"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2025 > Тема "Душі криниця"
#38 за 19.09.2025
КРИМСЬКОТАТАРСЬКА ТЕМА УКРА╥НСЬКОГО К╤НЕМАТОГРАФА
12 вересня в ки╖вськ╕й книгарн╕ «Сенс» в╕дбулася презентац╕я книги «Екранний портрет Укра╖ни». К╕нознавиц╕ Лариса Брюховецька та Анастас╕я Кан╕вець подають творч╕ портрети 12 укра╖нських к╕норежисер╕в 21 стол╕ття, чи╖ ф╕льми здобули визнання та нагороди на в╕тчизняних ╕ м╕жнародних фестивалях. В ╖хньому доробку важливе м╕сце пос╕дають актуальн╕ ф╕льми про агрес╕ю Рос╕╖, що осмислюють насл╕дки загарбання Криму та в╕йни на Донбас╕, полон, пошуки р╕дних на окупован╕й територ╕╖, життя у прифронтов╕й зон╕.
Анастас╕я Кан╕вець, зокрема, зверта╓ увагу: «В укра╖нському к╕нематографу вже можна говорити про явище кримськотатарського к╕но, себто ф╕льм╕в про долю цього народу, в╕дзнятих митцями кримськотатарського походження».
Одним ╕з таких митц╕в ╓ режисер ╕ сценарист, заслужений д╕яч мистецтв Укра╖ни Нар╕ман Ал╕╓в. В╕н народився 15 грудня 1992 року в сел╕ Петр╕вка в Криму в с╕м’╖ кримських татар, що повернулися на Батьк╕вщину ╕з Узбекистану. Нар╕ман Ал╕╓в з дитинствма ч╕тко зрозум╕в, що означа╓ бути представником нац╕онально╖ меншини: «Мо╓ дитинство виглядало так: ти живеш у кра╖н╕ п╕д назвою Укра╖на, у рос╕йськомовному середовищ╕, водночас ти кримський татарин ╕ розум╕╓ш, що в тебе ╕нша рел╕г╕я, ╕нш╕ традиц╕╖, мова, культура, н╕ж у б╕льшост╕. Вас менш╕сть. Коли ти йдеш до школи, у тебе не буде повноц╕нного навчання кримськотатарською мовою. Вас сегрегують ╕ дають можлив╕сть вивчати вашу мову факультативно. ╤ ви в каб╕нет╕ площею три на три вивча╓те мову, якою н╕хто, кр╕м вузького кола, не сп╕лку╓ться, вивча╓те якусь ╕стор╕ю та м╕фолог╕ю, яка б╕льше н╕де не присутня. Ус╕ це переживають по-р╕зному, але справд╕ непросто пояснити семир╕чн╕й дитин╕, що це тво╓, що це варто вивчати, до цього долучатися. Зв╕сно, внасл╕док усього цього ти ростеш ╕з в╕дчуттям, що ти ╕нший».
Кримськотатарськ╕сть Ал╕╓ва лягла в основу його творчост╕. Вже в перших сво╖х роботах в╕н зверта╓ться до кримськотатарсько╖ тематики, до побуту й культури сучасних киримли. У 2013-2015 роках в╕н створю╓ трилог╕ю «Кримськ╕ ╕стор╕╖», яку склали три короткометражн╕ стр╕чки – «Повернутися з╕ св╕танком», «Тебе кохаю» ╕ «Без тебе».
Родина виступила спонсором для режисера-початк╕вця: для роботи в Ки╓в╕ в╕н не мав ресурс╕в, а в Криму р╕дн╕ допомогли з забезпеченням ╕ орган╕зац╕╓ю зн╕мального процесу. Принцип «с╕м’я – центр сили», на якому виростав Нар╕ман Ал╕╓в, для кримських татар ма╓ особливе значення: в╕н допом╕г ╖м пережити депортац╕ю ╕ заново облаштуватися в Криму п╕сля повернення.
У «Тебе кохаю» класичний сюжет розлучених волею батьк╕в закоханих подано п╕д новим кутом, в╕дпов╕дно до культурно╖ специф╕ки киримли. Пара закоханих – кримський татарин ╕ слов’янка – не можуть бути разом, бо батько хлопця не дозволя╓ сину одружитися з нетатаркою, а батько д╕вчини, в╕дпов╕дно, забороня╓ дочц╕ безперспективн╕ стосунки. Д╕вчину в╕дправляють до родич╕в за кордон, юнак лиша╓ться сам. Позиц╕я старого татарина ма╓ вигляд арха╖зму, неприпустимого в сучасному сусп╕льств╕. Проте насправд╕ тема глибша. Режисер поясню╓: «Поки нац╕я бореться за виживання, це буде присутн╓. Будь-як╕ м╕жнац╕ональн╕ шлюби розц╕нюються як розмивання нац╕╖. Населення в нас дуже маленьке, воно дуже активно асим╕лю╓ться. Тому що нема╓ системно╖ п╕дтримки кримськотатарсько╖ мови, культури та розвитку. Тому багато хто з кримських татар недоброзичливо ставиться до м╕жнац╕ональних шлюб╕в».
У ф╕льм╕ «Додому» Ал╕╓в знову порушу╓ складне й болюче питання: як уберегтися в╕д асим╕ляц╕╖, зберегти етн╕чну ╕дентичн╕сть? Цей ф╕льм отримав низку нагород на в╕тчизняних ╕ м╕жнародних к╕нофестивалях. Право на показ к╕нокартини купили Франц╕я, Велика Ьритан╕я, кра╖ни Бен╕люксу, Китай ╕ Туреччина. Та головне – ф╕льм викликав зац╕кавлення й у в╕тчизняного глядача. Касов╕ збори становили 1 млн 700 тис. грн. – результат непоганий, якщо врахувати, що йдеться про серйозну драму з непростою, нав╕ть дещо драт╕вливою проблематикою, до того ж молодого ╕ малов╕домого режисера.
Незадовго до повномасштабного рос╕йського вторгнення Нар╕ман Ал╕╓в працював над ф╕льмом «Орталан» (це назва селища, з якого в 1944 роц╕ була депортована бабуся режисера Гульсун) на тему депортац╕╖ кримських татар. На травень-серпень 2022 року були запланован╕ зйомки, а вже наступного року спод╕валися на прем’╓ру. Повномасштабне рос╕йське вторгнення поставило цей про╓кт на паузу.
Одним ╕з найпродуктивн╕ших ╕ найусп╕шн╕ших укра╖нських к╕нематограф╕ст╕в ╓ актор театру ╕ к╕но, режисер к╕но ╕ телебачення, кримський татарин Ахтем Се╕табла╓в. В╕н з╕грав понад 20 ролей у к╕но. В ф╕льм╕ «Хайтарма» режисер Се╕табла╓в розпов╕в про стал╕нську депортац╕ю кримських татар у 1944 роц╕. В ф╕льм╕ «Чужа молитва» Ахтем Се╕табла╓в розкрива╓ подвиг виховательки притулку для татарських д╕тей-сир╕т у Бахчисара╖ Са╖де, яка в роки Друго╖ св╕тово╖ в╕йни врятувала в╕д н╕мецьких фашист╕в ╓врейських д╕тей, видавши ╖х за татар.
З початком рос╕йсько-укра╖нсько╖ в╕йни Се╕табла╓в зн╕ма╓ ф╕льми про геро╖зм укра╖нських захисник╕в Батьк╕вшини – «К╕борги. Геро╖ не вмирають», «Доброволець» ╕ «Мирний-21». Сп╕льно з американцями в╕н створив ф╕льм «Захар Беркут». У 2017 роц╕ Ахтем Се╕табла╓в очолив Кримський д╕м у Ки╓в╕.
А. Се╕табла╓в говорить: «Я мусульманин, киримли, але це не заважа╓ мен╕ бути укра╖нцем».
До кримськотатарсько╖ теми звертаються й режисери-укра╖нц╕. У 2003 роц╕ к╕норежисер Олесь Сан╕н зняв ф╕льм «Мамай» про стосунки укра╖нц╕в ╕ кримських татар. Стр╕чку створено на основ╕ давнього укра╖нського ╕ кримськотатарського фольклору. Продюсер ф╕льму Арам Геворкян ╕ сам режисер Олесь Сан╕н зазначали, що стр╕чка артгаузна ╕ не розрахована на перес╕чних глядач╕в.
Режисер Тимур Ященко створив ф╕льм «Черкаси» про протистояння укра╖нського корабля рос╕йським окупантам. В╕домо, що кримськ╕ татари допомагали ек╕пажу «Черкас». Вони постачали воду, ╖жу, працювали як розв╕дка, попереджали про атаки. У к╕ноф╕льм╕ цю допомогу вт╕лю╓ частково зб╕рний образ кримського татарина Таг╕ра, якого з╕грав актор Олександр Лапт╕й. Прототип Таг╕ра дос╕ перехову╓ться в Криму.
К╕но було та залиша╓ться в╕ддзеркаленням нац╕онально╖ ╕дентичност╕, способом осмислення нац╕онально╖ ╕стор╕╖ та сучасност╕, а в умовах в╕йни – важливим ╕нструментом засв╕дчення злочин╕в, що ╖х чинить Рос╕я на наш╕й земл╕.
Видання «Екранний портрет Укра╖ни» Лариси Брюховецько╖ ╕ Анастас╕╖ Кан╕вець адресоване широкому колу читач╕в, як╕ ц╕кавляться нов╕тньою ╕стор╕╓ю укра╖нського к╕нематографа, актуальними процесами у в╕тчизняному к╕но та його роллю в сусп╕льному житт╕.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2025 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=27280
|