"Кримська Свiтлиця" > #21 за 25.05.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
#21 за 25.05.2007
МЕЧЕМ ╤ СЛОВОМ
╤стор╕я ╕ сучасн╕сть 19 ТРАВНЯ 1125 РОКУ ПОМЕР ВОЛОДИМИР МОНОМАХ Дзвен╕ли меч╕ й свист╕ли стр╕ли, ╕ржали кон╕ ╕ падали на весняну траву порубан╕ во╖ни, ╕ скаламучена к╕нськими копитами р╕чкова вода червон╕ла в╕д кров╕ загиблих. Нажахан╕ кривавою р╕заниною зв╕рина ╕ птаство приазовського степу розб╕галися вус╕б╕ч, ╕ лише чорн╕ круки зл╕талися до поля битви. Був четвертий день кв╕тня 1103 року в╕д Р╕здва Христового. Понад 900 рок╕в тому укра╖нськ╕ дружини перемогли половецьких кочовик╕в у битв╕ на р╕чц╕ Сутинь (нин╕ р╕ка Молочна на п╕вдн╕ Запор╕зько╖ област╕). На чол╕ переможного в╕йська стояв Переяславський князь Володимир Всеволодович (Мономах). Мине десять рок╕в, ╕ в╕н, вже Великий князь Ки╖вський, знову змусить весь св╕т рахуватися з величчю Рус╕.
ОНУК ЯРОСЛАВА Син Переяславського князя Всеволода Ярославича й Мар╕╖, дочки в╕зант╕йського ╕мператора, Володимир був онуком наймогутн╕ших правител╕в ╢вропи - Костянтина Мономаха та Ки╖вського князя Ярослава Мудрого. Володимир народився в 1053 роц╕, а через р╕к помер його д╕д Ярослав. Разом з останн╕м в╕дходила в минуле ╕мпер╕я, що простягалася в╕д Б╕лого до Чорного моря ╕ в╕д Карпат до Заволжя. Княж╕ нащадки, укр╕пившись кожен у сво╖й вотчин╕, перестали узгоджувати сво╖ д╕╖ з Ки╓вом ╕ все част╕ше з’ясовували стосунки через братовбивч╕ в╕йни. М╕жусобн╕ чвари ╕ пол╕тична нестаб╕льн╕сть стали тим середовищем, у якому зростав молодий Ярославич. «Труждався я, походи д╕ючи ╕ лови, з тринадцяти л╕т», - напише згодом сам Володимир у адресованому сво╖м д╕тям «Повчанн╕». «Спершу я до Ростова п╕шов княжити кр╕зь Вятич╕; послав мене отець, а сам в╕н п╕шов до Курська на княж╕ння. ╤ знову, удруге, п╕шов я княжити до Смоленська з во╓водою з╕ Ставком з Гордятичем: той пот╕м п╕шов до Берест╕я з ╤зяславом Ярославичем, а мене в╕н послав до Смоленська. А ╕з Смоленська п╕шов я княжити до Володимира. То╖ ж зими ╕ще послали мене обидва брати до Берест╕я на головн╕, де ляхи попалили були, то ╕ тут обер╕г я город тихим». Пост╕йн╕ пере╖зди, походи ╕ битви зм╕цнювали в╕двагу князя, який у 25 рок╕в став володарем Черн╕-г╕всько╖ земл╕. Володимир не бояв-ся йти на чол╕ дружини у саме пекло битви, так само як ╕ зустр╕тися на полюванн╕ сам на сам з лютим зв╕ром. В╕н був затятим ╕ безстрашним мисливцем: «А се я в Черн╕гов╕ робив: коней диких сво╖ми руками зв’язав у пущах десять ╕ двадцять, живих коней, а кр╕м того, ще по р╕ц╕ Рос╕ ╖здячи, ловив я сво╖ми руками тих же коней диких. Два тури на рогах п╕дкидали мене з конем, олень мене один бив рогами ╕ два лос╕ - один ногами топтав, а другий рогами бив. Вепр мен╕ на стегн╕ меча од╕рвав, ведм╕дь мен╕ б╕ля кол╕на п╕тник укусив, лютий зв╕р скочив до мене на стегна ╕ коня зо мною кинув на землю, та Бог мене уц╕л╕лим збер╕г. ╤ з коня багато я падав, голову соб╕ розбив дв╕ч╕, ╕ руки й ноги в юност╕ сво╖й покал╕чив». Серед ╕нших рис характеру Володимира сл╕д в╕дзначити здатн╕сть тримати вс╕ справи у пол╕ зору, не цураючись при цьому будь-яко╖ роботи: «Що належало робити отроку мо╓му - те сам я робив: д╕ла на в╕йн╕ ╕ на ловах, уноч╕ ╕ вдень, на спец╕ ╕ на холод╕, не даючи соб╕ супокою. На посадник╕в не покладаючись, н╕ на бирич╕в, сам робив я, що було треба. Весь порядок ╕ в дом╕ сво╖м - се я наводив, ╕ в ловчих ловчий порядок сам держав, ╕ в конюх╕в, ╕ про сокол╕в, ╕ про яструб╕в я сам дбав. Також ╕ б╕дного смерда, ╕ вбогу вдовицю не давав я сильним обидити, ╕ за церковним порядком, ╕ службою сам наглядав». Палка п╕дтримка князя мешканцями м╕ст, де в╕н княжив - черн╕г╕вцями, переяславцями та киянами - св╕дчить, що спогади Володимира - не пусте самовихваляння. П╕сля ш╕стнадцятир╕чного князювання в Черн╕гов╕ Мономах у 1094 роц╕ ста╓ князем Переяславським. Наступн╕ два десятил╕ття в╕н присвячу╓ боротьб╕ з половецькими наб╕гами ╕ об’╓днанню для ц╕╓╖ мети вс╕х давньоруських земель.
ПЕРЕМОЖЕЦЬ ПОЛОВЦ╤В Половц╕ вперше з’явилися на п╕вденноукра╖нських рубежах у 1055 роц╕. А вже 1062 року кочовики напали на Переяславщину ╕ розгромили в╕йська Мономахового батька Всеволода. Через ш╕сть рок╕в вони розбили вже об’╓днан╕ сили Ярославич╕в ╕ почали грабувати укра╖нськ╕ земл╕ по обидва боки Дн╕пра. Дедал╕ част╕ше наб╕гали половецьк╕ орди на Ки╖вську, Черн╕г╕вську й особливо Переяславську земл╕, нер╕дко д╕ючи разом з в╕йськами руських княз╕в - ╕зго╖в, що намагалися захопити владу у великих центрах Рус╕. Ставши Переяславським князем, Володимир опинився на передньому кра╖ виснажливо╖ боротьби. На його очах порожн╕ли колись кв╕туч╕ земл╕, люди ц╕лими родинами т╕кали на п╕вн╕ч, шукаючи безпечн╕ших м╕сць. У 1097 уд╕льн╕ княз╕ з ╕н╕ц╕ативи Мономаха з╕бралися на Любецький з’╖зд, щоб д╕йти згоди про розпод╕л земель ╕ припинити згубну ворожнечу. ╤ хоча досягнут╕ домовленост╕ були негайно порушен╕ князями Святополком ╕ Давидом, що викликало чергову м╕жусобну в╕йну, Володимир дал╕ переконував земляк╕в узятися за розум. Реальне об’╓днання зусиль в╕дбулося 900 рок╕в тому - навесн╕ 1103 року - п╕д час нового княжого з’╖зду на Долобськ╕м озер╕. З╕бравшись разом, руськ╕ дружини рушили вздовж Дн╕пра, а за порогами п╕шли назустр╕ч ворогу в половецький степ. 4 кв╕тня за старим стилем вони змусили половц╕в в╕дчути на соб╕ силу нашо╖ збро╖. Дал╕ в╕йна тривала з перем╕нним усп╕хом - щороку то половц╕ зд╕йснювали наб╕ги на укра╖нськ╕ земл╕, то княж╕ дружини вирушали в пох╕д у степи. А в 1111 роц╕ Володимир пов╕в з’╓днане в╕йсько у вир╕шальний пох╕д на С╕верський Д╕нець. Захопивши головн╕ половецьк╕ м╕ста ╕ змусивши половецьких хан╕в т╕кати аж до Груз╕╖, в╕н на довг╕ десятил╕ття убезпечив Русь в╕д половецько╖ загрози.
ВЕЛИКИЙ КНЯЗЬ КИ╥ВСЬКИЙ Мономах був найпопулярн╕шим державним д╕ячем на Рус╕. Слава про його в╕йськов╕ здобутки ╕ християнську доброчесн╕сть лунала по вс╕х усюдах. Тому не дивно, що саме його повстал╕ по смерт╕ князя Святополка ╤зяславовича кияни у 1113 роц╕ закликали на ки╖вський престол. Першим кроком нового Великого князя стало зниження в╕дсотково╖ ставки для позичальник╕в, що забезпечило п╕дтримку з боку рем╕сник╕в та смерд╕в. Популярн╕сть, викликана вдалою соц╕альною пол╕тикою та розгромом половц╕в, дозволила Володимиру зд╕йснити головну мр╕ю свого життя - знову об’╓днати в ╓диний державний орган╕зм б╕льш╕сть давньоруських земель. На початку 1120-х рок╕в у його руках опинилися Ки╖вська, Волинська, Турово-П╕нська, Новгородська, Переяславська, Смоленська, М╕нська земля та Поволжя ╕ нав╕ть к╕лька м╕ст на Дуна╖ в сучасн╕й Болгар╕╖. Мономах не лише дбав про розширення ╕ зм╕цнення держави, а й в╕дродив славу ╖╖ столиц╕. Саме за його князювання ченц╕ Ки╓во-Печерського та Видубицького монастир╕в уклали «Пов╕сть временних л╕т», збудовано нов╕ церкви (наприклад, Спаса на Берестов╕ неподал╕к нин╕шньо╖ Лаври), близько 1115 року вперше згаду╓ться в л╕топис╕ буд╕вництво мосту через Дн╕про. Намагаючись закр╕пити створений наполегливою працею лад у держав╕ й усталити права та обов’язки ╖╖ п╕дданих, Мономах удосконалив в╕тчизняне законодавство, запровадивши так звану Поширену Руську правду. Серед ╕ншого, Мономах був переконаним противником смертно╖ кари ╕ дотримувався правово╖ традиц╕╖, яка не дозволяла влад╕ вбивати людину нав╕ть за найтяжч╕ злочини. Дванадцять рок╕в його правл╕ння стали одн╕╓ю з найусп╕шн╕ших стор╕нок укра╖нсько╖ ╕стор╕╖. У 1125 роц╕, в╕дходячи в кращий св╕т, с╕мдесятидвор╕чний князь м╕г упевнено передати владу в руки свого сина ╕ посл╕довника Мстислава. Це продовжило золоту пору Рус╕ ще на с╕м рок╕в. Але одразу по смерт╕ Мстислава 1132 року м╕жусобн╕ чвари почали знову п╕дточувати кра╖ну, призв╕вши ╖╖ до стану, яскраво описаному в «Слов╕ о полку ╤горев╕м», ╕ зробивши згодом легкою здобиччю монгольсько╖ орди. Але це вже ╕нша ╕стор╕я.
АВТОР «ПОВЧАННЯ» Мономахов╕ вдалося залишити яскравий сл╕д не лише в наш╕й ╕стор╕╖, а й у в╕тчизнян╕й л╕тератур╕. Складене ним у 1117 роц╕ «Повчання» д╕тям ╕ через дев’ять стол╕ть залиша╓ться хрестомат╕йним твором. Зда╓ться, час не владний над глибиною сл╕в князя, який намагався бути не лише мудрим державцем, а й справжн╕м християнином. Ц╕ слова звернен╕ ╕ до нас. Тому насамк╕нець - слово Володимиру Мономаху: «Треба мати душ╕ чист╕, непорочн╕, т╕ла худ╕, лаг╕дну бес╕ду ╕ в м╕ру слово господн╓; при ╖ж╕ й питт╕ без галасу великого бути, при старих - мовчати, премудрих - слухати, старшим - покорятися, з р╕вними ╕ меншими - приязнь мати; без лукавства розмовляти, багато розум╕ти; не лютувати словом, не хулити розмовою, не надм╕ру см╕ятися, соромитися старших; до ж╕нок недостойних не говорити; долу оч╕ мати, а душу - вгору; уникати, не старатися повчати легковажних; владу ж - н╕ за що мати, як ╕ од ус╕х честь. Якщо ж хто з вас може ╕ншим помогти - од Бога нагороди нехай той спод╕ва╓ться, ╕ в╕чними благами в╕н пораю╓». Тарас ШАМАЙДА. («Укра╖на молода»).
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 25.05.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4799
|