"Кримська Свiтлиця" > #8 за 23.02.2024 > Тема "Душі криниця"
#8 за 23.02.2024
ПОЛ╤КАРП
23 лютого вшановують Святого мученика Пол╕карпа, ╓пископа Смирни в Мал╕й в Мал╕й Аз╕╖, Апостольського Отця, учня Святого Апостола ╤вана Богослова. У ╤╤ стол╕тт╕ в╕н був страчений за Христову в╕ру. Духовного отця спалили живцем. Сво╖ терп╕ння Пол╕карп перен╕с мужньо.
Колись вважали, що цього дня варто поспостер╕гати за воронами. ╥хня повед╕нка протягом зими часто зм╕ню╓ться, бува╓ непередбачуваною, але спов╕стити про погоду ц╕ пернат╕ таки здатн╕.
Народн╕ прикмети:
-Якщо ворони купаються у сн╕гу чи в калюжах тало╖ води – до негоди; каркають ус╕╓ю згра╓ю, наче хочуть перекричати одна одну – до морозу; влаштовують у неб╕ хороводи – на сн╕гопад; с╕дають на землю – до в╕длиги; вмощуються на нижн╕х г╕лках дерев – на в╕тер; облюбували верхн╕ г╕лки – буде спок╕йна погода.
-Придив╕ться до «рослинних» в╕зерунк╕в на шибц╕. Якщо ╖хн╕ пагони спрямован╕ вгору – морози триватимуть довго; а коли вниз – до в╕длиги.
БАБСЬКИЙ ПРАЗНИК
Цей звичай побутував т╕льки на Херсонщин╕. 25 лютого, п╕сля «власових мороз╕в» ╕ якщо не розпочався Великий п╕ст, в╕дзначали так званий «Бабський празник».
Ж╕нки у сво╓ свято намагалися не працювати. Виняток – намикати три мички з клоччя, щоб пот╕м ними «п╕дкурити корову й теля, оберегти ╖х в╕д усього лихого». А ще п╕дстригали коров╕ к╕нчик хвоста, а «волос» закопували п╕д порогом хл╕ва, щоб та вл╕тку добре паслася, не вт╕кала з╕ стада, не блукала, чемно поверталася додому ╕ давала багато молока. До реч╕, з ц╕╓ю ж метою обряду «п╕дстригання коров╕ хвоста» дотримувалися ╕ в Карпатах. Але гуцули стригли коров╕ хвоста у травн╕ перед першим вигоном.
На Бабський празник вс╕ турботи по господарству брали на себе чолов╕ки. Адже у друг╕й половин╕ дня ж╕нки йшли до корчми (чолов╕кам туди було – зась!) ╕ «замочували кор╕, щоб були лаг╕дними». Пот╕м, повернувшись додому, днищами (пристро╓м, у який застромлювали гребеня у прядку) «били сво╖х чолов╕к╕в, аби т╕ були чуйними до дружини».
Над д╕вчатами, як╕ ще не знайшли соб╕ пари, кепкували: «Олеся, на зам╕ж не ласься…». Це було сво╓р╕дним нагадуванням про наближення Великого посту, коли вес╕лля не справляють.
Народн╕ прикмети:
- Якщо цього дня в╕длига, то м╕цних мороз╕в б╕льше не буде.
- Сн╕г лежить гребенями – на в╕тряне л╕то; жито ╕ пшениця також виляжуть гребенями.
МАСНИЦЯ-ВЕСЕЛИЦЯ
Перед Великим постом ╓ Сиропусний тиждень, який (а особливо його нед╕лю) у народ╕ називають Масницею, Запустами, ╕нколи Проводами зими.
У ц╕ с╕м дн╕в тижня уже не вживали м’яса, а т╕льки сир, масло, сметану ╕ т╕льки з варениками чи млинцями. Найб╕льше ╖ли ╖х у нед╕лю, перед самим початком Великого посту.
Як стверджують етнографи, вареник символ╕зу╓ м╕сяць. Це «небесне св╕тило» неабияк ц╕нують хл╕бороби, адже в╕н пов'язаний з циклами родючост╕ земл╕.
╤де╓ю свята Масниц╕ ╓ рад╕сть в╕д прощання з морозами, зимою, зустр╕ччю весни.
За традиц╕╓ю, упродовж посту треба утримуватися не лише в╕д скоромно╖ ╖ж╕, а й сварок, пересуд╕в, гучних забав, не справляти вес╕ль. Тому Сиропусний тиждень в укра╖нц╕в супроводжувався святом «колодки». Колись старш╕ ж╕нки збиралися у корчм╕ ╕ с╕м дн╕в посп╕ль в╕дзначали як╕сь под╕╖ у житт╕ колодки (звичайне пол╕но, прикрашене барвистими стр╕чками). У понед╕лок вона народилася, у в╕второк хрестилася.., пот╕м помирала, ╖╖ ховали ╕ таким чином замикали у скрин╕ на час посту.
Ч╕пляли колодку й парубков╕ до ноги, якщо той ще не знайшов соб╕ пари. Аби уникнути такого сорому, парубок в╕дкуповувався в╕д дошкульних ж╕нок частуванням.
На Масницю узвича╓но ходили в гост╕, але не з порожн╕ми руками, а з подарунками. Також просили прощення один в одного за запод╕яне зло, лихе слово. ╤ першим у церкв╕ просив прощення священик перед параф╕янами.
Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 23.02.2024 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25837
|