"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема "Душі криниця"
#41 за 12.10.2007
СВЯТАЯ ПОКР╤ВОНЬКО...
ДУХОВН╤СТЬ
Покрова Пресвято╖ Богородиц╕ - Велике Богородичне свято, яке було встановлене на честь з’явлення Матер╕ Божо╖ в одному ╕з храм╕в Константинополя в Х ст. За правл╕ння ╕мператора VI Ф╕лософа (886 - 912), коли на м╕сто напали вороги, жител╕ молилися на всен╕чн╕й служб╕ у Влахернському храм╕. Саме в цей час виходець ╕з укра╖нських земель угодник Божий Андр╕й, Христа ради юродивий, побачив п╕д церковним склеп╕нням з’явлення Пресвято╖ Богородиц╕ в оточенн╕ ангел╕в, пророк╕в ╕ апостол╕в. Мат╕р Божа молилася за весь християнський св╕т ╕ покривала християн сво╖м омофором. Св. Андр╕й ╕з хвилюванням запитав у свого учня ╢пифан╕я: «Чи ти бачиш брате, Царицю ╕ Владику вс╕х, яка молиться за весь св╕т?» На що той в╕дпов╕в: «Бачу ╕ жахаюся». Це з’явлення було прославлене присутн╕ми в храм╕ людьми, як╕ ув╕рували в допомогу Матер╕ Божо╖ у ╖хн╕й боротьб╕ ╕з загарбниками. Згодом цю под╕ю прославили у всьому Константинопол╕, а на Рус╕ в XI ст. поширилось свято Покрови Пресвято╖ Богородиц╕, яке в╕днесли на 1.10 (за новим стилем 14.10). З тих п╕р було збудовано чимало Богородичних Покровських храм╕в на укра╖нських землях. Особливо шанували Мат╕р Божу укра╖нськ╕ козаки, як╕ в Запорозьк╕й С╕ч╕ збудували церкву свято╖ Покрови та замовили чимало Покровських ╕кон. На них зображено укра╖нських гетьман╕в ╕ козак╕в, як╕ готов╕ п╕дкласти сво╖ плеч╕, щоб п╕дтримати хоча б частину того небесного омофору, який трима╓ над нашим народом Богородиця. Тому-то в сучасному укра╖нському календар╕ 14 жовтня в╕дзнача╓ться ще й День укра╖нського козацтва та День молитви за вс╕х полеглих за волю ╕ державн╕сть Укра╖ни. В народному св╕тосприйнятт╕ Покрова покровительствувала земл╕ ╕ погод╕, д╕вчатам ╕ ж╕нкам, домашньому затишку, шлюбу ╕ здоров’ю людей. Люди в╕рили, що в╕д цього свята не можна будь-що робити в пол╕ чи город╕, бо земля вже в╕дпочива╓ (до Благов╕щення). А тому до свята хутко зак╕нчували вс╕ с╕льськогосподарськ╕ справи. В народ╕ з цього приводу жартували: «Прийшли жнива - лежить баба нежива, а настала Покрова - вона стала здорова». Вважалося, що оселя, утеплена до Покрови, краще збер╕гатиме тепло взимку. Тому господин╕ до свята п╕дмазували та п╕дб╕лювали сво╖ хати, а вдосв╕та робили перше пропалювання печ╕, бо тод╕ протягом холод╕в тепло буде добре триматися в печ╕ ╕ осел╕. Щоб хата не була вогкою, то вноч╕ ритуально спалювали к╕зяка, а по кутках горища клали шматки дернини (вир╕зано╖ трави з землею) кор╕нням догори. З тих же мотив╕в, щоб Покрова оп╕кувалася домом, в цей день освячували осел╕ свяченою водою та празниковою св╕чкою, а також вселялися в нову хату й справляли новос╕лля. Для того, щоб ус╕ домочадц╕ були протягом року здоровими, старша господиня брала вишитого рушника з-над Богородично╖ ╕кони й розв╕шувала його над вх╕дними дверима. П╕д ним ставала вся родина, ж╕нка проказувала: Пресвята Покр╕вонько, Перед тво╖м покривалом, Голови схиля╓мо. А вс╕ сп╕вали дал╕: Проха╓мо, Покр╕вонько, Од лиха укрити, Здоров’ячко наше Знов нам обновити. Вважалося, що Покрова ╓ покровителькою д╕вчат ╕ сприя╓ усп╕шному зам╕жжю. Тому вдосв╕та юнки ставали перед образами Богородиц╕ й палко молилися: Свята Покр╕вонько, Покрий мен╕ гол╕воньку Оце ос╕нню. Хоч ╕ драною хустиною, Аби з хорошою дитиною, Щоб ╕з сторони, Щоб свекорко, як батенько, До мене були, Свекр╕вонька, як мат╕нка, Мене прийняли. Особливо сл╕зно молилися й покладали над╕ю на Покрову т╕, що «засид╕лися в д╕вках». Свята Покр╕вонько, Покрий мен╕ гол╕воньку Хоч онучою, Бо дуже д╕вкою надокучило, Та прикрий паляницею, Щоб я була молодицею. У тих селах, де були збудован╕ церкви на честь Покрови Пресвято╖ Богородиц╕, влаштовували в цей день храмов╕ свята. До батьк╕в часто приходили одружен╕ д╕ти та родич╕ з ╕нших поселень, ╕ вс╕ разом празникували, поминали померлих родич╕в, в╕д яких, вважали, залежить зм╕на п╕р року та благополуччя родини в нов╕й пор╕. На Покрову стар╕ люди прим╕чали погоду. За народним прогностиком вважалося, якщо в цей день нема╓ сн╕гу, то ще довго не буде. Теплу та безсн╕жну зиму в╕щував п╕вденний в╕тер, а п╕вн╕чний - навпаки. Андр╕й ГУРБИК, старший науковий сп╕вроб╕тник ╤нституту ╕стор╕╖ Укра╖ни.
Яка погода на Покрову, такою буде ╕ зима. Якщо в цей день сн╕г не покрив землю — не покри╓ в листопад╕ та грудн╕. Якщо до цього дня не опаде з вишень листя — на теплу зиму. Зранку в╕тер з п╕вдня, а по об╕д╕ ╕з п╕вноч╕ — початок зими буде теплим, але згодом похолода╓. Якщо в╕тер з п╕вдня низовий — зима буде теплою, з п╕вноч╕ гор╕шн╕й — холодною, ╕з заходу — сн╕жною; коли ж протягом дня в╕тер зм╕нюватиме напрямок, то ╕ зима буде нест╕йкою. Хто лежить до Покрови, той продасть ус╕ корови. До Покрови давали молоко корови, а п╕сля Покрови п╕шло молоко в роги коров╕. До Покрови думай про пашу коров╕. Минула Покрова — з’╖ла полудень корова. По Покров╕ ╕ сл╕д по коров╕. По Покров╕ — то ╕ по теплов╕. Настали жнива — лежить баба нежива, а прийшла Покрова — стала баба здорова. Прийшла Покрова — зосталася здорова. Недалеко до Покрови — ще с╕на накошу, а прийшла Покрова — зан╕м╕ла мова. Покрова всю землю покрива╓ листям або сн╕гом. Прийшла Покрова — натопи хату без дрова. Прийшла Покрова — всохла д╕брова. Прийшла Покрова — сиди, чумаче, вдома. Хто с╕╓ по Покров╕, той не ма╓, що дати коров╕; ...той виводить взим╕ по коров╕; ...той в╕дс╕ва╓ по коров╕. Покрова накрива╓ траву листям, землю сн╕гом, воду льодом, а д╕вчат — шлюбним в╕нцем. Прийшла Покрова —зарев╕ла д╕вка, як корова. Покр╕вонько, Покр╕вонько, покрий мен╕ гол╕воньку яков-таков онучею, хай д╕вкою не мучаюсь; ...як не хусткою, то онучею, бо д╕вкою вже надокучило; ...хоч ганч╕ркою, аби я була ж╕нкою.
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 12.10.2007 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5194
|