"Кримська Свiтлиця" > #9 за 02.03.2007 > Тема "Українці мої..."
#9 за 02.03.2007
"ХРОН╤КА ОДНОГО ЖИТТЯ"
Укра╖нц╕ у св╕т╕
╤нод╕ нас диву╓ те гостре почуття ностальг╕╖, туги за р╕дною землею, яке супроводжу╓ наших земляк╕в-укра╖нц╕в все ╖хн╓ життя за кордоном, хоча ╕ склалося воно, ймов╕рно, значно краще, н╕ж можна було спод╕ватися побудувати свою долю на р╕дн╕й земл╕. З одного боку, ц╕ люди переконують нас, що любов до земл╕-матер╕ - це не якесь романтичне переб╕льшення, з ╕ншого, що наш цв╕т пророста╓ не бур'яном, а чудовими трояндами нав╕ть на чужому ╜рунт╕. Ц╕ роздуми - з приводу книги Анатол╕я Романюка, мешканця Канади, книги, присвячено╖ його тернист╕й, але водночас щаслив╕й дол╕, яку, починаючи з 16-р╕ччя, в╕н прожив за межами сво╓╖ Батьк╕вщини. Тернисто╖ - бо були ╕ невизначен╕сть, ╕ ризик, ╕ самотн╕сть, ╕ невпевнен╕сть в завтрашньому дн╕, а щасливо╖ - тому, що, попри все, в╕н став найвищим урядовцем, професором к╕лькох ун╕верситет╕в - фах╕вцем з демограф╕╖, який брав участь, у тому числ╕, ╕ в останньому перепису населення Укра╖ни. Народився Анатол╕й Романюк на Хотинщин╕ 28 лютого 1924 року. Закоханий в р╕дн╕ м╕сця, в╕н зм╕г повернутися додому лише п╕сля 50-р╕чного блукання св╕том ╕ не вп╕знав ╖х - р╕дне село Недобо╖вц╕, а особливо батьк╕вська хата перетворилися в ру╖ни. "Але найб╕льше мене вразило те, що прекрасн╕ сади, як╕ я збер╕г у сво╖й пам'ят╕ ╕ як╕ ввижалися мен╕ буквально щоноч╕, аж доки не засну, де б я не був - у Зах╕дн╕й ╢вроп╕, Африц╕ чи Америц╕, - от╕ сади просто щезли з земл╕". "Яка божев╕льна влада могла завдати тако╖ кривди селу й природ╕, буквально викорчувавши вс╕ дерева й виноградники! Пусткою там стояли городи, де колись буяла райська краса!" - пише в╕н. Рано втративши батька, ╤вана Романюка, який помер у 37-р╕чному в╕ц╕, Анатол╕й разом з мат╕р'ю Анастас╕╓ю та сестрою Н╕ною, зустр╕вши каламутн╕ передво╓нн╕ роки, ем╕грували в Н╕меччину. В цей час Хотинщина була визволена в╕д румун╕в радянськими в╕йськами. Але ж перш╕ д╕╖ радянсько╖ влади, як╕ полягали у в╕дбиранн╕ зерна у селян, одразу ж позбавили тамтешн╓ населення будь-якого ентуз╕азму. Зникли з полиць магазин╕в товари. Люди почали шукати соб╕ порятунку за межами держави. Процес прискорили арешти ╕ вив╕з заможних людей у нев╕домому напрямку. Ось так ╕ опинилася Анастас╕я Романюк з двома д╕тьми в Н╕меччин╕. Румун╕в там приймали ласкаво. А ось укра╖нц╕в, що не волод╕ли нав╕ть румунською мовою, - не дуже. Але на той час вже розпочалася в╕йна з Радянським Союзом, тож люди були потр╕бними. Анатол╕ю вдалося влаштуватися в торговельну школу в м. Штетт╕н, де вже орган╕зовувалося укра╖нське життя, формувалися укра╖нськ╕ громади, товариства. Все це приваблювало значно б╕льше, н╕ж навчання. Пот╕м - навчання в Перемишл╕. Тут Анатол╕й безпосередньо з╕ткнувся з т╕╓ю непростою ситуац╕╓ю, про яку й зараз не припиняються дискус╕╖. Ось що в╕н розпов╕да╓ про "стосунки" н╕мецько╖ влади з укра╖нськими нац╕онал╕стами: "Н╕мецька влада (гестапо) продовжувала гонитву за укра╖нськими нац╕онал╕стами обох табор╕в - так званих "бандер╕вц╕в" ╕ "мельник╕вц╕в". Укра╖нськ╕ нац╕онал╕сти стали для н╕мецьких окупант╕в не меншими ворогами, н╕ж сов╓тськ╕ партизани. Арешти тривали". ╤ робить досить неординарн╕ висновки: "Таку пол╕тику винищення ворога б╕льшовизму важко було зрозум╕ти". Про сво╖х това-риш╕в по матуральних курсах (де навчався) автор книги розпов╕да╓ наступне: "Дехто п╕шов у див╕з╕ю "Галичина". Багато хлопц╕в ╕ д╕вчат опинилися в УПА. Вони, якщо не полягли на пол╕ бою, то були схоплен╕ ран╕ше чи п╕зн╕ше НКВД". "До тих, як╕ подалися на Зах╕д, належить ╕ автор цих спомин╕в". На цей час його мати з Н╕ною вже повернулися на Батьк╕вщину за фальшивими документами. Дал╕ в╕йна погнала ╖х у Бухарест, ╕ до 1958 року вони н╕чого не знали про Анатол╕я, а в╕н про них. Подальш╕ мандри Словаччиною, пор╕вняно з Батьк╕вщиною, нагадували рай. Але невдовз╕ там стався переворот, ╕ Анатол╕й подався до Австр╕╖, зупинився у В╕дн╕. Дал╕ тривав н╕мецький пер╕од його життя, саме тод╕ застав юнака останн╕й день в╕йни. В Бавар╕╖ розпочалося його навчання в ун╕верситет╕ на ╕сторико-ф╕лософському факультет╕. Матер╕ально це був дуже скрутний пер╕од. Але незабаром автор книги дов╕дався, що Бельг╕йський ун╕верситет (м. Лювен) набира╓ саме укра╖нських студент╕в. ╤ ось, легкий на п╕дйом, Анатол╕й вже в Бельг╕╖. Один з дово╓нних випускник╕в цього ун╕верситету укра╖нець Андр╕й К╕шка став на чол╕ створення ком╕тету допомоги укра╖нським студентам, до якого входили ╕ професори ун╕верситету. Укра╖нц╕ мали св╕й гуртожиток, де в ╖дальн╕ подавали укра╖нськ╕ страви. В 1950 роц╕ Анатол╕я було обрано головою студентсько╖ громади Нац╕онального союзу укра╖нських студент╕в. На новор╕чний бал до ун╕верситету при╖жджали укра╖нськ╕ с╕м'╖ з найближчих м╕сцевостей. Деяк╕ м╕сцев╕ д╕вчата, що ставали дружинами укра╖нц╕в, згодом укра╖н╕зувалися, а ╖хн╕ внуки ╕ нав╕ть правнуки ╕ сьогодн╕ беруть участь в укра╖нському житт╕. Вт╕м в середин╕ 60-х рок╕в укра-╖нських студент╕в тут стало набагато менше, пот╕м вони зникли взагал╕ ╕ лише зараз укра╖нський Лювен розпочав в╕дроджуватися. Розпов╕даючи про видатних людей, якими стали в майбутньому лювенськ╕ студенти, Анатол╕й Романюк згаду╓ ╕ про сво╖ зустр╕ч╕ з онукою Левка Симиренка Тетяною: "╤м'я Симиренк╕в замовчувалось, ╖хня наукова спадщина вилучена з б╕бл╕отек, ╖х прирекли на забуття". У Лювен╕ Тетяну Володимир╕вну знали й шанували. "Один з наших лювенц╕в, Зенон Яновський каже: "Тут ╓ Тетяна Симиренко, давайте прив╕та╓мо ╖╖!" - згаду╓ автор книги. Надал╕ в╕н з Тетяною п╕дтримував щоденн╕ контакти: "Вона так глибоко переживала те, що д╕╓ться в "самост╕йн╕й" Укра╖н╕... Але вона не т╕льки нар╕кала. Вона щось ╕ робила. Найб╕льшу увагу прид╕ляла роду Симиренк╕в, в╕дновленню ╖хньо╖ ╕сторично╖ пам'ят╕". Саме в╕д не╖ дов╕дався Анатол╕й Романюк ╕ про нашого кримського симиренкознавця Петра Вольвача. Але сьогодн╕ Тетяни вже нема╓. Похована вона поруч з мамою та молодшим братом Олесем. Як вважа╓ пан Анатол╕й, на цьому славний р╕д Симиренк╕в себе "б╕олог╕чно вичерпав". Зак╕нчивши ун╕верситет ╕ набувши знань з пол╕тичних наук з ор╕╓нтац╕╓ю на дипломат╕ю, Анатол╕й Романюк додатково пройшов ще й курс економ╕ки - це давало б╕льше над╕й знайти соб╕ якусь роботу. Але став, на власне диво, демографом в Конго, де мав проводитися перепис населення. Про те, що собою явля╓ ця кра╖на, читачев╕ було б ц╕каво д╕знатися з само╖ книги. Зауважимо лише, що "Корупц╕╖ там не було. Такий досить високий р╕вень сусп╕льно╖ морал╕ визначили принаймн╕ три основн╕ чинники: по-перше, крад╕жка не сум╕сна з ментал╕тетом традиц╕йного африканця. Красти - це наруга над сво╖м родичем... По-друге, в колон╕╖ панували порядок та пошана до закону... По-трет╓, економ╕чна ситуац╕я нав╕ть для туб╕льського населення була не такою вже й поганою. Нав╕ть безроб╕тний чолов╕к у м╕ст╕ не був покинутий напризволяще... Ситуац╕я в цьому план╕ радикально зм╕нилася у постколон╕альний пер╕од". П╕сля проведення перепису автор книги вирушив в американське м╕стечко Пристон, аби зак╕нчити курс навчання з перепису, паралельно допрацьовуючи демограф╕чний проект. П╕сля зак╕нчення Пристонського ун╕верситету в╕н став дипломованим профес╕йним демографом. Все це в╕дкривало широк╕ можливост╕: повернутися працювати в ун╕верситет у Конго, повернутися до Бельг╕╖, громадянином яко╖ був Анатол╕й Романюк, або ж влаштуватися професором в якийсь з канадських ун╕верситет╕в. Виб╕р припав на Канаду, ╕ одн╕╓ю з причин стало те, що це була "найб╕льш укра╖нська кра╖на поза Укра╖ною". Отож 1964 року в╕н опинився в Оттав╕ ╕ почав працювати в ун╕верситет╕ професором з демограф╕╖. З того часу там ╕ мешка╓, де обзав╕вся ╕ родиною. Дружиною його стала Мар╕я Теоф╕лович, батьки яко╖ ем╕грували з Македон╕╖. Вони належали до румунського племен╕: "Яке в ход╕ ╕стор╕╖ заблукало десь у Балканах ╕ до цього часу зберегло свою мовну ╕дентичн╕сть, зокрема, в Македон╕╖". Так, з матусею Мар╕я розмовля╓ "сво╓ю маленькою мовою" - арменешт╕. Ще дитиною вона опанувала грецьку й арабську мови. "Ми нарахували, що наша с╕м'я, беручи окремо кожного ╖╖ члена, волод╕╓ 11-ма мовами, якими можемо в╕льно розмовляти", - п╕дсумову╓ автор книги. Чи не повчальний приклад це для жител╕в Укра╖ни, з одного боку, тих, хто без зайвих клопот╕в забув р╕дну мову ╕ нав╕ть пиша╓ться цим, а з ╕ншого, для етн╕чних рос╕ян, як╕ вихваляються сво╓ю мовною обмежен╕стю ╕ нездатн╕стю опанувати мову сво╓╖ держави Укра╖ни? Але ж можемо, не так╕ вже й безпорадн╕! Це наш земляк Анатол╕й Романюк, серед багатьох ╕нших, став шанованою людиною в далек╕й Канад╕. Перейшовши працювати до Монреальського ун╕верситету, в╕н став директором Федерального бюро статистики, у той же час, на прохання ректорату, продовжував викладати ╕ в Оттавському ун╕верситет╕. Як урядовець вищого ешелону Анатол╕й Романюк представляв Канаду на р╕зноман╕тних м╕жнародних конференц╕ях, зокрема, в Сан-Франциско, Новому Орлеан╕, В╕дн╕, Лондон╕, Нью-Дел╕, Ман╕л╕, Ток╕о, Москв╕, Ка╖р╕, Сантьяго, Париж╕, Рим╕ та в багатьох ╕нших кра╖нах. Та попри свою зайнят╕сть з 1988 року Анатол╕й Романюк регулярно в╕дв╕ду╓ Укра╖ну, допомагаючи ╖й як профес╕йно, так ╕ матер╕ально. "Хоч моя дружина, сама все-таки чужинка, волод╕╓ укра╖нською мовою ╕ дружньо ставиться до Укра╖ни, деколи я вол╕ю не розкривати сво╖х "витрат на Укра╖ну" або применшувати ╖х, щоб не нагадувала мен╕, що обов'язки батька насамперед..." Сьогодн╕ Анатол╕й Романюк ма╓ двох дорослих д╕тей - сина Юр╕я (Алекса) ╕ дочку Лару - Анастас╕ю. Вони народилися вже в Канад╕, де загалом нарахову╓ться близько м╕льйона укра╖нц╕в. Там ╕сну╓ ц╕ла низка укра╖нських громадських орган╕зац╕й на чол╕ з Конгресом укра╖нц╕в Канади. Сьогодн╕ це орган╕зац╕╖ здеб╕льшого позапарт╕йн╕ - профес╕йн╕ сп╕лки. "Рел╕г╕йне життя зароджу╓ться навколо укра╖нських православних та греко-католицьких церков". Анатол╕й ╤ванович, як ╕ дехто з ╕нших укра╖нських канадц╕в, заклопотаний становищем в Укра╖н╕ державно╖ мови. Ось його думка: "Укра╖н╕зац╕я - складна справа. Вона почина╓ться з╕ шк╕л, але т╕льки з тих шк╕л, де укра╖нська мова ╓ не т╕льки мовою навчання в класах, а й мовою сп╕лкування. А такими вони не ╓ в Ки╓в╕, не кажучи вже про п╕вдень ╕ сх╕д Укра╖ни". "Прикладом того, як треба д╕яти, може послужити практика у франкомовних школах у Канад╕, точн╕ше в Квебеку. Д╕ти ╕мм╕грант╕в на перервах сп╕лкувалися (╕ ще деколи пробують) англ╕йською мовою, ("бо так вони звикли"), аж доки вчител╕ не звернули увагу на перервах (заводячи певну мовну дисципл╕ну), що в школах, класах чи на подв╕р'╖ мова ма╓ бути французька. Тепер ви не почу╓те англ╕йсько╖ мови у франкомовних школах, нав╕ть у тих кварталах, де ╕мм╕гранти становлять б╕льш╕сть. Ця мовна пол╕тика не ╓ ан╕ нац╕она-л╕змом, ан╕ зневагою до англ╕йсько╖ мови. Це нормально. Так ма╓ бути". А зак╕нчу╓ сво╖ спогади (дал╕ ╕дуть додатки) Анатол╕й Романюк словами з виступу поета-херсонця ╢вгена Маланюка: "Друга батьк╕вщина - як та мачуха: може бути доброю, але все-таки р╕дною не ╓". Автор спогад╕в з╕зна╓ться, що так ╕ не пустив в Канад╕ кор╕ння, вони в його там, де жили й похован╕ предки, - в Укра╖н╕. Ось чому вже в сво╓му сол╕дному в╕ц╕ в╕н знов лине ╕ лине думками на Батьк╕вщину. Це для нас - його книга спогад╕в, яку в╕н передав також в к╕лька укра╖нських заклад╕в Криму. Тепер книгу "Хрон╕ка одного життя" ма╓ й б╕бл╕отека "Кримсько╖ св╕тлиц╕", а ця стаття для наших читач╕в може в╕д╕грати роль анонса ╕ зац╕кавити ╖х в ближчому знайомств╕ з неординарними спогадами неперес╕чно╖ людини. Книгу можна придбати ╕ у самого автора (в редакц╕╖ ╓ його адреса). Тож нас не повинно дивувати, чому справжн╕ патр╕оти нашо╖ держави мешкають десь за морями-океанами. На це запитання да╓ досить однозначну в╕дпов╕дь наша ╕стор╕я. Дехто з посл╕довник╕в тих ╕сторичних злочинц╕в, окопавшись в парламентах Криму та Укра╖ни, ╕ сьогодн╕ заявляють, що укра╖нсько╖ нац╕╖ "нема╓". Але це лише успадкована ними мр╕я тих, хто вважав за дозволене ман╕пулювати долями ц╕лих народ╕в. Та ми ╓. Нас м╕льйони. ╤ пом╕ж нашими серцями нема╓ кордон╕в. До реч╕, користуючись нагодою, в╕та╓мо шановного професора Анатол╕я Романюка з його днем народження. Нагаду╓мо: 28 лютого йому виповнилося 83 роки. Бажа╓мо щастя, здоров'я, ще багатьох пл╕дних л╕т активного життя. Ми пиша╓мось вами! В╕д ╕мен╕ колективу "Кримсько╖ св╕тлиц╕" - Тамара СОЛОВЕЙ.
На фото: Анатол╕й Романюк з родиною.
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 02.03.2007 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4543
|