Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 15.06.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#24 за 15.06.2007
НЕ СТАНЬМО КАЛАКУТАМИ!

СЛОВА здавна пор╕внювалися з нанизаними в разки перлами. Кожна господарка мала скриню з багатством, яке було б не соромно показати ╕ншим. Ця скриня обер╕гала й сон домашн╕х. Тому було б добре, якби кожен ╕з нас зав╕в соб╕ скриньку р╕дно╖ мови й при нагод╕ показував перлисте намисто сво╖х знань.
 Чому ж потр╕бна скринька р╕дно╖ мови? У 1972 р. засуджений В. Стус писав: "... на суд╕ "злочинцю" закидають, окр╕м ╕ншого, те, що в╕н вжива╓ "застар╕л╕ слова". ...Я знаю й так╕ факти, коли один з редактор╕в телебачення в Донецьку "розп╕кав" молодшого прац╕вника за те, що той ужив слова "зичити" (почему не "бажа╓мо"?). ╤ в╕н його попередив: "Еще пару таких "зичите" - и вы будете вне телестудии". Б╕дний М. Марр! Вводячи поняття "класових мов", в╕н не знав, що окрем╕ слова можуть бути ще й проявами буржуазного нац╕онал╕зму!
 Працюючи деякий час л╕тературним редактором укра╖нського дубля "Социалистического Донбасса" ╕ в╕дшукуючи г╕рнич╕й рос╕йськ╕й терм╕нолог╕╖ не╕снуюч╕ в╕дпов╕дники з укра╖нсько╖ мови (г╕рничу укра╖нську терм╕нолог╕ю навряд чи осво╖ли ╕ в ╤нститут╕ мовознавства АН УРСР, в ╓диному м╕сц╕, де окрем╕ з цих терм╕н╕в можна почути з живих уст), я чув себе щонайменше злочинцем. Особливо коли п╕дходив до к╕оск╕в ╕ бачив, як люди кленуть цей укра╖нський дубль. Пам’ятаю, як мене "оп╕кали" прац╕вники, як╕ н╕коли не розмовляли укра╖нською мовою, а пробували мене повчати.
 ...Пам’ятаю такий випадок. Помер хтось ╕з сп╕вроб╕тник╕в обкому неспод╕вано, як кажуть, наглою смертю. Я спробував так ╕ написати: нагло помер, помер наглою смертю. Мен╕ заперечили. Я наполягав. Тод╕ мен╕ сказали: завтра догана редакторов╕ ╤. Доманову ╕ нам обом. "Разве можно так неуважительно говорить об умершем?"
 Пам’ятаю, як О. П. Ляшко, тод╕шн╕й секретар обкому, лаяв мене, що, переклавши його виступ укра╖нською мовою, я вживав так╕ звороти, як "принаг╕дно зауважимо". "Этого никто не поймет" - так в╕н вир╕шив, ╕ б╕дному редакторов╕ "Радянсько╖ Донеччини" тов. С╕робаб╕, який краще за мене знав так╕ тонкощ╕, довелося "переписувати" м╕й переклад. Мене диву╓, зв╕дки в людей береться така самовпевнен╕сть, така безапеляц╕йн╕сть при розв’язанн╕ питань, на яких не знаються.
 Все це призводить до того, що деяк╕ укра╖нц╕ з притаманним ╖м комплексом нац╕онально╖ неповноц╕нност╕ прямо хизуються незнанням р╕дно╖ мови!".
 Спод╕ва╓мося, що ця рубрика допоможе читачам розширити словниковий запас ╕ зац╕кавить багатством укра╖нсько╖ мови!
Над╕я ТУР╤В.


СКАРБНИЦЯ Р╤ДНО╥ МОВИ
НЕ СТАНЬМО КАЛАКУТАМИ!

 АГРАФ, АГРАФКА. Коштовна пряжка чи заст╕бка на одяз╕.
 БАЯТИ - застар. Перв╕сно - розпов╕дати (переважно казки, зв╕дси - байка; баснь - казка), пот╕м - заворожувати. Заба╓ний - заворожений.
 БЕРДУЛЯН, кох╕тник, бердулець, рододендрон. Кущ ╕з родини вересових, близько 400 вид╕в. Росте в Карпатах. Цв╕те р╕зними кольорами. Р╕зновиди: альп╕йська рожа (троянда), азал╕я понт╕йська, або бердулян жовтий та ╕н.
 БЛИЗНА - ж., д╕ал. Рубець, сл╕д в╕д рани.
 БЛИСКУНЕЦЬ - застар. Каганець, л╕хтарик.
 ВАТРАН - д╕ал. Вогнище, п╕ч (в╕д ватра - вогонь, багаття).
 ╫ЕРДАН - д╕ал. Шерстяна стьожка або ажурний ком╕рець ╕з б╕серу, якими в Галичин╕, на Буковин╕ та в Закарпатт╕ ж╕нки прикрашають шию або голову, а чолов╕ки - капелюхи. „... з таких випадк╕в, непом╕тних, як б╕серинки в ╜ердан╕, великою м╕рою складалася повсякденна тканина ╖╖ життя..." (О. Забужко, спогад про
С. Павличко (1958 - 1999).
 ╫ЕРЛИ╫А - д╕ал. Посох у в╕вчар╕в.
 ╫РАСА. 1. д╕ал. Сапка. 2. Мокра глина (з польськ. grasa).
 ДИК - д╕ал., в╕д давньо╖ форми. Дикий кабан, вепр. Назва евфем╕чна, за ознакою, так виникло й слово ведм╕дь (той, хто в╕да╓, де мед); справжн╓ ╕м’я зв╕ра знали т╕льки мисливц╕.
 ╢ВХОЛОГ╤ОН, ╓вхолог╕й - по╓днання Служебника та Требника (також - просто Служебник). В╕домий у грецькомовному св╕т╕ з V╤╤ ст., на укра╖нському ╜рунт╕ не прижився. Терм╕н використовувався головним чином у зах╕дноукра╖нських ╕ д╕аспорних джерелах.
 ЖЕРЕП. Карликова сосна з довгим г╕ллястим кор╕нням, яке стелеться по земл╕. Найг╕рший гуцульський прокльон: „Аби твоя полонина жерепом заросла". Там, де росте жереп, б╕льше не буде трави.
 ЖОЛНА, жолва, желва, жолна, желна - сп╕вуча пташка жовтувато-брунатного кольору.
 ЖОЛОМ╤Я - д╕ал. Соп╕лка. ╤нш╕ назви: денц╕вка, дзеленка, теленка, пищик, дуда, дудка, желейка, жалейка, флояра.
 ЗАГАРА - д╕ал. Бажання („загор╕тися бажанням").
 ЗЕРЕМ’ЯНА - д╕ал. Схованка, л╕гво.
 ╥ДУХА - розм. Та, що любить по╖сти.
 ╥ЖНО - розм. Смачно, тривко, достатньо ╖ж╕. Хоч не ╖жно, так ул╕жно (Номис).
 КАБАТ - щ╕льно облягаючий зимовий верхн╕й одяг у чолов╕к╕в ╕ ж╕нок (центрально-зах╕дн╕ област╕ та прикордоння). Обшитий рясно на грудях син╕ми шнурами з прикрасами та ╜удзиками. Також в╕йськовий одяг у гуцул╕в, як╕ служили в ц╕сарськ╕й арм╕╖.
 КАЛАКУТИ - зневажлива назва, вживана на П╕дляшш╕ ╕ частково на Холмщин╕, на означення укра╖нц╕в, як╕ зм╕нили свою нац╕ональну приналежн╕сть на польську. Калакути зм╕нили греко-католицьке в╕ровизнання на римо-католицьке (через безроб╕ття,
бо давали роботу римо-католикам) ╕ в╕дчували себе поляками, хоча розмовляли т╕льки укра╖нською й могли нав╕ть не мати жодно╖ краплини польсько╖ кров╕. Приклад - Зоя Вергер (Жмут) з новели
О. Кобилянсько╖ „Вовчиха".
В. Шевчук згадував, що укра╖нц╕в записували поляками т╕льки за конфес╕йною приналежн╕стю (римо-католицькою).
 КИБАЛКА - старовинний ж╕ночий головний уб╕р, що ма╓ форму п╕вм╕сяця.
 КОБКА - застар., етнограф. В╕длога.
 КОВТКИ - д╕ал. Сережки. ╤нша назва - заушниц╕, завушниц╕.
 КОТВИЦЯ - застар., спец. Як╕р.
 КУРТЯХ - у хмак╕в (етн╕чна група на П╕вденному П╕дляшш╕) - чолов╕чий ╕ ж╕ночий верхн╕й одяг, суконний по кол╕на, шитий до стану, обшитий на грудях, коло кишень, на рукавах ╕ на швах на спин╕ жовтими або жовтогарячими шнурами. Рукави з червоними „закаврашами". Куртяхи запиналися на гаплики або в чолов╕к╕в на велик╕ м╕дян╕ ╜удзики. Куртях ╓ прикладом простого давньослов’янського стилю.
 ЛЕК╤Ф - застар. Скляна ваза.
 ЛЕЛЕКА. ╤нш╕ назви цього птаха богин╕ Лел╕, тотема укра╖нського народу: бусол, бусел, бусель, бушель, бушел, боцан, боцяг, боцян, боцюн, чорногуз. Лелек часто звали людськими ╕менами: брат Михайло, Василь, Петро, ╤ван, - бо в╕рили, що колись цей птах був людиною, як ╕ чайка, зозуля, одуд.
 МАВКА (навка, нявка, нейка, на Бойк╕вщин╕ й Гуцульщин╕ - красна або мальфа; л╕сова панна, в╕д
ст.-слов. навь - мрець, протиставлення Явь - життя, б╕лий св╕т) - демонолог╕чна д╕воча ╕стота в м╕фолог╕╖, довгокоса русалка без спини. Заманю╓ людей у л╕с ╕ вбива╓; може приходити вноч╕ упирицею. Це душа померло╖ передчасною чи неприродною смертю нехрещено╖ дитини (у Т. Г. Шевченка нер╕дко зустр╕чаються образи „нехрещених д╕тей"). „Навський Великдень" - день померлих, четвер на Зеленому (Клечальному) тижн╕. Поетичний образ мавки зображено в „Л╕сов╕й п╕сн╕" Лес╕ Укра╖нки, „Т╕нях забутих предк╕в" М. Коцюбинського, опов╕данн╕ ╤. Франка „Мавка (Л╕тня казочка)"; як темний забобон, уособлення зла й спокуси - в новел╕ О. Кобилянсько╖ „Природа".
 НАРД - рослина з родини валер╕анових з дуже пахучим коренем; пахуча речовина, виготовлена з ц╕╓╖ рослини.
 НЕТОПИР - кажан. ╤нш╕ назви: лелик, лилик.
 ОБАВНИК - в╕щун-ворожбит. Обаяти - заворожити, причарувати словом.
 ПАЛЕТА - ╕нструмент для нанесення фарби на ╕конну дошку.
 ПАЦЬОРКИ - скляне намисто в дек╕лька разк╕в; г╕рлянди з б╕серу, якими прикрашали домоткан╕ килимки. У гуцул╕в пацьорки - р╕знокольоровий б╕сер; пацирок, пацирка - величезний д╕амант на голов╕ найстаршо╖ зм╕╖ (уособлю╓ блискавку). Коли п╕д час грози зм╕я зл╕та╓, корона пада╓ з ╖╖ голови в скел╕ (легенда про походження алмаз╕в).
 ПОГАР - застар., етнограф. Келих.
 ПУЩИК - сич (бо гн╕здиться в пущ╕). Кримськотатарською сова - пугъу (звуконасл╕дувальне), зв╕дси пугач. Пов╕домила Ельмаз Меметова, студентка 3-го курсу факультету укра╖нсько╖ ф╕лолог╕╖ та укра╖нознавства ТНУ ╕мен╕ В. ╤. Вернадського.
 РАВЛ - слимак, равлик.
 РЕВА - лоза.
 СУКМАН - 1) зимовий одяг у чолов╕к╕в ╕ ж╕нок (центрально-зах╕дн╕ област╕ та прикордоння). Довгий, нижче кол╕на, тчеться з чорного чи брунатного домашнього виробу овечого сукна (зв╕дси назва), багато оздоблений син╕ми шнурами на грудях, кишенях та на к╕нцях рукав╕в, де ╕нколи були нашит╕ з тонкого синього матер╕алу "закавраш╕". У сильн╕ морози п╕д чолов╕чу "сукману" вдягали баранячий кожух з широким ком╕ром. 2) Та╓мною та в╕дьмацькою мовою числ╕вник с╕м (народн╕ в╕рування). Вважалося, що перел╕чуючи подумки худобу чи людей та╓мною мовою, в╕дьма завда╓ ╖м шкоди. ╤нш╕ числ╕вники (1 - 10): од╕он, друг╕ан, тройчан, чер╕чан, подон, лодон, сукман, дукман, левурда, дикса.
 ТАРЧА - застар., етнограф. Щит.
 ТАР’Я - дохристиянське слово, яким в╕талися давн╕ укра╖нц╕. Тар’ян, Траян („часи Траяна" - тобто дуже давн╕, „Слово про ╤гор╕в пох╕д"), Троян, Тарг╕тай, Тарх, Тарх Тарахович - м╕ф╕чний патр╕арх, згодом божество.
 ТЕКТИНА - р╕дина.
 УБРУС - застар. 1) Скатерть. 2) Рушник. 3) В╕др╕з полотна (╕нша назва новина). 4) Запинало на кибалц╕.
 ХОВА - застар. Нянька.
 ЦУР - давн╕й першопредок, померлий родич (чур, щур - зв╕дси пращур). „Цур тоб╕, пек" перв╕сно означало захист в╕д нечистого духа. Пек - дух домашнього вогнища, п╕ч-обер╕г.
 ЧЕЧУГА - стерлядь.
 ЧУТЬ - в╕дчуття.
 ШАЛЬОН╤ВКА - на П╕вденному П╕дляшш╕, в етн╕чно╖ групи бужан - святкова ж╕ноча хустка веселих кольор╕в, якою запинали оч╕пок або кибалку.
 ШКЕЛКА - д╕ал. Скеля, бескид, плато (мараморська гов╕рка).
 ШКЕЛЬЦЕ - розм. Скельце.
 ШКЛЯНКА - розм. Склянка. Не шклянка, не роз╕б’╓ться (Номис).
 ЩИРИЦЯ, амарант - р╕д трав’янистих однор╕чних рослин, бур’яни, лободопод╕бн╕.
 ЮКА - р╕д в╕чнозелених рослин родини л╕лейних (агавових), деревн╕ рослини до 12 м заввишки. В Укра╖н╕ поширен╕ на П╕вденному берез╕ Криму.
 ЯС - давньоруське язичницьке божество св╕тла й добра, ясност╕.
ЯТЛИК - дятел.

НА ЮРА СХОВА╢ТЬСЯ В ЖИТО КУРА!
 Про день св. Юр╕я (6 травня) ╕снують так╕ в╕руванн╕ та приказки:

 1. Люди, котр╕ п╕д зиму вмирають - у день св. Юр╕я воскресають.
 2. В Галичин╕ говорять, коли на весну гримить, то св. Дмитро переда╓ св. Юр╕ю ключ╕, цебто, що св. Дмитро волод╕╓ ос╕нню, а св. Юр╕й - весною.
 3. Св. Юр╕й по полю ходить, хл╕б-жито родить.
 4. На Юр╕я ворона в жит╕ хова╓ться.
 5. Як п╕де дощ на Юр╕я, то буде хл╕б ╕ у дурня.
 6. Коли зозуля заку╓ на Юр╕я на голому дерев╕, то буде голодне л╕то.
 7. Роса на Юр╕я ма╓ ц╕лющу силу, особливо пом╕чна на оч╕.
 8. Коли на Юр╕я дощ ╕ гр╕м - буде рад╕сть людям ус╕м.
 9. На Юра мороз - зродить овес.
 З лемк╕вських в╕рувань:
 1. Св. Юр╕й нажене тепло з дзюри.
 2. Перед Юр╕╓м уноч╕ замикають стайню, щеби м╕р╕╜и не забрала молока.
 3. „... На Юр╕я не можна землю рушати, бо прийде велька вода й може землю забрати".
 З пов╕р’╖в Жовк╕вського пов╕ту:
 1. Як не йде дощ на св. Юр╕я ╕ на теплого Николи, то буде сухе л╕то.
 2. Як стануть багори на Юр╕я, то буде мокре л╕то.
 3. На Юра схова╓ться в жито кура.
З╕брала Ганна МИСЬК╤В.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 15.06.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4865

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков