Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ТРАМП ПРАЦЮ╢ НАД СТВОРЕННЯМ ФОНДУ ПЕРЕМОГИ УКРА╥НИ
Отриман╕ кошти будуть використан╕ на придбання збро╖ для укра╖нсько╖ арм╕╖…


ТРАМП ЗАЯВИВ, ЩО УКРА╥НА ХОЧЕ ПЕРЕЙТИ В НАСТУП
В╕н зазначив, що говоритиме про це ╕з Президентом Укра╖ни Володимиром Зеленським…


ТРАМП ДОПУСТИВ МОЖЛИВ╤СТЬ ПОСТАЧАННЯ TOMAHAWK
«╤ це зараз важливий сигнал – посилення Укра╖ни ус╕ма можливостями…»


МА╢МО Ч╤ТК╤ ПЛАНИ
Зеленський доручив масштабувати застосування далекоб╕йно╖ збро╖ проти Рос╕╖…


УКРА╥НЦ╤ ВИТРИМАЛИ ДЕСЯТКИ СПРОБ ЗАВОЮВАННЯ, УКРА╥НА ВИСТО╥ТЬ ╤ ЗАРАЗ ПРОТИ РОС╤╥
Президент - п╕д час заход╕в ╕з нагоди Дня захисник╕в ╕ захисниць…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 07.10.2005 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#41 за 07.10.2005
ПОДАТКОВА РЕВОЛЮЦІЯ В ДІЇ
Наталя НЕГМАДЗЯН.

На сьогодні податкова служба не має планових показників щодо надходження штрафних санкцій та кількості відкритих кримінальних справ. I не тому, що держава почала вибачати порушникам податкового законодавства, а тому, що їх стало значно менше. Податківці вже не вмовляють сплачувати податки, платники це роблять за власним бажанням. Ось цифри: якщо минулого року добровільність сплати податків була десь на рівні 40 - 50 відсотків, то зараз підвищилася до 70 - 80. Що це, як не революція у свідомості платників податків?! Взяти, наприклад, Дніпропетровську та Запорізьку області, де зосереджено значний виробничий потенціал країни. У цих областях удвічі збільшилася сплата податку на прибуток! Тобто ті гроші, які раніше переховувалися в "тіні", платники почали відображати
у звітності. Це перші підсумки відносин суб'єктів господарювання та влади, що дають змогу будувати далекоглядні плани.
З такої емоційної заяви почалася розмова із заступником Голови Державної податкової адміністрації України Григорієм Миколайовичем ОПЕРЕНКОМ. 
- Революція у свідомості господарюючих суб'єктів щодо сплати податків - факт незаперечний. Але на що розраховують податківці, пропонуючи ввести податок на нерухомість (1 відсоток), який стосуватиметься майже кожного з нас? Навряд чи українцям, доходи яких навіть після суттєвого підвищення далеко не найкращі, сподобається така ідея?
- Чи так багато у нас громадян, які мають квартири площею понад 200 квадратних метрів? А саме з цієї межі починатиметься оподаткування. Тобто сім'я, що проживає в квартирі площею менше 200 квадратних метрів, за законопроектом податок  не сплачуватиме. Як i у випадку, коли сім'я має садовий будинок не більше 80 "квадратів". Ось такі пільги передбачено законопроектом. Цифри взято не з повітря. Проведено серйозні до-слідження щодо того, якою нерухомістю володіє середня українська сім'я, щоб цей податок не завдав шкоди більшості українців. А тих, хто має квартири та будинки більші за площею, погодьтеся, навряд чи можна віднести до пересічних громадян. Це - заможні люди. Саме на залучення до оподаткування таких людей i спрямовано законопроект.
- Тобто це такий своєрідний податок на багатство, який, до речі, існує в більшості країн світу i стосується не лише власників будинків, а й власників земельних ділянок? У середньому там сплачують 3 - 5 відсотків.
- Так, лише в Україні та Таджикистані й досі не введено податок на нерухомість. Хоча ще з 1994 р. у Законі про систему оподаткування він передбачений. Тому податкова служба лише намагається виконати законодавчі норми, коли пропонує введення цього податку.
Щодо власників землі. Тут ставка теж загалом 1 відсоток грошової оцінки на рік. Але із землею значно більше нюансів, адже залежно від низки факторів ставки податку різнитимуться. Наприклад, на земельні ділянки, розташовані в
курортній зоні, ставки будуть вищими. Так, у Криму - в 2,2 - 3 рази, у зонах відпочинку Закарпатської, Чернівецької, Львівської та Івано-Франківської областей - у 2,3 раза, в Одеській, Херсонській та Миколаївській областях - у 2 рази, на узбережжі Азовського моря та в інших курортних місцевостях - в 1,5 раза. Що стосується ділянок державної та комунальної власності, які передано в оренду, то тут ставка податку не перевищуватиме 10 відсотків нормативної грошової оцінки такої ділянки. У законопроекті окремо виділено оподаткування земельних ділянок, які було самовільно захоплено. У таких випадках передбачено для громадян сплачувати 20 податкових соціальних пільг, 100 податкових соціальних пільг - для фізичних осіб - суб'єктів господарської діяльності, 1000 податкових соціальних пільг - для юридичних осіб. Податкова соціальна пільга вираховується залежно від мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року, i на сьогодні вона становить 50 відсотків від її розміру, тобто 131 грн.
- А як щодо пільг? Невже люди похилого віку змушені будуть продавати свої дачні ділянки через неспроможність сплатити такий податок? Для багатьох з них це єдине місце відпочинку, єдина можливість покращити свій небагатий раціон. Для них i 1 відсоток вартості - сума значна...
- Для таких людей будуть пільги. У законопроекті передбачено, що від сплати податку звільнятимуться інваліди I та II груп, багатодітні сім'ї, ветерани війни та чорнобильці. Але на отримання пільги є певні обмеження, розраховуючи які ми виходили з положень Земельного кодексу України. Тож, по-перше, податок не сплачуватиметься з ділянок, призначених для ведення особистого сільського господарства, - площею не більше 2 гектарів; по-друге, з ділянок під житлову забудову в селах - не більше 25 соток, у селищах - 15 соток, у містах - 10 соток; по-третє, із садових ділянок - не більше 12 соток; по-четверте, з дачних ділянок, що не перевищують 10 соток; по-п'яте, з ділянок для будівництва індивідуальних гаражів - не більше
1 сотки.
- На всі ці зміни можна очікувати вже наступного року, якщо Верховна Рада підтримає законопроект?
- На підготовчу роботу для введення цього податку знадобиться щонайменше два-три роки. По-перше, необхідно провести інвентаризацію всього майна, щоб встановити власників будинків. По-друге, зробити оцінку майна за допомогою фахівців. По-третє, у нас не завершено створення земельного кадастру, до кінця не доведено оцінку землі, інвентаризацію власників... Питання підготовки до введення податку на нерухомість уже назріло, навіть перезріло. Адже за часів незалежності такий податок не сплачувався, тоді як за радянських часів він був, це так званий податок на власників та земельний податок. Існує податок на нерухомість i за кордоном. До речі, наведені цифри можуть змінитися після того, як буде проаналізовано результати обговорення законопроекту, який ми ініціювали, звер-нувшись до всіх бажаючих з проханням надсилати нам свої зауваження та пропозиції. Податкова служба пішла на такий крок, щоб змінити негативний образ, який склався про неї у людей. Ми хочемо, щоб кожен міг внести свої пропозиції, висловити думки, які обов'язково будуть враховані. Впевнені, що платники підтримають нас, принаймні нові відносини між податківцями та платниками податків дають всі підстави на це сподіватися.
- Тож введення податку на нерухомість - справа майбутнього, i до цього ми ще встигнемо підготуватися.
А ось питання нового законопроекту щодо спрощеної системи оподаткування турбує зараз чимало україн-ських підприємців, які продовжують сплачувати єдиний податок або на яких після 30 липня дія відповідного Указу Президента не поширюється. Передусім це гральний бізнес. Такі підприємці зараз у стані очікування, то на що їм сподіватися?
- Все залежить від того, за який законопроект проголосує Верховна Рада - за пропозиції Держпідприємництва чи Мінфіну. Я повністю підтримую позицію Мінфіну, яка полягає у тому, що закон про спрощену систему оподаткування не повинен поширюватися на юридичних та фізичних осіб, які працюють у сфері грального бізнесу. Адже казино, гральні автомати, проведення лотерей - це специфічний бізнес, від якого власники отримують чималі прибутки. I було б несправедливо прирівнювати їх до тих, хто займається малим та середнім бізнесом іншого ґатунку, наприклад, випікає пиріжки або чистить одяг. Гральний бізнес має сплачувати державі податки за повною програмою, як в усьому світі. Важко знайти приклади, коли у зазначеній сфері працюють за спрощеною системою. У цьому позиція держави та підприємців не сходиться. Ще один пункт розбіжностей - розмір єдиної ставки. У проекті Мінфіну пропонується встановити ставку єдиного податку для фізичних осіб у межах від
20 до 600 грн. на місяць, для юридичних - 6 відсотків від об'єкта оподаткування. Норми проекту Держпідприємництва передбачають відповідно для фізичних осіб - від 20 до
300 грн. на місяць, для юридичних пропонується розмежування: 5 відсотків від об'єкта оподаткування - у разі включення ПДВ до складу єдиного податку, 3 відсотки - за умови сплати ПДВ. I нарешті, не збігаються погляди Мінфіну та Держпідприємництва щодо граничного обсягу виручки, до досягнення якого юридичні особи мають право застосовувати спрощену систему оподаткування. Мінфін вважає, що ця цифра має становити 1 млн. грн. на рік, Держпідприємництва відстоює 1,5 млн. грн. А ось щодо виручки фізичних осіб думка цих відомств збігається:
500 тис. грн. на рік - така межа для застосування спрощеної системи фізичними особами.
Я назвав найсуттєвіші розбіжності, i це природно, коли бізнесмени намагаються сплачувати менше податків, а держава слід-кує за тим, щоб податки були адекватні прибуткам. Але підприємці мають свідомо прийти до того, що сплата податків - це не просто їх обов'язок, а власна потреба. Адже чи не в кожного з них є родичі та знайомі, доля яких безпосередньо залежить від наповнення державного бюджету. Я маю на увазі вчителів, лікарів, міліціонерів, пенсіонерів... Кожен з нас так чи інакше користується послугами, які надає держава та рівень яких залежить від сплати податків, наповнення державного бюджету.
- Чи серйозного удару буде завдано по бюджету наступного року, якщо відновлять дію законодавчих норм, завдяки яким у країні існували так звані ВЕЗ та території пріоритетного розвитку? Адже багато депутатів Верховної Ради намагаються проштовхнути це питання, аргументуючи свою позицію занепадом виробництва після скасування пільг.
- Уряд планує підготувати свій законопроект щодо цього питання, але іншого характеру. Державна позиція полягає у тому, що всі мають сплачувати податки. Але після численних перевірок виявилося, що низка інвестиційних проектів виправдовує надані пільги. Тому зараз уряд збирається поновити пільги для тих інвестиційних проектів, які дають економічний ефект, до закінчення терміну їх дії. На сьогодні їх у Кабінеті Міністрів 147. Я підтримую таку позицію, але категорично проти того, щоб надавати пільги значній території. Вважаю, що цю практику треба припиняти.
- Те, що Ви сказали, стосується лише інвестиційних проектів, які вже працюють. А як щодо нових? Податкова служба згодна надати хоч якісь пільги тим, хто збирається здійснювати інвестиції?
- У Кабінеті Міністрів зараз готується законопроект щодо покращання інвестиційного клімату іноземних інвесторів. Зокрема, передбачається відстрочення сплати ПДВ шляхом введення податкового векселя. Ця пільга не поширюватиметься на сировину, матеріали та продовольчу групу товарів, а лише на ввезення обладнання. Планується також надавати пільгу з податку на прибуток на два-три роки в частині прибутку, що спрямовуватиметься на реінвестування. Як бачите, податківці готові йти на поступки підприємництву, якщо це - на користь розвитку держави. Підкреслю, що всі ці пільги надаватимуться лише на період становлення, до першого випуску продукції. Але після того, будь ласка, сплачуйте податки на загальних підставах, поважайте державу. Така практика, до речі, існує в усьому світі. Спочатку держава надає певні пільги для становлення бізнесу, але потім ніяких преференцій. Сплата податків там - свята справа, а у нас донедавна ухилення від сплати вважалося мало не геройством. Щоправда, підсумки щодо збирання податків поточного року свідчать, що все більше платників починають розуміти - приховувати прибутки від держави не варто. А це вже новий підхід, який я називаю податковою революцією в дії.
Розмову вела Наталя НЕГМАДЗЯН.
(Журнал "Вiсник податкової служби" № 35/2005 р.).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 07.10.2005 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3347

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков