"Кримська Свiтлиця" > #33 за 11.08.2006 > Тема "Душі криниця"
#33 за 11.08.2006
ЧЕРЕЗ ТЕРН╤╥...
Богдана ПРОЦАК
Дорога до Храму ДО 15-Р╤ЧЧЯ УКРА╥НСЬКО╥ ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКО╥ ЦЕРКВИ В СЕВАСТОПОЛ╤
На час створення УГКЦ в нашому м╕ст╕ вже ╕снувала «Просв╕та», котра об’╓днувала нац╕онально св╕доме укра╖нство м╕ста. Разом з╕ мною перш╕ п╕дписи поставили родини Миколи Гука, ╤гора Тенюха, Володимира Холодюка, Володимира Притули, Стефан╕╖ Садчук, Заторсько╖-Топ╕л╕но╖, Яковенк╕в та Микола К╕чмар. 24 березня 1991 р. в╕дбулася моя зустр╕ч в храм╕ Св. Юр╕я у Львов╕ на прийом╕ у преосвященного Митрополита Володимира Стерника, м╕сцеблюстителя глави пом╕сно╖ УГКЦ, яку зорган╕зував отець студит Йосиф М╕лян, для отримання документ╕в на ре╓страц╕ю громади УГКЦ в Севастопол╕. Допомогу в ре╓страц╕╖ громади УГКЦ в Севастопол╕ надавав ╤гор Йосипович Тенюх, на той час депутат м╕сько╖ ради, який очолював депутатську групу «Укра╖на». 19 серпня 1991 року в прим╕щенн╕ Севастопольсько╖ м╕сько╖ державно╖ адм╕н╕страц╕╖ ╖╖ голова ╤ван Федосович ╢рмаков посприяв ре╓страц╕╖ громади УГКЦ, хоч поруч з ним сид╕ли комун╕сти ╕ противилися тому. Того ж дня Муб╕летом Гезетовичем Кенджал╕╓вим була заре╓стрована ╕ мусульманська кримськотатарська громада. Ми вза╓мно прив╕тали одне одного, в часопис╕ «Митар» УГК сем╕нар╕╖ за грудень 1991 р. в статт╕ сем╕нариста М. Бучинського п╕д назвою «Духовн╕ терени Криму» писалося: «В Севастопол╕, завдяки старанню п. Богдани Процак та окремих депутат╕в м╕сько╖ ради, заре╓стрована перша в Криму греко-католицька громада». Михайло Бучинський - перший голова «Просв╕ти» м. С╕мферополя, учитель географ╕╖, що вчив д╕тей цього предмета, обходивши з ними кримськ╕ гори ╕ печери. Знаючи прекрасно пол╕тичну обстановку в Криму, зум╕в зорган╕зувати п╕дтримку наш╕й церкв╕. На той час не було в╕дпов╕дно╖ к╕лькост╕ священик╕в, то ми чекали два роки першого священика о. Анатол╕я Мазурика. Але за т╕ два роки Льв╕вська духовна сем╕нар╕я «Святого Духа» присилала нам на свята Р╕здвян╕, Великодн╕, Пресвято╖ Тр╕йц╕ сем╕нарист╕в ╕ священик╕в. На той час ректором сем╕нар╕╖ був владика Юл╕ан Вороновський, який ╓ зараз ╓пископом Самб╕рсько-Дрого-бицьк╕й ╓парх╕╖. Михайло Бучинський - орган╕затор цих по╖здок - зараз ╓ прото╕╓ре╓м в трускавецьк╕й церк-в╕ та ще й до того редактором газети «Жива вода» ╕ малярем ╕кон. На святкування Пресвято╖ Тр╕йц╕ при╖здив о. Роман М╕рчук (син в╕домого ╕сторика, досл╕дника УПА Петра М╕рчука). П╕сля в╕д’╖зду Вороновського об╕ймав посаду ректора т╕╓╖ ж сем╕нар╕╖. Одночасно при╖здили на ц╕ велик╕ свята сестри-монахин╕ з м. Тернополя. Серед них сестра Йосифа, зараз настоятелька ж╕ночого монастиря в Зарваниц╕. Одночасно зорган╕зувала мистецьку виставку з в╕домою вишивальницею Ганною Баран на День м╕ста Севастополя, на ╤сторичному бульвар╕. В╕д Терноп╕льсько╖ ╓парх╕╖ при╖здив на свято Миколая в 1993 р. о. Васил╕й, що й був в рол╕ святого Миколая в Укра╖нськ╕й нед╕льн╕й школ╕ та в╕йськов╕й частин╕ в день присяги. Там служив п╕дполковником Б. ╤. Вуйко. Не маючи свого храму, греко-католики перш╕ богослуж╕ння проводили на територ╕╖ Херсонеського ╕сторичного запов╕дника, з поради Миколи К╕чмара - геро╖чно╖ людини, що загинув в Наг╕рному Карабаху 9 травня 1992 р. ╕ похований на цвинтар╕ в ╢реван╕, з написом на могил╕ «Микола з Укра╖ни». Ми збирали продукти, медикаменти, а в╕н возив ╖х д╕тям в╕йни. Палата Лорд╕в Велико╖ Британ╕╖ вшанувала пам’ять хвилиною мовчання, а Останк╕но з Москви подало його як «руховца из Севастополя». Прим╕щення для богослуж╕нь надавав Севастопольський в╕йськово-морський ╕нститут ╕м. Нах╕мова. ╤нод╕ богослуж╕ння в╕дбувалися в помешканн╕ Б. Процак, як приклад, перше хрещення д╕тей з укра╖нських родин там пров╕в о. Роман М╕рчук. Коли поселився в Севастопол╕ о. Анатол╕й Мазурик, то довгий час богослуж╕ння в╕дбувалися в однок╕мнатному помешканн╕, яке в╕н винаймав за власний кошт. Першим регентом протягом трьох рок╕в була п. Стефан╕я Садчук, родом з╕ Львова. За той час набралися практики в не╖ Михайло Антонюк ╕ Левко Ярушевський. Тепер ма╓мо ╖х дяками в тепер╕шн╕й церкв╕. Пот╕м голова «Просв╕ти» Микола Гук, отримавши прим╕щення для орган╕зац╕╖, дав можлив╕сть проводити богослуж╕ння вже в б╕льш╕й зал╕. О. Анатол╕й Мазурик завоював авторитет серед м╕сцево╖ ╕нтел╕генц╕╖. Маючи ф╕лолог╕чну осв╕ту, м╕г сп╕лкуватися к╕лькома мовами, його запрошували на р╕зн╕ заходи, що в╕дбувалися в м╕ст╕. На в╕дзначення 140-р╕ччя геро╖чно╖ оборони Севастополя у Кримськ╕й в╕йн╕ до Севастополя прибули делегац╕╖ Велико╖ Британ╕╖, ╤тал╕╖, Туреччини. Серед них були ╕ представники церков. В╕д католицько╖ церкви делегац╕╓ю ╤тал╕╖ був запрошений о. Анатол╕й Мазурик. ╢пископ Англ╕кансько╖ церкви подарував йому ср╕бний хрест з прикрасами. В╕н був запрошений на перш╕ установч╕ збори Асоц╕ац╕╖ нац╕онально-культурних товариств Севастополя. Там його промова так захопила весь великий зал в готел╕ «Крим», що до нього п╕д╕йшов мер м╕ста Семенов ╕ запропонував свою допомогу. О. Анатол╕й почав робити все для буд╕вництва храму, але з екрана м╕сцевого телебачення став виступати Георг╕й Поляков в╕д православно╖ церкви Московського пат-р╕архату проти нашо╖ церкви, бунтувати м╕сцеве населення, нав╕ть в техн╕чному ун╕верситет╕ на столах студентам роздавали лист╕вки з текстом: «Надв╕га╓тся чорная туча греко-катол╕ков». М╕ська, на той час комун╕стична рада, очолювана Василем Пархоменком, в╕д╕брала у нас землю. Сказали, що то земля церкви Московського патр╕архату. До сих п╕р там н╕чого не побудовано, а кошти наш╕ пропали. На зас╕данн╕ м╕сько╖ ради був присутн╕й ╓пископ Лазар з Московського патр╕архату. В його присутност╕ нам кричали: «Уб╕райт╓сь отсюда, ето н╓ наша церковь». Ми нав╕ть боялися за життя о. Анатол╕я. Одного року, коли в Севастопол╕ був з’╖зд представник╕в Президента вс╕х областей Укра╖ни, знаючи мене як голову громади УКГЦ, люди з рос╕йського блоку закричали: «Богдана пр╕шла, заброса╓м камням╕ греко-катол╕ков!». З╕ мною була пол╕тв’язень Наталя Яковенко ╕ дала корисну пораду: ховатися пом╕ж дорогих авто, бо за побите авто платитимуть, а за побитих греко-католик╕в не будуть в╕дпов╕дати. Це було недалеко в╕д м╕ського кладовища, то ми м╕ж могилами ще б╕гли ╕ ховалися. Ввечер╕ мен╕ зателефонував В╕тал╕й Васильович Коваленко, науковий прац╕вник ╕нституту п╕слядипломно╖ осв╕ти, вибачився в╕д ╕мен╕ вс╕х культурних рос╕ян, бо в╕н стояв на четвертому поверс╕ Культурно-╕нформац╕йного центру ╕ бачив цей напад, але сам не м╕г н╕чим допомогти. За це його попросили вийти з рос╕йського блоку. Зараз В╕тал╕й Васильович дба╓ про введення християнсько╖ етики в навчальних закладах м╕ста. Другим священиком був о. Микола Бердник, котрий ще будучи сем╕наристом, при╖здив до нас з Михайлом Бучинським, о. Микола допомагав м╕сцевим пластунам п╕д час л╕тн╕х табор╕в. В╕н ╖м залишив про себе добр╕ враження. Коли при╖хав трет╕й священик о. Петро Кам’янський, в╕д «Просв╕ти» забирали прим╕щення ╕ ми знову не мали притулку. Богослуж╕ння в╕дбувалися в помешканн╕ о. Петра. Пот╕м жител╕ Балаклавського району, вони ж параф╕яни заре╓стровано╖ отцем Анатол╕╓м Мазуриком громади «Андр╕я Первозванного», запропонували взяти в оренду нап╕взруйноване прим╕щення на 10-му к╕лометр╕ Балаклавського шосе, яке о. Петро з параф╕янами- м╕сцевими родинами та параф╕янами громади «Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕» в╕дремонтували. Окр╕м того, о. Петро зум╕в добитися вид╕лення земл╕ п╕д буд╕вництво храму «Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕». П╕сля при╖зду Папи Римського ╤оанна Павла ╤╤ до Укра╖ни, ми стали визнаними. На нас не нападають, як на початку 90-х рок╕в. Хоч як нелегко все да╓ться о. Микол╕ Квичу, тепер╕шньому священиков╕. Ск╕льки пе-решкод в оформленн╕ документ╕в прийшлося пережити йому. 15 рок╕в - ми перш╕ в юридичн╕й ре╓страц╕╖. Ск╕льки р╕зних конфес╕й отримали землю за той час ╕ побудувалися, т╕льки не укра╖нськ╕ храми. Протягом цих рок╕в нас пров╕дували: Терноп╕льсько-Збор╕вський ╕╓рарх владика Михайло Сабрига, владика Самб╕рсько-Дрогобицький Юл╕ян Вороновський при о. Анатол╕╓в╕ ╕ о. Микол╕. На освячення хреста на територ╕╖ п╕д майбутн╕й храм до нас при╖жджав екзарх Одесько-Кримський преосвященний Кир Василь ╤васюк. Багато священик╕в з р╕зних областей Укра╖ни ╕ Б╕лорус╕ бували в наш╕й церквиц╕. Просв╕тяни з м╕ста Яблунева, що на ╤вано-Франк╕вщин╕, подарували рушники ╕ р╕зьблен╕ з дерева реч╕ випускник╕в художнього училища для прикрашання храму. Зараз для буд╕вництва церкви нам надали землю, ма╓мо вже проект храму, який мр╕╓мо побудувати. Богдана ПРОЦАК, засновниця ╕ перша голова громади УГКЦ в Севастопол╕. На фото М. Пляшечника: параф╕яни УГКЦ з владикою Одесько-Кримським Василем ╤васюком; проект майбутнього храму.
Жертводавц╕ УГКЦ в Севастопол╕
Мирослав Шм╕гель, Нью- Йорк, США. Валентин Поливко, Нью- Йорк, США. Стефан Качарай, Нью- Йорк, США. Василь Мацьк╕в, Флорида, США. Любомир Зелик, Нью-Йорк, США. Ореста Федуняк, Чикаго, США. Юр╕й Федор╕в, США. Микола Латишко, Канада. Осип Довбуш, Англ╕я. Слава Б╕лас, Ф╕ладельф╕я США. Леся Храплива-Щур (параф╕яни храму «Христа Царя») у Лондон╕, Онтар╕о, Канада. Та╖са Бушнель, Остин, США. Музичко Ярослав та Лариса (Л╕л╕я), США. Тетяна Яс╕нська, США. Дуб╕ль Джон Акар╕на, США. ╤гор та Л╕л╕я Гайдукевич, Ки╖в, Укра╖на. Олександр ╤ванко, Рава-Руська, Укра╖на. Михайло та Мар╕я Антонюк, Севастополь, Укра╖на. Орест Андр╕яс, Севастополь, Укра╖на. Дар╕я П’ятк╕вська, Терноп╕льська обл., Укра╖на. Степан Б╕лецький, Терноп╕льська обл., Укра╖на. Ядв╕га Федик та параф╕яни громади «Св. Васил╕я Блаженного», Терноп╕льська обл., Укра╖на. Мирослава Райтер, Терноп╕льська обл., Укра╖на.
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 11.08.2006 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4037
|