"Кримська Свiтлиця" > #13 за 28.03.2025 > Тема ""Білі плями" історії"
#13 за 28.03.2025
ВИНИЩЕННЯ ╤ В╤ДРОДЖЕННЯ КОБЗАРСТВА
22 березня в Нац╕ональному музе╖ л╕тератури Укра╖ни в Ки╓в╕ в╕дбулася презентац╕я книги Костя Черемського «Повернення традиц╕╖».
Автор – л╕кар-реан╕матолог ╕ цехмайстер Харк╕вського кобзарського цеху. А також – майстер старосв╕тських бандур, кандидат мистецтвознавства, заслужений прац╕вник культури Укра╖ни ╕ лауреат М╕жнародного конкурсу виконавц╕в на народних ╕нструментах ╕м. Г. Хоткевича.
Кость Черемський розпов╕в про св╕й шлях до кобзарства ╕ про роботу над книгою. В╕н народився в м╕ст╕ Красноград на Харк╕вщин╕.
У 1989 роц╕ Черемський повернувся ╕з арм╕╖. Якось його попрохали провести додому незрячого кобзаря Антона Парфиненка. Юнак в╕в його годину ╕ за цей час р╕зко зм╕нив св╕й погляд на незрячих ╕ на кобзарство. Незрячий вгадував думки Костя. Черемський був поводирем Парфиненка до смерт╕ кобзаря у 1992 роц╕.
Кость Черемський пробував грати на концертн╕й бандур╕, але це йому не сподобалось. А дал╕ було знайомство ╕з Миколою Будником, Георг╕╓м Ткаченком. Георг╕й Кирилович Ткаченко вчився у харк╕вських кобзар╕в, зокрема у Петра Древченка. Сучасн╕ в╕дроджувач╕ кобзарства переймали кобзарську традиц╕ю у Георг╕я Ткаченка.
Будник ╕ Черемський д╕йшли висновку, що кобзарями можуть бути т╕льки автентичн╕ кобзар╕, а вс╕ ╕нш╕ – бандуристи.
Завдяки науковиц╕ Марин╕ Гримич Кость Черемський почав працювати в арх╕вах ╕ переконався, що арх╕ви СБУ п╕дчищен╕. Але внасл╕док наполегливо╖ прац╕ в творчому доробку досл╕дника Черемського ╓ численн╕ науков╕ прац╕ про автентичне кобзарство Слобожанщини.
Перша частина книги «Повернення традиц╕╖» висв╕тлю╓ малов╕дом╕ стор╕нки ╕стор╕╖ кобзарства ╕ бандурництва – двох зовн╕ под╕бних, але за суттю р╕зних ╕ самобутн╕х явищ укра╖нсько╖ культури, як╕ в╕д╕грали визначну роль у нац╕ональному становленн╕ укра╖нського народу. Акцент зроблено на 1920-1930-х роках, коли радянський режим, викор╕нюючи укра╖нську нац╕ональну ╕дентичн╕сть, вживав системних заход╕в для ф╕зичного знищення незрячих народних сп╕вц╕в – кобзар╕в, л╕рник╕в ╕ стих╕вничих. Одночасно окупац╕йна влада пересл╕дуваннями ╕ шантажем змушувала зрячих бандурист╕в сво╓ю творч╕стю слугувати комун╕стичн╕й систем╕.
Друга частина книги присвячена ╕сторичним, соц╕ально-культурним, громадсько-пол╕тичним передумовам сучасного в╕дродження надбання традиц╕йних укра╖нських сп╕вц╕в, виконавц╕в на кобзарських ╕нструментах.
Кость Черемський спира╓ться на р╕дк╕сн╕ арх╕вн╕ матер╕али, св╕дчення очевидц╕в ╕ власний досв╕д виконавця, що робить книгу не просто науковим досл╕дженням, а й емоц╕йно насиченим ╕сторичним св╕дченням.
На завершення К. Черемський стверджу╓: «Автор глибоко переконаний у тому, що пам'ять про кобзар╕в, л╕рник╕в ╕ стих╕вничих, незважаючи на зовн╕шн╕ впливи, буде жити в покол╕ннях укра╖нц╕в. Традиц╕йне виконавське мистецтво кобзар╕в, ╖хня глибинна ф╕лософ╕я ╕ «вустинський» спадок знайдуть сво╓ продовження у практичному застосуванн╕ сучасних ╕ майбутн╕х подвижник╕в, науковц╕в, музикант╕в, загалом творчих людей. Разом з тим автор в╕рить, що сучасне виконавство на традиц╕йних кобзарських ╕нструментах стане важливим п╕д╜рунтям в╕дродження питомо╖ укра╖нсько╖ культури, засобом виховання укра╖нсько╖ молод╕ й пл╕дним полем творчих здобутк╕в митц╕в. Як чар╕вна птаха Фен╕кс, яка в╕дроджу╓ться з попелу, так само в╕дновлю╓ться ╕ розкв╕та╓ в культурному простор╕ сучасно╖ Укра╖ни традиц╕йне кобзарське виконавство. ╤ хочеться спод╕ватися, що справа п╕знання й розвитку набутк╕в укра╖нських традиц╕йних сп╕вц╕в буде п╕днесена ╕ г╕дно продовжена нин╕шн╕ми й майбутн╕ми покол╕ннями укра╖нц╕в».
Панотець Ки╖вського кобзарського цеху, кандидат ╕сторичних наук Микола Товкайло наголосив на важливому значенн╕ прац╕ Костя Черемського ╕ розпов╕в, що в╕дроджувач╕ автентично╖ традиц╕╖ зараз мандрують Укра╖ною та вивчають колекц╕╖ кобзарських ╕нструмент╕в. Якраз перед презентац╕╓ю кобзар╕ в╕дв╕дали Запор╕жжя ╕ область, провели там ш╕сть зустр╕чей, зокрема на Хортиц╕. Найкращ╕ слухач╕ – у в╕йську ╕ в школах.
Презентац╕я зак╕нчилася п╕снями кобзарського репертуару у виконання народного артиста Укра╖ни Тараса Компан╕ченка, Костя Черемського ╕ Юр╕я Кочержинського.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 28.03.2025 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26849
|