Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #45 за 08.11.2024 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#45 за 08.11.2024
╤КОНОПИС НА РИБ╤

Одною ╕з малодосл╕джених тем ╕стор╕╖ чумацтва ╓ ╕конопис на риб╕.

Херсонський ╕сторик ╕ кра╓знавець Андр╕й Лопушинський, який нин╕ працю╓ в Музе╖ ╕стор╕╖ м╕ста Ки╓ва, в╕днайшов ╕нформац╕ю про ╕конопис на риб╕.

 На початок ХХ стол╕ття в╕домо про ш╕сть ун╕кальних ╕кон на риб╕, п’ять з яких написан╕ на камбал╕, одна – на голов╕ сома. На жаль, до нашого часу збереглися лише три з шести ╕кон. ╤ т╕льки одна – на голов╕ сома – залишилась в Укра╖н╕, а дв╕ – на камбал╕ – у 1906 роц╕ були вивезен╕ з села Демки (нин╕ Золотон╕ського району на Черкащин╕) до Рос╕йського етнограф╕чного музею в Санкт-Петербурз╕. А. Лопушинський у мемуарах натрапив на згадку, що художник Серг╕й Васильк╕вський успадкував ╕кону на риб╕ в╕д прад╕да-чумака.

 За легендами, коли чумаки вирушали до Криму, то брали з собою ╕кони, як╕ були написан╕ на сушен╕й риб╕. ╥х ч╕пляли, як обереги на вози, а п╕сля повернення ╕нод╕ дарували церквам. В ╕стор╕ю мистецтва так╕ роботи ув╕йшли п╕д назвою «╤кона на камбал╕», оск╕льки ╖х найчаст╕ше писали на ц╕й риб╕.

 Риба – це перший символ християнства. Грецькою мовою риба – «╤хт╕с». Перш╕ християни могли використовувати як абрев╕атуру виразу «╤сус Христос – божий син спаситель». А з ╕ншого боку рибу можна вважати одним ╕з символ╕в чумацтва. Адже риба була другим чумацьким товаром за значим╕стю п╕сля сол╕. Третина чумак╕в возила т╕льки рибу.

 Деяк╕ ╕кони на риб╕ були двосторонн╕ми: з одн╕╓╖ сторони риби - ╤сус Христос, з ╕ншо╖ - Божа мат╕р.

 Чумацьк╕ ╕кони на риб╕ можна пор╕вняти з в╕йськовими ╕конами, в╕домими з середньов╕ччя. Так╕ чумацьк╕ обереги можна назвати прототипами ╕конок в салонах авто сучасних вод╕╖в.

 Чумаки дарували камбалу ╕з зображенням святих в знак подяки за усп╕шний пох╕д. ╤кони – канон╕чн╕, тому в церквах ╖х приймали. Н╕чого не в╕домо, що ж в╕дбувалося дал╕. Припускають, що так╕ експонати не виставляли на загальний огляд, а збер╕гали в церковному сховищ╕, а пот╕м спалювали.

 Писати ╕кони на рибах чумак╕в, ймов╕рно, надихнув ╕ноземний приклад. В ╢русалим╕ малювали святих на черепах риби; ╕снують малюнки на хребц╕ кита, де зображено ╤ону, якого проковтнув кит. ╤кона на голов╕ сома, яка збер╕га╓ться в фондах Нац╕онального запов╕дника «Ки╓во-Печерська лавра», була привезена ╕з ╢русалима ╕ скор╕ше за все стала натхненням для чумак╕в.

 Андр╕й Лопушинський розпов╕в про давню чумацьку традиц╕ю створення живопису на риб╕ херсонськ╕й художниц╕ Оксан╕ Оснач, яка нин╕ живе й працю╓ в Ки╓в╕. Вона зайнялася в╕дродженням традиц╕╖ ╕конопису на рибах.

 Точно╖ техн╕ки ╕конопису на рибах не збереглося. Художниця Оснач експерименту╓. Вона поясню╓: «Риба ма╓ гарно просохнути, ╕нод╕ цей процес трива╓ п╕вроку. Дал╕ зайвий шар сол╕ ми зн╕ма╓мо, ╕ я вкриваю шаром ол╕╖. Переношу малюнок, шукаю композиц╕ю».

 Вперше виставка ╕кон на рибах Оксани Оснач в╕дкрилася в Херсон╕ в жовтн╕ 2021 року ╕ тривала до повномасштабного вторгнення рос╕йських окупант╕в. Художниця встигла забрати сво╖ роботи з музею, коли Херсон уже був захоплений рос╕янами.

 Пот╕м незвичайн╕ ╕кони Оксани Оснач експонувалися в Ки╓в╕ та Микола╓в╕. Поруч з ╕конами на риб╕ мисткиня представля╓ ╕ власн╕ картини. Кр╕м того, виставки роб╕т Оснач – це не лише живописн╕ твори, а й просв╕тницьк╕ матер╕али з ╕стор╕╖ чумак╕в. На виставках Оксани Оснач можна побачити ╕ ╕нсталяц╕ю з с╕ллю, ╕ карту чумацьких шлях╕в, а ще переглянути ф╕льм з ╕стор╕╖ Херсонщини.

 Художниця запитувала у священнослужител╕в ╖хньо╖ думки про це. Священники Московського патр╕архату були категорично проти: вони вважають, що ╕кона повинна бути виключно канон╕чною – традиц╕йною у нашому розум╕нн╕. А панотц╕ Ки╖вського патр╕архату, почувши ╕стор╕ю, н╕чого проти не мали, адже наш╕ предки шукали р╕зних шлях╕в зображення ╕кон – ╕ кожен з них ц╕лком прийнятний, коли людина хоче щиро звернутися до Бога.

Анатол╕й Зборовський

На св╕тлин╕: Божа мат╕р. Риба камбала. Ол╕я

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #45 за 08.11.2024 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26507

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков