"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2025 > Тема "Душі криниця"
#9 за 28.02.2025
«СВ╤ДЧЕННЯ» ДРУЖИНИ ТА «МОЛИТВИ» ЧОЛОВ╤КА
25 лютого в Нац╕ональному музе╖ «Ки╖вська картинна галерея» в╕дкрилася виставка роб╕т творчого дуету – с╕мейно╖ пари митц╕в: «Св╕дчення» ╤рини Вештак-Остроменсько╖ та «Молитви» Володимира Вештака.
Представлен╕ твори ╓дна╓ мистецька рефлекс╕я автор╕в на пережите ╕ вистраждане протягом першого року повномасштабно╖ рос╕йсько╖ агрес╕╖. Граф╕ки ╕ дизайнери за осв╕тою, а за покликом душ╕ та обдаруванням – художники широкого проф╕лю, вони демонструють в експозиц╕╖ керам╕чн╕ скульптури та живопис на полотн╕.
╤рина Вештак-Остроменська планувала у 2022 роц╕ створити сер╕ю невеликих керам╕чних твор╕в у вигляд╕ чайник╕в, адже з ними затишно.
Проте в╕йна внесла сво╖ корективи. Художниця вил╕пила фантаз╕йно прикрашен╕ чайники, як╕ сво╓ю верхньою частиною проростають – добудовуються скульптурними формами ╕з сюрреал╕стичними образами.
Досить реально зображен╕ дитяч╕ гол╕вки – або з╕ сльозами на обличч╕, або в балаклав╕, чи з прикритими золотою стр╕чкою очима, чи з╕ спрямованим у довколишн╕й св╕т здивованим поглядом – ув╕нчуються ще одним образом, ╕ кожна «надбудована» композиц╕я ма╓ св╕й символ.
Наприклад, тв╕р «Весна 2022»: в╕др╕зана голова коня, що летить за ╕нерц╕╓ю, не стишуючи лету як знак агресивно ╕ п╕дступно перетнутих кордон╕в, у той час як душа дитини ще зосереджена на первоцв╕тах.
«П╕сля атаки»: Пташка б╕ля гн╕здечка з я╓чками на пон╕веченому, охопленому вогнем дерев╕.
«Мар╕уполь»: ведмедик з в╕д╕рваними лапами ╕ жертовна чаша на грудях у дитини, куди з простору ллються кривав╕ сльози.
«Крим – це Укра╖на»: птах, що сидить у нап╕взруйнованому гн╕зд╕, у стил╕зованому нац╕ональному убор╕ киримли на гордо п╕днят╕й гол╕вц╕.
«Укра╖на плаче»: велика кв╕тка, чи нав╕ть оберемок кв╕т╕в, кометою прол╕та╓ над закв╕тчаною в╕нком гол╕вкою д╕вчинки, гублячи золот╕ сльозинки, так╕ сам╕, як ╕ на ╖╖ щоках.
Володимир Вештак презенту╓ картини як по╓днання емоц╕й та ритм╕в, що наближу╓ ╖х до структури музичного твору. Це в╕дбува╓ться завдяки тоновим ритмам кольору, фактури ╕ форми в простор╕ полотна.
Деяк╕ картини б╕льшого формату художник назвав рядками з поез╕╖ Василя Стуса. Водночас в╕н експону╓ 25 невеликих картин без назви. Цей ритм╕зований прояв в╕дкрито╖ фарби на полотн╕ перетворю╓ться в неск╕нченну молитву за Укра╖ну.
Автори виставки зазначають, що експонован╕ твори ╓ в╕ддзеркаленням ╖хнього сприйняття того, що в╕дбулося в перший р╕к повномасштабного вторгнення. Робота над ними обернулася для митц╕в глибокою молитовною концентрац╕╓ю та св╕дченням того, що сталося. У цьому проявилися характер ╕ ф╕лософ╕я кожного.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2025 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26775
|