Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 03.08.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#31 за 03.08.2007
УКРА╥НСЬК╤ СВЯТ╤
Арх╕╓пископ Анатол╕й ДУБЛЯНСЬКИЙ

ДОРОГА ДО ХРАМУ

Велике число святих Церкви Христово╖ склада╓ться з людей, що жили в р╕зних часах, належали до р╕зних племен ╕ народ╕в, походили з р╕зних верств населення. У цьому великому числ╕ святих Церкви Христово╖ немало укра╖нських святих. Знати, хто були укра╖нськ╕ свят╕, яке було ╖хн╓ життя, й чим вони догодили Богов╕ - це обов’язок кожного укра╖нця, обов’язок рел╕г╕йний ╕ нац╕ональний.
Укра╖нськ╕ свят╕ - це наш╕ небесн╕ покровител╕ й молитовники за наш укра╖нський народ ╕ нашу многостраждальну Батьк╕вщину. До ╖хнього заступництва звертаймося й ми п╕д час наших молитов ╕ благаймо ╖х словами: "Вс╕ свят╕ земл╕ укра╖нсько╖, мол╕ть Бога за нас!"

ДИМИТР╤Й (Туптало), Святитель, Митрополит Ростовський. Народився в грудн╕ 1651 року в м╕стечку Макаров╕ на Ки╖вщин╕. Батьками його були - сотник Сава Туптало (†1703) - "честь ╕ слава В╕йська Запорозького" ╕ його дружина Мар╕я (†1693). Обо╓ були дуже побожними людьми й в такому ж дус╕ виховали сво╖х д╕тей, з яких, окр╕м сина Данила (хресне ╕м’я Святителя), тро╓ доньок стали черницями. В 1660 p. родина Туптал╕в пере╖хала до Ки╓ва, й два роки п╕зн╕ше батьки в╕ддали Данила на науку до Ки╓во-Могилянсько╖ колег╕╖. В 1668 p. в╕н прийняв чернецтво п╕д ╕м’ям Димитр╕я в Кирил╕вському монастир╕ в Ки╓в╕ з рук свого улюбленого вчителя, ╕гумена Мелет╕я Дзика, щирого укра╖нського патр╕ота, прихильника гетьмана Петра Дорошенка й Ки╖вського Митрополита Йосифа Нелюбовича-Тукальського, як╕ боролися за повну незалежн╕сть Укра╖ни. "Таким чином, - як пише проф. ╤. Шляпкин, один з об’╓ктивних ╕ найкращих б╕ограф╕в Святителя, - Димитр╕й при╓днався до т╕╓╖ групи чорного духовенства Укра╖ни, що були борцями за самост╕йн╕сть Укра╖нсько╖ Церкви" (Русс. Б╕ограф. Словарь, т. IV, ст. 390). Наступного 1669 року, 25 березня, в м╕ст╕ Канев╕ Митрополит Йосиф Нелюбович-Тукальський, якого не визнавала Москва, поставив ченця Димитр╕я в ╕╓родиякони. Прийнявши чернецтво й ставши духовною особою, св. Димитр╕й в╕дновлю╓ сво╓ навчання, що було перерване в роках 1665 - 1669 внасл╕док припинення науки в Колег╕╖ з огляду на тод╕шн╕ пол╕тичн╕ под╕╖ (часи, в╕дом╕ в наш╕й ╕стор╕╖ п╕д назвою Ру╖ни). В тому ж час╕ розпочина╓ в╕н л╕тературну д╕яльн╕сть.
23 травня 1675 р. в Густинському монастир╕ б╕ля Прилук митрополичий заступник Лазар Баранович, Арх╕╓пископ Черн╕г╕вський, висвятив ╕╓родиякона Димитр╕я на ╕╓ромонаха й запросив його на посаду пропов╕дника до Черн╕гова. За дорученням свого Арх╕╓пископа ╕╓ромонах Димитр╕й ╖здив пропов╕дувати ╕ в ╕нш╕ м╕ста Укра╖ни, а також написав св╕й перший великий тв╕р - про чудеса, що д╕ялися в╕д чудотворного Образу Божо╖ Матер╕ в ╤лл╕нському монастир╕ в Черн╕гов╕. Ця книга, що мала спочатку назву "Чуда...", а оп╕сля називалася "Руно орошенное", вийшла друком к╕лькома накладами. У 1677 роц╕ Димитр╕й був недовго в Новодв╕рському монастир╕ на Волин╕, а дал╕ б╕льше року перебував у Слуцьку в Б╕лорус╕, куди його було запрошено як пропов╕дника. З╕ Слуцька ╖здив до ╕нших м╕ст. Був також у В╕льн╕ в Свято-Дух╕вському монастир╕.
В с╕чн╕ 1679 року поверта╓ться в Укра╖ну ╕ в лютому на бажання гетьмана ╤. Самойловича оселя╓ться в Батурин╕, тод╕шн╕й гетьманськ╕й столиц╕, та ста╓ батуринським пропов╕дником. В березн╕ 1681 року признача╓ться на прохання брат╕╖ ╕гуменом Максак╕вського монастиря на Черн╕г╕вщин╕, зв╕дки знову наступного року пере╖здить до Батурина на посаду настоятеля м╕сцевого Микола╖вського монастиря. Проте 26 жовтня 1683 року добров╕льно зр╕ка╓ться ╕гуменства, бажаючи присвятити життя чернечим подвигам ╕ письменницьк╕й д╕яльност╕. В травн╕ 1684 року на запрошення новообраного арх╕мандрита Ки╓во-Печерського монастиря Варлаама Ясинського пере╖жджа╓ до Ки╓ва, його призначають пропов╕дником при цьому монастир╕. Сталося це в зв’язку з тим, що арх╕мандрит Ясинський запропонував ╕гуменов╕ Димитр╕ю написати "Жит╕я Святих", на що в╕н радо погодився. Над ц╕╓ю роботою св. Димитр╕й потрудився 20 рок╕в. Писання ╖╖ проходило серед р╕зних перешкод. Найперше з Ки╓ва, де йому цю працю було найкраще писати, в╕н мусив у 1686 роц╕ знову повертатися до Батурина ╕ на вимогу Митрополита Гедеона Святополка-Четвертинського та гетьмана ╤. Самойловича стати ╕гуменом тамтешнього монастиря. Тут в╕н продовжував свою працю й у липн╕ 1688 p. мав вже готову першу частину ╖╖ (м╕сяц╕ вересень-жовтень-листопад), ╕ вона була видана в друкарн╕ Ки╓во-Печерського монастиря в 1689 роц╕.
Був це час, коли Укра╖нська Православна Церква (Ки╖вська Митропол╕я) з 1685 року вже була п╕дпорядкована Московському Патр╕архов╕. В роках 1685 - 1690 м╕ж Москвою й укра╖нськими богословами розгор╕лася сильна полем╕ка. Патр╕арх Московський Яким обвинувачував укра╖нських богослов╕в й Укра╖нську Православну Церкву в неправославних поглядах. В╕н був також неприхильно налаштований до ╕гумена Димитр╕я Туптала. Знайшовши в його видан╕й прац╕ щось, що було йому не до вподоби, Патр╕арх Яким зажадав знищення ряду ╖╖ стор╕нок й ново╖ переробки деяких опис╕в жит╕я святих та подальшого друкування ╖х т╕льки п╕сля попереднього ним перегляду й затвердження. В 1689 роц╕ св. Димитр╕й по╖хав у почт╕ гетьмана ╤вана Мазепи до Москви й говорив там особисто з самим Патр╕архом. Як стверджу╓ проф. ╤. Шляпкин, п╕сля повернення з Москви в╕н залишився при сво╖х поглядах, що були не зг╕дними з патр╕аршими, й взагал╕, характеризуючи св. Димитр╕я, цей же досл╕дник пише, що в╕н "був твердим прихильником незалежност╕ Укра╖нсько╖
Церкви й не мав респекту до московсько╖ держави". Москва намагалася п╕дпорядкувати соб╕ церковне життя в Укра╖н╕, але Укра╖на боронила свою церковну незалежн╕сть, була св╕дома сво╖х заслуг у багатов╕ков╕й боротьб╕ за православну в╕ру й сво╓╖ значно╖ переваги над Московщиною щодо осв╕ти. Ц╕ загальнопоширен╕ погляди укра╖нц╕в вповн╕ под╕ляв св. Димитр╕й ("Прав. Богослов. Енцикл." т. IV, ст. 1038). Коли сталося п╕дпорядкування Ки╖всько╖ Митропол╕╖ Московськ╕й Патр╕арх╕╖,
св. Димитр╕й не м╕г н╕чого зарадити вже, бо так склалися обставини, але залишився й надал╕ при сво╖х поглядах.
Не зважаючи н╕ на що, св. Димитр╕й писав дал╕ "Жит╕я Святих", використовуючи багату л╕тературу й джерела р╕зними мовами. У 1692 роц╕ в╕н залишив ╕гуменство в Батурин╕ й оселився в окрем╕й кел╕╖ для спок╕йного писання сво╓╖ прац╕. В 1693 p. була готова вже друга частина ╖╖ (м╕сяц╕ грудень-с╕чень-лютий), яка вийшла друком у Ки╓в╕ в 1695 роц╕. Новий Московський Патр╕арх Адр╕ан, наступник Патр╕арха Якима, поставився до прац╕ св. Димитр╕я прихильно й дав йому сво╓ благословення. Проте довелося йому, окр╕м писання "Жит╕я Святих", займатися адм╕н╕стративною працею. З червня 1694 р. до с╕чня 1697 р. в╕н був настоятелем Глух╕вського монастиря, а з с╕чня до червня 1697 p. - ╕гуменом Кирил╕вського монастиря в Ки╓в╕. В липн╕ того ж року на прохання Арх╕╓пископа ╤вана Максимовича пере╖хав до ╢лецького Черн╕г╕вського монастиря й одержав титул арх╕мандрита, а незабаром став ще арх╕мандритом Новгород-С╕верського Спаського монастиря.
В 1700 p. вийшов у Ки╓в╕ в друкарн╕ Ки╓во-Печерського монастиря трет╕й том "Жит╕я Святих" (м╕сяц╕ березень-кв╕тень-травень), а одночасно в тому ж роц╕ у Новгород╕-С╕верському почав писати скорочений опис жит╕я святих п╕д назвою "Мартиролог або мученикослов╕е, жит╕я святих, по м╕сяцям ╕ числам собрание, в соб╕ содержащ╕е".
За двадцять рок╕в св. Димитр╕ю довелося бути настоятелем багатьох монастир╕в в Укра╖н╕, пере╖здити з м╕сця на м╕сце. Поясню╓ться це тим, що р╕зн╕ монастир╕ хот╕ли бачити його сво╖м настоятелем та мати в його особ╕ доброго пропов╕дника ╕ наставника, хоч сам для себе Святитель не шукав н╕яко╖ слави.
1701 р╕к став в житт╕ Святителя переломним. За наказом царя Петра ╤ в╕н був викликаний до Москви й у лютому назавжди покинув Укра╖ну. 23 березня 1701 року було його висвячено в Москв╕ на Митрополита Тобольського в Сиб╕ру. Ця под╕я негативно вплинула на слабе здоров’я Святителя, який захвор╕в ╕ через хворобу не по╖хав до Тобольська, а 4 с╕чня 1702 p. був призначений на кафедру Митрополита Ростовського в сам╕й Рос╕╖, куди прибув весною того року. На ц╕й старовинн╕й ╓пископськ╕й кафедр╕, що за княжих час╕в входила до складу Ки╖всько╖ Митропол╕╖ ╕ в як╕й одними з перших ╓пископ╕в були укра╖нц╕ - свят╕ Леонт╕й ╕ ╤сая, пробув Святитель понад 7 рок╕в. Перебування в Рос╕╖ для Святителя Димитр╕я, що вс╕м сво╖м серцем любив Укра╖ну, було тяжким. Тамтешн╕ в╕дносини й життя робили на нього пригноблююче враження. В╕н постановив п╕днести культурно-осв╕тн╕й р╕вень духовенства сво╓╖ ╓парх╕╖ та морально-осв╕тн╕й р╕вень народу, якого християн╕зац╕я торкнулася т╕льки поверхньо. У цих сво╖х змаганнях ╕ прац╕ в╕н зустр╕в ряд перешкод з╕ сторони влади, яка нав╕ть у 1705 p. закрила в╕дкриту ним сем╕нар╕ю для п╕дготовки кандидат╕в у священики. В його ╓парх╕╖ був дуже сильно розповсюджений розкол, проти якого в╕н написав сильну за  сво╖м зм╕стом працю "Розиск о бринской в╕р╕". Док╕нчив також останн╕й четвертий том "Жит╕я Святих" (м╕сяц╕ червень-липень-серпень), який вийшов друком у 1705 роц╕. П╕сля зак╕нчення ц╕╓╖ прац╕ почав писати Л╕тописець, р╕д б╕бл╕йно╖ ╕стор╕╖, яку одначе не зак╕нчив. Кр╕м того, за час свого життя Святитель написав ще багато ╕нших праць, ус╕х разом понад двадцять, в тому числ╕ дуже ц╕кавий "Д╕яр╕й" (щоденник), видав зб╕рник духовних кант╕в ╕ поез╕й. Особливе м╕сце серед його праць щодо глибини свого зм╕сту й актуальност╕ пос╕дають його численн╕ пропов╕д╕.
Серед ус╕х праць Святителя на першому м╕сц╕ "Жит╕я Святих" або "Четь╖ М╕не╖" (м╕сячн╕ читання), як╕ почав в╕н писати як глибокорел╕г╕йна людина й укра╖нський патр╕от п╕д впливом сучасних йому осв╕чених церковних д╕яч╕в Укра╖ни для прославлення Укра╖нсько╖ Православно╖ Церкви. Вих╕д у св╕т повного "Жит╕я Святих" Святителя Димитр╕я було величезно╖ ваги под╕╓ю в житт╕ нашо╖ Церкви й для ус╕х православних слов’ян та прославило його ╕м’я в усьому християнському св╕т╕. "Жит╕я Святих" написан╕ чистою церковнослов’янською мовою лише з незначними дом╕шками укра╖н╕зм╕в та з укра╖нськими наголосами. Поясню╓ться це тим, що в╕н призначив цю працю для вс╕х православних слов’янських народ╕в. Натом╕сть його пропов╕д╕ (як ╕ канти й поез╕╖) були написан╕ тод╕шньою укра╖нською л╕тературною мовою. Текст цих пропов╕дей зрусиф╕кував в половин╕ XVIII ст. прото╕╓рей П. Алекс╓╓в ╕ в такому зрусиф╕кованому вигляд╕ вони видавалися в Рос╕╖.
Перебуваючи в Рос╕╖, Святитель Димитр╕й пост╕йно занепадав на здоров’╖ й упоко╖вся вноч╕ з 27 на 28 жовтня 1709 року п╕д час молитви. Припускають, що його смерть могла присп╕шити сумна в╕стка про поразку гетьмана ╤вана Мазепи, думки ╕ змагання якого в╕н п╕дтримував та з яким ╓днали Святителя приязн╕ в╕дносини.
Святитель був людиною великих чеснот, дуже скромним, надзвичайно лаг╕дним, доброзичливим ╕ доступним для вс╕х. Дбав про б╕дних, сир╕т ╕ скривджених. Був справжн╕м безср╕бником. Коли вмер, не залишив по соб╕ майже жодних грошей, бо все, що мав, за свого життя в╕ддавав на доброд╕йн╕ ц╕л╕. Ховаючи Спочилого, Митрополит Стефан Яворський, укра╖нець, родом з Галичини, приятель Святителя, сказав: "Свят, Димитр╕й, свят". ╤ це були пророч╕ слова. Восени 1752 року Митрополит Арсен╕й Мац╕╓вич, теж укра╖нець, родом з Волин╕, замучений п╕зн╕ше за наказом цариц╕ Катерини II, об╕ймаючи в той час Ростовську кафедру, п╕д час ремонту собору в Ростов╕ в╕дкрив нетл╕нн╕ мощ╕ Святителя, б╕ля яких в╕дбувалися чудесн╕ зц╕лення. Причислення до святих Святителя Димитр╕я в╕дбулося весною 1757 року.
28 (27) жовтня ╕ 21 вересня (в╕дкриття мощей).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 03.08.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4999

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков