Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 30.06.2023 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#26 за 30.06.2023
ЗЛАМАНА Г╤ЛКА ЖИТТЯ ЛЮДМИЛИ СТАРИЦЬКО╥–ЧЕРНЯХ╤ВСЬКО╥

 У час випробувань, коли Укра╖на змага╓ться за сво╓ право на ╕снування, так важливо пам’ятати про наш м╕цний п╕дмур╕вок, велетн╕в духу, ╕мена яких не гаснуть з глибини стол╕ть. Саме вони, славн╕ пращури, формують генетичний код укра╖нц╕в, допомагаючи нам долати морок сьогодення. Людина на т╕л╕ доби – за ц╕╓ю стандартною фразою насправд╕ кри╓ться ц╕ла епоха, величезний культурний, духовний пласт. Ус╕ найкращ╕ чесноти ув╕брала в себе укра╖нська письменниця Людмила Старицька-Чернях╕вська (1868-1941) – людина складно╖ дол╕, вона за найнесприятлив╕ших умов н╕коли не втрачала почуття г╕дност╕.

 Так г╕рко та несправедливо, що ╕м’я ц╕╓╖ блискучо╖ письменниц╕ було незаслужено забуте та тавровано впродовж десятил╕ть. Та це, зрештою, й не дивно, адже Людмила Старицька-Чернях╕вська, попри вс╕ складн╕ випробування, що випали на ╖╖ долю, н╕коли не зраджувала ╕деалам сво╖х батьк╕в, свого оточення. А оточували ╖╖ люди дивовижн╕, велетн╕ духу, серед яких Олена Пч╕лка, Леся Укра╖нка, Микола Лисенко. Досл╕дник творчост╕ письменниц╕ Юр╕й Хорунжий писав: «Життя ╕ творч╕сть Людмили Старицько╖-Чернях╕всько╖ особливо ╕мпонують сво╓ю стал╕стю переконань, в╕рн╕стю одного разу обран╕й ╕сторичн╕й тематиц╕, непристосовництвом до перем╕нних в╕тр╕в. Недарма ж на показовому процес╕ «СВУ (Сп╕лки визволення Укра╖ни)» у Харк╕вськ╕й опер╕ Людмила Михайл╕вна виглядала анахрон╕змом – з лорнеткою у правиц╕, дивачкою – у сповнених г╕дност╕ в╕дпов╕дях без запоб╕гання перед «лицем пролетарського суду». Народитися в славетн╕й письменницьк╕й родин╕, мати батька – в╕домого л╕тератора ╕ громадського д╕яча Михайла Старицького, видатного композитора – дядька Миколу Лисенка... Плеяда видатних культурних д╕яч╕в г╕дно поповнилася представниками молодшого покол╕ння, серед яких була ╕ Людмила Старицька. Жага п╕знати все нове, бодай на мить зупинити час, коли «ми були ще козаками» - це все про Людмилу Старицьку. «Кобзу та бандуру перебрав Михайло Старицький з рук козацьких ╕ став сп╕вцем геро╖чного пер╕оду в наш╕й ╕стор╕╖, - писав Юр╕й Хорунжий. – Цей ╕нструмент перебере в нього донька Людмила. Вона перейняла майже вс╕ татов╕ таланти ╕ його активну людяну вдачу, вбол╕вання за справи мистецьк╕ ╕ громадськ╕».

 Ц╕каво, що якщо з численного доробку письменниц╕ бодай щось в╕домо читачев╕ (драматичн╕ твори «Гетьман Дорошенко», «╤ван Мазепа», пов╕ст╕ «Д╕амантовий перстень» «Мр╕я», «Жива могила»), то блискучий доробок – мемуаристика - залиша╓ться «терра ╕нкогн╕то». Разом з цим Людмила Михайл╕вна написала наст╕льки блискуч╕ спогади про сво╖х сучасник╕в, що читаються на одному подиху, наче захопливий роман. Людмила Старицька товаришувала з Лесею Укра╖нкою, ╕ ця дружба витримала випробування часом. Саме з Лесею, ╖╖ старшим братом Михайлом Косачем, Володимиром Сам╕йленком, ╢вгеном Тимченком, Максимом Славинським, ╤ваном Стешенком, Олександром Чернях╕вським (сво╖м майбутн╕м чолов╕ком) Людмила Старицька склала гурток передово╖ молод╕, названий «Плеядою».

 Слова любов╕, в╕дданост╕ письменниця вклала в спогади про свою духовну посестру. По сут╕, це – блискучий есей, в якому ╓ все – ╕ рад╕сть дитячо╖ дружби, ╕ етапи доросл╕шання, ╕ вир боротьби, в якому формувався та гартувався Лесин характер: «Я не пишу б╕ограф╕╖ Лес╕ – я пишу на могил╕. Хочу т╕льки показати ту основу буденного життя нашого поета, на як╕й ткали чудов╕ шати серце ╕ талан». Згадуючи дитяч╕ роки майбутньо╖ поетеси, Людмила Старицька особливу увагу зверта╓ на те, як гартувався ╖╖ характер. Попри те, що хвороба м╕цно вже взяла Лесю в сво╖ лещата, н╕коли н╕хто не чув в╕д не╖ ан╕ скарг, ан╕ нар╕кань. Мужн╕сть ╕ серце, мов криця, таке, як ма╓ бути серце во╖на. Юнацьк╕ роки письменниця згаду╓ ╕з захватом: ск╕льки мр╕й, спод╕вань, бажання творити л╕тературу! «Ми перекладали зразков╕ твори ╓вропейсько╖ л╕тератури, укладали хрестомат╕╖ для д╕тей старшого в╕ку, - писала Людмила Старицька. – В молодих головах шумували ╕ сили, ╕ бажання, ╕ любов. Лесине життя точилося серед старших ╕ молодших товариш╕в, серед горя й турбот...»

 Людмила Старицька не веде хронолог╕чний опис под╕й; це наче спалахи, мит╕ життя, що закарбувалися в пам’ят╕ ╕ висв╕тлили людину дивовижно╖ вдач╕, яка звикла «кр╕зь сльози см╕ятися» ╕ долати ус╕ перешкоди. Останн╕ роки життя Лес╕ – то суц╕льна боротьба з╕ смертю, аби вирвати бодай ще к╕лька рок╕в життя. Як це часто бува╓ – видатний поет, який змушений перебувати у злиднях, чекаючи на м╕зерний гонорар... ╤стор╕я стара, як св╕т... Як згадувала посестра Лес╕ Людмила Старицька, останн╕м часом ф╕нансове становище ╖╖ було скрутне, злиденний л╕тературний гонорар доходив до Лес╕ неакуратно, проте сама Леся намагалася н╕кого не обтяжувати сво╖ми проханнями. «Крапл╕ его╖зму не було в ц╕╓╖ людини, не було й тод╕, коли близька смерть да╓ на нього право... Життя дало ╖й талант, палке серце, тепле коло ╕нтел╕гентно╖ дружно╖ родини ╕... смертельну хворобу, втрати. На ╖╖ житт╕ справились слова Гете: «Хто хл╕б св╕й не кропив сльозами//Хто не ридав безмовними ночами//Той сил небесних не зазнав...» - пише Людмила Старицька.

 Часто, читаючи спогади про видатних людей, зауважу╓мо, що вони почасти схематичн╕, позбавляють читач╕в ц╕л╕сного уявлення про згадувану людину. Натом╕сть Людмила Старицька змушу╓ поглянути не лише на поетесу, а на ту епоху, в як╕й ╖й судилося жити. Видатна особист╕сть на тл╕ епохи – то завжди неспод╕вано, хоча подекуди й прогнозовано. Натом╕сть Людмила Старицька змушу╓ трохи зм╕нити вже усталений погляд. Здавалося б: творч╕сть Лес╕ Укра╖нки в╕тали, вона, висловлюючись сучасною мовою, була «усп╕шною»... Проте Людмила Старицька робить трохи ╕нш╕ висновки: «Вона вливала в сво╖ твори все життя сво╓, а т╕ люди, задля яких вона писала... обминали ╖╖. Скажу коротко: твори ╖╖ стали б окрасою кожно╖ з ╓вропейських л╕тератур. Глибоке почуття пекучо╖ любов╕ й непохитно╖ в╕ри, геро╖чний настр╕й поетеси, разом з тим широкий св╕тогляд письменниц╕ й глиб╕нь ╖╖ думки п╕дносять твори ╖╖ на надзвичайно високий р╕вень. Вони буквально переймають читача вогнем серця й натхнення само╖ Лес╕ Укра╖нки. Й не дивно, ц╕ твори – це саме життя ╖╖, ╖╖ сльози, ╖╖ зброя, ╖╖ страждання ╕ любов...» Здавалося, висновок ма╓ бути однозначним: читач╕ радо в╕тають свою талановиту сучасницю, нею захоплюються. Кр╕зь стол╕ття ця картина уявля╓ться саме так, проте Людмила Старицька вража╓ сво╓ю безкомпром╕сною оц╕нкою: «Червоною ниткою переткано всю творч╕сть Лес╕ Укра╖нки почуттям високого геро╖зму. Геро╖нею вона була ╕ в поез╕╖, ╕ в щоденному житт╕. Можна оф╕рувати р╕дному кра╓в╕ все, та коли людина не чу╓ в╕дгук на свою оф╕ру – оф╕ра легкою ста╓. Леся в╕дгуку майже не чула - ╖╖ твори були вищ╕ середнього р╕вня ╖╖ часу. В якийсь лихий жарт з╕грала з нею доля: перш╕ спроби Лесин╕ зустр╕ли тепло ╕ старш╕, ╕ молод╕ товариш╕. Читач╕ захопилися ╖╖ поез╕╓ю, ╕ Леся зайняла одразу ч╕льне м╕сце в укра╖нськ╕й л╕тератур╕, але останн╕ми роками, коли творч╕сть ╖╖ п╕днеслася до найвищого ступеня, коли вона п╕шла на сн╕гову верховину життя, - читач╕ лишилися в долин╕. Проте Лесино╖ любови, Лесиного завзяття не зламало н╕що. Б╕ля не╖ вигравало на сонц╕ широке море рос╕йсько╖ л╕тератури, рос╕йсько╖ сусп╕льности, де б завчасу зрозум╕ли ╕ п╕днесли ╖╖, але вона лишилася в сво╖х Термоп╕лах (битва при Термоп╕лах, п╕д час яко╖ цар Леон╕д очолив 300 спартанц╕в для захисту Грец╕╖ в╕д персько╖ навали ╕ загинув в бою. – Авт.), «в╕рна законам сво╓╖ кра╖ни.» На зал╕зний в╕втар свого убого краю вона поклала все, що мала – талант ╕ серце, ╕ сво╖ недовг╕ дн╕...»

 Що тут додати... Минають стол╕ття, а золот╕ слова письменниц╕ сприймаються так, н╕би сказан╕ нин╕. Ск╕льки ма╓мо приклад╕в, коли митець поста╓ перед дилемою, з ким йому бути – з╕ сво╓ю поневоленою нац╕╓ю, чи податися на службу до «рос╕йсько╖ сусп╕льност╕». ╤ йшли, ╕ служили, бо там «п╕дносили до найвищого ступеня», от х╕ба що потр╕бно було занапастити душу ╕ продатися дияволу. Людмила Старицька залиша╓ться в╕дданою пам’ят╕ свого ╕нтел╕гентного оточення, яке виплекало з╕ свого середовища велетн╕в духу. Ця тема – митець ╕ слава, митець ╕ безкомпром╕сн╕сть, в╕ддан╕сть сво╓му р╕дному краю – звучить ╕ в ╕нших ╖╖ есеях.

 Залишився «в сво╖х Термоп╕лах» ще один ╕з сучасник╕в Людмили Старицько╖. Тепл╕ спогади, наповнен╕ вдячност╕ та любов╕, присвятила письменниця сво╓му дядьков╕ Микол╕ Лисенку. Ц╕кавими ╓ спогади про батьк╕в композитора, адже мама Миколи В╕тал╕йовича, Ольга ╢рем╕╖вна Лисенко, була «абсолютно змосковлена», а «дядя Коля», як називала його Людмила Старицька, «завжди тим дор╕кав». В розмов╕ з ненькою, коли та читала рос╕йську поез╕ю, Микола В╕тал╕йович не стримував емоц╕й, звертаючись до матер╕: «Не об’╓днуйте Рос╕ю, х╕ба ви не розум╕╓те, що об’╓днана Рос╕я – смерть Укра╖ни?»

 «Ця «об’╓днана царська Рос╕я» стояла завжди перед Миколою В╕тал╕йовичем чорним прапором, ╕ все те, що вело до не╖ на кожн╕м, найдр╕бн╕шим кроц╕ життя, зривало в нього палкий протест - рос╕йська мова у вустах укра╖нсько╖ дитини, заходи рос╕йських культуртрегер╕в, що в т╕й чим ╕нш╕й форм╕ лагодились затоптати московським чоботом укра╖нську культуру ╕ довести до пресловуто╖ «об’╓днано╖ Рос╕╖». Мов якесь мудре пробачення прича╖лось десь глибоко за порогом св╕домого в голов╕ Миколи В╕тал╕йовича ╕ тому з таким гн╕вом виривалися у нього слова: «не об’╓днуйте Рос╕ю!”... Працюючи на кожн╕м кроц╕ на користь р╕дн╕й культур╕, Микола В╕тал╕йович розум╕в чи в╕дчував ту просту, але глибоку педагог╕чну ╕стину, що все те, що сприйма╓ться д╕тьми з подихом радости, м╕цно опанову╓ ╖х душу. К╕лька дитячих опер, зшитки дитячих ╕гор та п╕сень, що залишилися у художн╕й спадщин╕ Миколи В╕тал╕йовича, доводять мо╖ слова, як в╕н дбав, щоб коло дитячих розваг утворити на р╕дному, нац╕ональному грунт╕», - писала Людмила Михайл╕вна Старицька.

 Спогади Людмили Старицько╖ про свого ╕менитого родича наповнен╕ родинним теплом, проте авторка, як завжди, робить ф╕лософськ╕ висновки: «Якось дба╓ так доля, що в кожну найбезпорадн╕шу добу залишаються люди непохитн╕ ╕ житт╓дайн╕, мов висок╕ дуби в упень порубаному л╕с╕. Навколо них пн╕ й корч╕, й висок╕ дерева самотн╕. Снують над ними дедал╕ хмари, сумно шепочуть велетн╕, хитаючи головами, а в╕тер шелестить пом╕ж широких крон ╕ розносить родюче нас╕ння, ╕ зас╕ва╓ться пустка, ╕ пророста╓ знову веселий зелений гай. Таким деревом житт╓дайним був ╕ Микола В╕тал╕йович. Головним чином працював в╕н, звичайно, в обширу мистецтва, та ж н╕що так, як мистецтво, ╕ не захоплю╓ людей». Його любила молодь, в╕н н╕коли не шкодував ан╕ часу, ан╕ енерг╕╖ на те, щоб плекати в д╕тях ген укра╖нства. Саме завдяки цим велетням духу ╕ було зас╕яно поле укра╖нське, а згодом з’явилася ╕ доб╕рна пшениця.

 Чому ж тод╕, як пише небога композитора, в╕н почувався самотн╕м? ╤ Людмила Старицька, мов чутливий барометр, шука╓ причини т╕╓╖ творчо╖ самотност╕. «Микола В╕тал╕йович ск╕нчив блискуче Ляйпц╕гську консерватор╕ю, згодом прослухав курс ╕нструментовки у професора Петербурзько╖ консерватор╕╖ Римського-Корсакова. Повернувшись до Ки╓ва, вступив професором музики до Ки╖вського музичного товариства. Музичний осередок був добрий, але, вважаючи на сво╖ нац╕ональн╕ та пол╕тичн╕ переконання, Микола В╕тал╕йович залишатися там довго не м╕г ╕ п╕шов зв╕дси. Так залишився Микола В╕тал╕йович у сво╖й творчост╕ самотн╕й. Правда, кожна його нова р╕ч викликала захоплення у сво╖х колах, але то були кола аматорськ╕, операм Миколи В╕тал╕йовича стали недосяжн╕ рос╕йськ╕ оперов╕ сцени. Силою свого патр╕отизму подолав в╕н жадобу широко╖ слави ╕ залишився в сво╖х Термоп╕лах, в╕рний законам сво╓╖ в╕тчизни». ╤ знову Людмила Старицька згаду╓ про Термоп╕ли, адже завжди ╓ можлив╕сть обрати ╕нше життя – забезпечене, комфортне, проте... Тод╕ ми просто не мали би таких ан╕ Лес╕ Укра╖нки, ан╕ Миколи Лисенка. Вони злишилися в╕дданими сво╓му р╕дному краю, нехай обкраденому та убогому. Всю силу свого життя, всю енерг╕ю, творч╕сть в╕ддали сво╖й Укра╖н╕.

 «Чистий, палкий, незрадливий – в╕н був, як сонце, що да╓ однаковий спектр ╕ в лон╕ океану, ╕ в найменш╕й краплин╕ води», - ця блискуча характеристика, що дана була Микол╕ Лисенку, може бути дана ╕ сам╕й Людмил╕ Старицьк╕й.

 Зрештою, сво╖м життям письменниця довела, що г╕дна бути серед тих велетн╕в духу, яким вона присвятила сво╖ безц╕нн╕ мемуари. Вона також залишилася в сво╖х Термоп╕лах, адже залишилася в╕дданою ╕деалам свого оточення, служ╕ння Батьк╕вщин╕ для яких було законом життя. А характеристику б╕льшовицьк╕й влад╕ письменниця дала в есе╖ «Пам’яти юнак╕в-геро╖в, замордованих п╕д Крутами»: «Ка╖н, ╤уда ╕ б╕льшовик – три людськ╕ потвори, три зв╕ра, що викинула на св╕т Божий якась страшна безодня». Письменниця склада╓ пошану кожному юному геро╓в╕, який поклав на в╕втар сво╓ безц╕нне життя. Ут╕м, питання не лише в тому, аби вшанувати загиблих геро╖в, головне, аби ц╕ жертви не були марними. «Заради матер╕в, заради юнак╕в-геро╖в ми повинн╕ поклястися на ц╕й могил╕ – в╕ддати Укра╖н╕ все наше життя... Коли прийдуть нов╕ люди – вони пам’ятатимуть, що тут лежать т╕, що в╕дали все, що мали – молод╕сть, розум, щастя ╕ життя – за волю Укра╖ни... Будьте ж певн╕, дорог╕, незабутн╕ геро╖ – ваша смерть не була марною. Вона живе й житиме дов╕ку – в╕льна, самост╕йна Укра╖на».

 Не судилося сам╕й письменниц╕ дочекатися в╕льно╖ Укра╖ни – ╖╖ г╕лка життя була безжально зламана репресивною системою. 20 липня 1941 року письменницю заарештовують, звинувачуючи як «активну нац╕онал╕стку». Людмилу Старицьку допитують, але засудити не встигають, бо н╕мц╕ наступають на Харк╕в. У «телячому вагон╕» везуть до Акмол╕нська, проте в дороз╕ ╖╖ серце зупиня╓ться. Безжальна репресивна машина розправилася з «ворогом народу» - могила видатно╖ письменниц╕ нев╕дома, адже конво╖ри викинули померлу з вагона... Так було винищено творчий р╕д Старицьких, за винятком онуки Михайла Старицького ╤рини Стешенко, також письменниц╕ ╕ перекладачки. ╤ все ж людожерськ╕й систем╕, яка завжди знищувала – ╕ продовжу╓ знищувати укра╖нський цв╕т – не вдалося стерти пам’ять про великий творчий р╕д Старицьких, що працював на терен╕ укра╖нсько╖ культури загалом понад стол╕ття. Тож згадаймо видатну укра╖нку Людмилу Старицьку – людину, яка прожила г╕дне життя та н╕коли не корилася дол╕.

Натал╕я Осипчук,

Письменниця, член НСПУ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 30.06.2023 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25268

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков