|
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2025 > Тема "Душі криниця"
#52 за 26.12.2025
НА Р╤ЗДВО ХРИСТОВЕ
25 грудня – Р╕здво Христове. А день перед тим святкують Святий веч╕р, неодм╕нним атрибутом якого ╓ 12 п╕сних страв на стол╕. ╤снують дв╕ верс╕╖ трактування такого числа (╕ обидв╕ мають право на ╕снування): перша – це к╕льк╕сть апостол╕в; друга – к╕льк╕сть м╕сяц╕в у роц╕, небесне коло. До св╕тлиц╕ вносять д╕духа, дехто вже ставить ялинку, а з╕рка на н╕й символ╕зу╓ вифле╓мську, яка спов╕стила трьом царям-мудрецям з╕ Сходу про народження Мес╕╖. Це т╕льки в радянськ╕ часи надавали з╕рц╕ «комун╕стичного смислу». Отож, ╕ ялинка з з╕ркою ╓ атрибутом Р╕здва.
Найпрекрасн╕ш╕ святвеч╕рня ╕ р╕здвяна традиц╕╖ – колядки, вертеп.
Але мало хто зна╓, що у далекому 200 роц╕ Р╕здво святкували 26 травня. Пот╕м, у 320 роц╕, за Указом Ватикану цю дату перенесли на 25 грудня. Систему л╕точислення в╕д народження ╤суса Христа (власне, свята Р╕здва Христового) запропонував римський абат Д╕он╕с╕й Малий у V стол╕тт╕.
На теренах Ки╖всько╖ Рус╕ Р╕здво Христове почали святкувати у Х стол╕тт╕, незадовго п╕сля хрещення. Проте вс╕ свята у той час церква ц╕леспрямовано по╓днувала з╕ звичними для народу язичницькими, намагаючись поступово вит╕снити останн╕. В╕дтак по╓дналися Р╕здво з Колядою. Та чимало укра╖нських колядок ╕ тепер збер╕гають язичницьк╕ мотиви. Свято Коляди символ╕зувало народження Сонця, адже день уже довша╓, а н╕ч ста╓ коротшою. А ╤сус Христос х╕ба не ╓ для нас Сонцем, Св╕тлом, Сяйвом?..
Святкуючи Р╕здво Христове, насамперед не забуваймо про ╕менинника – Новонародженого ╤сусика, помол╕мося до Нього ╕ вдома, ╕ в церкв╕.
Народн╕ прикмети:
-Мороз на Р╕здво – дал╕ зима буде холодною.
-Св╕тлий м╕сяць – на мороз.
-На Р╕здво рад╕ють глибокому сн╕гу, бо буде вдосталь хл╕ба.
ХОДИТИ З КОЛЯДОЮ
Колядування – прадавн╕й, ще дохристиянський звичай укра╖нського народу. Колядками та ритуальними д╕йствами наш╕ пращури-язичники проводжали зимове сонце Коляду, а в╕тали л╕тн╓ св╕тило, адже щодня св╕тла прибувало, а темрява ноч╕ в╕дступала. З прийняттям християнства ц╕ традиц╕╖ сп╕впали у час╕ з╕ святом Народження ╤суса Христа. Проводи Коляди святкували к╕лька дн╕в посп╕ль. Так само святку╓мо Р╕здво Христове, власне, цикл р╕здвяних свят. Язичницьк╕ тексти сп╕вань, в╕тань були вит╕снен╕ християнськими. Однак в укра╖нських колядках, щедр╕вках, в╕ншуваннях частково збереглися дохристиянськ╕ образи. Так чи ╕накше, але в кожн╕й колядц╕ – возвеличення народженого Дитятка Божого, Пресвято╖ Богородиц╕...
Богослуж╕ння у церкв╕. Та найчаст╕ше ходять на другий день р╕здвяних свят (26 грудня – Собору Пресвято╖ Богородиц╕ та Йосифа Обручника), а то й днем оп╕сля (27 грудня, коли поминають первомученика Степана). Бо перш╕ два дня р╕здвяних свят вважаються виключно с╕мейними.
Насамперед ╕дуть колядувати д╕ти. Пот╕м доросл╕ з╕ «зв╕здою» тадзвониками. Гурти дорослих колядник╕в Колядувати починають не в ус╕х етнограф╕чних рег╕онах Укра╖ни одночасно. (Не йдеться про колядування в родинному кол╕). В окремих м╕сцевостях ходити з колядками в╕д хати до хати починають на Святий веч╕р, а в ╕нших на Р╕здво Христове, в╕дразу п╕сля (здеб╕льшого учасник╕в церковного хору), як правило, збирають кошти на потреби церкви. Першого в╕тають колядою отця-пароха та його родину.
На Зах╕дн╕й Укра╖н╕, зазвичай, гурти старших колядують п╕д в╕кнами чи дверима. Пот╕м господар запрошу╓ ╖х до хати ╕ неодм╕нно часту╓.
Окреме д╕йство – р╕здвяний вертеп. З ним, як правило, ходить молодь. Ця давня традиц╕я сягя╓ ще XVI стол╕ття. З вертепом ходили «бурсаки», спуде╖ духовних навчальних заклад╕в – Острозько╖, Ки╓во-Могилянсько╖ академ╕й. Вони ж ╕ сам╕ писали драматург╕чн╕ твори. Учн╕ шк╕л виконували свою м╕с╕ю. Читали в╕рш╕, як╕ також мали бути власноруч написан╕. Зв╕сно, без допомоги вчителя не обходилося. Але не дивно, що так╕ в╕рш╕ згодом ставали народними р╕здвяними в╕ншуваннями.
ЩЕДРИЙ ВЕЧ╤Р З НОВОР╤ЧЧЯМ
На свято Мелан╕╖ (Меланки) д╕вчата ходять щедрувати. (Так само у Надвеч╕р’я Богоявлення). Парубки тим часом ходять з Меланчиним вертепом, «водять Козу». Розважають ус╕х. Добре, що ц╕ давн╕ традиц╕╖ збереглися.
Повсюди готують багату вечерю з дванадцяти страв. Неодм╕нно ма╓ бути кутя з медом, вершковим маслом ╕ волоськими гор╕хами.
Наступного дня, як т╕льки почина╓ св╕тати, та ще й до початку Богослуж╕ння у церкв╕, хлопчики ╕дуть пос╕вати. Зерно беруть у рукавицю або торбинку. Бо в кишен╕ кладуть грош╕, зароблен╕ за пос╕вання та в╕ншування. Спочатку ╕дуть до хрещених батьк╕в, близьких родич╕в та свояк╕в, а пот╕м до сус╕д╕в. Коли пос╕вальник зайде в хату, то с╕╓ зерном жита, пшениц╕, ячменю... ╕ в╕та╓ з Новим роком, Василем, бажа╓ здоров’я вс╕й родин╕, щастя, прибутку.
Перший пос╕вальник на Новий р╕к – то ╕ ╓ перший «полазник», який приносить до хати щастя. За народними в╕руваннями, д╕вчата щастя не приносять, а т╕льки хлопц╕. Тому д╕вчатам пос╕вати не годиться. Зрештою, хлопчик – це образ Нового року.
Вважали, що на Новий р╕к не годиться пити поодн╕й чарц╕, а все по дв╕, щоб «стар╕ довго жили в пар╕, а молод╕ пару соб╕ знайшли». Так примовляли за новор╕чним столом, коли приймали гостей. Пили, але не впивалися!
У народ╕ кажуть:
-Якщо Новор╕чна н╕ч тиха та ясна – буде щасливи р╕к не т╕льки для людей, а й для худоби.
-Якщо сонце весело з╕йде – весь р╕к буде щасливий, добре вродить садовина.
-Рясний ╕н╕й на деревах ╕ кущах – врожай на зб╕жжя.
-Меланка Старий р╕к забрала, а Василь прив╕в Новий.
Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2025 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=27527
|