Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 28.10.2022 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#43 за 28.10.2022
ПОКЛИКАННЯМ ДОЛ╤ СТАЛО СЛОВО

 В╕длуння мистецько╖ под╕╖... П╕д час в╕йни кожен мистецький зах╕д по-особливому безц╕нний. Ще на початку року з╕ Львова над╕йшло запрошення на вручення в╕дзнак Всеукра╖нського л╕тературного конкурсу ╕мен╕ Леся Мартовича, ╕ вже було оч╕кування зустр╕ч╕ з творчими людьми ╕ рад╕сть сп╕лкування. Та чорним вихором ув╕рвалася в наше життя в╕йна ╕ розд╕лила його навп╕л. А дал╕ кожен по-сво╓му переживав т╕ драматичн╕ под╕╖. Напевно, у кожного з нас була своя в╕йна ╕ надто висок╕ ставки, аби применшити роль слова.

 ...Неспод╕ваний дзв╕нок в╕д незм╕нно╖ орган╕заторки та натхненниц╕ конкурсу Галини Фесюк, мов живильна вода у спеку. В час, коли згорнут╕ творчо-мистецьк╕ проекти ╕ п╕д питанням саме ╕снування-виживання творчих людей, льв╕в’яни все ж таки наважилися не в╕дкладати життя «на пот╕м». Як радять психологи: за будь-яких обставин проживати життя «в момент╕», у тому часовому в╕др╕зков╕, який вд╕лила нам доля. Бо ж н╕хто з нас не обира╓ час, коли нам жити. ╤ то було справд╕ незвичайне д╕йство, адже на зах╕д прибули конкурсанти з ус╕х куточк╕в Укра╖ни. Укра╖ни воюючо╖, роз╕п’ято╖ на хрест╕... Проте нескорено╖ ╕ готово╖ до боротьби. Золотий жовтень, з╕гр╕тий теплом ╕ ов╕яний романтикою, сп╕лкування у дружньому кол╕ – такою запам’яталася ця по╖здка. А ще в╕дчуття того, що рано чи п╕зно ми повернемося до творчого життя. Бо як же сумують письменники, поети, публ╕цисти – ус╕ т╕, кого ми звикли називати володарями слова – за тим, дово╓нним життям. Н╕, воно аж н╕як не було богемним для переважно╖ б╕льшост╕ митц╕в, бо ╖х радше можна назвати плугатарями, як╕ працюють на нив╕ слова... Адже б╕й за укра╖нське слово, мову, культуру тривав щодня. ╤ вс╕ ми були на тому невидимому фронт╕, орган╕зовуючи зустр╕ч╕ у б╕бл╕отеках, школах, ун╕верситетах. Та сьогодн╕ точиться в╕йна жорстока ╕ п╕дступна, коли вир╕шу╓ться доля усього св╕ту. Питання сто╖ть руба, що переможе. Добро чи зло? Св╕тло чи темрява? ╤ поки з гаслом «воля або смерть» ведуть найзапекл╕ш╕ бо╖ наш╕ захисники, тримаймо нашу оборону на ╕нформац╕йному фронт╕. Бо слово насправд╕ важить багато, ╕ в╕д того, яким воно ╓, залежить теж немало.

 ...Лише один день розд╕ляв нас в╕д кривавих под╕й 10 жовтня, коли п╕дступний ворог атакував майже всю територ╕ю кра╖ни. Знову били по Ки╓ву, ц╕лилися у в саме серце столиц╕, де зосереджено наш╕ головн╕ святин╕. Боротьба ╕дентичност╕, нищення наших культурних пам’яток – рашисти не зраджують соб╕ н╕коли... Та, напевно, сам Всевишн╕й захистив ус╕х шанувальник╕в таланту Леся Мартовича. До слова, творч╕сть митця також тривалий час була забута. Життя цього призабутого письменника варту╓ того, аби про нього знали сучасники. Адже сам письменник жив «не для слави, а для людей», ╕ то треба мати мужн╕сть прямостояння в ус╕ часи, в ус╕ епохи. Погортаймо стор╕нки його б╕ограф╕╖, аби винести для себе важлив╕ житт╓в╕ уроки. ╤ ц╕ уроки мають бути засво╓н╕, бо творч╕сть Леся Мартовича аж н╕як не втратила сво╓╖ актуальност╕.

 ...Лесь Мартович народився 12 лютого 1871 року в с. Торговиця (тепер Городенк╕вського району ╤вано-Франк╕всько╖ област╕) в родин╕ с╕льського писаря. Батько був б╕дний ╕ наймався до прац╕ в заможних господар╕в. Але був амб╕тний ╕ кожну в╕льну хвилину використовував на самоосв╕ту. Багато читав, писав ╕ д╕йшов до того, що з часом став с╕льським писарем. Лесь з раннього дитинства в╕др╕знявся жвавим розумом та був зд╕бним до навчання. Спочатку вчився самотужки, а 1882 року зак╕нчив початкову школу. Згодом вступив до польсько╖ класично╖ г╕мназ╕╖ в Коломи╖, де навчався Василь Стефаник, з яким п╕зн╕ше в нього складуться щир╕ та дов╕рлив╕ стосунки. П╕д впливом ╤вана Франка укра╖нська демократична молодь утворила в школ╕ та╓мний гурток, одним ╕з кер╕вник╕в якого й був Лесь Мартович.

 У гуртку була та╓мна скриня, в як╕й м╕стилося понад 300 заборонених книг, яку молод╕ актив╕сти й сам╕ читали, ╕ серед селян популяризували. Орган╕зовували читальн╕, виступали на селянських зборах, розповсюджували л╕тературу, намагаючись якось розбудити селянську св╕дом╕сть ╕ залучити св╕домих селян до громадських справ. Справд╕ подвижницька праця, а часом така невдячна та безперспективна. Проте молодь не опускала руки, працюючи з селянами, ╕ невдовз╕ могли т╕шитися результатами сво╓╖ прац╕. Серед селян з’явилися оратори, промовц╕, як╕ вже самост╕йно могли пояснити, що таке народне голосування, свобода преси, податков╕ й аграрн╕ реформи, соц╕альна р╕вн╕сть. Зв╕сно, така активна громадська д╕яльн╕сть не минула без насл╕дк╕в. Леся Мартовича разом з Василем Стефаником виключили з г╕мназ╕╖. На щастя, Мартовичу все ж таки вдалося зак╕нчити Дрогобицьку г╕мназ╕ю, проте п╕д час навчання був змушений заробляти соб╕ на життя приватними уроками чи канцелярською роботою в адвокат╕в. Кр╕м цього, в╕н збирав ╕ вивчав фольклорн╕ матер╕али; видавав свою л╕тографовану газету «Зб╕рка», згодом був редактором льв╕всько╖ газети «Хл╕бороб», одержуючи м╕зерну платню, а протягом 1897-1898 рок╕в був редактором «Громадського голосу», який до того часу редагував ╤ван Франко. Лесь був членом Укра╖нсько╖ радикально╖ парт╕╖. П╕сля зак╕нчення г╕мназ╕╖ вступив на юридичний факультет Черн╕вецького ун╕верситету. Але незабаром перев╕вся до Льв╕вського, а згодом — до В╕денського ун╕верситету. Як то часто бувало, творч╕ талановит╕ люди не мали засоб╕в до ╕снування, тому навчання в ун╕верситет╕ час в╕д часу доводилося в╕дкладати. Лише у 1909 роц╕ Мартович здобув правничу спец╕альн╕сть.

 Ще в студентськ╕ роки Лесь розпочав л╕тературну творч╕сть. Його твори стали систематично друкувати в льв╕вських часописах. В╕н часто зм╕нював м╕сце свого проживання, жив у Коломи╖, Черн╕вцях, Дрогобич╕, Львов╕, В╕дн╕, Городку, Стрию. На жаль, починаючи з 1905 року Мартович хвор╕╓, що негативно позначилося на його творчост╕.

В╕дтак був змушений припинити адвокатську практику, яка й до цього не приносила йому значних прибутк╕в. 1914 року отримав наукову ступ╕нь доктора права Льв╕вського ун╕верситету. Сво╖ статт╕ та л╕тературн╕ твори писав покутською гов╕ркою. Його творча тематика була за зм╕стом ╕ формою наближена до твор╕в Василя Стефаника та Марка Черемшини, а самих письменник╕в називали «Покутською тр╕йцею». Здавалося, за таких умов год╕ було говорити про повнокровну л╕тературну творч╕сть, проте Мартович так само не обирав час, в якому йому жити. Тому – попри вс╕ житт╓в╕ випробовування – писав, спод╕ваючись, що сво╓ю творч╕стю зм╕ню╓ психолог╕ю селян. По╓днуючи траг╕чне з ком╕чним, Мартович створив св╕й неповторний л╕тературний св╕т, щедро приправлений гумором. Читаючи твори Мартовича, неодноразово зауважу╓ш: св╕т зм╕ню╓ться, минають стол╕ття, проте позбутися багатьох негативних речей, як╕ так дошкульно висм╕ював письменник, не так легко. Зокрема, у пов╕ст╕ «Забобон» письменник майстерно створив образи селян, виявивши не лише св╕й л╕тературний талант, а показавши себе справжн╕м знавцем народного життя. Майстерно вдалося передати Лесю Мартовичу обмежен╕сть, затуркан╕сть селян в опов╕даннях «Лумера», «Мужицька смерть». А в образ╕ «Рудаля-нечитальника» письменник в╕дтворив образ галицького селянина, який не в змоз╕ побачити справжн╕х винуватц╕в свого безпросв╕тного темного життя. Для нього ворогами ╓ не т╕, хто його нещадно експлуату╓ й визиску╓, а школа, кооперативи, преса. Натом╕сть св╕й порятунок обмежений селянин вбача╓ у «високому начальств╕» - урядовцев╕ та писарев╕.

 Дивовижно, але х╕ба не зустр╕ча╓мо таких от «не читальник╕в», як╕ вперто обирають до влади найогидн╕ших представник╕в – чинуш-корупц╕онер╕в? Тож недаремно Галина Фесюк, орган╕заторка конкурсу, переконана: настав час переосмислення, вдумливого прочитання твор╕в Леся Мартовича. «Читаючи його твори, глибоко занурю╓шся у власну душу ╕ замислю╓шся над тим, чи ╓ та справедлив╕сть? Нин╕, коли боремося ╕з зовн╕шн╕м ворогом, розум╕╓мо, що внутр╕шн╕й також небезпечний. Байдуж╕сть, л╕нь, корупц╕я, заздр╕сть ╕ ненависть н╕куди не под╕лися. А якщо 400 учасник╕в та орган╕затори конкурсу читатимуть новели Леся Мартовича, а пот╕м розкажуть ╕ншим, св╕т таки зм╕ниться».

 Тож недаремно з╕бралися ми того золотого ос╕ннього дня у Льв╕вському Палац╕ мистецтв, недаремно лунали тепл╕ слова прив╕тань, а щедр╕ нагороди знайшли сво╖х володар╕в. Зрештою, географ╕я конкурсу також вража╓. Як зазначила ведуча заходу – поетеса ╕з Золочева Катерина Тихонова, у конкурс╕ взяли участь 446 митц╕в як з Укра╖ни, так ╕з-за кордону.

...А ми продовжуймо в╕дкривати для себе незнаного Леся Мартовича, осягаючи його постать на тл╕ тогочасно╖ доби. В укра╖нськ╕й л╕тератур╕ Галичини к╕нця Х╤Х ст. значного поширення набув жанр казки, за допомогою якого можна було добре в╕ддзеркалювати д╕йсн╕сть, оминаючи цензуру завуальовано передати реальну правду. Л╕тературним прообразом Леся в «╤ванов╕ Рило» в╕н нагаду╓ казку ╤вана Франка «Свиня», спрямовану проти виборчих мах╕нац╕й, як╕ творили так зван╕ «хрун╕». Год╕ говорити про те, що в час найзапекл╕ших випробувань наше сусп╕льство все одно не позбавилося «хрун╕в», як╕ зраджують ╕ торгують сов╕стю. Ск╕льки ще топче ряст таких «хрун╕в-рил», готових голосувати за гречку ╕ здатних урвати якомога б╕льше? З у╖дливим ╕ безжальним сарказмом, по╓днаним з алегоричною образн╕стю, Мартович пише про кривав╕ урядов╕ розправи над протестувальниками проти нечесних вибор╕в, а з ╕ншого боку - б'╓ по пок╕рних, мовчазних виборцях (опов╕дання "Винайдений рукопис про руський край"). А колективний образ "хрун╕в" (тобто виборц╕в, як╕ голосують за грош╕) пом╕тний упродовж ус╕╓╖ творчост╕ письменника. Нема╓ сумн╕ву, що якби письменник жив у наш час, то д╕сталося б на гор╕хи й сучасним "хруням", як╕ продають св╕й голос на будь-яких виборах - м╕сцевих, парламентських, президентських. Бо вважають, що в╕д ╖хнього волевиявлення н╕чого не залежить, а додаткова коп╕йчина в кишен╕ буде незайвою. Не може не привернути увагу одне з п╕зн╕х опов╕дань Леся Мартовича - "Стрибожий дарунок". По╓днуючи сарказм ╕з гумором, письменник передав усю безодню морального занепаду галицького села. Обмежен╕, озлоблен╕, а тому й заздр╕сн╕ люди бажають ус╕х б╕д сво╓му сус╕дов╕. Мешканц╕ с╕льсько╖ глибинки втратили в╕дчуття часу, живуть у сво╓му обмеженому св╕т╕, поза сусп╕льними епохами ╕ формац╕ями. Вони й пальцем не ворухнуть, щоб щось зм╕нити у сво╓му житт╕ на краще, спод╕ваються на вищу Стрибожу силу ╕ бояться нав╕ть попросити свого начальника в образ╕ Стрибога, щоб ╖м не встановили вищих податк╕в. Завдяки гострому оку та спостережливост╕ письменнику вдалося не лише викривати негативн╕ риси тогочасного селянства, але й знайти позитивн╕ приклади. Як кажуть, ще не перевелися см╕лив╕, не з╕псут╕ байдуж╕стю й продажн╕стю селяни, як, наприклад, хитрий Панько з однойменного опов╕дання, або в╕йт Петро Коваленко (опов╕дання "В╕йт"), як╕ йдуть на жертви заради того, щоб проголосувати за укра╖нського кандидата в депутати.

 ...Тож в╕дкриваймо для себе самобутнього галицького письменника, ╕м’ям якого названо л╕тературний конкурс. А конкурс╕в багато не бува╓, бо творчим людям, як ковток св╕жого пов╕тря, потр╕бне сп╕лкування в кол╕ однодумц╕в. Св╕дченням цього ╓ тепл╕ в╕дгуки, що й дос╕ надходять на адресу орган╕затор╕в конкурсу. «Наше життя роз╕рвала в╕йна. Заполонила болем, руйнуванням, тривогами, втратою впевненост╕, спокою, браком маленьких радостей. Тому таким ясним пром╕нчиком став для мене VI Всеукра╖нський л╕тературний конкурс ╕мен╕ Леся Мартовича, енерг╕йне життя в який вдихнула його засновниця Галина Фесюк», - з╕зна╓ться одна з учасниць Таня Яремчук. А це означа╓, що обдарован╕ словом митц╕ у передчутт╕ нових творчих звершень та в╕дкритт╕в. Тож до нових зустр╕чей у Львов╕, адже слово – сакральне ╕ святе, бойове та натхненне. В час випробувань воно не менш потр╕бно, н╕ж набо╖. Бо лише так здобудемо перемогу.

 Натал╕я Осипчук,

письменниця, член НСПУ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 28.10.2022 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24613

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков