"Кримська Свiтлиця" > #35 за 02.09.2022 > Тема "Резонанс"
#35 за 02.09.2022
Мирослав Маринович: ПАПА ФРАНЦИСК ОСОБИСТО, ╤ ВАТИКАНСЬКА КУР╤Я ЗАГАЛОМ МАЮТЬ СЕРЙОЗНО ПЕРЕГЛЯНУТИ ВС╤ АСПЕКТИ СВО╢╥ «ЗАДИВЛЕНОСТ╤ НА МОСКВУ»
У День Незалежност╕ Укра╖ни, 24 серпня, коли рф сво╖ми ракетами по-зв╕рячому обстр╕ляла мирних жител╕в на станц╕╖ у селищ╕ Чаплине, що на Дн╕пропетровщин╕ (25 загиблих, серед них – дво╓ д╕тей, - Ред.), Папа Франциск, виступаючи на щотижнев╕й загальн╕й ауд╕╓нц╕╖, в╕дзначився черговою скандальною заявою. Цього разу понтиф╕к назвав дар╕ю дуг╕ну – дочку ╕деолога «русского м╕ра», питомого укра╖нофоба олександра дуг╕на, яку було п╕д╕рвано п╕д москвою – одн╕╓ю з «невинних» жертв в╕йни.
«Божев╕лля в╕йни… Маю на думц╕ б╕долашну д╕вчину, що злет╕ла в пов╕тря у москв╕ в╕д бомби, закладено╖ п╕д сид╕нням автомоб╕ля. За в╕йну платять невинн╕, невинн╕!», - сказав Папа.
Зв╕сно, укра╖нц╕ обурилися: «А тисяч╕ вбитих, закатованих ╕ згвалтованих рашистами наших ж╕нок, д╕тей, л╕тн╕х людей, а тисяч╕ укра╖нських полеглих во╖н╕в – це що «винн╕ жертви»?»
Вт╕м, заява Папи Римського ╓ б╕льш н╕ж обурливою, бо фактично п╕дтриму╓ верс╕ю наклепницьку рос╕йських пропагандист╕в та спецслужб про те, що до вбивства рос╕янки н╕бито причетна Укра╖на. Зрештою, теза, висловлена там же, про «торг╕вц╕в збро╓ю, як╕ вбивають людство» – повн╕стю зб╕га╓ться з методичкою пропут╕нських сп╕кер╕в (читай – консерв, - Авт.) на Заход╕, як╕ вважають, що надання чи продаж збро╖ Укра╖н╕ це погано, оск╕льки через це продовжу╓ться в╕йна.
╤ ще б╕льш н╕ж важливо: як це сприймають укра╖нськ╕ греко-католики, серед яких так багато щиро в╕руючих людей, ╕ для яких Папа Франциск – глава ╖хньо╖ Церкви.
Тож про останню заяву Папи ╕ не т╕льки – Укр╕нформ поговорив ╕з ф╕лософом, дисидентом, правозахисником, одним ╕з засновник╕в Укра╖нсько╖ Гельсинсько╖ сп╕лки, в╕церектором Укра╖нського католицького ун╕верситету, членом ╕н╕ц╕ативно╖ групи «Перше грудня» Мирославом Мариновичем.
– Про сказане Папою… Пане Мирославе, як╕ у Вас м╕ркування з цього приводу?
– Я розум╕ю емоц╕╖ укра╖нц╕в ╕ почасти под╕ляю ╖х, не приймаючи лише лайки ╕ прагнення в╕д╕мстити Пап╕ найдошкульн╕шими словами. Мен╕ прикро, що Папа черговий раз потрапив в комун╕кац╕йну кризу. На його м╕сц╕ я би вилучив з╕ свого кола дорадник╕в того чолов╕ка, який п╕дсунув йому ╕нформац╕ю, буц╕мто дар╕я дуг╕на стала «жертвою в╕йни», тобто, читай, стала «жертвою укра╖нських терорист╕в». Те, що цей дорадник захопився читанням рос╕йських мед╕й, – це найм’як╕ший док╕р, який можна йому сформулювати. К╕льк╕сть комун╕кац╕йних прокол╕в з боку Папи мала б йому сигнал╕зувати, що ситуац╕я вимага╓ негайного виправлення. Вт╕м, я можу дор╕кнути також ╕ укра╖нським мед╕ям. Вс╕ вони говорять виключно про вбол╕вання Папи щодо «невинно╖ жертви в╕йни» Дуг╕но╖, але зовс╕м не згадують про його слова на захист укра╖нських в╕йськовополонених. Однак цю ╕нформац╕ю йому недавно передала делегац╕я укра╖нських в╕йськових, ╕ Папа не з╕гнорував цей б╕ль.
– На понтиф╕ка укра╖нц╕ ображаються вже не вперше. Згадаймо лишень його ╕дею щодо «укра╖но-рос╕йсько╖» Хресно╖ дороги, скарги на те, що в╕йна в Укра╖н╕ в╕двол╕ка╓ св╕т в╕д ╕нших проблем, його нам╕ри бачитися з К╕р╕лом, заяву про «гавк╕т НАТО п╕д дверима рос╕╖», який н╕бито став причиною вторгнення в нашу державу... Врешт╕-решт, Папа дос╕ не називав рос╕ю агресором. У чому причина, на Вашу думку?
– Папа Франциск принципово не хоче виступати в рол╕ судд╕. Це, звичайно, в╕дпов╕дало б ╓вангельському «Не суд╕ть, ╕ не будете суджен╕; не засуджуйте, й не будете засуджен╕…» (Лк. 6:37), якби не прагнення людей до правди ╕ справедливост╕. Природна для Папи постава «вс╕ ми гр╕шн╕, вс╕ ми винуват╕» у прикладанн╕ до рос╕йських в╕йськових злочин╕в в Укра╖н╕ входить у суперечн╕сть ╕з правдою ц╕╓╖ в╕йни, а тому сприйма╓ться як несправедлив╕сть. Укра╖нц╕ вже не раз сигнал╕зували Пап╕, що не можна ур╕внювати б╕ль жертви ╕ б╕ль ката, оск╕льки це оберта╓ться кривдою щодо жертви, а тому ╓ порушенням не менш природного для Церкви «вибору на користь скривдженого». Н╕хто не може сказати Пап╕, що прагнути братерства вс╕х людей – це неправильно. Але в реальному св╕т╕ люди й ц╕л╕ народи потрапляють у полон сатани, а тому стають нос╕ями зла. ╤ любов щодо таких злочинц╕в поляга╓ не в тому, щоб виводити ╖х з-п╕д в╕дпов╕дальност╕ неназиванням ╖хньо╖ вини, а навпаки – в тому, щоб допомогти ╖м усв╕домити св╕й злочин ╕ розкаятися.
– Як це все переносять укра╖нськ╕ греко-католики, серед яких так багато реально в╕руючих людей?
– Що ж, переносять вони це дуже тяжко. ╤ мен╕ також нелегко формулювати пункти сво╓╖ незгоди з╕ Свят╕шим Отцем. Хоча, в принцип╕, це не перший раз, коли в католицькому св╕т╕ ц╕л╕ рег╕они опонують Глав╕ сво╓╖ Церкви. Згадаймо лиш тривалу напругу м╕ж Ватиканом ╕ Латинською Америкою, де в ХХ стол╕тт╕ захопились так званим «богослов’ям визволення». Страждав у Ватикан╕ й укра╖нський патр╕арх УГКЦ Йосиф Сл╕пий, коли, зв╕льнившись п╕сля 18-р╕чного ув’язнення в ╫УЛА╫у, спостер╕гав, як у Римськ╕й Апостольськ╕й столиц╕ досягала апогею сумнозв╕сна Ostpolitik. Саме вона перевела москву в центр уваги Ватикану. За мо╖ми спостереженнями, у яких я можу помилятися, найб╕льшу напругу невдоволення укра╖нськ╕ греко-католики в╕дчувають тод╕, коли в постав╕ Ватикану дипломат╕я переважа╓ над лог╕кою в╕ри. ╤ я вже мав нагоду в червн╕ сказати особисто Пап╕ Франциску, що духовним Главою для греко-католик╕в ╓ не Глава держави Ватикан, а ╢пископ Риму. По╓днання цих статус╕в часом приносить позитивн╕ плоди, але часом – виклика╓ прикру напругу.
– Що з ус╕м цим зробити на р╕вн╕ церкви – УГКЦ? ╢ як╕сь вар╕анти, чи н╕?
– Попри те, що деяк╕ висловлювання Папи Франциска наражаються на нищ╕вну критику, я ц╕лковито переконаний в тому, що в╕н не ╓ ворогом Укра╖ни. Я бачив на власн╕ оч╕, що це щирий ╕ смиренний чолов╕к, який, проте, перебува╓ у комун╕кац╕йних «кривих дзеркалах». Однак зв╕дси виплива╓ й ╕нше: чому Папа не вийшов на контакт ╕з Главою УГКЦ Блаженн╕шим Святославом ╕ не запитав його думки? Х╕ба ж не очевидно було п╕сля попередн╕х протест╕в з боку укра╖нц╕в, що ми ма╓мо справу з типовою комун╕кац╕йною кризою, яку сл╕д долати розширенням мереж╕ контакт╕в? Папу Франциска, який до свого понтиф╕кату все життя прожив в Аргентин╕, не можна звинувачувати в тому, що в╕н слабо розум╕╓ глибинну суть рос╕йсько-укра╖нського протистояння. Бо ж чи добре ми ор╕╓нту╓мося, скаж╕мо, в особливостях аргентинсько-браз╕л╕йських стосунк╕в? Проте сп╕льним – ╕, як бачимо, дуже нагальним – завданням ╕ Свят╕шого Отця, ╕ Глав обидвох Католицьких Церков в Укра╖н╕ ╓ налагодити набагато ширш╕ канали вза╓мно╖ комун╕кац╕╖.
– Що дума╓ з цього приводу духовенство, перес╕чн╕ греко-католики? Чи були уже як╕сь заяви?
– Н╕хто права голосу греко-католик╕в не позбавляв, а тому в попередн╕х випадках були ╕ виважен╕ оф╕ц╕йн╕ роз’яснення, ╕ емоц╕йн╕ звинувачення в соцмережах, у яких, як це традиц╕йно бува╓, сл╕в н╕хто не добирав. Цього разу емоц╕╖ були нав╕ть гостр╕ш╕. Одна частина греко-католик╕в просто не розум╕╓, що в╕дбува╓ться у Ватикан╕; ╕нша частина переконана, що тут ми ма╓мо справу ╕з впливом рос╕йських спецслужб. Ясна р╕ч, я не маю доказ╕в про якусь рос╕йську агентуру, але можу ч╕тко стверджувати, що ╕ Свят╕ший Отець особисто, ╕ ватиканська кур╕я загалом мають серйозно переглянути вс╕ аспекти сво╓╖ «задивленост╕ на москву», яка св╕дчить про велику ╕ ще не подолану ╕нерц╕ю Ostpolitik.
– Ваш прогноз: чи варто чекати на в╕зит Папи Франциска в Укра╖ну? Якщо так, то коли? ╤ чи здатен цей в╕зит щось зм╕нити, на щось вплинути?
– Греко-католики в╕ддавна оч╕кують на в╕зит Папи Франциска в Укра╖ну, оск╕льки це було би ╕люстрац╕╓ю його сол╕дарност╕ з жертвами рос╕йсько╖ в╕йни ╕ рос╕йських во╓нних злочин╕в. Сьогодн╕ однозначн╕сть такого прагнення дещо захиталася. Бо все залежить в╕д того, з яким посланням Папа при╖хав би в Укра╖ну. Якщо це буде, знову ж таки, загальне «вс╕ ми винуват╕», то насл╕дки такого в╕зиту могли би лише пог╕ршити ситуац╕ю. Тому дуже багато залежатиме в╕д того, наск╕льки добре такий в╕зит буде п╕дготовлений.
Поговорив Мирослав Л╕скович
www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 02.09.2022 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24458
|