"Кримська Свiтлиця" > #29 за 22.07.2022 > Тема "Резонанс"
#29 за 22.07.2022
УКРА╥НЦ╤, ЯК╤ ОТРИМАЛИ ПАСПОРТИ РФ В ОКУПАЦ╤╥, НЕ ЗЛОЧИНЦ╤, А ЖЕРТВИ ЗЛОЧИНУ ДЕРЖАВИ-ОКУПАНТА
19 липня ╤рина Верещук, в╕цепрем’╓р-м╕н╕стерка, м╕н╕стерка з питань з ре╕нтеграц╕╖ тимчасово окупованих територ╕й, заявила, що добров╕льне отримання паспорта кра╖ни-агресора ма╓ розц╕нюватися як крим╕нальний злочин. Водночас, на думку в╕цепрем’╓р-м╕н╕стерки, виняток може бути т╕льки в тих ситуац╕ях, коли цей документ був виданий примусово.
Хоча така позиц╕я, ймов╕рно, стосу╓ться вс╕х громадян/-ок Укра╖ни, як╕ набудуть громадянства держави-агресора, вт╕м такий п╕дх╕д матиме непропорц╕йний негативний вплив на громадян Укра╖ни, що мешкають на тимчасово окупованих територ╕ях Укра╖ни через практики примусово╖ паспортизац╕╖, як╕ запроваджу╓ держава-окупант ще з 2014 року.
Ц╕лком погоджуючись ╕з тезою, що документування паспортами РФ ╓ св╕домою пол╕тикою кра╖ни-агресора ╕ що це злочин, вважа╓мо, що теза про необх╕дн╕сть притягнення до крим╕нально╖ в╕дпов╕дальност╕ людини, яка такий паспорт отриму╓, ╓ небезпечною та може бути використана рос╕йською пропагандою для додаткового залякування мешканц╕в окупованих територ╕й.
По-перше, встановлення в╕дпов╕дальност╕ за отримання паспортних документ╕в окупац╕йних орган╕в суперечить в╕дпов╕дн╕й пол╕тиц╕ держави в ц╕й сфер╕.
В╕д початку збройно╖ агрес╕╖ Рос╕йсько╖ Федерац╕╖ у 2014 роц╕ Укра╖на посл╕довно в╕дстоювала позиц╕ю невизнання громадянства кра╖ни-агресора, набутого на окупованих нею територ╕ях Укра╖ни. В╕дпов╕дну пол╕тику держави щодо невизнання будь-якого громадянства на окупованих територ╕ях закр╕плено ╕ в стратег╕чних документах, що визначають пол╕тики ре╕нтеграц╕╖ та деокупац╕╖. Та й сама лог╕ка сл╕дчо╖ практики з 2014 року визнача╓ таку паспортизац╕ю як злочин кра╖ни-агресора, а наших громадян – як жертв такого злочину, а не злочинц╕в.
11 липня 2022 року президент Рос╕йсько╖ Федерац╕╖ видав указ, який передбача╓ спрощений порядок надання рос╕йського громадянства для вс╕х громадян Укра╖ни.
У в╕дпов╕дь на це МЗС Укра╖ни випустило заяву, в╕дпов╕дно до яко╖ паспортизац╕я укра╖нських громадян ╓ юридично н╕кчемною та не матиме правових насл╕дк╕в для Укра╖ни. “Натом╕сть Рос╕я використову╓ спрощену процедуру видач╕ паспорт╕в для затягування зашморгу на шиях мешканц╕в тимчасово окупованих територ╕й нашо╖ держави, змушуючи ╖х брати участь у злочинн╕й д╕яльност╕ окупац╕йних адм╕н╕страц╕й та рос╕йсько╖ загарбницько╖ арм╕╖”, – йдеться в заяв╕ МЗС Укра╖ни. Отже, можна стверджувати, що М╕н╕стерство з питань ре╕нтеграц╕╖ тимчасово окупованих територ╕й Укра╖ни та М╕н╕стерство закордонних справ Укра╖ни мають д╕аметрально протилежн╕ погляди на паспортизац╕ю паспортами громадян РФ.
Кр╕м цього, зг╕дно з╕ статтею 9 Закону Укра╖ни “Про забезпечення прав ╕ свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Укра╖ни”, будь-як╕ органи, ╖хн╕ посадов╕ та службов╕ особи на тимчасово окупован╕й територ╕╖ та ╖хня д╕яльн╕сть вважаються незаконними, якщо ц╕ органи або особи створен╕, обран╕ чи призначен╕ в порядку, не передбаченому законом, а будь-який акт (р╕шення, документ), виданий такими органами та/або особами, ╓ нед╕йсним ╕ не створю╓ правових насл╕дк╕в. Встановлення крим╕нально╖ в╕дпов╕дальност╕ за отримання паспортного документа держави-агресора або незаконних орган╕в влади створю╓ правов╕ насл╕дки видавання такого документа – притягнення до в╕дпов╕дальност╕ особи, яка його отримала. Це суперечить пол╕тиц╕ невизнання створених на тимчасово окупованих територ╕ях орган╕в ╕ руйну╓ один з основних принцип╕в пол╕тики держави щодо правового режиму на окупованих територ╕ях.
По-друге, факт добров╕льност╕ набуття громадянства РФ на окупован╕й територ╕╖ ╓ б╕льш н╕ж сумн╕вним. Рос╕йська Федерац╕я вже тривалий час на тимчасово окупован╕й територ╕╖ провадить практики примусово╖ паспортизац╕╖ укра╖нських громадян, як╕ там проживають. Вт╕м, Крим╕нальний кодекс Укра╖ни м╕стить довол╕ вузьке визначення того, що може вважатися примусом. Зокрема, Крим╕нальний кодекс передбача╓ ф╕зичний та псих╕чний примус ╕ визнача╓, що в раз╕ застосування ф╕зичного примусу, який позбавля╓ особу, до яко╖ в╕н застосову╓ться, ф╕зично╖ можливост╕ вчинити на власний розсуд, крим╕нальна в╕дпов╕дальн╕сть особи повн╕стю унеможливлю╓ться.
В╕дпов╕дальн╕сть за д╕яння, вчинен╕ п╕д ф╕зичним примусом, який не позбавля╓ особу ф╕зично╖ можливост╕ вчинити на власний розсуд, або ж п╕д псих╕чним примусом, вир╕шу╓ться за правилами крайньо╖ необх╕дност╕, а саме – в╕дпов╕дальн╕сть за завдавання шкоди наста╓ т╕льки в раз╕ перевищення меж крайньо╖ необх╕дност╕, тобто якщо запод╕яна шкода ╓ б╕льшою, н╕ж в╕двернена шкода.
Громадянам Укра╖ни, що перебувають на окупованих територ╕ях, в╕дмовляють у видаванн╕ гуман╕тарно╖ допомоги та пенс╕╖, у проведенн╕ адм╕н╕стративних послуг у раз╕ в╕дсутност╕ рос╕йського паспорта, а також погрожують зв╕льненням. Практика трактування крайньо╖ необх╕дност╕ доводить, що отримання рос╕йського паспорта громадянами Укра╖ни, щоб зберегти роботу або ж перере╓струвати б╕знес, який можуть “нац╕онал╕зувати”, може вважатися перевищенням меж крайньо╖ необх╕дност╕.
Варто зазначити, що зм╕на громадянства у визначений законодавством спос╕б не ╓ сусп╕льно небезпечним д╕янням ╕ не може вважатися крим╕нальним правопорушенням, оск╕льки ╓ реал╕зац╕╓ю конституц╕йного права, передбаченого статтею 25 Конституц╕╖ Укра╖ни, яке не може бути обмежене нав╕ть в умовах во╓нного стану. Встановлення крим╕нально╖ в╕дпов╕дальност╕ саме за набуття громадянства ╕ншо╖ держави, нав╕ть якщо йдеться про громадянство держави-агресора, ╓ обмеженням права зм╕нити громадянство.
З огляду на вищенаведене вважа╓мо, що питання набуття громадянства держави-агресора потребу╓ обережно╖ та виважено╖ комун╕кац╕╖ з урахуванням становища громадян Укра╖ни на територ╕ях, що тимчасово контролюються державою-агресором. Водночас держава Укра╖на, яку представляють, зокрема, м╕н╕стерства, повинна мати злагоджену позиц╕ю стосовно ставлення до тих чи ╕нших д╕й як до злочинних.
Центр прав людини ZMINA
Громадська орган╕зац╕я “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”
БФ “Право на захист”
Кримська правозахисна група
Ukrainian Legal Advisory Group
ГО “Донбас СОС”
БО “БФ “Восток SOS”
ГО “КримSOS”
БО “БФ “Стаб╕л╕зейшен Суппорт Серв╕сез”
ГО “Об’╓днання родич╕в пол╕тв’язн╕в Кремля”
ГО “Рег╕ональний центр прав людини”
ГО “Центр “Соц╕альна д╕я”
Харк╕вський ╕нститут соц╕альних досл╕джень
ГО “Правозахисний центр “Д╕я”
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 22.07.2022 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24351
|