|
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2025 > Тема ""Білі плями" історії"
#52 за 26.12.2025
Р╤ЗДВО КР╤ЗЬ ДРАМИ ╤СТОР╤╥
У самому центр╕ Львова, у Mercury Art Center з початку грудня до лютого працю╓ експозиц╕я в межах артпро╓кту «Дочекатися Р╕здва: ╤стор╕╖ незнищенного Свята». Це чудова нагода для льв╕в’ян та гостей м╕ста не т╕льки оглянути полотна, скульптури, лист╕вки чи фотограф╕╖ на р╕здвяну тематику, а й д╕знатись б╕льше про ╕стор╕ю ╖х створення, а також про те, як вдалося зберегти традиц╕ю святкування Р╕здва у найтемн╕ш╕ часи нашо╖ ╕стор╕╖ ХХ стол╕ття.
«Ми обрали таку назву для нашого артпро╓кту, тому що в╕н не лише про мистецтво, а й про рефлекс╕ю самих митц╕в. Нам було важливо не т╕льки показати сам╕ твори, а й ╕стор╕ю ╖х створення, або те, в яких умовах митц╕ ╖х творили», – розпов╕да╓ кураторка артпро╓кту Анна Хома.
╤дея його створення з’явилась у не╖ п╕сля того, як вона побачила, наск╕льки виснаженими ╓ люди навколо ╕ наск╕льки ╖м потр╕бне щось, що може дати позитивн╕ емоц╕╖. «Мен╕ хот╕лося дати щось при╓мне, щоб хоча б трохи занурити людей в як╕сь ╖х спогади чи ╕стор╕╖ ╕ дати можлив╕сть з’явитися новим. ╤ Р╕здво, напевне, найкраще для цього п╕дходить», – каже Анна Хома.
Б╕ля входу до експозиц╕╖ артпро╓кту в╕дв╕дувач╕в зустр╕чають слова ╕сторика Ярослава Грицака: «В╕йна м╕ж Укра╖ною та Рос╕╓ю ╓ в╕йною м╕ж кра╖ною, де Р╕здво д╕йсно святкують, ╕ кра╖ною, де Р╕здво стало порожн╕м звуком». Як розказу╓ Анна Хома, в╕н долучився до артпро╓кту, як ╕сторичний консультант.
«Ми звернулися до нього ╕ його це захопило. Для нього тема Р╕здва ╓ дуже такою персонально важливою», – говорить вона.
Сама експозиц╕я виставлена на двох поверхах. Перший – окреслю╓ ╕стор╕ю Р╕здва в╕д 1920-х рок╕в минулого стол╕ття ╕ до 1991 року. Цей пер╕од охоплю╓ заборону Р╕здва, його агресивне вит╕снення з публ╕чного простору, а також активний супротив укра╖нського населення з тим, щоби зберегти традиц╕╖ його святкування. На другому поверс╕ виставлен╕ твори на р╕здвяну тематику, створен╕ вже у пер╕од п╕сля здобуття Укра╖ною незалежност╕.
Перше, що можуть побачити в╕дв╕дувач╕ експозиц╕╖ – це в╕део-╕нтерв’ю з╕ спогадами р╕зних людей про святкування Р╕здва ╕ те, яку роль воно в╕д╕гравало в ╖хньому житт╕. Зокрема, там ╓ спогади Ярослава Грицака, який розпов╕да╓, наск╕льки важливим для укра╖нц╕в завжди було це свято ╕ як вони берегли традиц╕ю його святкування в часи заборон.
Поруч – картини ╕з зображенням святкування Р╕здва в укра╖нському сел╕.
«Р╕здво в минулому стол╕тт╕ було збережене здеб╕льшого в селах. Якщо дивитися нав╕ть на те, як працювала тод╕шня влада, то ╖й було важлив╕ше вит╕снити Р╕здво з м╕ста. Те ж, що в╕дбувалося в сел╕, не наст╕льки сильно потрапляло до ╖╖ поля зору ╕ ╖й не вдалося викор╕нити там народн╕ традиц╕╖», – каже кураторка про╓кту.
Про те, як «працювала» радянська влада з Р╕здвом у м╕стах, за ╖╖ словами, розпов╕да╓ ╕стор╕я художника Карла Зв╕ринського.
«Його донька Христина розказувала, що вони жили тут у центр╕ ╕ навпроти них жив агент КДБ. ╤ батько створив неймов╕рну, за ╖╖ словами, шопку. ╤ в п╕дсумку ╖╖ довелося спалити, бо вже було занадто багато до нього уваги», – говорить Анна Хома.
У центр╕ експозиц╕йного простору – доб╕рка з понад 100 р╕здвяних лист╕вок, взятих для артпро╓кту з одного родинного арх╕ву. Вони експонован╕ таким чином, щоб в╕дв╕дувач╕ могли не т╕льки ╖х оглянути, а й прочитати, що на них написано. ╤ як кажуть орган╕затори експозиц╕╖, найб╕льше емоц╕й у в╕дв╕дувач╕в викликають саме лист╕вки, адже вони показують, як у радянський пер╕од люди в╕тали одне одного ╕з забороненим у т╕ часи святом.
«Ось тут, наприклад, написано «З Новим Роком!» Але не тому, що для автора Новий р╕к був важливим, а тому, що лист╕вки, як╕ надсилалися поштою, могли перев╕рялися органами. Тож ви наражалися на ризик. ╤ тому у вас не було можливост╕ написати «З Р╕здвом Христовим!» ╕ щось зображати на цю тему», – каже комун╕кац╕йниця центру Ольга Головчин.
Ще один приклад – лист╕вка 1988 року. «Щасливого нового року. Веселих р╕здвяних свят, здоров’я душ╕ ╕ т╕ла, мужност╕ ╕ вол╕ у борн╕ за «нашу справу», – пише автор на ╖╖ зворот╕. Яка саме «наша справа» була в укра╖нц╕в у 1988 роц╕, зрозум╕ти не важко.
╤ншим експонатом, який виклика╓ чимало емоц╕й у в╕дв╕дувач╕в, ╓ зб╕рка фотограф╕й про святкування Р╕здва в радянський пер╕од.
«Це те, що людей дуже ч╕пля╓ тут. Бо кожен згаду╓ про сво╖ спогади. ╤ це виклика╓ в людей емоц╕╖. Тут, зокрема, зображено святкування в п╕дп╕лл╕. Також ╓ довол╕ знаков╕ фотограф╕╖. Ось наприклад, 1971-й р╕к – останн╓ перед ув’язненням святкування Р╕здва з╕ Стусом», – говорить Ольга Головчин.
Також важливою частиною експозиц╕╖ першого поверху ╓ в╕део-╕нтерв’ю з укра╖нцями, як╕ були вивезен╕ на спецпоселення в Сиб╕р чи табори ГУЛАГу в друг╕й половин╕ 1940–1950-х рок╕в. Ц╕ в╕део-╕нтерв’ю для експозиц╕╖ надав Мемор╕альний музей тотал╕тарних режим╕в «Територ╕я Терору» з╕ свого про╓кту «#Непочут╕». У них люди, як╕ пережили заслання, розпов╕дають про те, як ╖м у тих непростих умовах вдавалося збер╕гати р╕дн╕ традиц╕╖, зокрема, святкування Р╕здва.
«Я пам’ятаю, ми в╕дм╕чали Святу вечерю. То нам дозволили. В ╖дальн╕. То ми збиралися, хто мав мук?, хто мав макаран. Молилися, напевно, «Бог предв╕чний» сп╕вали. Але так шоби довго, то не сп╕вали. Там хтось соб╕ п╕д носом шось дв╕-три тихесенько. Як ╕де цей, надз╕ратель, то переставали», – розпов╕да╓ Любов Пальчевська-Брух про Р╕здво в табор╕ в ╤нт╕.
«Коли була коляда, Р╕здво, то до нас приходили з тих навколишн╕х м╕стечок, котр╕ були б╕ля хат╕в, до батька. Батько вм╕в людей консол╕дувати, ╕ колядували. ╤ так колядували, що зб╕галася та частина посьолка: «Как хахли пают». Розум╕╓те? (См╕╓ться). ╤ кажуть: «Пойте ╓щьо, пойт╓, пойт╓, р╓бята», – згаду╓ Михайло Кондрин, який був депортований у Ханти-Манс╕йськ.
╢ в експозиц╕╖ й умовно-абстрактн╕ твори на р╕здвяну тематику, як от скульптурна композиц╕я Михайла Дзиндри «Колядники». Для орган╕затор╕в було важливо ╖╖ показати, адже родина автора була жертвою комун╕стичного режиму.
В експозиц╕╖ в╕дв╕дувач╕ можуть побачити р╕здвян╕ маски та з╕рку з родини ╤ванки Крап╕кевич-Давид. «Ця з╕рка – це репродукц╕я ╖╖ ╕кони «Зелене Р╕здво». Колеги казали, що ще р╕к тому вони з ц╕╓ю з╕ркою ходили по м╕сту», – каже Анна Хома.
Ц╕каву ╕ досить знайому для укра╖нц╕в тему зобража╓ на сво╖х картинах Н╕к╕та Цой. Це, власне, п╕дготовка до самого Р╕здва.
«Автор у сво╖й манер╕ зобража╓ цей важливий для укра╖нських людей процес. ╤ в╕н тут ставить запитання: а чи не втрача╓ться в ц╕й п╕дготовц╕ власне сакральн╕сть моменту? Поки все приготують, пов╕дкривають – вс╕ пересваряться. А пот╕м, коли вже вс╕даються за ст╕л, тод╕ вже наста╓ перемир’я», – говорить Анна Хома.
Ще однин фото-експонат артпро╓кту розпов╕да╓ про «Сад вертеп╕в» – про╓кт, який ╓дна╓ людей через проживання й в╕дтворення укра╖нських р╕здвяних традиц╕й. Його учасники – молодь з╕ вс╕╓╖ Укра╖ни, яка вже протягом трьох рок╕в збира╓ться разом, щоби приносити дух Р╕здва туди, де його зараз найб╕льше браку╓, зокрема, у деокупован╕ та прифронтов╕ громади.
Поруч – «Р╕здво на Полтавщин╕: неперерваний пот╕к», експонати для яко╖ передали з Полтавського рег╕ону. Назива╓ться вона так тому, що, за словами ╖╖ автор╕в, р╕здвяна традиц╕я – це пот╕к, який у ХХ стол╕тт╕ обмежили заборонами ╕ страхами, але не перервали.
«Коли я в них питала, що ви можете нам надати – вони одразу сказали, що ми вам усе дамо, т╕льки ви покаж╕ть, а ми в себе у Полтавщин╕ розкажемо, щоб люди знали. ╤ коли вони будуть до вас при╖жджати – вони могли б це побачити», – розпов╕да╓ Анна Хома.
Також тут ╓ окрема зона, де в╕дв╕дувач╕ можуть намалювати власну р╕здвяну з╕рку ╕ под╕литися власними спогадами, чи передати власн╕ р╕здвян╕ емоц╕╖.
«Це ╕ ваша можлив╕сть под╕литися спогадами. Тобто ви проходите через чуж╕ ╕стор╕╖, щоби згадати власну», – говорить кураторкка арт-про╓кту.
У ц╕й зон╕, а також у хол╕ перед входом до експозиц╕╖ можна побачити чотири велик╕ р╕зн╕ за формами, кольорами, орнаментами, гостротою та к╕льк╕стю кут╕в з╕рки, створен╕ старшою дизайнеркою центру Катериною Слюсаренко.
«Сучасну» частину експозиц╕╖ досить символ╕чно завершу╓ ц╕кавий про╓кт «Екоцид» В╕ктора Проданчука, який у притаманн╕й йому манер╕ зобража╓ тему Р╕здва.
«Це його новий про╓кт. Тут ╓ 4 шопки ╕ вертеп всесв╕ту. Зараз св╕т для нього вигляда╓ саме так, ╕ в╕н тут мислить над тим, чи буде у нас п╕сля всього того, що ми робимо з нашою землею, св╕тло чи нове народження у майбутньому. Адже шопка – це про народження», – поясню╓ Анна Хома.
Загалом, можна сказати, що експозиц╕я арт-про╓кту д╕йсно «ч╕пля╓» ╕ виклика╓ емоц╕╖. У кожного вони сво╖, але мабуть жоден ╕з тих, хто ╖╖ бачив, не залишиться байдужим.
«Бува╓, що люди виходять з експозиц╕╖ ╕ кажуть, що це було дуже щемко, що вони розплакались, але вийшли «на твердих ногах». ╤ це найкращий результат, на який можна було спод╕ватися. Це дуже т╕шить», – говорить Анна Хома.
╤гор Федик
https://www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2025 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=27526
|