|
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 20.07.2007 > Тема "Українці мої..."
#29 за 20.07.2007
╢ВАНГЕЛ╤╢ В╤Д МИКОЛИ ГЕ
ПОСТАТ╤
Якби я був ченцем, то заснував би тут монастир. Для тих, хто в змоз╕ це зробити, називаю адресу: Хут╕р Шевченка, Бахмацький район, Черн╕г╕вщина. За п’ять к╕лометр╕в - зал╕знична станц╕я Плиски. Тиша тут диха╓ в╕длюддям ╕ В╕чн╕стю - це м╕й перший аргумент на користь монастиря. По-друге, у 1876 - 1894 рр. на хутор╕ жив великий художник Микола Ге. Головн╕ картини Ге написан╕ на ╓вангельськ╕ сюжети, а сам в╕н багатьом сучасникам здавався схожим на апостола. Сюди, в гост╕ до художника, при╖здили видатн╕ люди - Микола Костомаров, Павло Третьяков, Лев Толстой, ╤лля Р╓п╕н, Михайло Врубель... Професор Юр╕й Шевельов вважав, що ╕м’я Ге "безп╕дставно ц╕лком приписане до мистецтва рос╕йського", адже в╕н "був одн╕╓ю з центральних постатей укра╖нського мистецтва друго╖ половини попереднього стол╕ття, якщо не просто центральною". До цього висновку Шевельова я ще повернуся. Пам’ятаю серпень 1990 р., коли Юр╕й Шевельов майже п╕сля п╕встол╕тньо╖ перерви при╖хав з╕ США в Укра╖ну. В його тод╕шн╕х планах були й в╕дв╕дини хутора Ге на Черн╕г╕вщин╕. ╤ 82-л╕тньому професору таки вдалося зд╕йснити задумане! Уявляю, як це було непросто, адже... Хут╕р Миколи Ге над╕йно в╕дгороджений в╕д за╖жджого люду класичним укра╖нським бездор╕жжям. Добратися до нього непросто - я в цьому переконався. Спершу пробував "штурмувати" хут╕р з ╤вангорода. "Ви ╖дьте отак проз ферму, а там дал╕ м╕ж двома л╕сками", - радив л╕тн╕й ╕вангородець. Я послухався. ╤ т╕льки чудом машина не зас╕ла м╕ж тими л╕сками. Був травень 2005-го; л╕сова дорога виблискувала калюжами. Ми з друзями якось-таки пробилися до хутора. Вражен╕ хут╕рським безлюддям, зайшли до крайньо╖ хати, щоб дов╕датися, як потрапити до могили художника ╕ м╕сця, де стояв його будинок. Л╕тня ж╕нка махнула рукою десь на край хутора. Ми рушили в той б╕к, куди нам було показано, ╕ невдовз╕ зупинилися: асфальт╕вка зак╕нчилася, л╕воруч видн╕лася поруйнована колгоспна ферма, праворуч тяглися як╕сь чагарники, за якими не було видно хат. Попереду - поле ╕ поле. В╕дчуття космосу. Або ж Зони, в яку пробирався Сталкер Андр╕я Тарковського. Питати дороги було н╕ в кого. Найг╕рше ж - завершувався день, ╕ дво╓ з нас, черкасц╕, непоко╖лися, що п╕сля повернення в Ки╖в не встигнуть на останню маршрутку. Довелося повертатися майже н╕ з чим. Проте одна перемога в нас таки була: ╤вангород. Свою од╕ссею ми почали з нього, оск╕льки, як об╕цяв енциклопедичний дов╕дник "Черн╕г╕вщина", там на нас чекав народний музей Ге. Дов╕дник, однак, видали ще 1990 року, - я про це згадав, при╖хавши в ╤вангород. Будинок культури, де ран╕ше розм╕щувався музей, стояв пусткою. Експонати перенесли в с╕льраду - в одн╕й ╕з к╕мнат ми ╖х побачили. Власне, побачили звалище битого скла, пошкоджен╕ коп╕╖ фотограф╕й, документ╕в, л╕тограф╕й. ╤ серед цього румовиська - два чудесн╕ погруддя Ге, скульптурна група "Толстой ╕ Ге", мемор╕альний в╕денський ст╕лець. Колись усе це збирали нащадки художника та ще один ╕вангородський учитель, якого серед живих давно нема╓...
ОНУК ФРАНЦУЗА, СИН УКРА╥НКИ ╤стор╕я роду Миколи Миколайовича Ге по батьк╕вськ╕й л╕н╕╖ бере початок у Франц╕╖. Його прад╕д (очевидно, рятуючись в╕д революц╕╖) ем╕грував у Рос╕ю. Поселився в Москв╕, зав╕в фабрику. А дал╕ на генеалог╕чному древ╕ з’явля╓ться укра╖нська галузка: д╕д художника Осип Ге одружився з полтавською красунею Дар╕╓ю Як╕вною Коростовцевою, дочкою тамтешнього пом╕щика. Запам’ятаймо це ╕м’я: Дар╕я Як╕вна зам╕нила Микол╕ мат╕р, яка померла п╕д час холери, коли синов╕ було всього три м╕сяц╕. У д╕воцтв╕ мати мала пр╕звище Садовська, ╕ Ге в домашн╕х суперечках гаряче доводив, що вона була не польського кореня, а укра╖нського. Кр╕м Миколи, сиротами залишилися також два його старш╕ брати, Осип ╕ Григор╕й. Микола Миколайович Ге народився у Воронеж╕ 15 лютого (ст. ст.) 1831 р. Батько його служив оф╕цером у рос╕йськ╕й арм╕╖, ╕ - о парадокси дол╕! - в 1814 р. брав участь у взятт╕ Парижа. Одружившись удруге, пере╖хав з родиною до Ки╓ва. А згодом купив ма╓ток у сел╕ Попелюхи Могил╕вського пов╕ту, де й пройшло дитинство Миколи. "Край тут чудовий", - писав згодом Ге в лист╕ до наречено╖. Згадуючи дитинство, чи не найн╕жн╕ш╕ слова в╕н адресував сво╖й "нян╕ Наташ╕". Вона та ще бабуся Дарка - то було св╕тло перших рок╕в його життя. В автоб╕ограф╕чних записках Ге, що ╖х щедро циту╓ мистецтвознавець В. Стасов, - все на контрастах: кр╕м св╕тла, була й темрява. Батько, людина п╕дпри╓млива й сувора, вважався "переконаним вольтер’янцем", проте саме за його повел╕нням на стайн╕ щосуботи били кр╕пак╕в - ╕ винних, ╕ невинних ("щоб не псувалися"). Микола любив коней, проте стайню ненавид╕в. У нього рано прокинулося сп╕вчуття до "нян╕ Наташ╕". Якось в╕дставний солдат Огурцов, який заправляв у ма╓тку ╕ якого боялися вс╕ дворов╕, пом╕тив, що д╕вчина поц╕лувалася в саду з учителем, - ╕ жорстоко побив ╖╖. Н╕кого це особливо не здивувало: в часи романтизму про "права людини" ще не говорилося. "Слова "купити ╕ продати людей" тод╕ н╕кого не бентежили", - зронила якось у спогадах подруга О. Пушк╕на й М. Гоголя О. Смирнова-Россет. П╕дл╕тка Платошку, який стане для Миколи другом ╕ слугою водночас, Ге-старший купив за 25 карбованц╕в ╕ прив╕з у Попелюхи в м╕шку. Таке запам’ятовувалося. Запам’ятав Микола ╕ сльози няньки. В. Стасов вважав, що м’який, дел╕катний, "значною м╕рою ж╕ночий склад характеру" Ге - результат ж╕ночого виховання. Йому змалку було знайоме почуття жалост╕. Може, через те на картинах Ге так часто зустр╕чаються обличчя, позначен╕ стражданням?
КИ╥ВСЬК╤ СТУД╤╥ Навчатися десятир╕чного Миколу Ге привезли до Ки╓ва. На початку 1840-х рр. Ки╖в зак╕нчувався б╕ля Золотих вор╕т. Червоний корпус ун╕верситету ще т╕льки будували; "новое строение" зводилося на пустир╕. Життя зосереджувалося переважно на Печерську. Тут, на роз╕ Лютерансько╖ та Левашовсько╖, ╕ стояло прим╕щення першо╖ Ки╖всько╖ г╕мназ╕╖, в як╕й Ге належало здобувати ази науки. ╤ знову в записках з’явля╓ться мерехт╕ння св╕тла й т╕ней. "Я не був у тюрм╕, - пише Ге, - але читав Досто╓вського, ╕ знаходив в╕ддалену схож╕сть ╕з нашим колишн╕м ки╖вським г╕мназ╕йним життям". ╤ водночас: "учител╕... були св╕тлими точками нашого життя". З особливим захопленням згадував Костомарова: "В╕н змусив мало не все м╕сто полюбити рос╕йську ╕стор╕ю. Коли в╕н заб╕гав у клас, все завмирало, як у церкв╕". Завдяки Костомарову Ге д╕знався про ╕снування старовини - ╕ ╖╖ поез╕я полонила його. 1847 року Ге вступив до Ки╖вського ун╕верситету. У старому дов╕днику "Ки╖в", що вийшов 1930 року за редакц╕╓ю Ф. Ернста, я знайшов згадку про будинок ф╕лософа Ореста Новицького (вул. Толстого, 21), у якому в 1847 - 1848 рр. мешкав студент-математик Микола Ге. На ст╕нах, пише Ф. Ернст, в╕н "малював карикатури на тод╕шн╕х чиновник╕в". (Ц╕каво, що саме в цьому будинку згодом збиратимуться члени ки╖всько╖ "Старо╖ громади" - В. Антонович, М. Лисенко, М. Старицький та ╕н.). А вже невдовз╕ Ге залишив Ки╖в ╕ пере╖хав до "п╕вн╕чно╖ Пальм╕ри", до брата Осипа, який навчався на математичному факультет╕ Петербурзького ун╕верситету.
ЛИСТИ ЗАКОХАНОГО Вт╕м, провид╕ння вел╕ло Микол╕ зробити ще один крутий поворот. В╕н переступив пор╕г Академ╕╖ мистецтв! Якби це сталося на р╕к ран╕ше - м╕г би застати в ╖╖ ст╕нах Тараса Шевченка, земляка, який тепер в╕дбував за Уралом свою солдатчину. Зате в Академ╕╖ був Карл Брюллов, учитель Шевченка ╕ кумир Ге. Ще навчаючись у Ки╓в╕, Микола розпитував у хранителя ун╕верситетського музею про картину Великого Карла "Останн╕й день Помпе╖". Тепер м╕г побачити ╖╖ на власн╕ оч╕. Тут же, в Академ╕╖, Ге зустр╕в Пармена Заб╕лу (писався в╕н на ╕тал╕йський лад: "Забелло"), з яким навчався в г╕мназ╕╖, - ╕ страшенно зрад╕в. Мовби передчував, що завдяки Пармену в його житт╕ з’явиться щось нове, незв╕дане. Так, Ге закохався. Справа в тому, що в сел╕ Монастирище Н╕жинського пов╕ту Черн╕г╕всько╖ губерн╕╖, в батьк╕вському ма╓тку жила Ганна Петр╕вна Заб╕ла (1832 - 1891), сестра Пармена, в╕д яко╖ в╕н одержував листи. Якось Пармен показав дек╕лька ╖╖ лист╕в сво╓му другов╕ - ╕ той теж почав писати в Монастирище. Заочне знайомство зрештою зак╕нчиться одруженням. Листи закоханого Миколи Ге збереглися. Деяк╕ з них в╕дправлялися з Попелюх, куди Ге при╖здив до батька, ╕нш╕ приходили з Петербурга. У грудн╕ 1854 року 23-л╕т-н╕й Ге писав з Попелюх про сво╖ заняття живописом, про зближення з батьком, про нам╕ри ╖хати в Рим. У лютому 1856 р. по дороз╕ в Петербург в╕н за╖хав у Монастирище, ╕ там Микола й Ганна сказали одне одному головн╕ слова. При╖хавши в Петербург, щасливий Ге подумки спов╕дався перед майбутньою дружиною: "Погашу св╕чку, ляжу ╕ настане для мене найкращий час. Буду згадувати, коли у Вас був, особливо 28 лютого. Дякую Богов╕, що я художник. Та ясно бачу Вас у цей час, що нав╕ть те ж саме почуття переживаю, т╕льки його перерива╓ непри╓мне в╕дчуття, що все-таки я один тепер тут". У н╕й, укра╖нськ╕й панночц╕ з Монастирища, в╕н побачив те, що в╕дпов╕дало його уявленням про ж╕ночий ╕деал. Про це також ╓ рядки в одному з лист╕в: "Ц╕ дн╕ я читав багато прекрасного про ж╕нку ╕ так ось ╕ бачу цей ╕деал, створений мною ╕ знайдений у тоб╕". У жовтн╕ 1856 р. Микола Миколайович ╕ Ганна Петр╕вна пов╕нчалися в церкв╕ села Монастирище. ...Тако╖ замет╕л╕, яку я застав у Монастирищ╕ в перший день березня 2006 р., давно не доводилося бачити. Зв╕сно, краще побувати тут, коли весна вже вв╕йде в сво╖ права. Але сталося саме так: н╕жинський "транзит", замет╕ль - ╕ Монастирище. Колись у сел╕ був кра╓знавчий музей. Тепер в╕н не функц╕ону╓. Як ╕ стара церква, яка св╕тить порожн╕ми в╕кнами. Навряд чи це саме в н╕й в╕нчалися Микола Миколайович ╕ Ганна Петр╕вна. На мо╖ розпитування про художника Ге вчителька ╕стор╕╖ м╕сцево╖ школи лише розвела руками. Про Ге чула, проте показати якийсь сл╕д садиби його тестя Заб╕ли... н╕, не береться...
ПОШУКИ СЕБЕ Невдовз╕ подружжя Ге на ц╕лих десять рок╕в по╖де за кордон: за картину "Аендорська чар╕вниця виклика╓ т╕нь Саму╖ла" Ге отримав велику золоту медаль ╕ право по╖здки в ╤тал╕ю. Маршрут подружжя обрало такий, щоб побачити, роздивитися ╢вропу. В "гар╕бальд╕йську" ╤тал╕ю - через Саксонську Швейцар╕ю, Мюнхен, Париж, Рим, Фраскатт╕, Флоренц╕ю, Л╕ворно - ось адреси молодого подружжя. Художник пише пейзаж╕, працю╓ над сюжетами з ╕стор╕╖ Давнього Риму, сп╕лку╓ться з рос╕йськими художниками, як╕ живуть в ╤тал╕╖. Син Володимира Даля, який застав с╕мейство Ге у Флоренц╕╖, згадував, що Микола Миколайович мало займався живописом. Натом╕сть годинами м╕г говорити про Рос╕ю ╕ ╖╖ нещасне становище. Добродушний, дуже н╕жний у ставленн╕ до малих сво╖х син╕в, Миколи й Петра, як╕ народилися в ╤тал╕╖, Ге жив "гар╕бальд╕йськими", а ще б╕льше "герцен╕вськими" настроями. Любив дискутувати, не пом╕чаючи, що часто суперечить сам соб╕. Молодий Даль не втримався в╕д лукавства: "Дружина його славна пан╕, ╕ я впевнений, що вона часто ставить його нещасну голову на м╕сце". Вл╕тку 1861 року Ге, ╖дучи до родич╕в на Укра╖ну, в╕дкрив для себе Галичину. У Львов╕ познайомився з Богданом Д╕дицьким, редактором газети "Слово". "Тут у Галичин╕ дуже сильна парт╕я русин╕в, - з╕ здивуванням писав дружин╕. - ...Вчора я п╕шов шукати русинську парт╕ю, у них я ╕ ночував сьогодн╕. П╕шов в ун╕атську церкву, вперше був ╕ був вражений, що за ст╕льки в╕к╕в так багато залишилось малорос╕йського ╕ в народ╕, ╕ в звичаях... Я прослухав ц╕лу об╕дню ╕ зовс╕м, як у Малорос╕╖, баби бубонять, чолов╕ки вголос читають молитви ╕ з╕тхають, нав╕ть типи малорос╕йськ╕". Йому було ц╕каво пересв╕дчитися, що Галичина й Малорос╕я - дв╕ половинки одного ц╕лого. Час його великих творчих усп╕х╕в ще не прийшов. Посл╕довник Брюллова, Ге довго не м╕г в╕дшукати себе самого. ╤мпульсивний ╕ самокритичний, в╕н починав картини - й кидав, часом впадаючи в знев╕ру. ╤ ось - "Та╓мна вечеря", над якою працював два роки. У вересн╕ 1863 р. художник прив╕з картину на виставку в ╤мператорську Академ╕ю - ╕ з цього моменту, власне, й почина╓ться його мистецька слава. "Та╓мна вечеря" викликала зливу в╕дгук╕в ╕ дискус╕й. "Х╕ба це Христос? - обурювався Фед╕р Досто╓вський. - ...це звичайна сварка дуже звичайних людей. ...Тут усе фальшиве". Оц╕нку Досто╓вського п╕дхоплювала авторка катковсько╖ "Современной летописи" Наталя Грот: "В╕н (М. Ге. - В. П.) перший навмисно в╕д╕брав у найвеличн╕шо╖ з╕ св╕тових под╕й ╖╖ божественн╕сть. На обличч╕ Спасителя не т╕льки все - людське, але й ц╕лковито в╕дсутн╕ п╕днесен╕сть ╕ нав╕ть г╕дн╕сть". Художнику дор╕кали за те, що ╓вангельський сюжет в╕н прин╕с у жертву "матер╕ал╕зму й н╕г╕л╕зму", теор╕ям найнов╕ших тлумачень християнства. При цьому називалося ╕м’я Е. Ренана, автора "Життя ╤суса": мовляв, Ге ╕люстрував не так ╢вангел╕╓, як книгу Ренана. Р╕ч у т╕м, що сцену та╓мно╖ вечер╕ художник зобразив у реал╕стичному ключ╕, розгорнувши перед очима глядач╕в велику драму розриву в кол╕ недавн╕х однодумц╕в. Учителя покида╓ один ╕з учн╕в, ╤уда. Невелика вбога к╕мната, залита мороком, але в центр╕ пронизана вогненним св╕тлом. Постать ╤уди, який збира╓ться, щоб ╕ти. Рис його обличчя не видно. Присутн╕ на вечер╕ апостоли - Петро, ╤оанн, Андр╕й, - приголомшен╕; ╖хн╕ вражен╕ погляди спрямован╕ на ╤уду. Т╕льки Христос, який нап╕влежить на канап╕, п╕дперши голову, дивиться кудись додолу. В╕н мовби в╕дсутн╕й, оск╕льки ц╕лком занурений у скорботний роздум. Зовн╕шн╕й спок╕й п╕дкреслю╓ глибину його страждаючого духу. Смислове протистояння "Христос - ╤уда" у М. Ге далеке в╕д традиц╕йного. ╤уда в нього - не н╕кчемний зрадник, який банально продався за тридцять ср╕бняк╕в. "У зрад╕ ╤уди в╕н (автор. - В. П.) зрозум╕в не спонуку ницо╖ жад╕бност╕, а сумну розв’язку незгод м╕ж творцем нового вчення ╕ його посл╕довником, який не зм╕г зректися старого ╕удейства", - писав ╕сторик мистецтва Андр╕й Сомов. Схоже трактування образу ╤уди як "загадково╖ особистост╕" дав ╕ М. Салтиков-Щедр╕н. Йшлося, отже, не так про в╕дступництво, як про ╕дейне з╕ткнення, розрив. 1891 року М. Ге ще раз звернеться до образу ╤уди (картина "╤уда. Сов╕сть"). ╤ знову - порушення "канону" ╕ загадков╕сть: самотня, згорблена постать, наполовину залита холодним м╕сячним сяйвом. Попереду - морок. ╤уда, розтерзаний муками сов╕ст╕! "Вони звикли бачити в ╤уд╕ зрадника. Я ж хот╕в у ньому бачити людину, - коментував згодом св╕й задум художник. - Це Людина, яка заблукала, не зла, але глибоко нещасна, як нещасн╕ м╕льйони тих, хто на хвилю заблукав ╕ робить масу зла, а пот╕м або ц╕ле життя мучиться сво╖ми вчинками, або ж позбавля╓ себе життя, як це зробив ╤уда". Сучасникам здавалося, що Христос на полот╕ Ге "Та╓мна вечеря" вийшов схожим на Олександра Герцена. Герцен ╕ справд╕ був кумиром художника. Згодом, в ╤тал╕╖, вони зустр╕нуться, ╕ Ге напише портрет рос╕йського пол╕тичного вигнанця. Микола Ге був ц╕лком перейнятий сучасн╕стю. В╕н ╕ Б╕бл╕ю трактував "у сучасному сенс╕". Трансцендентн╕сть рел╕г╕йного живопису була йому чужа - ╕ Ге бунтував! Через те картини його легко породжували алюз╕╖ ╕ пристраст╕ в тих, хто прийшов до Академ╕╖ мистецтв на виставку. Вс╕ чекали, що скаже про "Та╓мну вечерю" ╕мператор. Олександр II розпорядився купити картину для музею Академ╕╖, сплативши за не╖ 10 тисяч рубл╕в ср╕блом. Ге удосто╖ли звання професора. ...Коли в Л╕ворно Микола Миколайович працював над картиною, Ганна Петр╕вна позувала йому - ╖╖ риси легко вп╕знаються в обличч╕... апостола ╤оанна!
НА ХУТ╤Р! 1875 року Микола Ге прийняв р╕шення, яке р╕зко розвернуло його подальше життя. В╕н купив хут╕р б╕ля станц╕╖ Плиски в Черн╕г╕вськ╕й губерн╕╖, збудував д╕м, ╕ невдовз╕ разом ╕з родиною залишив Петербург. Тринадцять л╕т минуло п╕сля тр╕умфу "Та╓мно╖ вечер╕". Половину з них Ге прожив в ╤тал╕╖. В очах сучасник╕в за ним почала закр╕плюватися репутац╕я художника одн╕╓╖ картини. Виставлен╕ в Петербурз╕ полотна "В╕сники в╕дродження" (1867) та "Христос в Гетсиманському саду" (1869) усп╕ху не мали. Сер╕я портрет╕в не могла перевершити слави "Та╓мно╖ вечер╕". М. Ге шукав для себе ново╖ точки прикладання мистецьких сил. У травн╕ 1870 р. в╕н повернувся в Рос╕ю. Петербурзька квартира художника стала салоном, у якому по четвергах збиралися л╕тератори, художники, люди науки. Багато хто з них "пройшов" через майстерню господаря: портрети ╤. Турген╓ва, М. Салтикова-Щедр╕на, М. Некрасова, М. Костомарова - важлива частина живописно╖ спадщини Ге. Володимир ПАНЧЕНКО. ("Культура ╕ життя"). (Зак╕нчення в наступному номер╕).
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 20.07.2007 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4957
|