Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 28.07.2023 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#30 за 28.07.2023
СВЯТИЙ ВЕЛИКИЙ ВОЛОДИМИРЕ!

28 липня – День Хрещення Ки╖всько╖ Рус╕-Укра╖ни, свято р╕вноапостольного князя Володимира Великого.

Хрестити Ки╖вську Русь ╕ проголосити християнство державною рел╕г╕╓ю припало саме князю Володимиру (Святославичу) Великому. Прийшовши до влади за допомогою варязько╖ дружини ╕ язичницько╖ ел╕ти, Володимир задля ╖хн╕х ╕нтерес╕в запровадив язичницький пантеон бог╕в. На м╕сц╕ старого капища, де стояла подоба Перуна, з’явля╓ться с╕м р╕зноплеменних бог╕в – Дажбог, Хорос, Стрибог, С╕маргл , Мокош, Велес ╕ залиша╓ться той же Перун, як верховний бог.

Але трохи згодом Володимир переконався, що для зм╕цнення держави та ╖╖ престижу потр╕бна нова в╕ра, нова рел╕г╕я, яка б ширше об’╓днала племена сх╕дних слов’ян. На той час Ки╖вська Русь п╕дтримувала найт╕сн╕ш╕ стосунки з В╕зант╕╓ю – найбагатшою, могутн╕шою ╕ найб╕льш впливовою державою континенту. Так в╕н вир╕шив прийняти християнство ╕ охрестити весь св╕й народ. Князь Володимир 25 рок╕в був язичником, а 27 рок╕в – у християнськ╕й в╕р╕.

П╕сля оф╕ц╕йного хрещення киян у 988 роц╕ християнство ста╓ державною рел╕г╕╓ю. Християн╕зац╕я Укра╖ни йшла поступово. Спершу ╖╖ прийняли б╕льшу осередки, п╕зн╕ше пров╕нц╕я, в╕ддален╕ в╕д Ки╓ва поселення. Не всюди цей процес в╕дбувався без опору, як у Ки╓в╕, хоча ╕ тут був невдоволений люд. Головний оп╕р чинили служител╕ язичницько╖ в╕ри – волхви. ╤ якщо на п╕вденних теренах Ки╖всько╖ Рус╕ вплив ╖х був незначний, то на п╕вноч╕ – у Новгород╕, Суздал╕, Б╕лоозер’╖ вони п╕дбурювали населення до в╕дкритих виступ╕в проти християнських священик╕в, м╕с╕онер╕в.

 Ще довго сп╕в╕снували м╕ж собою деяк╕ елементи язичницько╖ в╕ри, переважно обряд╕в, ╕з християнством. Виникло так зване двов╕р’я. Та й тепер у в╕дзначенн╕ деяких церковних свят ми спостер╕га╓мо у народних традиц╕ях синкретизм рел╕г╕йних культур.

Для унормування церковного життя у сво╖й держав╕ князь Володимир (згодом названий Великим ╕ канон╕зований Церквою) видав указ, призначивши десятину прибутк╕в на утримання Церкви, та визнав права духовенства.

Князь Володимир намагався дати структурне оформлення ново╖ рел╕г╕╖, под╕бне до в╕зант╕йського. Перша згадка про митрополита на Рус╕ дату╓ться 1037 роком (ним був грек Теотемпт). Хоч ран╕ше мус╕в бути арх╕╓пископ, який «наглядав» над Руською Церквою.

Християнство, пропов╕дуючи милосердя та любов до ближнього – п╕двалини цив╕л╕зованого ╕ мирного життя, об’╓днало рел╕г╕йно велику державу Володимира ╕ позитивно вплинуло на мораль кер╕вно╖ верх╕вки ╕ населення.

З прийняттям християнства на Рус╕ поширилася писемн╕сть. Володимир Великий закладав школи, будував церкви спершу у Ки╓в╕ (зокрема Десятинну церкву – Р╕здва Пресвято╖ Богородиц╕), а загалом по ╕нших м╕стах. Учителями були священики з Корсуня, як╕ добре знали слов’янську мову. Факт, що прийняття християнства не призвело до безпосереднього пол╕тичного опанування Ки╖всько╖ Рус╕ В╕зант╕╓ю, а в╕дкрило нов╕й християн╕зован╕й сп╕льност╕ зв’язки з далекими ╕ близькими сус╕дами, сл╕д вважати найпозитивн╕шим насл╕дком акту Хрещення Рус╕ ╕ слов’ян Сходу.

 

СУХИЙ ГАВРИ╥Л

26 липня – Собор Архангела Гаври╖ла. (Ще одне свято Собору Архангела Гаври╖ла в╕дзнача╓мо 8 кв╕тня).

За цим днем, який у народ╕ називають – Сухим Гаври╖лом (р╕дше – липневим Гаври╖лом, Гаврилом), передбачали погоду на майбутню ос╕нь, принаймн╕, ╖╖ першу половину.

Народн╕ прикмети:

-Хороша погода в цей день в╕щу╓ хорошу ос╕нь.

-Сухий Гаври╖л – ос╕нь буде сухою ╕ теплою; з дощем – на мокру ос╕нь.

-Хмари з╕бралися «докупи» - до тривало╖ негоди.

-Туман над л╕сом к╕лька ранк╕в посп╕ль висне ╕ довго не спада╓, а то й п╕дн╕ма╓ться вгору – до дощу, але п╕дуть гриби.

-З вербових листк╕в ст╕ка╓ с╕к – перед дощем.

-Миш╕ ╖дять (точать, подр╕бнюють на тирсу) с╕но чи солому у ст╕жках – до ранньо╖ осен╕, холодно╖ ╕ тривало╖ зими.

-Якщо на Сухого Гаври╖ла ще озвалася зозуля (щоправда, таке р╕дко трапля╓ться) – на сухий серпень ╕ погожий вересень.

За фенолог╕чними спостереженнями, в╕д дня Сухого Гаври╖ла пташенята диких пернатих поступово, але назавжди покидають батьк╕вськ╕ гн╕зда. Зокрема на водоймах побачиш жив╕ «вервички» потомства диких качок; ще, тулячись до батьк╕в, плавають мал╕ лебед╕; головами вниз заглядають з гн╕зд пташенята лелек. Мине м╕сяць часу ╕ птахи почнуть в╕дл╕тати у вир╕й. Але вже тепер це нагаду╓ людям про наближення осен╕.

МОКРИНА ЗАМОЧИТЬ,

а ╤лля доточить…

1та 2 серпня, в╕дпов╕дно, вшановують Святу Мокрину (Макрину) ╕ Святого пророка ╤ллю. У народному календар╕ укра╖нц╕в цих два дн╕ т╕сно вза╓мопов’язан╕. За ними спостер╕гали за погодою ╕ казали: «Якщо на Мокрини дощ, то негода встановиться на сорок дн╕в». Отож, «Мокрина замочить, а ╤лля доточить».

На п╕вдн╕ ╕ в деяких центральних рег╕онах Укра╖ни ц╕╓╖ пори подекуди вже завершували жнива. Дожинаючи ниву, господиня залишала оберемок незжатого колосся, перепл╕тала його перевеслом ╕ прикрашала польовими кв╕тами. У середин╕ оберемка облаштовувала ╕мпров╕зоване гн╕здечко для переп╕лки чи кур╕пки. У нього клала скибку хл╕ба, посипаного с╕ллю, ставила кухлик з водою, щоб ╕ «пташка оселилася», ╕ «хл╕ба наступного року було вдосталь». Такий витв╕р флористики ще називали «Спасова борода», «Спасов╕ на бороду», або «╤лл╕ на бороду». Недоторканим в╕н залишався аж до оранки.

Народн╕ прикмети:

-Гр╕м з дощем на ╤ллю – на сльотаву погоду.

-Небо на ╤ллю безхмарне – хл╕б не вродить.

-На ╤ллю не буде волоття – не буде в млин╕ молоття.

-Л╕то на ╤лл╕ до об╕ду, а п╕сля об╕ду вже ос╕нь.

-Мужик до ╤лл╕ купа╓ться, а п╕сля ╤лл╕ з р╕кою проща╓ться (вода у р╕чка та озерах ста╓ холодною).

 

У Б╤ЛОМУ ОДЯЗ╤

Жнива для селянина – це не т╕льки важка ф╕зична праця, а й певна урочист╕сть, сво╓р╕дн╕ ритуали з проханням благословення ╕ подяка за з╕браний врожай. Тому урочисто в╕дзначали зажинки, свято першого снопа, завершення жнив, обжинки… Але завжди починали з молитви.

Колись побутувала ще одна жниварська традиц╕я, на яку мало хто з етнограф╕в звертав увагу. На жнива наряджалися виключно у б╕лий одяг: у чолов╕к╕в – довг╕ б╕л╕ сорочки, б╕л╕ штани, а на голов╕ – солом’яний бриль; у ж╕нок – також довг╕ б╕л╕ сорочки, сп╕дниц╕, на головах – легк╕ хустки. Одягали нав╕ть вишит╕ сорочки ╕ сп╕дниц╕. ╤нколи б╕ле полотно зам╕няло ледь с╕ре, лляне. Та все ж воно мало бути св╕тлим. ╤ не тому, що в л╕тню спеку б╕лий кол╕р в╕дбива╓ сонячне пром╕ння, ста╓ не так парко. Хоча п╕д час жнив ╕ без того добре впр╕╓ш в╕д прац╕! ╢ тут ╕нший аспект…

Святий хл╕б (╖жу) завжди береш чистими руками. Так само хл╕боробська праця потребу╓ чистоти помисл╕в, нам╕р╕в, добрих спод╕вань. Б╕лий кол╕р (зокрема в ╕конопис╕) якраз ╕ ╓ символом чистоти, непорочност╕, святост╕…

Про жнива у народ╕ кажуть:

-Важк╕ жнива, важка праця, зате хл╕б смачний!

-Без жнив не буде хл╕ба на стол╕.

-Як на жнивах не впр╕╓ш, то взимку зголодн╕╓ш.

-Хл╕бом хвалися т╕льки п╕сля жнив!

-В╕д жнив до жнив живемо з хл╕бом…

 

╤ДУ НА ЗАЖИН

У давнину практикували ц╕кавий спос╕б колективно╖ прац╕ на жнивах – зажин. Коли у господаря було багато земл╕, а сам не м╕г впоратися з╕ збиранням хл╕ба, тод╕ в╕н винаймав додаткову робочу силу.

В основ╕ зажину був догов╕р про вза╓мн╕ обов’язки та умови оплати прац╕ «зажинщикам» (так називали найнятих женц╕в): чи то зерном, чи то гр╕шми… Для найб╕дн╕шого селянства це ставало ледь не ╓диним джерелом ╕снування, хоч якогось статку.

Пошуки такого зароб╕тку вже починалися з Великого посту. Та найчаст╕ше ╕з зажинщиками домовлялися напередодн╕ Тр╕йц╕.

Зам╕сть грошей чи зерна розм╕р оплати прац╕ м╕г дор╕внювати кожному третьому сн╕пу. (╤ це була велика плата!). Кр╕м того, господар мав забезпечити наймит╕в належним харчуванням. Дехто з наймит╕в зголошувався на продовження прац╕ ╕ приходив на обмолот зерна, але вже за окрему плату.

Догов╕р був усним, однак здеб╕льшого укладався при св╕дках, нав╕ть у корчм╕ (частував, зв╕сно, господар). Його порушення з боку господаря-землевласника п╕ддавався строгому громадському осуду. Порушника «брали на кпини», кепкували з нього, бувало, що й не пускали до церкви. Зрештою, самому господарю так╕ порушення не були виг╕дними. Наступних жнив в╕н м╕г ╕ не набрати пом╕чник╕в…

Тарас ЛЕХМАН

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 28.07.2023 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25336

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков