошириться на православн╕ й католицьк╕ храми рег╕ону, прийде у л╕карн╕, сиротинц╕, гер╕атричн╕ центри та ╕нш╕ соц╕альн╕ заклади. А велосипедний заг╕н терноп╕льських пластун╕в вирушив ╕з дорогоц╕нною ношею до столиц╕. В нед╕лю на Володимирськ╕й г╕рц╕ його благословили патр╕архи укра╖нських православних Ки╖вського патр╕архату та автокефально╖, греко-католицько╖ ╕ римо-католицько╖ церков, п╕сля чого вогник вирушив до вс╕х рег╕он╕в держави. Традиц╕я запалювати р╕здвян╕ св╕чки в╕д В╕фле╓мського вогню народилася в св╕т╕ з благословення Папи ╤вана Павла ╤╤ понад двадцять рок╕в тому. Укра╖на долучилася до священно╖ естафети в 1998 роц╕. В╕дтод╕ щороку тисяч╕ мирян освячують сво╖ дом╕вки сяйвом колиски християнства. Цього року в ╢вропу вогонь доставили австр╕йськ╕ скаути. Подальший його шлях прол╕г через Словаччину ╕ Польщу. Дал╕ естафета продовжиться до Молдав╕╖ та Рос╕╖. Кр╕м того, в╕н ося╓ найвищу карпатську вершину - Говерлу, немов очищуючи ╖╖ в╕д скверни та розсилаючи р╕здвяне благословення в ус╕ к╕нц╕ кра╖ни. ПАПА РИМСЬКИЙ ЗАСТЕР╤Г В╤Д СПОЖИВАЦЬКОГО СТАВЛЕННЯ ДО СВЯТА Р╤ЗДВА Свято Р╕здва Христового, що наближа╓ться, «оточене матер╕ал╕змом, внутр╕шн╕ми ╕ зовн╕шн╕ми пустелями, у яких ╕сну╓ людина нашого часу». Таке попередження прозвучало з вуст Папи Римського Бенедикта ХVI п╕д час традиц╕йно╖ нед╕льно╖ молитви «Ангелус», пов╕домля╓ УКР╤НФОРМ з посиланням на ╤ТАР-ТАРС. Звертаючись з в╕кна свого робочого каб╕нету в Апостольському палац╕ до десятк╕в тисяч паломник╕в, як╕ з╕бралися на площ╕ Святого Петра, понтиф╕к процитував ╓вангельський уривок з╕ словами ╤оанна Хрестителя. «Голос великого пророка допомага╓ нам, чолов╕кам ╕ ж╕нкам, зрозум╕ти ╕стинне значення Р╕здва, торжество якого часто, на жаль, сприйма╓ться виключно у матер╕ал╕стичному план╕», - сказав Папа Римський. ЕКСПЕДИЦ╤Я БОЛГАРСЬКИХ СПЕЛЕОЛОГ╤В НА Р╤ЗДВЯН╤ СВЯТА ВИВЧАТИМЕ ПЕЧЕРИ В УКРА╥Н╤ Група болгарських спелеолог╕в з представник╕в трьох спелеоклуб╕в «Соф╕я», «╤скр», «Чорний верх» вируша╓ до Укра╖ни для вивчення печер. Перший маршрут досл╕дник╕в з Болгар╕╖ проляже до ще нев╕домих д╕лянок печер Озерна ╕ Кристальна, як╕ знаходяться б╕ля села Нижн╓ Кривче в Терноп╕льськ╕й област╕, ╕ нанесуть ╖х на карту п╕дземного св╕ту. Пот╕м вони побувають ще в одн╕й 120-к╕лометров╕й печер╕ в Терноп╕льськ╕й област╕. Вона знаходиться неподал╕к печери Оптим╕стична, яка завдовжки 250 к╕лометр╕в. Болгарськ╕ спелеологи спробують знайти галерею, яка пов’язу╓ дв╕ печери. Якщо ╖м це вдасться, то Оптим╕стичну буде визнано найдовшою печерою у св╕т╕, заявили на прес-конференц╕╖ кер╕вники експедиц╕╖, пов╕домля╓ власний кореспондент УКР╤НФОРМу. Болгарськ╕ спелеологи разом з╕ сво╖ми колегами з терноп╕льського клубу «Подолля», на запрошення яких ╖дуть в Укра╖ну, в╕дсвяткують 25 грудня Р╕здво. Буде проведено також сп╕льн╕ спортивно-досл╕дницьк╕ змагання б╕ля печери Млинки. Експедиц╕ю болгарських спелеолог╕в в Укра╖н╕ розраховано на десять дн╕в, з яких в╕с╕м пройде повн╕стю п╕д землею. Для багатьох болгарських журнал╕ст╕в, що прийшли на прес-конференц╕ю, пов╕домлення кер╕вник╕в експедиц╕╖ про наявн╕сть в Укра╖н╕ багаток╕лометрових печер стало справжн╕м в╕дкриттям. Представники ЗМ╤ пооб╕цяли стежити за роботою болгар ╕ в деталях розпов╕сти про вс╕ в╕дкриття, як╕ пощастить ╖м зробити в Укра╖н╕.
СВЯТ╤ ОТЦ╤ ВИШИКУВАЛИСЯ В П╤КЕТИ, ПРОТЕСТУЮЧИ ПРОТИ ГР╤ХОВНОСТ╤ ЧИНОВНИК╤В Параф╕яни християнських церков Херсона п╕кетували прим╕щення м╕ськвиконкому. У такий спос╕б вони висловили протест проти холоднеч╕ в дом╕вках мешканц╕в обласного центру. Орган╕затором акц╕╖ виступило духовенство Херсонсько╖ ╓парх╕╖ Укра╖нсько╖ православно╖ церкви Ки╖вського патр╕архату. Як наголосив у виступ╕ на м╕тингу арх╕╓пископ Дам╕ан, п╕кет не спрямований на протистояння з владою, в╕н св╕дчить про небайдуж╕сть до проблем громадян, що замерзають через в╕дсутн╕сть тепла в дом╕вках. «Ус╕м зрозум╕ло, що ця жахлива ситуац╕я виникла з двох причин: об’╓ктивно╖ — природно╖ ╕ суб’╓ктивно╖ — гр╕ховно╖. Природна причина — очевидна. Тим часом, в Херсон╕ ╓ люди, як╕ поставлен╕ п╕клуватися про сво╓часний ремонт опалювальних систем. ╤ ось саме тут спрацьову╓ людський чинник — гр╕ховн╕сть... На наших очах за безц╕нь продають кращ╕ земл╕ ╕ д╕лянки, що належать вс╕й наш╕й громад╕. Люди, що поставлен╕ керувати, втратили сов╕сть ╕ страх Божий... Промовчати сьогодн╕ — це вже гр╕х непробачний. Ситуац╕я надкритична: люди в неопалюваних будинках — на меж╕ загибел╕. Прояв╕мо себе г╕дними громадянами нашо╖ земно╖ В╕тчизни ╕ в╕рними чадами Бога Всевишнього», — зазначив арх╕╓пископ. («Голос Укра╖ни»).
СВЯТИЙ МИКОЛАЙ В ГОСТЯХ У СЕВАСТОПОЛЬЦ╤В Св╕тлим, рад╕сним та щедрим був День Святого Миколая для севастопольсько╖ д╕твори, що зав╕тала до Укра╖нського культурно-╕нформац╕йного центру. На школяр╕в з м╕сцево╖ школи-г╕мназ╕╖ №1 та школи №3 – переможц╕в конкурсу декламатор╕в укра╖нських поез╕й, д╕тей в╕йськових моряк╕в, вихованц╕в Севастопольського дитячого будинку №2 чекали подарунки: ц╕кав╕ укра╖нськ╕ книжки та солодощ╕, а також розважальн╕ ╕гри й конкурси, як╕ щор╕чно готу╓ до цього св╕тлого Дня колектив Севастопольського культурно-╕нформац╕йного центру. До орган╕зац╕╖ свята долучилися: отець Микола, священик греко-католицько╖ церкви, а також севастопольський осередок Союзу укра╖нок. Подарунки для д╕тей придбан╕ за кошти надан╕ п. Тетяною Яс╕нською (США), укра╖нським ж╕ноцтвом з Велико╖ Британ╕╖ та греко-католицькою церквою м. Севастополя. До реч╕, цього року вперше на день Святого Миколая подарунки отримали курсанти Севастопольського в╕йськово-морського ╕нституту. Шоколад та ╕конку в╕д Святого Миколая передав ╖м капелан отець Микола. Л╕д╕я СТЕПКО.
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 28.12.2007 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5437
|