Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #45 за 11.11.2022 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#45 за 11.11.2022
ПРОСТОТА ╤ ВЕЛИЧ: ТРАГ╤ЧНА ДОЛЯ ХУДОЖНИКА МИХАЙЛА БОЙЧУКА

 Доля художника Михайла Бойчука – яскраве п╕дтвердження того, як тотал╕тарна система нищила цв╕т укра╖нсько╖ нац╕╖, робила все для того, аби нац╕ональна культура опинилася на узб╕чч╕ цив╕л╕зац╕╖. Тож погортаймо б╕ограф╕чн╕ стор╕нки, аби б╕льше д╕знатися про долю маляра–монументал╕ста, засновника самобутньо╖ школи укра╖нського мистецтва «бойчук╕зм».

Михайло Бойчук народився 30 жовтня 1882 року в сел╕ Роман╕вка Теребовлянського пов╕ту, що тод╕ перебувало в склад╕ Корол╕вства Галичини. Його батько працював р╕льником, п╕дписував сво╖ листи або Лев, або Левонт╕й. Мати - Ганна Андр╕╖вна була простою селянкою, яка рано п╕шла з життя. На руках в батька залишилися д╕ти: Михайло, ╤ван, Дмитро, Мар╕я, Тимко, Катерина, Юля. У другому шлюб╕ народилося ще дво╓ д╕тей. Зрозум╕ло, що батько тако╖ велико╖ родини б╕льше турбувався про хл╕б насущний, тож малярськ╕ зд╕бност╕ Михайла розглед╕в с╕льський вчитель. Гра дол╕: про малярськ╕ зд╕бност╕ хлопця вперше заговорив с╕льський вчитель, небайдужа людина. Бо розмова з батьком Левонт╕╓м не складалася: той не розум╕в, нав╕що в╕дпускати на навчання дорослого сина? Селянська арифметика була проста: десять гектар╕в земл╕ потребували робочих рук.

 Вчителев╕ справд╕ вдалося зробити неможливе, аби Михайло зм╕г навчатися в малярськ╕й школ╕ у Львов╕. Художник Юл╕ян Панькевич зум╕в прищепити Михайлов╕ Бойчуку любов до ╕конопису та книжково╖ м╕н╕атюри. Особливо його захопили витоки укра╖нського християнського мистецтва. Юл╕ян Панькевич справд╕ в╕д╕грав неабияку роль у формуванн╕ особистост╕ майбутнього митця. Зрештою, вчитель мав св╕й неповторний «почерк» ╕ був в╕дкритим до всього нового. Адже не кожен тогочасний художник наважився «укра╖н╕зувати» устален╕ шаблони ╕конопису, зображуючи Богородицю та ╤суса у вишиванках. Натхненний ╕ п╕дтримуваний Юл╕яном Панькевичем, Михайло Бойчук отримав блискучу ╓вропейську осв╕ту у Школ╕ красних мистецтв Кракова. Доля справд╕ була прихильна до майбутнього художника, адже на допомогу йому прийшов в╕домий меценат, митрополит Андрей Шептицький. Зрозум╕ло, якби не його ф╕нансова п╕дтримка, про навчання год╕ було нав╕ть мр╕яти. А дал╕ – блискучий злет ╕ перш╕ вагом╕ здобутки. Михайло Бойчук орган╕зову╓ виставки у Львов╕ ╕ Краков╕, отримуючи схвальн╕ в╕дгуки в прес╕.

 «Пере╖жджа╓ в Париж ╕ ще активн╕ше продовжу╓ працю на нив╕ мистецтва. Там отриму╓ визнання видатних майстр╕в пензля тогочасно╖ Франц╕╖ за новий напрямок у мистецтв╕ – монументал╕зм. Бере активну участь у пост╕йних виставках, як╕ сам орган╕зову╓; досяга╓ високо╖ майстерност╕ у царин╕ мистецтва», - пише автор книжки «З плеяди великих» про брат╕в-художник╕в Михайла ╕ Тимоф╕я Бойчук╕в Ант╕н Субчак. Паризький пер╕од ознаменувався визначними здобутками. Париж – мистецька столиця – дарував безл╕ч можливостей. Михайло Бойчук вивча╓ творч╕сть Сезанна, Ренуара, знайомиться з П╕кассо.

 Знайомство з роботами майстр╕в пензля остаточно переконало Михайла Бойчука шукати св╕й неповторний творчий шлях. Водночас Бойчука не захоплюють ╕ндив╕дуал╕стськ╕, роз’╓днан╕, формальн╕ пошуки. Саме в Париж╕ у нього виникла думка “зробити мистецтво добром, надбанням народних мас». Михайло Бойчук замислю╓ться над вагою колективност╕ в мистецтв╕, висува╓ ╕дею колективно╖ творчост╕. До сво╖х посл╕довник╕в, а пот╕м ╕ учн╕в Михайло Бойчук звертався: «Не б╕йтеся втратити свою ╕ндив╕дуальн╕сть. Хто краще працю╓, до того приглядайтеся. Не треба боятися запозичувати у ╕ншого, треба намагатися зробити краще. ╤ндив╕дуальн╕сть сама виявиться, коли майстер визр╕╓».

 П╕д кер╕вництвом Бойчука утворилася група так званих «бойчук╕ст╕в»: Микола Касперович, Соф╕я Бодуен-де-Куртене, Соф╕я Налепинська. Ус╕ вони св╕домо п╕шли на авторське самозречення, працюючи колективно. Вивчаючи в Париж╕ ╕стор╕ю мистецтв, художники невдовз╕ прийшли до ор╕╓нтац╕╖ на мистецтво В╕зант╕╖ й Ки╖всько╖ Рус╕, вбачаючи у ньому вершинн╕ явища художньо╖ творчост╕. Саме на таких засадах Михайло Бойчук прагнув розпочати в╕дродження нового укра╖нського мистецтва. Саме у паризькому «Салон╕ незалежних» «бойчук╕сти» почали виставляти сво╖ роботи п╕д сп╕льним гаслом «В╕дродження в╕зант╕йського мистецтва». У 1909 роц╕ Бойчук заснову╓ тут майстерню неов╕зант╕йського мистецтва, яка стала початком його творчо╖ школи. Кр╕м того, у Париж╕ Михайло Бойчук одружився з╕ сво╓ю ученицею Соф╕╓ю Нелепинською. Народилася Соф╕я 30 липня 1884 року у м╕ст╕ Лодзь. Батько ╖╖ був поляком, мати мала французьке походження. Мистецьку осв╕ту здобула в художн╕й школ╕ Ц╕онгл╕нського в Петербурз╕. У 1908 роц╕ продовжила навчання у Мюнхенськ╕й художн╕й школ╕. За р╕к ви╖хала до Парижа, удосконалюючи сво╖ знання в Академ╕╖ Рансона.

 Повернувшись в Укра╖ну у вересн╕ 1910 року, Михайло Бойчук почина╓ працювати у заснованому митрополитом Шептицьким Нац╕ональному музе╖ та незабаром одержав перш╕ замовлення. Майстер реставрував ╕кони в Нац╕ональному музе╖ у Львов╕, розписав церкву монахинь васил╕янок у сел╕ Слов╕та (нин╕ Золоч╕вського району Льв╕всько╖ област╕), намалював картину «Покрова Богородиц╕». П╕д час Першо╖ св╕тово╖ в╕йни Бойчука разом з його молодшим братом Тимком як австр╕йських п╕дданих рос╕яни заслали в Арзамас, де митц╕ голодували та ледь вижили. Лише через к╕лька рок╕в Бойчукам вдалося повернутися до Ки╓ва, де Михайло розпочав активну роботу у створен╕й за його активно╖ участ╕ Академ╕╖ мистецтв. Серед перших учн╕в Михайла Бойчука були Василь Седляр, Оксана Павленко, ╤ван Падалка, Мар╕я Трубецька, як╕ склали ядро ново╖ групи неов╕зант╕ст╕в.

 Викладацька манера Бойчука була довол╕ сво╓р╕дною - його майстерню жартома називали сектою, тому що студенти разом з професором увесь час присвячували навчанню ╕ робот╕. Учн╕ казали, що Бойчук скупий на похвалу, проте дуже чутливо ставиться до анал╕зу ╕ вивчення художньо╖ спадщини. Усв╕домлюючи сво╓ новаторство, професор звертався до студент╕в: «Починаючи нову епоху в мистецтв╕, в пошуках шлях╕в ми не повинн╕ зупинятися на одному, ми повинн╕ в художн╕й спадщин╕ вс╕х в╕к╕в ╕ народ╕в в╕дшукати досконал╕ твори, прочитати, проанал╕зувати ╖х – под╕бно до музиканта, який програ╓ музичн╕ твори минулих час╕в». Бойчук╕ст╕в об’╓днала сп╕льна творч╕сть – на зразок т╕╓╖, що практикувалася в епоху Середньов╕ччя. Бойчук закликав не коп╕ювати у сво╖й творчост╕ натуру, а представляти синтезован╕ форми. Художник радив: варто уникати непотр╕бних деталей, випадкових ракурс╕в. Бойчук╕сти прагнули в╕чного, глибинного, уникали поверховост╕. Коли Михайло Бойчук, до прикладу, зображував ж╕нку, вона нагадувала певний символ. Простота, схематизац╕я ╕ велич – ключов╕ слова для характеристики роб╕т укра╖нських монументал╕ст╕в на чол╕ з Бойчуком.

 «Тяжкою дорогою я д╕йшов до св╕домост╕ ╕ розум╕ння, чим ╓ велика декорац╕я монументальна, в чому м╕ститься штука оздоблення Дому Божого... як приглянувся багатим формам штуки в╕зант╕йсько╖ в церквах ╕ палатах Венец╕╖ та й в других м╕ст п╕вн╕чно╖ ╤тал╕╖. Се мене навело на ту дорогу, по як╕й я ступаю», - з╕знавався митець. Дивовижно, але бойчук╕сти з╕ сво╖ми поглядами на мистецтво тривалий час сп╕в╕снували з соц╕ал╕стичним реал╕змом. Ще у 1923 роц╕ оф╕ц╕йна пропаганда писала про бойчук╕ст╕в як про «конструктивну теч╕ю у новому пролетарському мистецтв╕». У вс╕х справах ╖м допомагав нарком осв╕ти УРСР Микола Скрипник, майбутня жертва стал╕нських репрес╕й. А от Михайлов╕ Бойчуку тривалий час вдавалося уникнути карального меча. Митець нав╕ть читав курси в ╤нститут╕ пролетарського мистецтва в Лен╕нград╕. Все ж таки бойчук╕стам довелося п╕ти на деяк╕ кроки, аби продемонструвати свою лояльн╕сть влад╕. Наприк╕нц╕ 1925 року бойчук╕сти повним складом вступили до Асоц╕ац╕╖ революц╕йного мистецтва Укра╖ни (АРМУ). Вони багато працювали, створивши фрески в ки╖вському Кооперативному ╕нститут╕, в санатор╕╖ п╕д Одесою, у фой╓ Червонозаводського театру в Харков╕.

 Ут╕м, нав╕ть ставши частиною оф╕ц╕йного мистецтва, бойчук╕сти не забули про нац╕ональний елемент у сво╖х творах, тож не дивно, що ╖м цього не подарували. Починаючи з 1929 року бойчук╕сти стали об’╓ктом нещадно╖ критики. Радянська преса звинувачувала художник╕в у тому, що вони в╕ддаляли укра╖нське мистецтво в╕д мистецтва братн╕х радянських народ╕в. Наклепи проти сво╖х земляк╕в писали укра╖нськ╕ ╕нтел╕генти – ╕ в цьому полягав феномен траг╕чно╖ доби. Саме тод╕ з’явилася б╕льшовицька формула: формал╕зм-нац╕онал╕зм-симпат╕я до куркульства-тероризм-фашизм.

 ╤ все ж на тл╕ тогочасно╖ траг╕чно╖ доби митець Михайло Бойчук наважився на зм╕ни в особистому житт╕. П╕сля двох десятил╕ть подружнього життя Михайло ╕ Соф╕я розлучилися. Причиною стало зустр╕ч Бойчука з художницею Аллою Гербурт, дружиною поета Майкла Йогансена. Молодша на 21 р╕к Алла була ж╕нкою ново╖ генерац╕╖, см╕ливою ╕ в╕льною у вчинках. ╤нтелектуалка, вона дала пояснення розгорнуто╖ антибойчук╕всько╖ кампан╕╖.

 «У стил╕ Бойчука нема╓ соц╕ал╕стичного реал╕зму, встановленого парт╕╓ю художникам, отже в╕н ╕де проти не╖», - писала Алла Гербурт в лист╕ до сво╓╖ знайомо╖. Нова дружина Бойчука озвучила йому безжальну правду: якщо художник йде проти соц╕ал╕стичного реал╕зму, радянська влада цього не подару╓. Формальним приводом для цього стало те, що Михайло Бойчук був у минулому оф╕цером австр╕йсько╖ арм╕╖, тож каральн╕ органи обвинувачували його у приналежност╕ до нац╕онал-фашистсько╖ орган╕зац╕╖. Оск╕льки у середин╕ 1920-х рок╕в митець часто бував за кордоном, це лише п╕дсилило недов╕ру до нього. Траг╕чний ф╕нал наближався. 13 липня 1937 року Михайла Бойчука, ╤вана Падалку, Василя Седляра, ╤вана Липк╕вського, ╤вана Орла-Орленка розстр╕ляли. Не менш траг╕чною була ╕ доля колишньо╖ дружини Бойчука Соф╕╖ Нелепинсько╖. Коли 12 червня 1937 року удома по вулиц╕ Комун╕стичн╕й, 12 (тепер – Банкова) ╖╖, польську аристократку, заарештували за звинуваченням в участ╕ в «антирадянськ╕й нац╕онал╕стичн╕й терористичн╕й орган╕зац╕╖» ╕ шпигунств╕ на користь ╕ноземно╖ розв╕дки, вона трималася напрочуд мужньо. На допитах на запитання, нав╕що вона так прагнула потрапити до Парижа, художниця в╕дпов╕дала: «Ну, як же, там Лувр!» В╕д покарання не врятувало нав╕ть те, що художниця була розлученою. У 1937 роц╕ за справою Михайла Бойчука ╖╖ засудили до смертно╖ кари ╕ розстр╕ляли. Лише через 20 рок╕в художник╕в реаб╕л╕тували. Коли ж Укра╖на стала незалежною, розпочався пошук вц╕л╕лих роб╕т бойчук╕ст╕в. «Безвих╕дь за тюремними мурами довела Михайла до висновку, що смерть краща за в╕дречення в╕д сво╖ переконань ╕ мистецького надбання. Честь йому ╕ в╕чна шана в╕д нащадк╕в», - з цими словами досл╕дника Ант╕на Субчака важко не погодитися.

 Натал╕я Осипчук, письменниця, член НСПУ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #45 за 11.11.2022 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24648

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков