|
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2025 > Тема "Резонанс"
#52 за 26.12.2025
ПОТУЖНИЙ Ф╤Н╤Ш РОКУ: ТРИ УКРА╥НСЬК╤ РЕЗОЛЮЦ╤╥ ООН ЗА ДВА ТИЖН╤
Протягом двох тижн╕в Генеральна Асамблея, що зас╕да╓ у штаб-квартир╕ ООН у Нью-Йорку, п╕дтримала одразу три укра╖нськ╕ резолюц╕╖: про повернення з Рос╕╖ депортованих д╕тей, подолання насл╕дк╕в Чорнобильсько╖ катастрофи та порушення прав людини на тимчасово окупованих територ╕ях. У сукупност╕ ц╕ р╕шення не лише ф╕ксують гуман╕тарн╕ й правов╕ насл╕дки та злочини рос╕йсько╖ агрес╕╖, а й слугують ╕ндикатором здатност╕ Укра╖ни моб╕л╕зувати п╕дтримку в ООН в умовах затяжно╖ в╕йни й геопол╕тичних потряс╕нь.
ВИКРАДЕН╤ Д╤ТИ: ПИТАННЯ МОРАЛ╤ ТА ЛЮДЯНОСТ╤
Резолюц╕я «Повернення укра╖нських д╕тей», ухвалена на спец╕альн╕й надзвичайн╕й сес╕╖ 3 грудня, була безпрецедентною: уперше в ╕стор╕╖ ООН окремий документ присвячено питанням викрадених та депортованих ╕ншою державою д╕тей. За документ проголосувала 91 кра╖на (згодом додалася ще одна – Коста-Рика), проти – 12, утрималися 57.
Резолюц╕я прямо вимага╓ в╕д Рос╕╖ «негайного, безпечного та безумовного повернення» вс╕х примусово перем╕щених ╕ депортованих д╕тей, засуджу╓ практики незаконного усиновлення, нав’язування громадянства та ╕деолог╕чно╖ обробки. Посилання на Женевськ╕ конвенц╕╖ та Конвенц╕ю про права дитини переводять дискус╕ю в ч╕тку правову площину.
Виступи укра╖нсько╖ сторони та кер╕вництва Генасамбле╖ п╕дкреслили ключову тезу: повернення д╕тей ╓ нев╕д’╓мною частиною будь-якого справедливого миру. Водночас цифри – щонайменше 20 тисяч депортованих ╕ лише близько 1850 повернутих – роблять резолюц╕ю не декларац╕╓ю, а маркером масштабу злочину.
Заступниця м╕н╕стра закордонних справ Укра╖ни Мар’яна Беца, яка представляла про╓кт резолюц╕╖ ╕ проводила переговори з низкою делегац╕╖ щодо п╕дтримки документа, в коментар╕ Укр╕нформу схарактеризувала результати голосування як «реальну перемогу укра╖нсько╖ дипломат╕╖ в нин╕шн╕х складних геопол╕тичних умовах». За ╖╖ словами, показово, що проти повернення укра╖нських д╕тей виступили лише 12 кра╖н, включно з Рос╕╓ю. Цей список варто запам’ятати: РФ, Б╕лорусь, Бурк╕на-Фасо, П╕вн╕чна Корея, ╤ран, Н╕гер, Судан, Бурунд╕, Еритрея, Мал╕, Н╕карагуа, Куба.
Беца назвала ц╕ держави «традиц╕йною в╕ссю зла», п╕дкресливши, що ╕нш╕ кра╖ни, як╕ не п╕дтримали документ, – або утрималися, або не брали участ╕ в голосуванн╕.
«Справедливий мир – неможливий без повернення кожно╖ дитини, а питання ╖хнього повернення ╓ складником ширшого мирного процесу», – зауважила заступниця м╕н╕стра.
За ╖╖ словами, в умовах безпрецедентного тиску Рос╕╖ на кра╖ни Глобального П╕вдня – аби т╕ не п╕дтримували документ – результат голосування засв╕дчив, що дез╕нформац╕йн╕ кампан╕╖ та шантаж не спрацювали.
Вона в╕дзначила, зокрема, п╕дтримку документа з боку П╕вденно-Африкансько╖ Республ╕ки, яка далеко не завжди голосу╓ за укра╖нськ╕ резолюц╕╖, назвавши це «дуже вагомим результатом».
Заступниця м╕н╕стра розпов╕ла, що особисто провела близько 30 зустр╕чей за п╕втора дня з делегац╕ями кра╖н Аз╕╖, Африки, Латинсько╖ Америки та арабського св╕ту. ╥╖ ключовим аргументом було те, що питання д╕тей виходить за меж╕ пол╕тики.
«Це не про пол╕тику, це про гуманн╕сть ╕ людян╕сть», – п╕дкреслила вона.
Мар’яна Беца також наголосила на необх╕дност╕ забезпечити майбутню в╕дпов╕дальн╕сть Рос╕╖ за щоденн╕ во╓нн╕ злочини, зокрема порушення Конвенц╕╖ про права дитини. Ухвалена резолюц╕я ╓ важливим пол╕тичним ╕нструментом на цьому шляху.
ЧОРНОБИЛЬ: ПАМ’ЯТЬ, БЕЗПЕКА, В╤ДПОВ╤ДАЛЬН╤СТЬ
Друга резолюц╕я, яку розглянули 11 грудня, – «Зм╕цнення м╕жнародного сп╕вроб╕тництва та координац╕я зусиль з вивчення, пом’якшення та м╕н╕м╕зац╕╖ насл╕дк╕в Чорнобильсько╖ катастрофи» – отримала 97 голос╕в «за» («проти» – 8, утрималися – 39).
Проти резолюц╕╖ висловилися Рос╕я, Б╕лорусь, Китай, П╕вн╕чна Корея, Н╕карагуа, Куба, Н╕гер, а також США.
Формально це традиц╕йний для ООН документ, який ухвалю╓ться кожн╕ три роки для п╕дтримки в╕дпов╕дних м╕жнародних програм, але цього разу в╕н став пол╕тично конфронтац╕йним. Рос╕я та Б╕лорусь п╕дготували власний текст, в якому уникали згадок про во╓нну агрес╕ю та сучасн╕ загрози ядерн╕й безпец╕.
Укра╖нський про╓кт заф╕ксував принципово нов╕ елементи: пошкодження нового безпечного конфайнменту внасл╕док атаки рос╕йського дрона у лютому 2025 року, потребу м╕жнародно╖ п╕дтримки для в╕дновлення цього об’╓кта та коректну трансл╕терац╕ю в╕дпов╕дно до укра╖нсько╖ традиц╕╖ написання – Chornobyl зам╕сть Chernobyl.
М╕н╕стр закордонних справ Укра╖ни Андр╕й Сиб╕га пояснив, що цьогор╕чне просування «чорнобильсько╖» резолюц╕╖ стало одним ╕з найскладн╕ших дипломатичних процес╕в у багатосторонн╕х форматах за останн╕й час. За його словами, документ, який ран╕ше ухвалювався консенсусом, нин╕ став об’╓ктом пол╕тичних ман╕пуляц╕й з боку Рос╕╖ та Б╕лорус╕, як╕ намагалися використати тему Чорнобиля для замовчування злочин╕в РФ ╕ привласнення ╕сторично╖ пам’ят╕.
Зокрема, Б╕лорусь посп╕хом внесла св╕й про╓кт резолюц╕╖, розраховуючи, що Укра╖на при╓дна╓ться до нього. Натом╕сть Ки╖в, як пояснив м╕н╕стр, запропонував власний про╓кт – ╕з коректною трансл╕терац╕╓ю Chornobyl, згадками про рос╕йськ╕ атаки на об’╓кти ЧАЕС та вплив в╕йни на ядерну безпеку.
Укра╖нськ╕й делегац╕╖ вдалося домогтися процедурного р╕шення про зм╕ну черговост╕ розгляду про╓кт╕в резолюц╕й, унасл╕док чого саме наш документ був поставлений на голосування першим, хоча Б╕лорусь над╕слала св╕й вар╕ант ран╕ше. П╕сля цього Генеральна Асамблея в╕дхилила вс╕ запропонован╕ Б╕лоруссю поправки та ухвалила укра╖нський про╓кт у повн╕й редакц╕╖. На завершальному етап╕ Генасамблея застосувала так звану процедуру no-action motion, за якою б╕лоруський про╓кт було знято з розгляду як такий, що втратив актуальн╕сть п╕сля ухвалення б╕льш зм╕стовно╖ укра╖нсько╖ резолюц╕╖.
До цього процедурного прийому Укра╖на вда╓ться не вперше. Перший заступник глави МЗС Серг╕й Кислиця нагадав, що 24 березня 2022 року при розгляд╕ про╓кту резолюц╕╖ «Гуман╕тарн╕ насл╕дки агрес╕╖ проти Укра╖ни» укра╖нська делегац╕я домоглася зняття з розгляду альтернативного документа ПАР, наголосивши на його схожост╕ з рос╕йським текстом та в╕дсутност╕ консультац╕й з Укра╖ною. Тод╕ Генасамблея ухвалила резолюц╕ю 140 голосами «за» ╕ проголосувала за недопущення альтернативного про╓кту до розгляду.
Зараз, ухваливши укра╖нську резолюц╕ю, Генеральна Асамблея ООН п╕дтвердила належн╕сть Чорнобильського дось╓ Укра╖н╕ та оф╕ц╕йно заф╕ксувала в ньому вплив рос╕йсько╖ агрес╕╖ на ядерну й глобальну безпеку, зокрема ризики для об’╓кт╕в ЧАЕС.
Як зазначив постпред Укра╖ни при ООН Андр╕й Мельник, Б╕лорусь утратила будь-який моральний авторитет ╕ право ╕н╕ц╕ювати ухвалення р╕шень з чорнобильсько╖ проблеми в рамках ООН, враховуючи ╖╖ роль у забезпеченн╕ повномасштабного вторгнення РФ в Укра╖ну, а також насл╕дки для ЧАЕС ╕ його зони в╕дчуження.
П╕д час голосування проявилося к╕лька неоч╕куваних момент╕в, оск╕льки кра╖ни розраховували на можлив╕сть ухвалення обох резолюц╕й. Скаж╕мо, за укра╖нський документ в╕ддали голоси Казахстан ╕ В╕рмен╕я, як╕ зазвичай утримуються при розгляд╕ наших резолюц╕й. Очевидно, цього разу вони планували проголосувати за обидва документи, аби продемонструвати свою безсторонн╕сть, у результат╕ – п╕дтримали Укра╖ну.
З ╕ншого боку, Сполучен╕ Штати мали нам╕р виступити проти обох резолюц╕й, оск╕льки заперечують б╕дь-яку згадку Ц╕лей сталого розвитку (ЦСР) до 2030 року. Посилання на ЦСР м╕стилося ╕ в нашому, ╕ в б╕лоруському про╓ктах. Як насл╕док США, проголосували лише проти укра╖нсько╖ резолюц╕╖.
ПРАВА ЛЮДИНИ НА ТОТ: Ф╤КСАЦ╤Я ЗЛОЧИН╤В
Третя резолюц╕я, в╕д 18 грудня, – «Ситуац╕я з правами людини на тимчасово окупованих територ╕ях Укра╖ни, включаючи Автономну Республ╕ку Крим та м╕сто Севастополь» – була п╕дтримана 79 державами при 16 – «проти» ╕ 73 – що утрималися.
Проти висловилися Рос╕я, Б╕лорусь, Китай, Бурк╕на-Фасо, П╕вн╕чна Корея, ╤ран, Н╕карагуа, Куба, Судан, Бурунд╕, Еритрея, Мал╕, З╕мбабве, ЦАР, Н╕гер, Екватор╕альна Гв╕нея.
Голосування за будь-яку резолюц╕ю про порушення прав людини (на ТОТ Укра╖ни, в ╤ран╕, П╕вн╕чн╕й Коре╖) яскраво демонстру╓ ситуац╕ю в кра╖нах, як╕ виступають «проти». Як правило, червону кнопку натискають делегац╕╖, що представляють диктаторськ╕ або не зовс╕м лег╕тимн╕ режими, значна частина яких – рос╕йськ╕ прокс╕ в Африц╕.
До початку повномасштабного рос╕йського вторгнення р╕вень п╕дтримки резолюц╕й про права людину в окупованому Криму був ╕стотно нижчим, ан╕ж нин╕. У 2022 роц╕, п╕сля початку повномасштабного вторгнення, документ набрав найб╕льше голос╕в.
Ось як вигляда╓ картина голосувань за цю резолюц╕ю протягом останн╕х п’яти рок╕в, «за» – «проти» – «утрималися» (не голосували):
2021 р╕к: 63 – 19 – 72 (39);
2022 р╕к: 94 – 14 – 73 (12);
2023 р╕к: 78 – 15 – 79 (21);
2024 р╕к: 81 – 14 – 80 (18);
2025 р╕к: 79 – 16 – 73 (25).
В ООН спостер╕га╓ться ч╕тка залежн╕сть р╕вня п╕дтримки резолюц╕╖ в╕д жорсткост╕ ╖╖ формулювань. Чим жорстк╕ший документ, тим менша к╕льк╕сть кра╖н його п╕дтриму╓ ╕ навпаки: розмит╕, загальн╕ формулювання мають б╕льш╕ шанси на широку п╕дтримку.
Документ про порушення Рос╕╓ю прав людини на ТОТ Укра╖ни ╓ одним ╕з найжорстк╕ших за зм╕стом.
В╕н м╕стить ч╕тке засудження агресивно╖ в╕йни РФ проти Укра╖ни, п╕дтверджу╓ суверен╕тет ╕ територ╕альну ц╕л╕сн╕сть нашо╖ держави в межах ╖╖ м╕жнародно визнаних кордон╕в, а також наголошу╓ на невизнанн╕ будь-яких спроб зм╕нити статус укра╖нських територ╕й ╕ вимага╓ в╕д РФ негайно припинити агрес╕ю та вивести вс╕ сво╖ в╕йська з територ╕╖ Укра╖ни.
Резолюц╕я стосу╓ться вс╕х тимчасово окупованих територ╕й, спира╓ться на висновки Незалежно╖ м╕жнародно╖ ком╕с╕╖ з розсл╕дування, прямо засуджу╓ тортури, насильницьк╕ зникнення, сексуальне насильство, м╕л╕таризац╕ю та примусову моб╕л╕зац╕ю. Окремо наголошу╓ться на системному пересл╕дуванн╕ кримських татар, журнал╕ст╕в ╕ правозахисник╕в, а також на в╕дмов╕ Рос╕╖ надавати ╕нформац╕ю про долю полонених ╕ викрадених.
СУКУПНИЙ ЕФЕКТ
Три груднев╕ резолюц╕╖ – р╕зн╕ за тематикою й р╕внем п╕дтримки, але разом вони формують ц╕л╕сну рамку. Резолюц╕я щодо д╕тей апелю╓ до моральних ц╕нностей; «чорнобильська» – до питань безпеки та втрати права Б╕лорус╕ й РФ ╕н╕ц╕ювати р╕шення ООН з ц╕╓╖ тематики; про права людини – до системно╖ в╕дпов╕дальност╕ за злочини, ско╓н╕ п╕д час в╕йни, та незм╕нност╕ укра╖нських кордон╕в. Сп╕льним для них ╓ ф╕ксац╕я рос╕йсько╖ агрес╕╖ в оф╕ц╕йних документах ООН ╕ збереження м╕жнародно╖ уваги до в╕йни.
Ц╕ резолюц╕╖ стали важливим показником дипломатичних усп╕х╕в Укра╖ни в Генасамбле╖.
Насамперед укра╖нц╕ продемонстрували неабияку процедурну км╕тлив╕сть, результатом чого стало ухвалення «чорнобильсько╖» резолюц╕╖.
Резолюц╕я про повернення укра╖нських д╕тей продемонструвала широку географ╕чну представлен╕сть кра╖н, як╕ голосували «за» – в╕д ╢вропи та П╕вн╕чно╖ Америки до кра╖н Африки, Аз╕╖, Латинсько╖ Америки й остр╕вних держав Тихого океану. Показовою стала п╕дтримка з боку держав Глобального П╕вдня, зокрема тих, як╕ ран╕ше займали стриману або нейтральну позиц╕ю.
У вс╕х трьох резолюц╕ях заф╕ксовано ключов╕ для Укра╖ни формулювання: визнання примусово╖ депортац╕╖ д╕тей як грубого порушення м╕жнародного права; ув’язування чорнобильсько╖ тематики з сучасними загрозами ядерн╕й безпец╕ через д╕╖ Рос╕╖; посилення акценту на во╓нних злочинах ╕ злочинах проти людяност╕ на ТОТ.
Ц╕ формулювання стають частиною ╕нституц╕йно╖ пам’ят╕ ООН ╕ можуть бути використан╕ в подальших пол╕тичних, правових ╕ судових процесах.
У вс╕х трьох випадках Рос╕я та ╖╖ союзники намагалися з╕рвати або розмити документи – через альтернативн╕ про╓кти, поправки, тиск на делегац╕╖, насамперед з кра╖н Глобального П╕вдня. П╕дсумков╕ результати голосувань засв╕дчили обмежену ефективн╕сть цих зусиль ╕ водночас здатн╕сть Укра╖ни моб╕л╕зувати п╕дтримку нав╕ть у несприятливих геопол╕тичних умовах.
У сукупност╕ ц╕ фактори св╕дчать, що груднев╕ р╕шення Генасамбле╖ стали не лише зм╕стовними документами, а й дипломатичними маркерами: Укра╖на збер╕га╓ ╕н╕ц╕ативу, вм╕╓ працювати в багатосторонньому формат╕, прагне розширити коло партнер╕в ╕ посл╕довно ╕нтегру╓ питання в╕дпов╕дальност╕ Рос╕╖ в порядок денний ООН.
НАСЛ╤ДКИ ДЛЯ ТИХ, ХТО «ПРОТИ» ╤ УТРИМУ╢ТЬСЯ
Постпред Андр╕й Мельник вважа╓, що резолюц╕╖, ухвален╕ Генеральною Асамбле╓ю у грудн╕, стали для Укра╖ни усп╕шними, однак дипломатична ситуац╕я на майданчику ООН ускладня╓ться ╕ потребу╓ нестандартних р╕шень.
Як сказав в╕н у коментар╕ Укр╕нформу, досягнутий результат ╓ оптимальним з огляду на дедал╕ важч╕ умови як на фронт╕, так ╕ на дипломатичному р╕вн╕.
Водночас Мельник визнав, що п╕дтримка Укра╖ни в ООН зменшу╓ться в к╕льк╕сному вим╕р╕. «Нам потр╕бно чесно визнати: ситуац╕я для Укра╖ни на майданчику ООН ставатиме надал╕ складн╕шою», – зазначив в╕н. За його словами, якщо на початку повномасштабно╖ в╕йни укра╖нськ╕ резолюц╕╖ отримували понад 140 голос╕в, то нин╕ «найвищий результат – ледь-ледь до сотн╕».
«Це серйозна проблема. Було б помилкою прикрашати й казати, що все супер», – наголосив постпред.
В╕н зазначив, що Укра╖н╕ необх╕дно швидко знайти «креативн╕, см╕лив╕ й нав╕ть жорстк╕ р╕шення», аби зм╕нити динам╕ку голосувань ╕ повернути р╕вень п╕дтримки.
За словами дипломата, частина держав св╕домо утриму╓ться або не бере участ╕ в голосуваннях, намагаючись уникнути пол╕тичних ризик╕в.
«Якщо ви не голосу╓те за нас, то вс╕ ╕нш╕ вар╕анти ми сприйма╓мо як голосування проти нас», – заявив Мельник, наголосивши, що укра╖нськ╕ резолюц╕╖ стосуються «питань в╕йни ╕ миру, чорного ╕ б╕лого», а не нейтральних тем.
В╕н п╕дкреслив, що така позиц╕я матиме насл╕дки для держав, як╕ роками утримуються або голосують проти. «Це для нас ма╓ фундаментальне значення. Ми не можемо дозволити соб╕ просто «брати до уваги» таку позиц╕ю», – сказав дипломат.
За словами Мельника, «нормал╕зац╕я» агресивно╖ пол╕тики Рос╕╖ через мовчазну згоду в ООН створю╓ серйозну загрозу для вс╕╓╖ м╕жнародно╖ системи. «Ризик у тому, що агрес╕я може стати правилом, а не винятком», – наголосив в╕н.
Постпред додав, що дипломатичний фронт ╓ нев╕д’╓мною частиною загально╖ боротьби. «Цей фронт простяга╓ться в╕д Покровська ╕ Куп’янська, через океан – ╕ проходить тут, в ООН», – зауважив в╕н.
Володимир ╤льченко, Нью-Йорк
https://www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2025 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=27525
|