Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРЕЗИДЕНТ НА АСКОЛЬДОВ╤Й МОГИЛ╤ УШАНУВАВ ПАМ’ЯТЬ ГЕРО╥В КРУТ
Володимир Зеленський зустр╕вся з курсантами й л╕це╖стами в╕йськових навчальних заклад╕в та...


«ЧЕСТЬ ДЛЯ МЕНЕ»
Ахтем Се╕табла╓в показався ╕з Залужним та розпов╕в про ╖хню зустр╕ч…


УКРА╥НА В Н╤Ч НА 27 ЖОВТНЯ ВОСТАНН╢ МА╢ ПЕРЕЙТИ НА ЗИМОВИЙ ЧАС
Це передбачено ухваленим Верховною Радою законом, яким скасовано перех╕д з л╕тнього на зимовий...


ВОЛЯ ДО ПЕРЕМОГИ
В╕д початку повномасштабного рос╕йського вторгнення загинуло майже 500 укра╖нських спортсмен╕в ╕...


ТРИ ДЕСЯТИЛ╤ТТЯ ДОПОМОГИ
Управл╕ння Верховного ком╕сара ООН у справах б╕женц╕в (УВКБ ООН) розпочало свою д╕яльн╕сть в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 28.06.2007 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#26 за 28.06.2007
ПАТР╤ОТИЧНИЙ АСПЕКТ УКРА╥НСЬКОГО ТУРИЗМУ
Серг╕й ЛАЩЕНКО.

ДЖЕРЕЛА

 БУДЬ-ЯКИЙ клаптик земл╕ на наш╕й планет╕ за певних обставин може об’╓днувати людей. За ╕нших обставин може розд╕ляти на ворогуюч╕ табори. Останн╓ трапля╓ться част╕ше - майже вс╕ в╕йни на планет╕ велися за територ╕╖.
 Але й тод╕ ус╕х християн св╕ту притягували до себе святин╕ ╢русалима, мусульмани зд╕йснювали паломництво до Мекки, ╕ навряд чи знайшовся хоча б один буддист, який не мр╕яв би побувати в огорнутому ореолом та╓мничост╕ китайському монастир╕ Шаол╕нь.
 Тепер таких м╕сць значно б╕льше, адже сутт╓во зм╕нився сам св╕т. Н╕, в╕йни в ньому не припинилися, але в╕н став значно в╕дкрит╕шим. Величезну роль у ньому в╕д╕гра╓ ╕нформац╕я. Якщо людина змалку ма╓ можлив╕сть, ув╕мкнувши телев╕зор, милуватися красотами ╤тал╕╖, Грец╕╖, Арабських Ем╕рат╕в чи Куби, то це сутт╓во зб╕льшу╓ ймов╕рн╕сть того, що ╖й, рано чи п╕зно, захочеться туди по╖хати.
 Причому, щоб тягнуло до ╤тал╕╖, - зовс╕м не обов’язково бути католиком; придбати пут╕вку до Грец╕╖ мр╕ють не лише православн╕, та й до Куби ╖дуть не лише комун╕сти.
 Десь приваблю╓ до себе краса г╕р ╕ льодовик╕в, десь - тепле море ╕ п╕щан╕ пляж╕; в ╕ншому м╕сц╕ вир╕шальним фактором ╓ важлив╕ под╕╖, що в╕дбулися тут дв╕ - три тисяч╕ рок╕в тому, але залишили св╕й сл╕д в ╕стор╕╖. Цих фактор╕в може бути безл╕ч, ╕ саме вони визначають специф╕ку туризму у т╕й чи ╕нш╕й держав╕.
 
ПАТР╤ОТ УГОРЩИНИ ╤ НАШОГО ЗАКАРПАТТЯ
 Шандор Ковач - родом ╕з Закарпаття. Ще в середин╕ 1970-х в╕н почав сп╕впрацювати з бюро подорожей та екскурс╕й "Супутник". Якось самотужки написав брошурку-екскурс╕ю по Ужгороду рос╕йською мовою. З того часу серйозно зац╕кавився ╕стор╕╓ю Закарпаття.
 Коли на початку 1990-х угорц╕ почали масово при╖здити до Закарпаття, з’явилася велика потреба у картах ╕ пут╕вниках угорською мовою. Шандор, який, може, трохи б╕льше за ╕нших розбирався в самому феномен╕ туризму, вир╕шив д╕яти. За св╕й кошт видав пут╕вник ╕ ц╕лу сер╕ю лист╕вок. Все роз╕йшлося митт╓во!
 Коли економ╕чна ситуац╕я на Закарпатт╕ сутт╓во пог╕ршилася, Шандор ви╖хав на пост╕йне м╕сце проживання в Угорщину. Працю╓ за фахом - викладачем математики у г╕мназ╕╖. Але не порива╓ зв’язк╕в ╕з "Ср╕бною Землею".
 В 1999 роц╕ видав книжку "На дор╕жку в Закарпаття". Згодом в╕дредагував двомовну карту Закарпаття. Вн╕с туди вс╕ в╕дом╕ ╕сторичн╕ пам’ятки, а ще не забув вписати адреси вс╕х турбаз ╕ готел╕в.
 Так, поступово, Шандор Ковач став головним "карпатознавцем" сво╓╖ етн╕чно╖ Батьк╕вщини. В╕дчувши важлив╕сть сво╓╖ м╕с╕╖, математик пише нов╕ книги: "Замковими ру╖нами...", "Там, де народжу╓ться Тиса", "Верецький перевал" та ╕нш╕.
 Вс╕ книги чудово оформлен╕, з численними фотограф╕ями, як╕ маг╕чно впливають на кожного туриста. Найкращу свою книгу Шандор назвав "Скарби Закарпаття" (2002). Вона вийшла трьома мовами - угорською, англ╕йською ╕ н╕мецькою. Читають ╖╖ у двадцяти кра╖нах св╕ту!
 ╤сторик-самоук вважа╓, що Угорщина для Закарпаття - туристичний партнер номер один. Адже найб╕льше турист╕в при╖жджа╓ сюди саме з ц╕╓╖ кра╖ни.
 Одних приваблю╓ сп╕льна ╕стор╕я (адже Закарпаття довгий час було частиною Угорсько╖ держави); ╕нш╕ ╖дуть тому, що в╕дпочивати тут дешевше, ан╕ж у ╢вроп╕.
 ╥дуть переважно люди пенс╕йного в╕ку; причому не с╕льське населення, а вих╕дц╕ з угорських м╕ст. Воно й зрозум╕ло: н╕ навчання, н╕ пост╕йна робота, н╕ господарство - не зв’язують руки.
 Але ╓ ╕ студенти, яких найб╕льше ц╕кавлять п╕ш╕ походи в гори. Шандор Ковач вважа╓, що коли маршрути стануть цив╕л╕зован╕шими - молодь по╖де сюди масово.
А поки що деяк╕ моменти в╕длякують ╕ноземних турист╕в.
 ╤нколи наш╕ прикордонники можуть н╕ з того, н╕ з сього почати перев╕рку документ╕в у туристично╖ групи. Або забороняють фотографувати навколишн╕ кра╓види.
 Одного разу ╕ Шандора повели на заставу, аби з’ясувати, з якою метою в╕н сфотографував те м╕сце, де р╕чка К╕сва впада╓ у Тису. ╤ це тод╕, коли в космос╕ повно супутник╕в, як╕ здатн╕ сфотографувати все, що завгодно ╕ коли завгодно!
 Звичайно, так╕ реч╕ в╕дштовхують; на Заход╕ до турист╕в ставляться шаноблив╕ше.
 
╤ УГОРЦ╤, ╤ ПОЛЯКИ ЗГАДУЮТЬ "СВО╢"
 В цьому особлив╕сть ус╕х угорських ╕ польських туристичних груп. На Закарпаття ╕ в Галичину вони ╖дуть, аби краще знати цю стор╕нку сво╓╖ нац╕онально╖ ╕стор╕╖.
 Мен╕ зрозум╕л╕ почуття турист╕в-поляк╕в чи угорц╕в. Колись ╕ я, подорожуючи по Ростовськ╕й област╕, любив зупинятися саме в укра╖нських селах. Хоча природа навколо поселень донських козак╕в н╕чим не г╕рша (а може, й краща - один Дон чого вартий!), але оц╕ степов╕ укра╖номовн╕ остр╕вц╕ були для мене справжн╕м бальзамом у епоху "розвинутого соц╕ал╕зму", коли нашу мову планом╕рно т╕снили й нищили.
 Туристично╖ ╕нфраструктури - н╕яко╖; визначних м╕сць катма - лише вишнев╕ сади ╕ хати-мазанки; але, видно, трималася ще укра╖нська душа у тих наших поселеннях, раз туди так тягнуло...
 Тому й Шандора Ковача я розум╕ю: нац╕ональний угорський патр╕отизм у нього непогано по╓дну╓ться ╕з м╕сцевим, закарпатським.
 У написанн╕ книжок йому найб╕льше допомагають сам╕ закарпатц╕. Все Закарпаття об’╖здив Шандор в╕д Ужка до Ясеня з камерою та диктофоном. Скр╕зь обов’язково сп╕лку╓ться з м╕сцевим населенням. Уважно запису╓ вс╕ розпов╕д╕, легенди, а пот╕м усе це використову╓ у чергов╕й сво╖й книжц╕. Опису╓ побут укра╖нц╕в - ╕ слава Богу!
 Але ж не ╖де чомусь Шандор у Ворохту, бо це вже не "його" земля; до 1939 року вона належала Польщ╕, а не Угорщин╕. Не по╖де Шандор Ковач ╕ до Путили, що на Буковин╕. Там живуть так╕ ж гуцули, як ╕ в Рахов╕, але край цей до 1940 року належав Румун╕╖, а не Угорщин╕.
 Як бачимо, нац╕ональна пам’ять угорц╕в в╕д╕гра╓ далеко не останню роль нав╕ть тод╕, коли складаються туристичн╕ пут╕вники.
 Чи можна за це засуджувати автора ун╕кальних книг? ╤ чи не готу╓ в╕н плацдарм для майбутньо╖ угорсько╖ експанс╕╖ на "Ср╕бну Землю"?
 Не сумн╕ваюся, що дехто з "нац╕онально пильних" людей старшого покол╕ння саме так ╕ розц╕нив би д╕яльн╕сть угорського математика.
 Але часи недов╕ри ╕ п╕дозр╕лост╕ в╕дходять у минуле. Хорошого в╕д туризму завжди б╕льше, ан╕ж поганого.
 Та й сам Шандор Ковач виклика╓ дов╕ру. У вступному слов╕ до "Скарб╕в Закарпаття" в╕н написав: "Для мене Закарпаття - не лише середньов╕чн╕ замки й ун╕кальн╕ церкви. Передус╕м - це населення краю, бо душа ╕ культура закарпатц╕в ╓ найб╕льшим ╕ безц╕нним
скарбом..."
 Припускаю, що не вс╕ угорц╕ так шанобливо ставляться до лемк╕в, бойк╕в та гуцул╕в. Для б╕льшост╕ з них Закарпаття ╓ сво╓р╕дним угорським "Диким Заходом". Як Сиб╕р для рос╕ян чи Аляска для американц╕в. Кожна нац╕я повинна мати щось таке... Угорц╕ мали, але втратили. Ось ╕ ностальгують.
 Х╕ба важко ╖х зрозум╕ти? Ми теж (якби не примхи ╕сторично╖ дол╕) могли б мати в склад╕ Укра╖ни Кубань ╕ Ставроп╕лля. Милувалися б здаля обрисами Кавказького хребта...
 *  *  *
 Не вс╕ нац╕ональн╕ мр╕╖ збуваються, але сентимент до потенц╕йно "сво╓╖" територ╕╖ може тривати роки й десятил╕ття. У мирн╕ роки це нав╕ть добре - ╓ п╕д╜рунтя для масового туризму.
 А стосовно книжок Ковача, то вони н╕чому поганому не навчать. ╢ в них щось добре, гуман╕стичне.
 
ВНУТР╤ШН╤Й ТУРИЗМ
 В 1992 роц╕ я мав розмову з л╕с╕вниками Самб╕рщини. Вони вже встигли побувати в Польщ╕, Угорщин╕ та Чех╕╖. Може, тому безапеляц╕йно стверджували:
 - Про перспективи укра╖нського туризму говорять багато, але ми в це не в╕римо. Що нам показувати ╕ноземцям? Сво╖ невисок╕ Карпати? Але ж Альпи, Балкани, Татри - значно красив╕ш╕! Древн╕ замки? У нас ╖х майже нема╓. Чист╕ р╕ки ╕ стр╕мк╕ потоки? Це колись вони були чист╕шими, н╕ж на Заход╕; тепер - все навпаки. Це у них олен╕ та косул╕ можуть виб╕гати на галявини ╕ пастися обаб╕ч трас... У нас цього не буде - браконь╓ри не др╕мають! А як╕сть наших дор╕г, р╕вень серв╕су?
Тож не варто бути мр╕йниками...
 У под╕бного песим╕зму ╓ певне п╕д╜рунтя, але ж не в╕дмовлятися на ц╕й п╕дстав╕ в╕д розвитку туризму взагал╕!
 Вищеназван╕ "м╕нуси" укра╖нсько╖ д╕йсност╕ не так вже й сутт╓во впливають на розвиток внутр╕шнього туризму. Все одно для одесита, харк╕в’янина, донеччанина - Карпатськ╕ гори ╓ ╕ зеленими, ╕ високими, ╕ достатньо красивими.
 На цю тему я колись розмовляв з нашою читачкою одеситкою Галиною Коваль. Одеса ╕ сама - "перлина б╕ля моря", але ж ледь не щороку вона, студентка нац╕онального ун╕верситету, ╖де як не в Крим, то в Карпати.
 ╤ скр╕зь в╕н ╓, отой неповторний м╕сцевий колорит, який вбира╓ться, всоту╓ться ус╕ма порами людського ╓ства, збагачу╓ душу, надиха╓, а головне - форму╓ загальноукра╖нську ╕дентичн╕сть.
 Х╕ба для Укра╖ни це не актуально?
 
УКРА╥НСЬКИЙ ТИТАН ЕПОХИ ЗАСТОЮ
 У сво╖й книз╕ "Страст╕ за нац╕онал╕змом" льв╕вський професор Ярослав Грицак висловив не дуже популярну в Зах╕дн╕й Укра╖н╕ думку: чи не краще було б героям ОУН-УПА зам╕сть гинути в боях з в╕йськами НКВД - "вростати" у нове соц╕ал╕стичне сусп╕льство, виховувати у патр╕отичному дус╕ сво╖х д╕тей, працювати у школах та ун╕верситетах?
 Адже в боях загинуло 150 тисяч найв╕дом╕ших, найактивн╕ших укра╖нц╕в, а разом з депортованими Укра╖на втратила понад 450 тисяч ос╕б.
  Пропозиц╕я ╕сторика ╓ абсурдною лише на перший погляд. "Вростання" у владу теж не об╕йшлося б без чисток ╕ людських жертв, та все ж втрати були б значно меншими.
 Свого часу чимало потенц╕йних литовських "л╕сових брат╕в" п╕шли цим шляхом. "Здобудеш державу або
загинеш за не╖..." - такого гасла у них не було. ╤ литовц╕, ╕ естонц╕ намагалися зберегти людей, "пристосувати" ╕нтелектуальний потенц╕ал нац╕╖ до нових обставин, нових умов життя. Це давало сво╖ плоди: мова, культура, р╕вень життя були такими, що ╕нш╕ республ╕ки прибалтам т╕льки заздрили.
 Патр╕оти-номенклатурники були ╕ у нас. Яскравий приклад - Фед╕р Моргун, перший секретар Полтавського обкому КПУ.
 А ще Фед╕р Трохимович був доктором с╕льськогосподарських наук, академ╕ком Укра╖нсько╖ академ╕╖ аграрних наук, Геро╓м Соц╕ал╕стично╖ Прац╕, письменником-публ╕цистом.
 Нав╕ть назви його книг багато про що говорять: "Безсмертна душа Укра╖ни", "Переоран╕ покол╕ння", "Прокляття в╕йн╕", "Кер╕вники держав, не б╕йтеся бути святими", "Мертва хватка стал╕н╕зму", "Хто зруйнував Компарт╕ю ╕ найб╕льшу у св╕т╕ кра╖ну?", "Селянин - Св╕това Душа" тощо.
 Фед╕р Моргун дуже ц╕каво п╕дходить до розв’язання проблем зм╕ни устрою, влади, кер╕вно╖ ел╕ти в сусп╕льств╕.
 Припускаю, що ╕ в ОУН, ╕ в УПА були так╕ люди. ╤ якби вони мали можлив╕сть легально працювати на Укра╖ну... Якби не гинули в кри╖вках, якби не поповнювали табори ГУЛАГу... Якби очолювали парт╕йн╕ орган╕зац╕╖ областей, район╕в, завод╕в, фабрик, колгосп╕в ╕ радгосп╕в...
 Хоча... Мабуть, це я занадто розмр╕явся з╕ сво╖ми "якби"... Адже нав╕ть Фед╕р Трохимович ╕з його кришталевою б╕ограф╕╓ю не вс╕м ╕ не завжди був до вподоби. Щоправда, Брежн╓в запрошував його у 1978 роц╕ до ЦК КПРС на м╕сце, що п╕сля його в╕дмови зайняв висуванець Ю. Андропова Михайло Горбачов.
 А ось Щербицький не хот╕в бачити Моргуна у рол╕ свого наступника ╕ в 1988 роц╕ все-таки "випер" патр╕отичного полтавчанина у Москву. Там Фед╕р Трохимович працював м╕н╕стром охорони природи.
 У 1990 роц╕ п╕д час "Революц╕╖ на гран╕т╕" ки╖вськ╕ студенти, що якраз голодували, дуже хот╕ли, аби укра╖нський уряд очолив патр╕от-укра╖нець. Моргун знав про це ╕ запропонував свою кандидатуру на посаду прем’╓р-м╕н╕стра. Але парт╕йн╕ боси Стан╕слав Гуренко ╕ Леон╕д Кравчук цього не допустили. Можливо, тому, що на тл╕ Моргуна сам╕ вони виглядали б досить блякло.
 Зате справжн╕ патр╕оти Укра╖ни оц╕нювали д╕яльн╕сть полтавчанина досить високо: "Фед╕р Моргун належить до тих небагатьох, хто збер╕г у соб╕ сов╕сть, у кому вона живе, тривожна, бол╕сна, чесна, ╕ саме сов╕сть, а не просто почуття або пусте марносл╕в’я дикту╓ йому рядки його прекрасних книжок, водить його пером. Велить щодня, щогодини ╕ти на б╕й, ставати на захист ц╕нностей ╕ святинь..."
 Це висловив свою думку письменник Павло Загребельний. В╕дгуки ╕нших людей були не менш красномовними.
 
МОЖЛИВ╤СТЬ ╤НШО╥ ╤НТЕРПРЕТАЦ╤╥
 Чому, говорячи про розвиток туризму в Укра╖н╕, я згадав номенклатурника епохи застою?
 А тому, що Фед╕р Моргун таки мав укра╖нську душу! Вона ╕ в радянськ╕ роки була сво╓р╕дним "двигуном" ╕ нав╕ть "криголамом" (бо ск╕льки ж вдавалося зробити, незважаючи на оп╕р Системи!), а тепер ╕ погот╕в ╓ найнеобх╕дн╕шою складовою частиною усп╕ху. Свого часу сам Фед╕р Трохимович високо оц╕нив книгу Л╕ни Костенко "Маруся Чурай": "У ц╕й книз╕ - безсмертна душа Укра╖ни. Нехай т╕, хто говорить про ╖╖ загибель, знають: якщо у нас з’являються так╕ книги, вона не вмре, вона - воскресне". А ще йому подобалися "Буранный полустанок" Чинг╕за Айтматова, "Твоя зоря" Олеся Гончара, "Самшитовый лес" Михайла Анчарова.
 Парт╕йний д╕яч духовно п╕дживлювався кращими творами радянсько╖ доби, в╕дчував у цьому велику потребу, але отриман╕ знання, наснага в╕дразу ж трансформувалися у дуже корисн╕ для Укра╖ни реч╕.
 Незважаючи на запеклий оп╕р консерватор╕в-номенклатурник╕в, Фед╕р Моргун скр╕зь на Полтавщин╕ впровадив ╜рунтозахисний оброб╕ток орних земель, завдяки чому його область у в╕с╕мдесят╕ роки за врожаями вийшла у л╕дери в Укра╖н╕. Дуже багато зробив перший секретар для перетворення Полтавського педагог╕чного ╕нституту на найкращий ВНЗ Укра╖ни. Пол╕пшив матер╕альний стан полтавського вчительства; розпочав процес в╕дродження с╕льських шк╕л.
 А Сорочинський ярмарок? Сьогодн╕ в╕н ма╓ статус нац╕онального, але ж п╕двалини нин╕шнього усп╕ху закладав саме Фед╕р Трохимович.
 А музей-запов╕дник А. Макаренка? Музей-садиба М. Гоголя? Музей космонавтики Ю. Кондратюка? Скр╕зь в╕н доклав свою душу, роблячи Укра╖ну великою ╕ процв╕таючою де-факто. ╤ це при тому, що вплив мав, головним чином, лише на "свою" область.
 Хоча, н╕. Деяк╕ його твори таки мають всеукра╖нське значення.
 Фед╕р Трохимович завжди вважав кричущою несправедлив╕стю той факт, що н╕хто не згаду╓ серед найгранд╕озн╕ших битв Друго╖ св╕тово╖ в╕йни - оборону Ки╓ва, яку вели в╕йська генерала Кирпоноса, кияни, весь укра╖нський народ у 1941 роц╕.
 Як згадували пот╕м найвищ╕ н╕мецьк╕ генерали, саме геро╖чна оборона столиц╕ Укра╖ни призвела до парадоксального результату: надто пов╕льна перемога, одержана вермахтом п╕д Ки╓вом, стала причиною поразки Н╕меччини у в╕йн╕. Про це пише ╕ Фед╕р Моргун у сво╖й книз╕ "Хто ╕ де з╕рвав бл╕цкриг?" А ще да╓ об’╓ктивну оц╕нку рол╕ генерал╕симуса Стал╕на. Еп╕графом до книги стали так╕ слова: "65-р╕ччю подвигу геро╖в П╕вденно-Зах╕дного фронту, киян, полтавц╕в ╕ вс╕х учасник╕в найгранд╕озн╕шо╖ битви Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни, яка з╕рвала бл╕цкриг вл╕тку 1941 року п╕д Ки╓вом, присвячу╓ться".
 Що то значить - справжн╕й патр╕отизм! Поб╕льше б Укра╖н╕ моргун╕в, ╕ сюди масово, п╕д час л╕тн╕х в╕дпусток, з’╖жджалися б укра╖нц╕ Канади, США, Н╕меччини, Австр╕╖, Польщ╕, Рос╕╖...
 Не лише сонячн╕ пляж╕ ╕ г╕рськ╕ стежки приваблювали б турист╕в укра╖нського походження, але й безл╕ч м╕ст ╕ селищ з в╕дпов╕дною ╕сторично-туристичною ╕нфраструктурою. ╤ в╕дпов╕дною нац╕ональною ╕нтерпретац╕╓ю ╕сторичних под╕й.
Чому поляки масово ╖дуть до Львова, а угорц╕ на Закарпаття? Бо стол╕ттями вони творили сво╖ нац╕ональн╕ м╕фи, роблять це ╕ тепер (може, з деякими поправками), а нам цю роботу треба починати якщо ╕ не з нуля, то все ж у значно г╕рших стартових умовах. Навчитися б ц╕нувати сучасних ╕ майбутн╕х моргун╕в!
 
"КРИМСЬКА СВ╤ТЛИЦЯ" ДОСЛ╤ДЖУ╢ СИТУАЦ╤Ю
 Сходження на Близницю - найвищу вершину Свидовецького хребта - ми робили удвох ╕з льв╕вським програм╕стом ╤горем Пошелюжним.
 Висота гори - 1 880 м над р╕внем моря. Тому тут часом до середини липня ще б╕л╕ють сн╕жники. А в березн╕-кв╕тн╕ ще в самому розпал╕ лижний сезон! Стр╕мко розвива╓ться туристична ╕нфраструктура. Рок╕в тридцять тому тут була, зда╓ться, лише одна турбаза. Р╕вень серв╕су був наш - радянський. Тепер турбаз (╕з тими, що будуються) не менше п╕всотн╕. П╕дйомники, п╕дсв╕тка для н╕чного катання, сауни - все як ╕ ма╓ бути на початку третього тисячол╕ття.
 Здавалося б рад╕ти треба! Але м╕сцев╕ роб╕тники, як╕ зводять на полонин╕ хороми для "нових укра╖нц╕в", мен╕ здалися не надто веселими. Так, вони мають тут якусь коп╕йку, ╕ ╖м заздрять гуцули ╕з в╕ддалених с╕л, але... настр╕й псу╓ кричуща нер╕вн╕сть. Багат╕ за день витрачають так╕ суми, як╕ ╖м, майстрам, ╕ не снилися!
 Уяв╕ть соб╕: можна найняти джип за 150 грн., аби про╖хати якихось 7 - 8 к╕лометр╕в в╕д зал╕знично╖ станц╕╖ "Свидовець" до полонини Драгобрат. А я думаю - чому вод╕╖ не зупиняються? А тому, що ╓диний пасажир автомоб╕ля заплатив сво╖ 150 зовс╕м не для того, щоб безкоштовно п╕двозити б╕дних турист╕в. Це нов╕ в╕яння, ╕ мене вони не т╕шать.
 ╤нше спостереження: зграйка м╕сцевих хлопчак╕в подолала все т╕ ж 7 - 8 к╕лометр╕в на "г╕рських" велосипедах - це одне задоволення! Але третина хлопц╕в ╖хала на звичайних радянських велосипедах. Не вс╕м же батьки привозять з Чех╕╖ ц╕нн╕ подарунки! Вигляд цих, б╕дн╕ших, д╕тей був дуже красномовним: виснажен╕, сп╕тн╕л╕, ледь на ногах тримаються. Спец╕ал╕ст з велосипедного спорту вам пояснить - чому. Зрештою, ╕ так зрозум╕ло - р╕зний за як╕стю транспорт вимага╓... р╕зного здоров’я.
 Отже, попри вс╕ позитиви, туризм на територ╕╖ Укра╖ни ма╓ ╕ певн╕ недол╕ки, а саме: може "висв╕чувати" нер╕вн╕сть стан╕в.
 Свого часу добру справу зробив Укра╖нський католицький ун╕верситет: започаткував по╖здки д╕тей з╕ Сх╕дно╖ Укра╖ни в Галичину. Головним чином - п╕д час р╕здвяних кан╕кул. Осв╕тяни трьох галицьких областей та Волин╕ також активно долучилися до цього почину. Тут уже вс╕ р╕вн╕, вс╕ брати ╕ сестри; нер╕вн╕сть у такому в╕ц╕ ще майже не в╕дчува╓ться або ж, принаймн╕, прихову╓ться.
 А "нер╕вн╕сть" мовна, в╕дм╕нност╕ у культур╕, ментал╕тет╕, поступово стираються. Ось що пише з цього приводу наша читачка ╕з Запор╕жжя Ольга Зу╓нко: "У багатьох наших школах вже ╓ домовлен╕сть ╕з Зах╕дною Укра╖ною, щоб д╕ти жили в родинах ╕ обдивлялися довк╕лля Льв╕вщини та ╤вано-Франк╕вщини. Мо╖ знайом╕ ╖здили ╕ були задоволен╕. Треба розвивати такий "обм╕н д╕тьми", особливо м╕ж патр╕отичними родинами. Школяр╕в треба змалку ц╕лими класами возити в Галичину!
 Стосовно ж нашого рег╕ону... тут, кр╕м незугарних статуй час╕в комун╕зму, нема на що дивитись. Хортиця - ╕нша справа! На Остр╕в останн╕м часом розпочалося справжн╓ паломництво".
 Отже, ╖здити можна у двох напрямках: питання т╕льки в масштабах под╕бних дитячих кан╕кулярних "м╕грац╕й". А те, що вони у майбутньому багато в чому визначатимуть характер внутр╕шнього туризму, у мене особисто сумн╕ву не виклика╓.
 
ОСТР╤ВЦ╤ УСП╤ХУ
 Давно мр╕яв зустр╕тись ╕з новим мером Дрогобича. Справа в тому, що ним тепер ╓ Микола Гук - колишн╕й головний редактор "Дзвону Севастополя".
 Тр╕шки неспод╕ваний поворот дол╕, чи не так? В Криму колишн╕й флотський оф╕цер був одним ╕з найяскрав╕ших л╕дер╕в севастопольського укра╖нства. А як йому на новому м╕сц╕? Як працю╓ться в р╕дн╕й Галичин╕?
 Напрошу╓мося на прийом. Представника "Кримсько╖ св╕тлиц╕" Микола Гук готовий прийняти негайно, незважаючи на щ╕льний граф╕к. Разом з╕ мною у каб╕нет мера заходить м╕й давн╕й приятель, дрогобиччанин В╕ктор Вишотравко. Людина з ц╕кавою б╕ограф╕╓ю: колишн╕й л╕с╕вник, пот╕м учитель географ╕╖, пот╕м "остарбайтер", фермер, буд╕вельник, винороб... Нин╕ пробу╓ себе в туризм╕, причому довол╕  усп╕шно. На таких людях, як кажуть, св╕т трима╓ться.
 Принаймн╕ тепер, у цьому каб╕нет╕, В╕ктор аж н╕як не зайвий.
╤ йому ц╕каво - не кожного дня випада╓ можлив╕сть посп╕лкуватися з мером р╕дного м╕ста. Тож перше мо╓ запитання стосу╓ться галицько╖ специф╕ки. В╕дпов╕дь мера щира ╕ в╕дверта:
 - Звичайно у Криму вс╕ ми трохи ╕деал╕зу╓мо Галичину. Справд╕, це р╕дна укра╖нська земля, де н╕хто не принизить за мову чи за вишиванку. Але проблем ╕ тут вистача╓, хоч вони й ╕нш╕, н╕ж в АРК.
 Ментал╕тет м╕сцевого населення довол╕ специф╕чний: на першому план╕ завжди - ╕нтереси родини. Тому й тягне кожен ковдру на себе; процв╕та╓ кланов╕сть, а до якихось корисних, перспективних справ, що могли б сутт╓во покращити життя всього народу, руки просто не доходять.
 Зм╕нити такий стан речей дуже важко. Тому ╕ займаюся тим, що робив би на мо╓му м╕сц╕ будь-який мер. Хочеться, щоб  гарн╕шало м╕сто, щоб вчасно ремонтувалися будинки, добре лежала брук╕вка, довго трималося асфальтове покриття, чистими були вулиц╕, радували людей св╕ж╕стю м╕ськ╕ фонтани, зелен╕шали парки ╕ сквери, т╕шили око сво╓ю голуб╕нню ставки та озерця.
 Ус╕м цим доводиться тепер активно займатися. На перший погляд, це надто далеко в╕д духовних проблем, але...
 Дрогобич мусить повернути соб╕ славу древнього, культурного, затишного, зручного для життя м╕ста. Нехай сюди ╖дуть туристи з ╢вропи, хай при╖здять одесити, донеччани, севастопольц╕. Х╕ба не вигра╓ в╕д цього укра╖нська справа? Хто ж п╕дтрима╓ "зах╕дний вектор" розвитку, якщо галицьк╕ м╕ста будуть руйнуватися, деградувати?
 ╤ то правда. М╕льйони людей уже побували за кордоном. Щодня телев╕зор демонстру╓ нам якщо не ╓вропейськ╕ стандарти, то американський лоск або велич ново╖ китайсько╖ арх╕тектури (Шанхай уже давно "заткнув за пояс" Нью-Йорк висотою сво╖х хмарочос╕в).
╤ тепер не тридцят╕ роки, коли, в╕дгороджен╕ в╕д решти св╕ту "зал╕зною зав╕сою", громадяни Кра╖ни Рад думали про електростанц╕╖, тракторн╕ заводи, осво╓ння сиб╕рських простор╕в, а красу залишали "на пот╕м". Тепер, йдучи до ╢вропи, треба бути посл╕довними: час с╕рих буд╕вель ╕ бляклих ╕нтер’╓р╕в в╕дходить у минуле. Усп╕шне мусить бути й гарним! 
 Наочний приклад - Льв╕вська загальноосв╕тня школа № 48. Далеко не нова, вона в останн╕ роки не т╕шила око учн╕в ╕ випадкових в╕дв╕дувач╕в. Кошт╕в на ремонт завжди не вистачало. А час не чекав - активно робив свою руйн╕вну справу...
 Молодий директор Роман Васильович Гарасим почав з ╕нтер’╓ру. Спочатку вестибюль школи перетворився на затишну оазу, пот╕м все вище, поверх за поверхом.
 Якось п╕дслухав розмову шестикласник╕в: чи варто витрачати грош╕ на новеньк╕ двер╕, коли дах прот╕ка╓? Чи не краще робити усе по порядку?
 Де ж ╖м, малим, знати про варт╕сть ╜рунтовного кап╕тального ремонту? Зате пот╕м все част╕ше вчител╕ чули в╕д батьк╕в та учн╕в: у таку школу стало при╓мн╕ше заходити!
 А в планах енерг╕йного директора багато нового: тренажерний зал для учн╕в, дитячий майданчик, оновлення клас╕в тощо. Плани - вони ╕ ╓ плани, але настр╕й у людей зм╕ню╓ться вже зараз. Н╕якими точними приладами цього не вим╕ря╓ш, але пов╕рте мен╕ на слово.
 Св╕дками оновлення ╓ сотн╕ учн╕в; на р╕вн╕ п╕дсв╕домост╕ ф╕ксу╓ться не така вже й погана житт╓ва стратег╕я: новий маленький усп╕х в╕дразу повинен накладатися на ╕нший, попередн╕й, ╕ так дал╕, без к╕нця. Нехай д╕ти, чи╓ життя поки що обмежу╓ться т╕льки школою, запам’ятають: за усп╕хом не обов’язково треба ╖хати кудись. Його можна створювати ╕ у себе вдома.
 До реч╕, н╕мц╕ ╕ японц╕, прийнявши в╕д ╕стор╕╖ зруйнован╕ Другою св╕товою в╕йною сво╖ кра╖ни, н╕куди не ╖здили, а сп╕льно займалися в╕дбудовою. Зате тепер вони в числ╕ найшановн╕ших ╕ найбагатших у св╕т╕ турист╕в. ╤ до них ╖дуть.
 СТАВШИ НА НОГИ, ЗГАДА╢МО ПРО КУБАНЬ ╤ ЗАКЕРЗОННЯ
 На прощання Микола Гук подарував гарно ╕люстровану книгу "Давн╕й Дрогобич". Добре було б мати ╖╖ у сво╖й б╕бл╕отец╕, але зустр╕вшись ╕з красномовним поглядом В╕ктора Вишотравка, я зрозум╕в, що йому, дрогобиччанину, книга потр╕бн╕ша.
 До реч╕, В╕ктор дуже уважно слухав мера, особливо його роздуми стосовно перспектив туризму у Прикарпатському рег╕он╕. Не хочу перехвалювати свого давнього приятеля, але мен╕ зда╓ться, що це в перспектив╕ профес╕онал вищого класу в галуз╕ туризму.
 Добре зна╓ навколишн╕ л╕си ╕ гори. Якщо треба, може показати за╖жджим туристам з ╢вропи красеня-оленя. Або зубра. Або, як дуже треба, то й ведмедя. Все це зв╕р╕ з Червоно╖ книги (браконь╓ри, щоправда, на цей статус не дуже зважають ╕ пост╕йно роблять свою чорну справу), але колишн╕й л╕с╕вник ╕ натурал╕ст в╕д Бога зна╓  - де треба шукати. Нав╕ть може гарант╕ю дати: за ст╕льки-то дн╕в пересування г╕рськими стежками (за умов дотримання тиш╕) можна побачити олен╕в або ще якесь карпатське диво.
 З туристами за потреби В╕ктор Вишотравко може сп╕лкуватися англ╕йською, чеською, польською. До М╕н╕стерства культури ╕ туризму колишн╕й л╕с╕вник ╕ учитель н╕якого стосунку не ма╓, але останн╓ мало б тримати таких людей в пол╕ свого зору. Колись згодяться.
 Патр╕отичний аспект туризму у нас поки що серйозно ╕ не розгляда╓ться. Розколота, розполовинена кра╖на... В кожному рег╕он╕ сво╓ уявлення про те, що ╓ патр╕отичним, а що  -  н╕. Але в╕римо, що триматиметься купи наша ненька-Укра╖на; станемо на ноги економ╕чно ╕ почнемо ╖здити по ус╕х сво╖х "святих" м╕сцях.
 Поляки ж ╖здять у св╕й  "Львув"!  ╤ угорц╕ ╖здять у  "сво╓"  Закарпаття. Рос╕яни ╖дуть у Севастополь як до себе додому...
 Чому ж ми пасемо задн╕х? До реч╕, у тому ж Дрогобич╕ живе колишн╕й пол╕тв’язень Пантелеймон Василевський. В роки Друго╖ св╕тово╖ в╕йни в╕н формував невелик╕ п╕дрозд╕ли УПА... на Кубан╕! Х╕ба не ц╕каво було б "новим укра╖нцям"  з Тернополя чи ╤вано-Франк╕вська побувати у тих краях?
 А х╕ба киянам, черн╕г╕вцям, донеччанам не ц╕каво було б побувати на Закерзонн╕? Древн╕ Холм ╕ Перемишль для нас  -  те саме, що для поляк╕в Льв╕в.
 ╤ жив╕ ще люди, яких ми могли б п╕дтримати присутн╕стю, сво╖ми, хай нав╕ть ╕ короткочасними, в╕зитами на землю, яка у сиву давнину належала Ки╖вськ╕й Рус╕.
 Згадайте статтю польського укра╖нця Юр╕я Гаврилюка  "Незнищима краса Закерзоння"  ("КС"   в╕д 1.06 2007 р.). Головний редактор часопису "Над Бугом ╕ Нарвою"  емоц╕йно ╕ дуже переконливо пише про необх╕дн╕сть наших туристичних в╕зит╕в на землю його предк╕в:  "Громадянам Укра╖ни треба показати те, що приховували в╕д них десятир╕ччями, коли духовний прост╕р Укра╖ни мав обриватися на колючих дротах "кордону дружби". Треба показати ╖м красу  "Закерзоння", бо хоч неможливо при цьому оминути сумн╕ спогади, все ж таки життя в сво╖й основ╕ оптим╕стичне, а ми ж тут ╕ дос╕ жив╕  -  не лише як люди, але ╕ як частинка укра╖нсько╖ нац╕╖. Отже, треба висв╕тлити як тисячол╕тню ╕стор╕ю колишн╕х княжих ╕ ╓пископських столиць, так ╕ життя та д╕ла тих укра╖нц╕в, як╕ надал╕ в╕рн╕  "запов╕там р╕дно╖ старовини", для яких важливе те, що в╕дбува╓ться над Дн╕пром, як╕ з хвилюванням та над╕╓ю чекають, що нового принесе ╖м в╕тер з Укра╖ни..."
 Спод╕ва╓мося, що ц╕ часи адекватного польському  "патр╕отичного"  туризму скоро настануть.
А якщо ╕ не скоро, то нав╕ть в╕ддалену перспективу треба бачити ╕ заздалег╕дь готуватися до не╖.
  м. Льв╕в.

 На фото: Галя Коваль на Говерл╕ почува╓ться справжньою укра╖нкою, гуцулкою...

ТУРИЗМ ста╓ одн╕╓ю з основних галузей у Швец╕╖.
 Щор╕чне зростання к╕лькост╕ турист╕в, як╕ в╕дв╕дують Швец╕ю, зб╕льшу╓ к╕льк╕сть громадян, як╕ працюють у сфер╕ туристичного б╕знесу. Тор╕к з туристами працювало б╕льш як 150 тис. швед╕в, що на третину б╕льше, н╕ж у 1995 роц╕, пов╕домля╓ власний кореспондент УКР╤НФОРМу з посиланням на рад╕о "Швец╕я".
 Загалом у сфер╕ туризму зайнято в Швец╕╖ на 30% б╕льше людей, н╕ж у с╕льському господарств╕, л╕сов╕й ╕ рибн╕й промисловост╕.
 Туризм прин╕с Швец╕╖ тор╕к б╕льш як 215 млрд. крон (близько 150 млрд. грн.) - б╕льше, н╕ж уся автомоб╕льна промислов╕сть кра╖ни.

 У БУДАПЕШТ╤ на фаховому туристичному форум╕ в╕дбулася презентац╕я Укра╖ни як туристично╖ держави.
 На фаховому форум╕ акц╕онерного товариства "Угорський туризм" у Будапешт╕ в╕дбулася презентац╕я Укра╖ни як туристично╖ держави. Пров╕дн╕ туристичн╕ ф╕рми, ЗМ╤ Угорщини у ход╕ сер╕╖ заход╕в, як╕ проводяться з початку 2005 року, змогли оц╕нити туристичн╕ якост╕ 18 кра╖н. Укра╖на була представлена останньою. У презентац╕╖ Укра╖ни взяв участь Посол Укра╖ни в Угорськ╕й Республ╕ц╕ Дмитро Ткач, пов╕домля╓ власний кореспондент УКР╤НФОРМу.
 Учасники отримали всеб╕чну ╕нформац╕ю про прогресуючий економ╕чний ╕ соц╕альний розвиток Укра╖ни, а також ╖╖ туристичний ринок. Про звича╖ подорожування укра╖нського населення, стан, тенденц╕╖ й актуальн╕ питання туристичного ринку розпов╕ли на презентац╕╖ кер╕вник досл╕дницького колективу акц╕онерного товариства "Угорський туризм" Корнел╕я К╕шш та кер╕вник ки╖вського ╕нформац╕йного бюро "Угорщина-туризм" Св╕тлана Кабиш.
 Як в╕дзначалося на презентац╕╖, з усього числа заруб╕жних подорожей укра╖нц╕в 2,6 в╕дсотка припада╓ на Угорщину, яка пос╕да╓ 8-ме м╕сце у списку кра╖н св╕ту, куди ╖здять укра╖нц╕. Тор╕к в угорських готелях 67 тис. укра╖нських турист╕в провели 145 тис. д╕б, що, в╕дпов╕дно, на 27 ╕ 13,7 в╕дсотка б╕льше, н╕ж у 2005 роц╕. Зг╕дно з даними Центрстатуправл╕ння Угорщини, майже 88 в╕дсотк╕в з ус╕х 213 тис. подорожуючих з Укра╖ни перебувало в Угорщин╕ всього один день. Загалом вони провели в Угорщин╕ 2,7 млн. д╕б, витративши 25,6 млрд. форинт╕в (170,6 млн. долар╕в США).

В УКРА╥Н╤ до 7 липня триватиме загальнонац╕ональна туристична акц╕я "С╕м чудес Укра╖ни", пов╕домля╓ сайт www.gpu-ua.info.
 За умовами конкурсу, кожен рег╕он ма╓ запропонувати три м╕сця, як╕ найб╕льше приваблюють турист╕в. Пот╕м ком╕с╕я з усього списку обере с╕м найвизначн╕ших. ╥х оголосять п╕д час ХХ Купальських ╕гор на Полтавщин╕. А на День Незалежност╕ ╕з цих семи оберуть одне "Чудо ╕з чудес Укра╖ни".
 С╕м обраних чудес планують внести до закордонних туристичних дов╕дник╕в. Укра╖нськ╕ турф╕рми конкурс в╕тають. Об╕цяють п╕сля оголошення результат╕в розробити в╕дпов╕дн╕ маршрути.
 - Шкода, що в нас люди мало знають ╕стор╕ю, а ц╕кав╕ об’╓кти саме з нею й пов’язан╕, - каже менеджер туристично╖ ф╕рми "Д╕най Тур" Тетяна Розлач.
Зокрема, у списку чудес Р╕вненсько╖ област╕ - Корець, Острог та Дубенщина. На першому м╕сц╕ один з найдавн╕ших у кра╖н╕ монастир╕в - Свято-Тро╖цький ж╕ночий. В Остроз╕ розташован╕ найстар╕ший замок на Р╕вненщин╕ та один ╕з найдавн╕ших у слов’янському св╕т╕ вищий навчальний заклад - Острозька академ╕я. А в Дубенському район╕ поблизу села Онишк╕вц╕ - джерело Свято╖ Анни. Вода там за будь-яко╖ погоди ма╓ сталу температуру +5°С. За легендою, ран╕ше там стояла церква, яка п╕шла п╕д землю. Через к╕лька стол╕ть п╕сля того на м╕сц╕ з’явилася ╕кона свято╖ Анни та забило джерело...

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 28.06.2007 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4896

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков