Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 28.06.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#26 за 28.06.2007
УКРА╥НСЬК╤ СВЯТ╤
Анатол╕й ДУБЛЯНСЬКИЙ

Дорога до Храму

Слава Христово╖ Церкви - ╖╖ свят╕. Число святих дуже велике. Кожного дня згаду╓ться пам’ять багатьох святих, а вс╕х ╖х разом з тими, що нема ╖хнього окремого дня пам’ят╕, згаду╓ться в першу нед╕лю по Свят╕й Тройц╕, що носить назву нед╕л╕ Вс╕х Святих.
Хто ж були свят╕ люди? Свят╕ - це т╕, що п╕д час свого життя на земл╕ виявили велик╕ християнськ╕ чесноти й досягнули верх╕в духовно╖ досконалост╕, до яко╖ заклика╓ Христос ус╕х людей: "Будьте ви досконал╕, як досконалий Отець ваш Небесний" (Матф. 5,48). Свят╕ - це мученики за в╕ру Христову, велик╕ угодники й подвижники, вс╕, що насл╕дували Христа й в усьому чинили Його святу волю, що сво╖м життям ╕ д╕лами прославляли Господа й стали вз╕рцем для насл╕дування вс╕м християнам. Свят╕ - це борц╕ за Правду Христову. Це т╕, що н╕чого не мали свого на земл╕, а були тут справжн╕ми подорожн╕ми, як╕ домагалися лише до одн╕╓╖ ц╕л╕ - осягнення блаженства на неб╕. Це т╕, як╕ служили Богов╕ ус╕м сво╖м життям, виконуючи Його свят╕ Запов╕ти - любов╕ Бога й ближнього свого, жили й д╕яли на славу Божу й творили добро для ╕нших людей. Свят╕ - це т╕, що провадили р╕вноапостольну працю, ширили в╕ру Христову й пропов╕дували Царство Боже, маючи це Царство Боже в сво╖х душах, у самих соб╕.
Велике число святих Церкви Христово╖ склада╓ться з людей, що жили в р╕зних часах, належали до р╕зних племен ╕ народ╕в, походили з р╕зних верств населення. У цьому великому числ╕ святих Церкви Христово╖ немало укра╖нських святих. На жаль, для чужинц╕в вони ф╕гурують п╕д назвою рос╕йських святих, а серед укра╖нц╕в мало хто зна╓ про сво╖х святих. Тимчасом знати, хто були укра╖нськ╕ свят╕, яке було ╖хн╓ життя, й чим вони догодили Богов╕ - це обов’язок кожного укра╖нця, обов’язок рел╕г╕йний ╕ нац╕ональний. Свят╕ укра╖нсько╖ земл╕ - це живий приклад для нас, як треба служити Богов╕ й ближн╕м сво╖м.
Кр╕м того, п╕знання життя сво╖х укра╖нських святих дасть нам св╕дом╕сть, що наш народ ма╓ багато святих ╕ тим самим сто╖ть нар╕вн╕ з ╕ншими християнськими народами, а часто й перевищу╓ багатьох з них.
Число укра╖нських святих д╕йсно велике. Серед них знайдемо й мученик╕в, що життя сво╓ в╕ддали за в╕ру Христову, ╕ р╕вноапостольних, що ширили цю в╕ру, ╕ Святител╕в - ╢пископ╕в, що в╕дзначилися вз╕рцевим християнським життям або прославились як славн╕ м╕с╕онери, котр╕ серед поган розпалювали св╕тло в╕ри у Христа, ╕ священномученик╕в (╓пископ╕в ╕ священик╕в), що прийняли мученицький в╕нець за поширення в╕ри Христово╖, ╕ спов╕дник╕в, що за в╕ру терп╕ли муки й страждання, й велике число преподобних, що сво╖ми чернечими подвигами догодили Богов╕. Серед них було багато затворник╕в, що перебували у затвор╕, тобто замикалися в печер╕ й засипали вх╕д до не╖, лишаючи лише отв╕р для одержування необх╕дно╖ ╖ж╕, або замикалися в невелик╕й кел╕╖ в монастирях, щоб на самот╕ в╕ддаватися молитв╕ й роздумуванням про Бога. Було в нас багато ╕ посник╕в, що в пост╕ й молитв╕ проводили час. ╤нш╕ преподобн╕ брали на себе подвиг мовчання, ще ╕нш╕ - тяжко╖ прац╕, а ще ╕нш╕ служили ближн╕м сво╖м у св╕т╕, наставляючи ╖х на добру дорогу. Ма╓мо й преподобномученик╕в, ченц╕в, що прийняли мучеництво в╕д рук поган або й сво╖х недобрих людей. Серед укра╖нських святих ╓ ряд княз╕в страстотерпц╕в, що невинно терп╕ли страждання ╕ переносили ╖х з терпелив╕стю й над╕╓ю на Бога. Ма╓мо ряд благов╕рних княз╕в, що сво╖м благочестивим життям здобули в╕чну славу у Бога. Ма╓мо ще й ряд ╕нших святих та блаженних, що, живучи в св╕т╕, сво╖м життям ╕ справами засв╕дчили про свою свят╕сть. Багато з тих укра╖нських святих творили чудеса и мали р╕зн╕ особлив╕ дари в╕д Бога, серед них - дар прозорливост╕, тобто передбачувати наперед, що ма╓ статися. Вс╕ ц╕ укра╖нськ╕ свят╕ - слава ╕ честь Укра╖нсько╖ Православно╖ Церкви й укра╖нського народу.
Ця невелика праця ма╓ послужити побожному укра╖нському читачев╕ п╕знати хоч у коротких словах загально, хто були укра╖нськ╕ свят╕, а оп╕сля дов╕датися про життя кожного з них окремо. Правда, про деяких святих не збереглося в╕домостей. Часто бува╓ так, що зна╓мо ╖хн╓ ╕м’я ╕ б╕льш н╕чого. Проте про життя б╕льшо╖ к╕лькост╕ укра╖нських святих ма╓мо досить в╕домостей ╕ про них пода╓мо дещо ширше. Одначе ц╕ в╕домост╕ подан╕ в скороченн╕, бо видання повного життя укра╖нських святих в тепер╕шн╕х умовах було для нас не можливим.
Праця про укра╖нських святих була писана в специф╕чних умовах на чужин╕, коли часто бракувало не т╕льки потр╕бних джерел, але й необх╕дно╖ л╕тератури. Тому вона не може претендувати на те, щоб охопити вс╕х укра╖нських святих та не мати часом якихось неточностей. До того п╕д час писання ╖╖ автор стояв перед певними проблемами, що ╖х часом було не легко вир╕шити.
Одн╕╓ю з таких проблем було - кого зараховувати до укра╖нських святих. Автор взяв за засаду, що найперше укра╖нськими святими ╓ т╕ свят╕, канон╕зован╕ Церквою, що були укра╖нцями й жили та д╕яли в Укра╖н╕, почавши в╕д св╕танку ╕сторичного буття укра╖нського народу ╕ впродовж дальшо╖ його ╕стор╕╖. Укра╖нськими святими також ╓ т╕, що народилися в Укра╖н╕, але оп╕сля з м╕с╕онерськими ц╕лями чи з якихось ╕нших причин опинилися поза межами Укра╖ни ╕ там прославилися як свят╕. До укра╖нських святих необх╕дно зарахувати вс╕х Печерських святих, що в╕дбували св╕й подвиг у Ки╓во-Печерському монастир╕. Серед них ╓ справд╕ невелике число таких, що прибули до цього монастиря з ╕нших земель, але ╖хня д╕яльн╕сть проходила в Укра╖н╕, тому зарахову╓мо ╕ ╖х до укра╖нських святих. До укра╖нських святих зарахову╓мо також неукра╖нц╕в, що були в Укра╖н╕ ╓пископами за княжих час╕в, ╕ прославилися як свят╕. Деяк╕ з них спочили в час╕ перебування в Укра╖н╕ й ╖х оп╕сля було канон╕зовано та ╖хн╕ мощ╕ залишилися в Укра╖н╕, ╖х також не можна не зарахувати до укра╖нських святих, бо укра╖нський народ визнав ╖х за сво╖х святих ╕ шанував нар╕вн╕ з ╕ншими святими.
Певну трудн╕сть становило усталення приналежности до укра╖нських святих деяких святих княз╕в, що панували не на укра╖нських землях. Таких випадк╕в ма╓мо багато. Наприклад, нав╕ть свв. кн. Борис ╕ Гл╕б не панували в Укра╖н╕. Проте вони без усяких застережень належать до укра╖нських святих. Вони панували в сво╖х княз╕вствах з доручення свого батька, що був Ки╖вським князем, та мали пост╕йний зв’язок з Ки╓вом як столицею Ки╖всько╖ держави. Отже, коли йдеться про часи панування св. кн., Володимира ╕ кн. Ярослава Мудрого та усе XI стол╕ття, ясно, що т╕ княз╕, як╕ жили в цьому час╕ й оп╕сля були канон╕зован╕, належать до укра╖нських святих. Вс╕ вони мали т╕сний зв’язок з Укра╖ною. Щодо подальших час╕в, кожний окремий випадок належить розглядати ╕ндив╕дуально. З закр╕пленням под╕лу Ки╖всько╖ держави на окрем╕ уд╕льн╕ княз╕вства наступило в╕дчуження уд╕льних княз╕в на неукра╖нських землях в╕д Укра╖ни, особливо, коли ╖хн╕й уд╕л закр╕плявся за ╖хн╕м родом. Були, одначе, й так╕ свят╕ княз╕, що походили з укра╖нських княз╕в ╕ життя ╖хн╓ було довгий час пов’язане з Укра╖ною, так що й на неукра╖нських землях вони тримали зв’язок з Ки╓вом ╕ з Укра╖ною. Цих зарахову╓мо до укра╖нських святих. Тих княз╕в, що того зв’язку не мали або нав╕ть виступали проти Укра╖ни й Ки╓ва, н╕як не можемо зараховувати до укра╖нських святих, хоч дехто з них ╕ м╕г походити з роду укра╖нських княз╕в, але походження в цьому випадку не може грати жодно╖ рол╕.
Певну проблему становлять свят╕, що носили титул Ки╖вських Митрополит╕в, але не жили в Ки╓в╕. Тут взято за засаду до укра╖нських святих зарахувати ще Святителя Петра, який був укра╖нцем, хоч вже б╕льш╕сть часу п╕сля висвячення на Митрополита пров╕в на п╕вноч╕. Дальших його наступник╕в, що дехто з них був канон╕зований, вже не зарахову╓мо до укра╖нських святих, за винятком одного Митрополита Килр╕яна, який перед тим, як пере╖хати до Москви, жив в Укра╖н╕ й спочатку був Митрополитом для укра╖нських ╕ б╕лоруських земель. Таким чином не зарахову╓мо вже до укра╖нських святих ╕ Митрополита Олекс╕я, що хоч був сином черн╕г╕вського боярина Бяконта, який, одначе, пере╖хав до Москви ╕ там вже народився його син, п╕зн╕ше Митрополит Олекс╕й, який був, як стверджу╓ ╕стор╕я, московським патр╕отом.
Окрему групу святих становлять т╕, що жили в першому тисячол╕тт╕ по Р╕здв╕ Христовому, як╕ справд╕ не мали безпосереднього зв’язку з укра╖нським народом, бо жили в до╕сторичну добу його минувшини, але чимсь пов’язан╕ з укра╖нською землею. Хоч не можемо зараховувати ╖х до укра╖нських святих, але не можемо й не згадати ╖х. Про них ╕ про ╖хн╓ життя розпов╕мо як про попередник╕в укра╖нських святих.
Св╕дом╕сть того, що Укра╖на ма╓ сво╖х власних святих, вже ╕снувала серед наших предк╕в з давн╕х час╕в. В 1643 роц╕ в Ки╓во-Печерському монастир╕ був видрукуваний спец╕альний Молебень з Каноном до укра╖нських святих п╕д заголовком: "Правило Молебное ко Преподобним Отцем нашим Печерским, и всhм Святым, в Малой Росс╕и прос╕явшим, пhваемо╓, когда и где кто изволить". Цей Молебень з Каноном до укра╖нських святих написав грек ╕╓ромонах Мелет╕й Сири╜, що жив у Ки╓во-Печерському монастир╕ за час╕в Митрополита Петра Могили, з благословення якого було перекладено його на церковнослов’янську мову й видано друком. Оп╕сля цей Молебень перевидавався ще к╕лька раз╕в.
Укра╖нськ╕ свят╕ - це наш╕ небесн╕ покровител╕ й молитовники за наш укра╖нський народ ╕ нашу многостраждальну Батьк╕вщину. До ╖хнього заступства звертаймося й ми п╕д час наших молитов ╕ благаймо ╖х словами: Вс╕ свят╕ земл╕ укра╖нсько╖, мол╕ть Бога за нас!
Дал╕ пода╓мо розпов╕д╕ про деяких укра╖нських святих, про кого збереглося найб╕льше даних.
*  *  *
АГАПИТ, преп. Печерський, л╕кар. Родом киянин. Став ченцем Печерського монастиря за преп. Антон╕я, життя й подвиги якого насл╕дував. Особливо вславився як л╕кар, що сво╖ми молитвами й з╕ллям уздоровлював недужих. Спочатку л╕кував ченц╕в, а коли слава про нього як доброго л╕каря поширилася поза Печерський монастир, до нього почали приходити р╕зн╕ хвор╕ люди з Ки╓ва й околиць ╕ в╕н ╖х ус╕х л╕кував, не беручи за це жодно╖ винагороди. М╕ж ╕ншим, в╕н вил╕кував в╕д тяжко╖ хвороби
кн. Володимира Мономаха, як той був ще Черн╕г╕вським князем. Проти преп. Агапита вороже виступив з заздрости один л╕кар в╕рменин, який в той час жив у Ки╓в╕. Переконавшись, одначе, в чудесних зц╕леннях, що д╕ялися за молитвами преп. Агапита, в╕н сам наприк╕нц╕ свого життя став ченцем. Упоко╖вся преп. Агапит близько 1095 року.
Дн╕ пам’ят╕ 1 червня, 28 (22) вересня
АННА, преп. княгиня. Народилася близько 1055 року. Донька вел. князя Ки╖вського Всеволода ╤ (1078-1093) й грецько╖ цар╕вни Анни з роду Мономах╕в (+1067), сестра кн. Володимира Мономаха. Прийняла чернецтво в 1086 роц╕ у заложеному ╖╖ батьком монастир╕ св. Андр╕я в Ки╓в╕, якого стала ╕гуменею. Тут преп. Анна з╕брала багато черниць, з якими разом перебувала в пост╕, молитвах ╕ глибокому смиренню. В цьому ж монастир╕ вона заклала першу в Укра╖н╕ д╕вочу школу, в як╕й навчалися д╕вчата грамот╕, р╕зному ремеслу й сп╕ву. В 1089 р. ╖здила до Константинополя. По великих трудах над осв╕тою й вихованням укра╖нського ж╕ноцтва, преп. Анна упоко╖лася 3 листопада 1113 року й була похована в монастир╕ св. Андр╕я, що в╕домий також п╕д назвою Янчиного монастиря, в╕д зменшеного ╕мен╕ преп. Анни - Янка, яке тод╕ вживалося в Укра╖н╕.
Д. п. 3 листопада

АНТОН╤Й, преп. Печерський. Народився близько 983 р. в Любеч╕ на Черн╕г╕вщин╕. До чернечого постригу мав називатися Антипом. Походив з м╕щансько-селянсько╖ родини, що, ставши християнською, в╕дзначалася побожн╕стю. Цю побожн╕сть перейняв в╕д батьк╕в ╖хн╕й син Антипа, який в молодому в╕ц╕, почувши про чернече життя, викопав соб╕ печеру, в як╕й хот╕в в╕дбувати подвиги. Незабаром вже в юних роках подався в╕н на Афон, де прийняв чернецтво п╕д ╕м’ям Антон╕я. За короткий час сво╖ми подвигами на Афон╕ здивував нав╕ть тамошн╕х старих ченц╕в. Пробувши на Афон╕ багато рок╕в, на пораду ╕гумена повернувся в Укра╖ну, "щоб ╕ тут бути на користь ╕ п╕дтримку багатьох", преп. Антон╕й прибув до Ки╓ва, але ╕снуюч╕ в м╕ст╕ невелик╕ приватн╕ монастир╕ його не задовольняли, бо на Афон╕ в╕н звик до ╕ншого чернечого життя. Шукаючи в╕дпов╕дне м╕сце для сво╖х чернечих подвиг╕в, в╕н оселився за м╕стом недалеко села Берестова в печер╕, в як╕й недавно перед тим в╕дбував подвиг посту й молитви священик цього села - ╤лар╕он, обраний в 1051 роц╕ на Ки╖вського Митрополита. В печер╕ преп. Антон╕й за Афонським прикладом проводив час у молитв╕, пост╕ й прац╕. Слава про нього скоро роз╕йшлася м╕ж людьми, й незабаром б╕ля преп. Антон╕я з╕брався гурток ченц╕в (серед них одним ╕з перших прибув преп. Феодос╕й), ╕ це стало початком ╕снування знаменитого Ки╓во-Печерського монастиря, заснування якого припада╓ на часи князювання вел. кн. Ярослава Мудрого й л╕топис в╕дносить на 1051 р╕к, тобто на час оселення там преп. Антон╕я Печерського.
За сина кн. Ярослава Мудрого вел. кн. ╤зяслава, що став ки╖вським князем у 1054 роц╕, преп. Антон╕й був вже в╕домим в Укра╖н╕. Коли число ченц╕в зб╕льшилося до 12 ос╕б, вони поширили печери й влаштували в них церковцю. П╕сля того преп. Антон╕й, бажаючи в╕дбувати подвиг на самот╕, поставив над брат╕╓ю першого ╕гумена цього монастиря преп. Варлаама, а сам подався до окремо╖ печери на сус╕дньому горб╕, яку соб╕ сам викопав. Ця нова печера разом з ╕ншими, викопаними б╕ля не╖, одержала згодом назву Ближн╕х або Антон╕╓вих печер для в╕др╕знення в╕д старих, що стали називатися Дальн╕ми або Феодос╕╓вими. Коли число ченц╕в ще зб╕льшилося, преп. Антон╕й благословив збудувати на гор╕ над печерами церкву в честь Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕, щоб ченц╕, перебуваючи й надал╕ в печерах, могли в ц╕й церкв╕ сходитися для молитов ╕ Богослуж╕нь. Незабаром п╕сля цього кн. ╤зяслав узяв преп. Варлаама до заснованого ним монастиря св. Димитр╕я в самому м╕ст╕, а преп. Антон╕й поставив ╕гуменом Печерського монастиря преп. Феодос╕я, за якого число ченц╕в дуже зб╕льшилося й був заложений на гор╕ монастир з кел╕ями, до якого ченц╕ перейшли жити з печер. Тому що перш╕ ченц╕ цього монастиря жили в печерах, в╕н одержав назву Печерського монастиря й цю назву збер╕г за собою й надал╕.
П╕д к╕нець свого життя, правдопод╕бно за те, що Печерський монастир визнав кн. Всеслава, як той на короткий час зайняв Ки╖в у 1069 роц╕, преп. Антон╕ю довелося тимчасово, внасл╕док гн╕ву на нього кн. ╤зяслава, залишити свою печеру в Ки╓во-Печерському монастир╕ й податися до ново╖ печери на Болдин╕й гор╕ б╕ля Черн╕гова. Але це тривало недовго, бо кн. ╤зяслав, п╕знавши свою вину, упросив преп. Антон╕я повернутися назад до Ки╓ва й дал╕ замешкати в сво╖й печер╕, в як╕й в╕н упоко╖вся 7 травня 1073 року, проживши 90 л╕т.
Преп. Антон╕й Печерський в╕домий як основоположник чернецтва в Укра╖н╕ та основник Ки╓во-Печерського монастиря ╕ справжн╕й печерник, що в╕дбував св╕й подвиг у печер╕. В╕н був суворим аскетом, горливим у молитвах та пост╕, добрим порадником для вс╕х, хто до нього звертався. Л╕кував хворих з╕ллям та творив чудеса. Його свят╕ мощ╕ з вол╕ Божо╖ були скрит╕, про що св. Димитр╕й Туптало писав: "Як преподобний в житт╕ уникав людських очей, молячись Богов╕ та╓мно, так ╕ для мощ╕в сво╖х також випросив дарування, щоб були схован╕ в╕д людських очей". Прославлення преп. Антон╕я в╕дбулося, на думку ╕сторик╕в, м╕ж другою чвертю XII ст. ╕ першою чвертю XIII ст., а проф. Е. Голубинський в╕дносить ще на п╕зн╕ший час, к╕нець XIV ст., хоч не виключа╓, що спочатку в╕н м╕г бути м╕сцево шанованим святим.
Затворництво преп. Антон╕я в печер╕ насл╕дувало п╕сля його смерти багато ченц╕в. Проте б╕льш╕сть ченц╕в жила гуртожитковим життям ╕ несла служ╕ння для громади, насл╕дуючи в цьому преп. Феодос╕я, постать якого нав╕ть перв╕сно заслонила собою постать преп. Антон╕я. Тим можна пояснити, що преп. Феодос╕й був багато ран╕ше канон╕зований. З XIII ст. знову вироста╓ слава преп. Антон╕я, який прин╕с благословення св. Гори Афонсько╖ для Печерського монастиря. Його ╕м’я з того часу сто╖ть вже перед ╕м’ям преп. Феодос╕я.
Життя преп. Антон╕я подано в Печерському Патерику на основ╕ давнього "жит╕я", яке не збереглося до наших дн╕в.
Д. п. 10 липня, 28 (22) вересня
(Дал╕ буде).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 28.06.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4899

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков