"Кримська Свiтлиця" > #31 за 04.08.2023 > Тема "Душі криниця"
#31 за 04.08.2023
«КАМ’ЯН╤ ВИШИВАНКИ» ГРИГОР╤Я ДОВЖЕНКА
В ки╖вськ╕й художн╕й галере╖ Art 14 експону╓ться виставка «Григор╕й Довженко. Окуповане мистецтво». Чотири роки тому тут в╕дбулася виставка з нагоди 120-р╕чного юв╕лею видатного укра╖нського арх╕тектора ╕ художника Григор╕я Довженка.
В╕н народився 10(22) кв╕тня 1899 року в сел╕ Полтавц╕ (нин╕ м╕сто Баштанка Микола╖всько╖ област╕). У 1922 роц╕ вступив до Художнього ╕нституту в Одес╕. Неодноразово в╕дв╕дуючи Ки╖в, Григор╕й знайомиться з творчою практикою монументально╖ майстерн╕ професора Михайла Бойчука, зав’язу╓ дружн╕ стосунки з студентами-монументал╕стами у Ки╖вському художньому ╕нститут╕. Знайомство з Михайлом Бойчуком ╕ групою його учн╕в мало значний вплив на молодого художника. П╕сля зак╕нчення ╕нституту в 1928 роц╕ Довженко працю╓ художником на Перш╕й державн╕й к╕нофабриц╕ в Одес╕, де знайомиться з видатними майстрами укра╖нського к╕но – Олександром Довженком та ╤ваном Кавалер╕дзе. У 1930 роц╕ Григор╕й Довженко виклада╓ малюнок та живопис у Ки╖вському художньому ╕нститут╕. Але почалося гон╕ння на «бойчук╕ст╕в» ╕ в 1936 роц╕ Довженка зв╕льнили.
У 1945 роц╕ Г.Довженко почав працювати у новоствореному ╕нститут╕ монументального живопису ╕ скульптури при Академ╕╖ арх╕тектури УРСР у Ки╓в╕, де розробляв питання синтезу мистецтв. В╕н став автором винаходу р╕зьблення по сирому тиньку з розписами на основ╕ пол╕хлорв╕н╕лових синтетичних смол, водночас виступив за в╕дновлення техн╕ки темперного фрескового живопису та моза╖ки.
У 1953-1955 роках Григор╕й Довженко разом з сином Тарасом ╕ групою сво╖х учн╕в брав участь у буд╕вництв╕ Ново╖ Каховки, де вони працювали над прикрашанням житлових будинк╕в фресками за технолог╕╓ю р╕зьблення по сирому тиньку. Б╕льше 300 роб╕т на понад 180 будинках Григор╕я Довженка та його учн╕в ╕ понин╕ прикрашають Нову Каховку ╕ стали ╖╖ неповторною в╕зит╕вкою – «кам’яними вишиванками». Це пам’ятка культури, ун╕кальний приклад р╕зьбленого орнаменту з арх╕тектурою. Ц╕й тем╕ присвячено величезний пласт ╕нформац╕╖ – статт╕, ф╕льми, блоги.
У 1960-1970-х роках митець зверта╓ться до теми нац╕онального минулого. Так постають моза╖чн╕ та фресков╕ образи час╕в Ки╖всько╖ Рус╕ та Хмельниччини. Серед твор╕в цмх рок╕в вир╕зня╓ться моза╖чна композиц╕я «Кий, Щек, Хорив ╕ сестра ╖х Либ╕дь» на фасад╕ к╕нотеатру «Ровесник» у Ки╓в╕.
Г. Довженко виконував монументально-декоративне оформлення в м╕стах Ки╖в, Дн╕про, Горл╕вка, Донецьк, Р╕вне, Черн╕г╕в тощо.
Заслужений художник Укра╖нсько╖ РСР Григор╕й Довженко помер у 1980 роц╕. Похований у Ки╓в╕ на Байковому кладовищ╕.
Нин╕шня виставка «Григор╕й Довженко. Окуповане мистецтво» викликана необх╕дн╕стю в╕дгукнутися на траг╕чн╕ под╕╖ в Укра╖н╕. Окупац╕ю частини П╕вдня та п╕дрив рос╕йськими загарбниками гребл╕ Каховсько╖ ГЕС.
Доля Довженка була дуже нелегкою, а ще драматичн╕шою ╓ доля його мистецтва – картин ╕ монументальних твор╕в. П╕дрив дамби в Нов╕й Каховц╕ та затоплення Херсонщини стали п╕ком ц╕╓╖ драми, справжньою катастрофою для вс╕╓╖ кра╖ни. Це трагед╕я ╕ для мистецтва. П╕д загрозою не лише в╕д снаряд╕в, а й в╕д руйн╕вно╖ стих╕╖ опинився знаменитий монументальний шедевр митця – «Вишиванки Ново╖ Каховки».
Монументальн╕ роботи Григор╕я Довженка за життя автора зазнавали руйнувань. ╥х збивали, зафарбовували, ╕ тепер, уже п╕сля смерт╕ автора, ╖х обстр╕люють та намагаються затопити.
На нин╕шн╕й виставц╕ демонстру╓ться в╕деоф╕льм, де показано «кам’ян╕ вишиванки», демонстрац╕ю в Нов╕й Каховц╕ 6 березня минулого року, коли жител╕ м╕ста вийшли до окупант╕в ╕з укра╖нськими прапорами, скандуючи гасло, яке вони несли на банер╕ - «Нова Каховка – це Укра╖на». А затопленим центром Ново╖ Каховки пливуть лебед╕ на тл╕ нап╕взатоплених моза╖чних рель╓ф╕в Довженка. Це сво╓р╕дна в╕зуальна метафора траг╕чно╖ дол╕ його твор╕в ╕ мистецтва загалом.
Сп╕вкуратор виставки онука митця Клавд╕я Довженко говорить: «Наск╕льки я знаю, «вишиванки» Григор╕я Довженка цього разу пережили пов╕нь ╕ продовжують нести на окупованих територ╕ях правду мистецтва, правду про Укра╖ну та ╖╖ культурний код. Я впевнена, що вони вистоять, а значить висто╖мо ╕ ми, висто╖ть ╕ наша кра╖на».
Книга в╕дгук╕в виставки «Григор╕й Довженко. Окуповане мистецтво» заповню╓ться вдячними записами шанувальник╕в прекрасного. Серед них чимало жител╕в Ново╖ Каховки. Тетяна Федчук написала: «Кам’ян╕ вишиванки все витримають та будуть зустр╕чати нас, коли ми повернемося з перемогою».
Анатол╕й Зборовський
На св╕тлин╕ - портрет Григор╕я Довженка
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 04.08.2023 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25356
|