"Кримська Свiтлиця" > #41 за 13.10.2023 > Тема "Душі криниця"
#41 за 13.10.2023
ПРО СВЯТО МОВОЮ НАРОДНОГО ВБРАННЯ
У Нац╕ональному центр╕ народно╖ культури «Музей ╤вана Гончара» в Ки╓в╕ експону╓ться виставка святкового укра╖нського та криськотатарського народного одягу «Свято» з приватних колекц╕й родини Афанась╓вих, ╤горя Перевертнюка, Богдана Петричука, Олени Скрипки, Рустема Скиб╕на, Володимира Щибр╕. Виставка розпов╕да╓ про свято мовою народного вбрання.
Експозиц╕╖ передують висловлювання видатних людей про укра╖нський нац╕ональний одяг.
Художник Казимир Малевич д╕лився сво╖м враженнями про укра╖нське вбрання: «Селяни завжди мен╕ здавалися чистими та ошатними. Пригадуються мен╕ вес╕лля, на котрих княгиня з дружками були якимсь (╕ншим) барвистим, в╕зерунчастим народом — у строях р╕знобарвних, вовняних тканин, у стр╕чках, заплетених у коси та головн╕ убори — в╕нки, у сап’янцях на м╕дних ╕ зал╕зних п╕дк╕вках, халявки розшиван╕ в╕зерунками. Молодий та його бояри у с╕рих баранячих шапках, у блакитних штанях, радше шароварах, на ╖х пошиття йшло не менше як ш╕стнадцять аршин╕в краму. На кожному — б╕ла вишиванка ╕ широкий червоний вовняний пояс. Княгиня з дружками обходила вс╕ вулиц╕ села з п╕снями. Кожному, кого зустр╕чала на дороз╕, в╕ддавала низьк╕ поклони, трич╕ вклоняючись. Оце на такому тл╕ в мене розвивалося замилування мистецтвом, художництвом».
Етнограф Олекса Воропай розм╕рковував про значення одягу та ╕нших нац╕ональних оберег╕в: “П╕д чужинецьким пануванням наш народ збер╕г нац╕ональний одяг — як символ, що його в╕н прон╕с через в╕ков╕чн╕ страждання й утиски, як╕ довелося зазнати в╕д окупант╕в. У цьому факт╕ — збереження нац╕онального одягу — проявився здоровий народний ╕нстинкт. Нац╕ональний одяг, мова, в╕ра та звича╖ — все це над╕йний захист в╕д нац╕онального занепаду”.
Письменниця Людмила Старицька-Чернях╕вська згадувала дитинство: “Наше покол╕ння — виключне покол╕ння: ми були першими укра╖нськими д╕тьми. Не тими д╕тьми, що виростають в сел╕, в р╕дн╕й сфер╕, стих╕йними укра╖нцями, - ми були д╕тьми городянськими, яких батьки виховували вперше серед ворожих обставин св╕домими укра╖нцями з╕ сповитку. Нас було небагато таких укра╖нських родин; решта ж нашо╖ дитячо╖ сусп╕льност╕, з якою нам доводилось раз по раз здибатись, були змосковлен╕ д╕ти-паненята. ╤ коли ми вбирали наше укра╖нське вбрання, нас охоплювало те почуття, яке, мабуть, стискало груди молодого лицаря, коли його вперше п╕дпер╕зувано лицарським мечем”.
Куратор виставки Петро Гончар зазнача╓: “Ор╕╓нту╓мо глядача сприймати святковий стр╕й не т╕льки ╕ не ст╕льки як етнограф╕чний матер╕ал, а як самодостатню ц╕нн╕сть поза простором та часом, яка несе в соб╕ багатство духовного та матер╕ального наповнення.
По-перше — в╕дчути СВЯТО, святков╕сть настрою разом з творцями цих ун╕кальних мистецьких твор╕в, бо готували ╖х до святкового д╕йства чи под╕╖.
По-друге — спробувати сп╕впережити таке в╕дчуття чи розум╕ння як СВЯТ╤СТЬ, яке стол╕ттями закладали разом з сакральним, обереговим ставленням до виготовлення такого одягу.
По-трет╓ — зрозум╕ти традиц╕йний одяг як СИМВОЛ. Таке розум╕ння близьке до поняття святост╕ в укра╖нському сусп╕льств╕ у пол╕тичному контекст╕, оск╕льки, як прапор, пронесло через багатор╕чн╕ руйн╕вн╕ асим╕лятивн╕ процеси власну нац╕ональну ╕дентичн╕сть та г╕дн╕сть.
По-четверте — це можлив╕сть пережити СВЯТО разом ╕з нашими пращурами минулих стол╕ть з р╕зних земель Укра╖ни в Музе╖ ╤вана Гончара”.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #41 за 13.10.2023 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25527
|