"Кримська Свiтлиця" > #33 за 17.08.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
#33 за 17.08.2007
ЛЕГЕНДАРНИЙ КОШОВИЙ ОТАМАН ╤ВАН С╤РКО
СЛ╤Д В ╤СТОР╤╥
Загуд╕в степ запорозький, Як Чорне море, - Понеслися запорожц╕ Облавою в поле... Ой не в╕тер в пол╕ гра╓, Не орел л╕та╓, - Ото ж С╕рко з товариством По степу гуля╓! (Укра╖нська народна п╕сня)
Запорозьке козацтво подарувало св╕тов╕ ц╕лу плеяду видатних вожд╕в, як╕ мужньо протистояли ╕ноземним загарбникам. Найяскрав╕ша постать серед них, якщо говорити про часи по смерт╕ Богдана Хмельницького, - ╤ван С╕рко, який не менш як 15 раз╕в обирався кошовим отаманом. Так часто, як С╕рка, на цю посаду не обирали н╕кого ╕з запорожц╕в! Ще за життя С╕рка його ╕м’я було осп╕ване в народних думах та п╕снях, ув╕йшло в легенди, стало символом волелюбного духу укра╖нського козацтва. Не випадково саме його великий художник Р╓п╕н вм╕стив як головного героя в центр╕ сво╓╖ знаменито╖ картини «Запорожц╕ пишуть листа турецькому султану». За д╕яльн╕стю С╕рка уважно стежили ╕ноземн╕ уряди, про нього розпов╕дали читачам газети Польщ╕, Н╕меччини, Швейцар╕╖ та ╕нших кра╖н, в╕н сам листувався ╕ був особисто знайомий з царями, королями, ханами, гетьманами, полководцями. Щиро дивувався анон╕мний автор польськомовно╖ «В╕ршовано╖ хрон╕ки» (1682 р.), чому простий козак з немилозвучним пр╕звищем ма╓ славу знаменитих мальт╕йських рицар╕в, як╕ геро╖чно боролися проти османсько╖ агрес╕╖, чому тако╖ слави не зажив якийсь король або князь? Сам же автор ╕ знайшов в╕дпов╕дь на сво╓ питання, вважаючи С╕рка виконавцем Божо╖ вол╕. Нав╕ть його пр╕звище, котрим звичайно кличуть пс╕в, автор розшифрував як Богом дане. С╕рко, за словами поета, був поставлений Богом як пес на сторож╕ християнських овечок, щоб вирвати ╖х ╕з вовчо╖ пащеки бусурман╕в... ╤ван С╕рко народився на початку XVII стол╕ття, близько 1610 року, на Правобережн╕й Укра╖н╕. Судячи з того, що в╕н був певний час в╕нницьким полковником, а козаки обирали сво╖ми кер╕вниками зазвичай сво╖х земляк╕в, можна вважати, що це сталося на В╕нниччин╕. Всупереч усталеному погляду, С╕рко походив не з сусп╕льних низ╕в, а з укра╖нського православного шляхетського роду. До реч╕, в тих краях шляхетський р╕д С╕рк╕в був в╕домий, як м╕н╕мум, з друго╖ половини XVI стол╕ття, наприклад, в╕д 1592 року джерела згадують под╕льського шляхтича Войтеха С╕рка ╕ його дружину Олену Козинську. Не випадково корол╕ Реч╕ Посполито╖ називали С╕рка уродзоним, а питання про ноб╕л╕тац╕ю С╕рка н╕коли не ставилося, бо в╕н ╕ так був шляхтичем. Зазвичай шляхтич╕ були письменними, не був винятком ╕ С╕рко, нав╕ть збереглася коп╕я з його п╕дпису. В ╕сторичн╕й л╕тератур╕ з легко╖ руки Дмитра Яворницького п╕шла гуляти верс╕я про неписьменн╕сть С╕рка, оск╕льки зам╕сть нього п╕д текстом Переяславських статей 1659 року п╕дписався гетьман Юр╕й Хмельницький. Якщо уважно проанал╕зувати цей випадок, то можна побачити, що не сам т╕льки С╕рко не поставив св╕й п╕дпис, але ще й деяк╕ представники козацько╖ старшини, насамперед вихованець Ки╓во-Могилянсько╖ академ╕╖, генеральний обозний Тим╕ш Носач, який був, поза сумн╕вом, прекрасно осв╕ченою людиною, ╕ до того ж збереглися його листи. Ясно, що С╕рко, як ╕ Носач, можливо, й дехто з╕ старшини, не ставили свого п╕дпису не тому, що були неписьменними, а тому, що не хот╕ли присягати московському царев╕ Олекс╕ю на дотримання тяжкого договору, який л╕кв╕довував незалежн╕сть Укра╖ни-Гетьманщини ╕ робив ╖╖ автономною частиною Московсько╖ ╕мпер╕╖. Зовн╕шн╕сть ╕ вдача С╕рка теж не завжди зб╕гаються з╕ звичними уявленнями про нього, що склалися п╕д впливом деяких художн╕х твор╕в. Як св╕дчать результати антрополог╕чного обстеження к╕стяка С╕рка, козацький ватажок мав зр╕ст вищий в╕д середнього (174 - 176 см), правильн╕ риси обличчя, р╕вний н╕с. Це, до реч╕, ╕нту╖тивно вловив Р╓п╕н, обравши прототипом для С╕рка в╕домого в╕йськового д╕яча генерала Драгомирова. Автор «В╕ршовано╖ хрон╕ки» вказу╓, що на нижн╕й губ╕ у С╕рка з правого боку була родима пляма червоного кольору, яку сучасники вважали «Божим знаком», даним на те, щоб в╕др╕зняти С╕рка в╕д звичайних людей. Великий гетьман коронний ╕ майбутн╕й король Реч╕ Посполито╖ Ян Собеський, який добре знав С╕рка ╕ бачився з ним у Брацлав╕ 1671 року, писав тод╕ ж у сво╓му лист╕: «С╕рко - чолов╕к дуже тихий, поступливий, лицарський ╕, зда╓ться, дуже зичливий, ма╓ велике дов╕р’я в козацькому в╕йську». ╤нш╕ джерела засв╕дчують, що славнозв╕сний козацький ватажок був глибоко рел╕г╕йним православним християнином, безср╕бником, нав╕ть аскетом, який р╕дко споживав м╕цних трунк╕в. С╕рко вносив пожертви на православн╕ храми та монастир╕, в╕дзначався високими моральними якостями, почуттям власно╖ г╕дност╕. Це був сильний, мужн╕й во╖н, суворий ╕ нав╕ть жорстокий до ворог╕в ╕ запроданц╕в. Рятуючи життя козак╕в, котр╕ в╕дступали на С╕ч п╕д зливою ординських стр╕л, в╕н якось виставив довкола табору живий засл╕н з полонених. З л╕топису Сам╕йла Величка в╕домо й про винищення С╕рком кримських «бут╕в» - обусурманених укра╖нц╕в, як╕ не захот╕ли повертатися на Укра╖ну. Разом з тим С╕рко гуманно поводився з бранцями, в╕дпускав без викупу вс╕х немусульман, нав╕ть ╓вре╖в, забезпечував г╕дн╕ умови полону й мусульманам. За кривду, запод╕яну полонен╕й туркен╕, татарц╕ або черкешенц╕, в╕н засуджував козака-винуватця нав╕ть до смертно╖ кари. Ц╕лком достов╕рними виглядають св╕дчення «╤стор╕╖ Рус╕в» про повернення з наказу С╕рка худоби одн╕й багатод╕тн╕й татарц╕, про його дозв╕л деяким татарським родам кочувати на землях В╕йська Запорозького тощо. Звичайно ╕сторики та письменники друго╖ половини XVII стол╕ття в╕дзначали в╕йськов╕ доблест╕ С╕рка, причому це робили й т╕, як╕ вороже ставилися до визвольно╖ боротьби укра╖нського народу. Це стосу╓ться насамперед польського хрон╕ста Весп╕яна Каховського, який писав: «Страшний в╕н був в орд╕, бо був досв╕дчений у в╕йськових справах ╕ в╕дважний кавалер... гожий чолов╕к, вояцько╖ натури ╕ не боявся ан╕ сльоти, ан╕ морозу, ан╕ сонячно╖ спеки. В╕н був чуйний, обережний, терпляче зносив голод, був р╕шучий у во╓нних небезпеках ╕, що найб╕льша р╕дк╕сть серед козак╕в, - завжди тверезий. Вл╕тку в╕н перебував на порогах, а взимку - на укра╖нському пограничч╕. В╕н не любив марнувати час або упадати коло ж╕ноцтва, раз у раз бився з татарами...» На жаль, майже зовс╕м нема╓ даних про першу половину життя С╕рка. Та й друга, щиро кажучи, рясн╕╓ «б╕лими плямами». З певною долею в╕рог╕дност╕ можна твердити, що С╕рко брав участь у нац╕онально-визвольному повстанн╕ укра╖нського народу проти колон╕ального гн╕ту Реч╕ Посполито╖ 1637 - 1638 pp. Ми не в╕дкида╓мо французьку службу С╕рка разом з Б. Хмельницьким, Солтенком (╤ваном Золотаренком?) та ╕ншими запорожцями (всього 2 тисяч╕) в облоз╕ Дюнкерка (тут, м╕ж ╕ншим, воював герой роману Дюма «Три мушкетери» шеваль╓ д’Артаньян). П╕сля повернення ╕з Франц╕╖ С╕рко опинився на Слобожанщин╕, зд╕йснив усп╕шний напад на ординц╕в на Дону п╕д Азовом. Т╕льки в грудн╕ 1653 року, п╕сля зак╕нчення Жванецько╖ битви ╕ укладення перемир’я, з’явля╓ться перша зв╕стка про участь С╕рка у под╕ях на Укра╖н╕: в╕н громив ординц╕в, котр╕, в╕дступаючи, брали ясир на Под╕лл╕. Пот╕м в╕н прибув на С╕ч ╕ тут разом з ╕ншими запорожцями в╕дмовився присягати царев╕ Олекс╕ю п╕сля Переяславсько╖ ради 1654 року. Таким чином, С╕рко став до лав антимосковсько╖ опозиц╕╖, куди входили тод╕, насамперед, полковники ╤ван Богун, Йосип Глух, Григор╕й Гуляницький та ╕нш╕. Коли гетьманом став ╤ван Виговський (1658 - 1659 pp.) ╕ проти нього вибухнуло повстання опозиц╕╖, то в лавах останньо╖ був ╕ С╕рко, причому як один з ╖╖ кер╕вник╕в. При вс╕х дискус╕ях, котр╕ й нин╕ точаться довкола тих под╕й, переважна б╕льш╕сть сучасних укра╖нських досл╕дник╕в робить висновок про негативну роль С╕рка в даний час. Удар у спину гетьману Виговському, розпалювання громадянсько╖ в╕йни призвели до перемоги Московсько╖ держави над Укра╖ною-Гетьманщиною, до п╕дписання вимушеного й тяжкого договору 1659 року, до початку Ру╖ни... На довг╕ роки С╕рка поглинула боротьба проти Османсько╖ ╕мпер╕╖ та ╖╖ васал╕в - Кримського ханства та ногайських орд. С╕рко виходив переможцем з десятк╕в антиосманських поход╕в. Досить сказати, що у боротьб╕ проти агрес╕╖ Османсько╖ ╕мпер╕╖ С╕рко пров╕в понад 60 усп╕шних поход╕в ╕ жодного не програв! Його запорожц╕ наводили страх на все п╕вн╕чне побережжя Чорного моря та Крим, неодноразово брали Очак╕в, Б╕лгород-Дн╕стровський, ╤зма╖л, К╕л╕ю, Тягиню (Бендери), Арабат, Перекоп, нав╕ть Ясси; татарськ╕ матер╕ лякали д╕тей ╕менем С╕рка.. Ц╕каво, що в╕н виявив себе невладолюбною людиною, не ч╕плявся за булаву, шанував с╕чов╕ традиц╕╖. П╕сля пад╕ння Многогр╕шного невпинно зростав авторитет С╕рка на л╕воб╕чн╕й Гетьманщин╕, що тривожило нового гетьмана - ╤вана Самойловича. За його доносом у 1672 роц╕ С╕рка було заарештовано ╕ заслано до Сиб╕ру (Тобольськ). Проте в травн╕ 1673 року за клопотанням Яна Собеського С╕рка повернули в Укра╖ну. С╕рко тут же зд╕йснив к╕лька поход╕в, узяв ╤зма╖л та Очак╕в, пошарпав Тягиню й Крим. У одному з цих поход╕в загинув його син Петро, що завдало удару стар╕ючому отаману... У 1674 роц╕ доля звела С╕рка з ╤ваном Мазепою, тод╕ ще посланцем гетьмана Дорошенка до Криму. Запорожц╕ перехопили це посольство ╕ хот╕ли вбити Мазепу, але С╕рко не допустив, мотивуючи сво╓ клопотання тим, що наш╕й в╕тчизн╕ цей чолов╕к «надал╕ згодиться». Згодом С╕рко покинув С╕ч ╕ став жити поблизу не╖ на сво╖й пас╕ц╕ Груш╕вка, що у дн╕прових плавнях. Передчуваючи близький к╕нець, С╕рко наказав зробити соб╕ труну, в яку пот╕м лягав ╕ говорив, що колишнього здоров’я у нього вже нема. У серпн╕ 1680 року С╕рко помер на сво╖й пас╕ц╕. За словами л╕тописця Сам╕йла Величка, його було «припроваджено водою до Запорозько╖ С╕ч╕ ╕ чесно поховано... у пол╕ за С╕ччю... 2 серпня з превеликою гарматною ╕ мушкетною стр╕льбою ╕ великим жалем...» Дружина С╕рка пережила свого чолов╕ка, але про ╖╖ подальшу долю н╕чого не в╕домо. Син С╕рка по смерт╕ батька виховувався певний час при двор╕ короля Яна III Собеського, под╕бно як ╕ син Михайла Ханенка, будучи швидше заложником. Очевидно, ╕ нин╕ живуть нащадки С╕рка, принаймн╕ по л╕н╕╖ його дочок (Сербини та Артеменки). С╕рко не мав спокою ╕ п╕сля смерт╕... У 1709 роц╕ рос╕йськ╕ в╕йська штурмом здобули Чортомлицьку С╕ч ╕, розлючен╕ запеклим опором запорожц╕в, стали нищити не т╕льки живих, але й мертвих, плюндруючи козацьке кладовище. Було сплюндровано й могилу С╕рка. Т╕ло кошового довелося перепоховати. У 1967 роц╕ могилу С╕рка було по-варварськи розкопано, а його т╕ло перенесено до кургану епохи бронзи б╕ля с. Капул╕вка п╕д Н╕кополем. Череп же опинився аж у Лен╕нград╕, ╕ т╕льки у 2000 роц╕ його долучили до зотл╕лих останк╕в кошового отамана. Завдяки невтомному подвижництву кра╓знавця Костянтина Романова, у 1990 роц╕ вдалося поставити бюст С╕рка в центр╕ Мерефи, сто╖ть бюст кошового отамана ╕ на його могил╕. Але й нин╕ нема╓ йому пам’ятника н╕ в С╕чеслав╕ (Дн╕пропетровську), н╕ в Харков╕, н╕ в ╕нших м╕стах Укра╖ни... Юр╕й МИСИК, доктор ╕сторичних наук. На фото: скульптурний портрет - реконструкц╕я ╤вана Дмитровича С╕рка. Скульптор Г. В. Лебединська. 1970-т╕ роки. (Г - та «Укра╖на козацька»).
ХТО ПОБУВАВ ТУТ ТРИЧ╤, ТОЙ ВЖЕ ПАТР╤ОТ!
В ╤нтернет╕ на сайт╕ http://maidan.org.ua розм╕щено фоторепортаж про цьогор╕чне вшанування пам`ят╕ легендарного кошового ╤вана С╕рка, яке укра╖нськ╕ патр╕оти орган╕зовують щороку у першу суботу серпня. М╕сцевий кра╓знавець, учитель, ╕сторик Леон╕д Бурда, зокрема, розпов╕в про останн╕й б╕й ╤вана С╕рка. Пропону╓мо читачам взятий ╕з сайту фрагмент ц╕╓╖ розпов╕д╕. «У с╕м’ях, в яких бережуть перекази сво╖х родич╕в, збереглася розпов╕дь про останн╕й б╕й С╕рка. Про цей б╕й н╕де не написано. В╕н помер у 1680 роц╕, ╕ в цьому ж роц╕ пров╕в останн╕й б╕й. Того року, д╕знавшись про те, що запорожц╕ п╕шли з Укра╖ни походом, татари вир╕шили зробити наб╕г. 20 тисяч татар перейшли Дн╕про ╕ почали грабувати ╕ ясир в’язати. На С╕ч╕ було т╕льки к╕лька сотень козак╕в. Вони не могли н╕чого вд╕яти. А старий С╕рко був на сво╖й пас╕ц╕. ╤ от посланц╕ ╕з С╕ч╕ помчали до С╕рка ╕ спитали: «Батьку, що робити?» А в╕н сказав: «Зараз я ╖ду на С╕ч ╕ там будем думати, що робити». При╖хав в╕н сюди вже не на кон╕, а на п╕двод╕. Але перед С╕ччю перес╕в на коня, почервон╕ли в нього щоки, трошки ожив. Прибувши, з╕брав раду, що робити. Але вже перед тим, як ╖хати, обдумав, що робити. Наказав так: «Негайно г╕нц╕в, по вс╕х усюдах збирати людей, як╕ т╕льки ╓». Г╕нц╕ помчали, ╕ вже на другий день з’явилося к╕лька сот козак╕в, а всього дв╕ з половиною тисяч╕ з╕бралося. В╕н наказав: «Ти береш дв╕ сотн╕ козак╕в ╕ робите рейди понад Дн╕пром, щоб вони переправилися в тому м╕сц╕, де нам потр╕бно. Ти береш 500 козак╕в ╕ коли татари перейдуть Дн╕про, врива╓шся в ╖хн╕й таб╕р ╕ робиш шелест». Сам очолив к╕лька сот козак╕в на чайках ╕ байдаках, озбро╖вся гарматами. ╤ от коли татари переправилися в потр╕бному м╕сц╕ через Дн╕про, перейшли на л╕вий берег, заспоко╖лися, орган╕зували таб╕р, почали д╕лити ясир, д╕лити добро, тод╕ к╕лька десятк╕в козак╕в, як╕ добре знали татарську мову, перевдяглися в татар ╕ почали у плавнях збирати хмиз ╕ в’язками носити в таб╕р. Добралися до полонених, а полонених було к╕лька тисяч, передали нож╕, щоб вони могли зв╕льнитися в╕д пут, ╕ сказали бути насторож╕. В потр╕бний момент, визначений С╕рком, вимчали чайки ╕ байдаки з очерет╕в ╕ почали обстр╕л табору. Татарськ╕ кон╕ злякались ╕ розб╕глися. Тут ув╕рвалися тих 500 козак╕в на конях ╕ почалась колотнеча. Зв╕льнилися полонен╕, хапали хто що м╕г - хто дрючок, хто шаблю в татарина ╕ вступали у б╕й. ╤ так С╕рко оцими двома з половиною тисячами козак╕в перем╕г 20 тисяч татар. Переправили людей на правий берег. С╕рко наказав к╕льком сотням козак╕в супроводжувати ╖х, дали ╖м п╕дводи, пограбован╕ татарами, худобу. Отакий був останн╕й б╕й С╕рка. Опис цього бою збер╕гся в с╕м’╖ Саламахи (Капул╕вка)». * * * Могила ╤вана С╕рка знаходиться за два к╕лометри в╕д села Капул╕вка, поблизу Н╕кополя. В╕д Кривого Рогу до Капул╕вки можна д╕статися електричкою за дв╕ з половиною години (долина р╕чки Базавлук). В╕д станц╕╖ ще годину потр╕бно йти п╕шки. До могили 4 км. Неподал╕к в╕д могили, хоч ╕ п╕д водою Каховського водосховища, знаходиться Чортомлицька С╕ч, б╕льше 600 козак╕в яко╖ були п╕дступно знищен╕ у червн╕ 1709 роц╕ полковниками Яковл╓вим та Галаганом за наказом Петра ╤. ╥м об╕цяли мил╕сть, якщо не чинитимуть спротиву. Натом╕сть ╖х замордували ╕з показною жорсток╕стю. Д╕сталося нав╕ть померлим. Похованих ченц╕в та козак╕в вирито ╕з могил, порубано ╕ розкидано. Порушена в той час була ╕ могила ╤вана С╕рка. Згодом Каховське водосховище п╕дмило берег ╕ могила С╕рка опинилася п╕д загрозою. Тому стараннями небайдужих укра╖нц╕в у 1967 роц╕ могилу перенесли. Прекрасно сказав кра╓знавець Леон╕д Самойленко: «Хто сюди при╖де вперше, той при╖де ╕ вдруге, хто при╖хав вдруге, при╖де ╕ втрет╓, а той, що побував тут трич╕, той вже патр╕от». Тож не потр╕бно чекати запрошень чи питати дозвол╕в. В першу суботу серпня при╖зд╕ть до Капул╕вки. Шукайте укра╖нське козацтво. Додаткову ╕нформац╕ю можна отримати у Боцманенка Валер╕я ╤вановича, отамана ╤нгульсько╖ паланки В╕йська Запорозького Низового Укра╖нського козацтва - 8-097-349-82-09 (м. Кривий Р╕г). (З сайту http://maidan.org.ua).
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 17.08.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5040
|