"Кримська Свiтлиця" > #42 за 21.10.2022 > Тема "Резонанс"
#42 за 21.10.2022
ВО╢ННИЙ СТАН НА ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОР╤ЯХ: ЩО ОЗНАЧА╢ Р╤ШЕННЯ ПУТ╤НА?
пут╕н «запровадив» во╓нний стан на анексованих Херсонськ╕й, Запор╕зьк╕й, Луганськ╕й та Донецьк╕й областях Укра╖ни, який «ма╓ почати д╕яти» з п╕вноч╕ 20 жовтня.
«Запроваджений» режим передбача╓:
заборону на ви╖зд громадян за меж╕ кра╖ни;
евакуац╕ю об'╓кт╕в господарського, соц╕ального та культурного призначення, а також тимчасове в╕дселення мешканц╕в у безпечн╕ райони;
введення особливого режиму в'╖зду та ви╖зду на територ╕ю, а також обмеження свободи пересування нею;
залучення громадян до виконання роб╕т для потреб оборони, л╕кв╕дац╕╖ насл╕дк╕в застосування противником збро╖, в╕дновлення об'╓кт╕в економ╕ки;
запровадження комендантсько╖ години;
вилучення необх╕дного для потреб оборони майна в орган╕зац╕й та громадян з подальшою виплатою державою його вартост╕;
введення в╕йськово╖ цензури у сфер╕ комун╕кац╕й, а також контролю за телефонними переговорами.
Також пут╕н п╕дписав указ про «запровадження» у згаданих областях «режиму максимального р╕вня реагування на ризики у сфер╕ безпеки» та створення там штаб╕в так звано╖ «територ╕ально╖ оборони».
Що це взагал╕ означа╓? А також – що це означа╓ за рашистським законодавством, як╕ повноваження у кого будуть?
«пут╕н вчинив черговий во╓нний злочин»
Вадим Трюхан, дипломат, юрист-м╕жнародник:
– Фактично цими указами завуальовано три реч╕:
насильницька моб╕л╕зац╕я до рашистсько╖ арм╕╖;
насильницьке залучення цив╕льного населення до роб╕т, пов’язаних з п╕дготовкою фортиф╕кац╕йних споруд;
насильницьке вивезення на територ╕ю рос╕╖ цив╕льного населення, яке перебува╓ на тимчасово окупованих територ╕ях.
Вс╕ посадов╕ особи, як╕ будуть брати участь у виконан╕ цих указ╕в, автоматично стають сп╕вучасниками во╓нних злочин╕в.
Як╕ насл╕дки так званих р╕шень про запровадження во╓нного стану в чотирьох укра╖нських областях, тимчасово окупованих рашистами?
Для Укра╖ни з юридично╖ точки зору абсолютно н╕яких. Адже вс╕ р╕шення окупац╕йно╖ адм╕н╕страц╕╖ ╓ н╕кчемними.
Водночас з практично╖ точки зору - це потужний аргумент, який нам сл╕д використовувати на перемовинах з нашими де-факто союзниками щодо накладення всеохоплюючих санкц╕й проти рос╕╖, визнання ╖╖ державою терористом або, принаймн╕, державою-спонсором тероризму. А також надання Укра╖н╕ збро╖, необх╕дно╖ для пришвидшення деокупац╕╖ тимчасово окупованих рашистами територ╕й Укра╖н╕. Адже кожен день звол╕кань призводить до додаткових смертей цив╕льних та нелюдського поводження з громадянами Укра╖ни, яке масово ╕ пост╕йно ма╓ м╕сце з боку рашистських окупац╕йних адм╕н╕страц╕й.
Кр╕м того, так званим пут╕нферште╓рам стане ще складн╕ше пояснювати сво╖ симпат╕╖ до пут╕на, який цими р╕шеннями вчергове доводить свою абсолютну в╕д╕рван╕сть в╕д реал╕й.
Лише л╕нивий не писав про те, що рашисти в╕дступають ╕ ╖хн╕ дн╕ в тому ж Херсон╕ доб╕гають до к╕нця. А цей маньяк дос╕ вда╓, що «всьо ╕дьот по плану».
Водночас пут╕н показав, що в╕н уже почав втрачати контроль всередин╕ рос╕╖. В той час, коли необх╕дно вводити во╓нний стан в сам╕й рос╕╖, чи бодай у прикордонних з Укра╖ною областях, в╕н обмежу╓ться актами, як╕ для рос╕йсько╖ арм╕╖ не несуть абсолютно н╕яко╖ додано╖ вартост╕. Ну, не вийде зробити з громадян Укра╖ни профес╕йних солдат╕в для рос╕йсько╖ арм╕╖. При перший же нагод╕ вони будуть здаватися полон. ╤ не вийде руками з╕гнаних п╕д дулами автомат╕в цив╕льних збудувати якась неприступну л╕н╕ю оборони а-ля «л╕н╕я Маннергейма». Не та це в╕йна ╕ не т╕ часи.
Що це означа╓ за ╖хн╕м законодавством?
У рос╕╖ д╕╓ федеральний закон про во╓нний стан - десь аналог╕чний тому, який ухвалено ╕ в Укра╖н╕.
Ключов╕ насл╕дки запровадження во╓нного стану: обмеження прав ╕ свобод вс╕х громадян (╕ з паспортом рф, ╕ з паспортом Укра╖ни та ╕нших держав, ╕ ос╕б без громадянства), оголошення загально╖ моб╕л╕зац╕╖, експропр╕ац╕я будь-якого майна, незалежно в╕д форми власност╕, примусов╕ роботи для цив╕льного населення тощо. На тимчасово окупованих територ╕ях з моменту початку окупац╕╖ й так не д╕яли органи державно╖ влади Укра╖ни. В окремих населених пунктах ще якось частково працювали р╕зн╕ комунальн╕ служби. В╕дтепер же абсолютна влада буде в руках в╕йськових адм╕н╕страц╕й рос╕╖. Тобто загрози масових безп╕дставних арешт╕в, тортур, насильницького позбавлення прав на проживання у власному житл╕, вилучення автомоб╕л╕в, ╕нвентаря тощо - зростуть в рази.
«Формальний розпод╕л повноважень в даному випадку не ма╓ сутт╓вого значення. Закон в рос╕╖ що «дишло», ╖м крутять, як заманеться»
Володимир Фесенко, пол╕толог, голова правл╕ння Центру прикладних пол╕тичних досл╕джень «Пента»:
– Во╓нний стан на окупованих територ╕ях вже був, але ще до анекс╕╖. Зараз цей во╓нний стан легал╕зовано н╕бито вже як на територ╕╖ рф. Зовн╕ це може виглядати як формальна процедура, ╕ як ще одне п╕дтвердження анекс╕╖ тимчасово окупованих укра╖нських територ╕й. Окупант продовжу╓ у р╕зний спос╕б пом╕чати н╕бито сво╖ територ╕╖. Але важливий контекст, коли ╕ за яких умов з’явився цей указ пут╕на. Дуже показово, що буквально напередодн╕ з’явилися заяви командуючого так звано╖ СВО генерала Суров╕к╕на (про те, що у зв’язку з продовженням наступу укра╖нських в╕йськ на п╕вдн╕ очкуються «непрост╕ р╕шення»), а також рос╕йських гауляйтер╕в Херсонщини про початок масово╖ евакуац╕╖ з Херсону ╕ правобережних район╕в Херсонсько╖ област╕. Опосередковано це означало п╕дготовку до втеч╕ рос╕ян з Херсону, до чергового «жесту добро╖ вол╕». Але який «жест добро╖ вол╕», якщо ц╕ територ╕╖ пут╕н вже при╓днав до рф? Як це тод╕ пояснити пут╕нським прихильникам в рос╕╖? А головне, як уникнути чергово╖ хвил╕ шалено╖ критики з боку рос╕йських зет-патр╕от╕в, представник╕в парт╕╖ в╕йни? Тому треба хоча б формально показати, що пут╕н не буде в╕дмовлятися в╕д цих територ╕й, що ╖х не будуть просто так здавати. А оск╕льки бо╖ йдуть на територ╕╖ вс╕х чотирьох рег╕он╕в, як╕ нещодавно незаконно були при╓днан╕ до рф, то така демонстрац╕я ╓ актуальною для вс╕х окупованих територ╕й.
Формальний розпод╕л повноважень в даному випадку не ма╓ сутт╓вого значення. Закон в рос╕╖ що «дишло», ╖м крутять, як заманеться. Формально посилюються повноваження м╕сцевих в╕йськових адм╕н╕страц╕й, але реальна влада як належала, так ╕ належить окупац╕йним в╕йськам. ╤ во╓нний стан дозволя╓ рос╕йським окупантам майже легально займатися мародерством (використанням цив╕льного майна н╕бито у во╓нних ц╕лях), а перед цим депортувати м╕сцеве населення.
Паралельно це буде використано для тотально╖ моб╕л╕зац╕╖ вс╕х чолов╕к╕в на окупованих територ╕ях, для чого пут╕нський указ також да╓ п╕дстави. Правда, в так званих «ДНР» ╕ «ЛНР» й так вже «моб╕л╕зували» вс╕х кого можна.
«Все це робиться для того, аби зробити максимально безправними укра╖нц╕в на окупованих територ╕ях»
Андр╕й Магера, юрист, екс-заступник голови Центрально╖ виборчо╖ ком╕с╕╖:
– пут╕н хоче зробити максимально безправними укра╖нц╕в на окупованих територ╕ях. Тобто щоб без будь-якого суду, а лише за р╕шенням в╕йськового командування обмежити пересування, зобов’язати ви╖зд за меж╕ в╕дпов╕дних областей, а згодом, можливо, й моб╕л╕зувати мешканц╕в тимчасово окупованих територ╕й – фактично в╕дправити укра╖нц╕в воювати проти укра╖нц╕в.
Одночасно к╕лька ц╕лей може бути пересл╕дувано в ц╕й ситуац╕╖. Але найперша – це депортац╕я укра╖нського населення з в╕дпов╕дних територ╕й. Особливо це стосу╓ться Херсонщини. Чому Херсонщини? А тому, що пор╕вняно ╕з Запор╕жжям, Херсонська область, по-перше, ╓ етн╕чно укра╖нська (понад 80%), а по-друге, вона абсолютно укра╖номовна (73%, а то й вище). Мета в тому, щоб позбутися нелояльного населення на цих територ╕ях. Принаймн╕, найб╕льш активного, проукра╖нського або, як вважають окупанти, найб╕льш нейтрального, як╕ можуть дулю в кишен╕ тримати. А натом╕сть – завезти на в╕дпов╕дн╕ територ╕╖ з глибини рф сво╓ населення. Себто зробити те ж саме, що вони уже робили протягом ХХ стол╕ття. Тож це перша мета. Але ╕нш╕ одна одну не виключають. В будь-якому раз╕ людина ста╓ безправною в умовах во╓нного стану.
В Укра╖н╕, попри те, що також введено во╓нний стан, але працюють демократичн╕ ╕нститути. А в рф – н╕, в╕д слова взагал╕. Причому нав╕ть в умовах мирного часу.
На м╕жнародних майданчиках, прим╕ром, на тому ж Радбез╕ ООН небензя махатиме указом президента рф, постановою ради федерац╕╖, яка затвердила цей указ ╕ казатиме, що н╕чого протиправного не в╕дбулося, що людей вис╕ляють на ц╕лком лег╕тимних п╕дставах, бо, мовляв, агресивн╕ «украинские нацисти» хочуть позбавити життя «жителей мирных регионов россии». Десь приблизно така риторика звучатиме з уст представника рф на найближчому Радбезу ООН.
В кого як╕ повноваження тепер будуть?
Це виглядатиме на практиц╕ так: кому що сподобалося – рекв╕зували. Прим╕ром, автомоб╕ль для «потреб фронту». Власне, будь-якого громадянина, який поводить себе нелояльно до «ново╖ влади», можуть силом╕ць посадити в автозак ╕ вивезти або в ╕нший рег╕он, або ж в саму рф. Тобто до в╕йськового командування переходять величезн╕ повноваження. Прост╕ше кажучи, вс╕ляк╕ «г╕в╕» ╕ «мотороли» керуватимуть на м╕сцях так, як захочуть.
Яка ма╓ бути реакц╕я, щонайперше Укра╖ни?
По-перше, не треба давати рф розслаблятися на м╕жнародних майданчиках. Ледь не щодня вимагати скликання зас╕дання Радбезу ООН. Зрозум╕ло, багато хто скаже, що рф усе ветуватиме. З одного боку, це так, але з ╕ншого – це все виходить у публ╕чний прост╕р. Тобто увесь св╕т бачить ╕ зна╓, що в╕дбува╓ться.
Другий момент – щодня з’явля╓ться фактаж щодо геноциду укра╖нц╕в. Ознаками геноциду, в╕дпов╕дно до Конвенц╕╖ ООН в╕д 1948 року, ╓, зокрема, масова депортац╕я громадян за певною ознакою: етн╕чною, мовною, конфес╕йною. Це саме стосу╓ться орган╕зованого вивезення д╕тей з одн╕╓╖ м╕сцевост╕ – в ╕ншу. Тобто це все п╕дпада╓ п╕д ознаку геноциду, а не т╕льки ф╕зичне знищення. Щодо цього в м╕жнародних судах уже розпочат╕ провадження, а тому фактаж сл╕д збирати ╕ долучати до справ. Чим б╕льше факт╕в ми наведемо, тим б╕льше держав при╓днаються до под╕бних проваджень. А чим б╕льше держав при╓днаються, тим серйозн╕шими будуть насл╕дки для рф.
Мирослав Л╕скович
www.ukrinform.ua
БЛ╤НКЕН ВВАЖА╢, ЩО ПУТ╤Н ВПАВ У В╤ДЧАЙ
Останн╕ р╕шення рос╕йського диктатора, як╕ привели до провалу масово╖ моб╕л╕зац╕╖ в рос╕╖, а також оголошення ним «во╓нного стану» на територ╕ях, контроль над якими в╕н стр╕мко втрача╓, св╕дчать про те, що пут╕н впав у в╕дчай.
Про це заявив у ╕нтерв’ю ABC News державний секретар США Ентон╕ Бл╕нкен, переда╓ Укр╕нформ.
«Це ще одна ознака, яка вказу╓ на в╕дчай пут╕на», - прокоментував ситуац╕ю глава Держдепу.
Бл╕нкен пояснив, що лише за останн╕ к╕лька тижн╕в пут╕н намагався моб╕л╕зувати б╕льше сил, вдався до так звано╖ «анекс╕╖» укра╖нських територ╕й. «Зараз в╕н каже, що вводить во╓нний стан в м╕сцях, де, як в╕н стверджу╓, ╕снують люди, як╕ хочуть бути частиною рос╕╖. Це св╕дчить про його в╕дчай», - зауважив держсекретар США.
В╕н п╕дкреслив, що пут╕н вда╓ться до удар╕в по цив╕льному населенню Укра╖ни, невиб╕ркового бомбардування електростанц╕й, шк╕л та л╕карень. У цьому зв’язку Бл╕нкен назвав р╕шення пут╕на нерац╕ональними.
Держсекретар США також в╕дпов╕в на запитання про погрози з рос╕йського боку щодо застосування ядерно╖ збро╖.
«Ми дуже ч╕тко говорили президенту пут╕ну прямо, а також приватно про важк╕ насл╕дки, як╕ виникнуть п╕сля застосування будь-якого виду ядерно╖ збро╖», - зауважив глава американсько╖ дипломат╕╖.
Водночас в╕н зазначив, що нараз╕ не бачить причин для США зм╕нювати власну ядерну позиц╕ю.
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 21.10.2022 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24587
|