"Кримська Свiтлиця" > #40 за 05.10.2007 > Тема "З потоку життя"
#40 за 05.10.2007
МАХНОВСЬКА ╤ДЕЯ - ФРАГМЕНТ ЗАГАЛЬНОУКРА╥НСЬКО╥?
ЗУСТР╤Ч ДЛЯ ВАС
ПРО щор╕чний книжковий форум, що в╕дбува╓ться у Львов╕, можна писати довго. Нав╕ть дек╕лька том╕в - ╕ це без "води", а лише саму суть. Тому для мене розписати до найменших подробиць "Форум-2007" - р╕ч майже неп╕дйомна. Зазначу лише одну деталь: при╖здив ╕ в╕дв╕дав Форум видавц╕в сам Президент. Звичайно, як водиться, вс╕ входи ╕ виходи в╕дразу перекрили, ╕ посп╕лкуватися ╕з В╕ктором Ющенком могли т╕льки т╕ щасливчики, як╕ на цей момент були в Палац╕ мистецтв. Багатотисячний натовп чекав години чотири, аби побачити В╕ктора Андр╕йовича. Говорили про нього р╕зне, але загальне враження таке: чекали Свого. Може, колись так ставилися до Симона Петлюри чи до Богдана Хмельницького. Можна лише здогадуватись, бо хто пам’ята╓ т╕ часи? Оцим, мабуть, ╕ вичерпа╓ться моя цьогор╕чна ╕нформац╕я про Форум. Загальна ╕нформац╕я, описова... Але ж Форум - це ще й г╕гантська ╕нтел╕гентська тусовка! Може, й найб╕льша в Укра╖н╕. За одне т╕льки це можна денно ╕ нощно (ц╕лий р╕к в╕д вересня до вересня!) дякувати Олександр╕ Коваль - президенту Форуму. ╤ молитися за ╖╖ здоров’я. Бо можливост╕ тут в╕дкриваються величезн╕. Справжн╕й Клондайк укра╖нсько╖ думки! Я опишу т╕льки дек╕лька зустр╕чей, а читач соб╕ нехай домислить решту. Це ж тисяч╕ контакт╕в! А люди на Форум приходять не найдурн╕ш╕... Отже, читачам "Кримсько╖ св╕тлиц╕" пропону╓ться перше ╕нтерв’ю ╕з сер╕╖ "Зустр╕ч╕ на Форум╕". Саме п╕д такою назвою, думаю, ╖х варто подати. Перший м╕й сп╕вбес╕дник - в╕домий харк╕вський письменник Серг╕й Жадан. - Пане Серг╕ю, саме зараз читаю вашу книгу "Анарх╕я в Укра╖н╕". Чимось манить вас Гуляйполе... ╤ махновщину ви розгляда╓те як щось питомо укра╖нське. Не вс╕ тут, у Львов╕, Нестора Махна сприймають добре. Адже з Петлюрою воював, Григор’╓ва знищив, а пор╕внювати його степову запор╕зьку вольницю ╕з зал╕зною ОУН╕вською дисципл╕ною (яка випливала з "Декалогу" ╕ донцовщини) - взагал╕ н╕яких п╕дстав. Р╕зн╕ стих╕╖... Недаремно ж кримський ╕сторик ╤гор Лос╓в у сво╖й статт╕ "Де тече геопол╕тичний Збруч?" д╕лить Укра╖ну на чотири частини: "Бандер╕вську" (все, що на Зах╕д в╕д Збруча), "Петлюр╕вську" (Под╕лля, Пол╕сся, Центр з Полтавщиною ╕ К╕ровоградщиною включно), "Махновську" - Запор╕жжя, Дн╕пропетровщина, Херсонщина, Одеська ╕ Микола╖вська област╕. ╤, нарешт╕, "Радянська", або, як пише автор, "сов╓тська" Укра╖на... Це Харк╕вська, Донецька, Луганська област╕ ╕ Автономна Республ╕ка Крим. Тож, як бачимо, "махновська Укра╖на" - це далеко не найг╕рший вар╕ант. Ви в╕дчули це ╕нту╖тивно? - Я в╕дчував, що Запор╕жжя - це також Укра╖на. Т╕льки тут ╓ сво╖ особливост╕. Звичайно, це не Галичина, не Под╕лля, не Черкащина... ╤дея махновщини для них ╓ б╕льш "сво╓ю", ан╕ж бандер╕вська чи петлюр╕вська. - ╤ншими словами, в Гуляйпол╕ легше виховати 500 махновц╕в, ан╕ж 50 петлюр╕вц╕в чи 5 бандер╕вц╕в? Може, й доц╕льн╕ше з точки зору економ╕╖ енергетичних ресурс╕в? - Безумовно, люди тягнуться до свого кор╕ння, до "виток╕в". ╥х б╕льше ц╕кавить те, що в╕дбувалося в цьому рег╕он╕, а не десь за п’ятсот чи тисячу к╕лометр╕в. ╤стор╕я свого краю багато в чому визнача╓ настро╖ та уподобання молод╕. - ╤ все ж, з вашо╖ книги я дов╕дався, що не вс╕ в Гуляйпол╕ добре сприймають в╕зити людей, як╕ ц╕кавляться махновщиною. - Це спадщина радянського пер╕оду, коли потр╕бно було приховувати сво╖ пол╕тичн╕ переконання. А, тим паче, якесь сво╓ (або ж сво╖х д╕д╕в-прад╕д╕в) в╕дношення до махновщини. Така вже склалася традиц╕я, ╕ дос╕ це трива╓. Хоча, з ╕ншого боку, сп╕лкуючись з м╕сцевими людьми на гуляйп╕льських фестивалях, я нер╕дко був св╕дком того, як люди в╕дкриваються... ╤ виявля╓ться, що ╖хн╕ предки брали активну участь у повстанському рус╕. ╤ багатьом д╕дус╕-бабус╕ розпов╕дали багато ц╕кавого про т╕ часи... Отже, людей можна зрозум╕ти - чому вони не в╕дкриваються. - Добре пам’ятають про репрес╕╖? - Безумовно. За будь-яку публ╕чну згадку про Махна можна було серйозно постраждати. Нав╕ть досл╕дники, як╕ вивчали цей пер╕од в 70-х роках, згодом стали ледь не м╕сцевими дисидентами. Хоча спочатку вони зовс╕м не ц╕кавилися пол╕тикою, просто були кра╓знавцями. - ╤ що, ╖х пересл╕дували? - Так, у них були проблеми. В КДБ не в╕тали досл╕дження в цьому напрямку. - Так, ця орган╕зац╕я пильно стежила за тим, щоб колишн╕й повстанський рух не впливав на формування м╕сцевого патр╕отизму в укра╖нц╕в. Скаж╕мо, в 1942 роц╕ Юр╕й Горл╕с-Горський подарував селянам з околиць Холодного Яру 44 прим╕рники двотомника "Холодний Яр". Ц╕ книжки КДБ вишуковував ╕ вилучав до ш╕стдесятих рок╕в! До 1974 року в структур╕ м╕сцевого КДБ був "уповноважений" по Холодному Яру. - Те ж саме було ╕ на Гуляйп╕лл╕. Та й взагал╕ в степах укра╖нського П╕вдня. Скаж╕мо, вивчаючи матер╕али про Галину Кузьменко, дружину "батька Махна", я д╕знався, що ╖╖ родич╕ вимушен╕ були зм╕нювати пр╕звища, ви╖здити в ╕ншу м╕сцев╕сть або якось приховувати сво╖ родов╕ зв’язки з Галиною. Це було нелегко, адже сама вона з Кам’яного Броду, що на Кривор╕жж╕, а там п╕всела Кузьменк╕в. - Галина Кузьменко була св╕домою укра╖нкою? Знаю, що свого часу вона була актив╕сткою Запор╕зько╖ "Просв╕ти"... - Думаю, що так. - ╤ вона не намагалася впливати на свого чолов╕ка? - Нестор Махно був не т╕╓ю людиною, на яку можна було сильно впливати... - Шкода. Може б, ╕ вплинула якось на його пол╕тичну позиц╕ю, ╕ в╕н не воював би з в╕йськами УНР. - Ну, ╕стор╕ю вже не перепишеш, не повернеш... Махно не був укра╖нським нац╕онал╕стом, але не був ╕ укра╖нофобом. Часом рос╕йськ╕ анарх╕сти (сучасн╕) стверджують, що укра╖нська ╕дея була для нього абсолютно чужою ╕ неприйнятною. Це не зовс╕м так, бо Махна п╕дтримували укра╖нськ╕ селяни. А вони в╕дстроювали не так ╕дею анарх╕зму, як свою територ╕ю. ╤ хот╕ли при цьому вир╕шити сво╖ соц╕альн╕ проблеми. Ясна р╕ч, що для них ╕дея державност╕, ╕дея укра╖нсько╖ самост╕йност╕ не була зовс╕м чужою. Багато людей "м╕грувало" з арм╕╖ в арм╕ю. Вони встигали "прослужити" ╕ у Петлюри, ╕ у б╕льшовик╕в, ╕ у Махна. - Мабуть, в кожному в╕йську була якась своя романтика. А в селянськ╕й арм╕╖ батька Махна ╖╖ було, мабуть, найб╕льше. "Кримська св╕тлиця" якось друкувала в╕рш╕ льв╕вського поета В╕ктора Мачальського. Сам рос╕янин, та ще й, зда╓ться, син в╕йськовослужбовця, а про Махна писав дуже тепло. ╤ зна╓те чому? - Чому? - Це все вплив тещ╕. Бо та була р╕дною сестрою рубаки-махновця. Не знаю вже - рядового чи командира, але видно, що сво╖м братом сестричка пишалася, ╕ ця любов передалася зятев╕, який з великою симпат╕╓ю писав про "ветер степей Приднепровья, где чёрное знамя взлетало крылато..." - Ц╕кавий факт. - Пригадую ще й так╕ рядки:
Пробитое пулями красных и белых, оно пролетало в шрапнели аккордах и в бой выводило не псов оробелых, а самых отчаянных и непокорных!
Саме остання обставина ╕ робить махновський рух ц╕нним для укра╖нства. Як-не-як, це був останн╕й приклад колективно╖ збройно╖ боротьби нащадк╕в запорожц╕в. Хай нав╕ть ╕ не зовс╕м св╕домих нащадк╕в... - Пафосно кажучи, образ Махна приваблю╓ багатьох присутн╕стю яко╖сь "чисто╖" романтики. Тому що б╕льш╕сть учасник╕в Громадянсько╖ в╕йни були т╕╓ю чи ╕ншою м╕рою скомпрометован╕ сво╖ми д╕ями. "Червон╕" - перш за все. Внасл╕док пол╕тики б╕льшовик╕в. Багато чорних плям було ╕ на прапор╕ "Б╕лого руху". А представники укра╖нських рух╕в? "Гетьманц╕", "соц╕ал-демократи", "боротьбисти"? Пересварилися ╕ втратили чудову нагоду здобути Укра╖нську державу. - Махно тут д╕йсно, трохи вигра╓. Бо╓ць ╕ романтик. А оск╕льки до рос╕ян ставився ц╕лком толерантно, то ╕ тепер для багатьох з них ╓ таким соб╕ "укра╖нським Че Геварою". Важлива обставина для того п╕вденного краю, чи не так? - Звичайно. Ф╕гура, яка може об’╓днувати. - Може ╕ повинен! ╤ це виг╕дно для Укра╖ни, адже все одно Гуляйполе ╓ символом укра╖нського волелюбного духу. А його тепер╕шня зрос╕йщен╕сть не ма╓ сутт╓вого значення. Треба т╕льки докласти чимало зусиль, щоб зробити Махна "сво╖м". А поки що ф╕льми про нього зн╕мають рос╕яни... Як вам останн╕й ф╕льм про Махна? - По-мо╓му, нормальний. Принаймн╕, в╕н набагато кращий, н╕ж ус╕ попередн╕ ф╕льми радянсько╖ доби. - Кращий то кращий, але й Галину Кузьменко тут показано далеко не укра╖нкою (добре, що хоч не шльондрою з цигаркою в зубах), та й актора на роль вождя анарх╕ст╕в могли б п╕д╕брати б╕льш мужнього. - А мен╕ якраз актор сподобався. Наск╕льки можна судити з╕ спогад╕в сучасник╕в, в╕н був артистичним, схильним до театральних ефект╕в. Не був сталевим командиром ╕з зал╕зними нервами ╕ геро╖чною зовн╕шн╕стю. Геро╓м в╕н був т╕льки в силу обставин, що склалися, а не в силу свого характеру чи ген╕в. Вимушений був ╕ти в атаку п╕д ворож╕ кул╕, бо, сказавши "А", мусив говорити ╕ "Б". Тобто, будучи нос╕╓м ╤де╖, в╕н мусив в╕дстоювати ╖╖ збройним шляхом. Час той не залишав для нього жодного вибору. - В╕д к╕лькох людей чув думку: св╕домим кримчанам-укра╖нцям варто ╖здити не т╕льки на Р╕здво до Львова або в Кар-пати на День Незалежност╕... Але й на Хортицю, в Запор╕жжя та у Гуляйполе! Принаймн╕, це значно дешевше. А стосовно укра╖нознавчого, патр╕отичного ефекту, то треба пост╕йно думати: як зробити краще? - Так, це непоганий вар╕ант. Розум╕╓те, яка ситуац╕я склалася з Гуляйполем. Це чи не перший укра╖нський фестиваль на П╕вдн╕, який об’╓дну╓ людей ╕ з Заходу, ╕ з╕ Сходу. Це чи не перша акц╕я, де багато рос╕йськомовно╖ молод╕, ╕ вона в╕дкрива╓ для себе укра╖нських письменник╕в, поет╕в, взагал╕ сучасну укра╖нську л╕тературу. Аудитор╕я рос╕йськомовна ╕ в той же час - толерантна. Не те, що в Криму. - Ви були в Криму? В╕н вразив вас агресивн╕стю? - Так, у 2005 роц╕ я виступав перед м╕сцевою публ╕кою в Керч╕ ╕ був здивований нетерпим╕стю до укра╖нсько╖ мови. Дехто нав╕ть запитував мене - чому я взагал╕ взявся писати укра╖нською? Уявля╓те, вони сприймали цей факт як замах на сво╖ мовн╕ права... - Прикро, але факт. Це кримська д╕йсн╕сть. У Севастопол╕ могло б бути ще г╕рше... - Ну чому г╕рше? Мене ╕ в Рос╕╖ сприймали нормально... Я вже не кажу про Харк╕в, Запор╕жжя, Кривий Р╕г. Може, з╕грало свою роль те, що це було якраз п╕сля перемоги Помаранчево╖ революц╕╖? - Можливо. Кримчани зазвичай дез╕нформован╕ м╕сцевою пресою, ╕ в той пер╕од вони, очевидно, приготувалися до потужного "мовного" наступу з Ки╓ва. Або з╕ Львова. Т╕льки не з Харкова. Тому й накинулися на вас ╕з такими запитаннями. До реч╕, Серг╕ю, розкаж╕ть про мовну ситуац╕ю в Гуляйпол╕? - На фестивал╕ там мовна ситуац╕я дещо ╕нша, н╕ж завжди. Думаю, десь 50% на 50%. - Ну, для кримчан це майже Галичина. Так що треба ╖хати, освоювати найближч╕ терени! Ви допоможете орган╕зац╕йно? - Так. Якщо будуть бажаюч╕, то зв’яж╕ться з╕ мною десь у травн╕-червн╕ наступного року. Зроблю все можливе, адже це, д╕йсно, непогана ╕дея. Серг╕й ЛАЩЕНКО. м. Льв╕в.
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 05.10.2007 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5165
|