"Кримська Свiтлиця" > #21 за 27.05.2022 > Тема "З перших уст"
#21 за 27.05.2022
Олександр Мережко: ПУТ╤Н МОЖЕ ПОВТОРИТИ ДОЛЮ ДИКТАТОР╤В КАДДАФ╤ ТА ЧАУШЕСКУ
Ком╕тет Верховно╖ Ради з питань зовн╕шньо╖ пол╕тики та м╕жпарламентського сп╕вроб╕тництва в╕д╕гра╓ важливу роль у розвитку д╕алогу Укра╖ни з╕ св╕товою сп╕льнотою. Р╕вень м╕жпарламентсько╖ сп╕впрац╕ п╕д час повномасштабно╖ рос╕йсько-укра╖нсько╖ в╕йни значно посилився, зокрема за сприяння Ком╕тету.
В ╕нтерв’ю Укр╕нформу його оч╕льник Олександр Мережко розпов╕в про переговорн╕ процеси ╕з парламентами св╕ту задля надання Укра╖н╕ допомоги; пов╕домив про те, хто демонстру╓ найб╕льшу п╕дтримку Укра╖нсько╖ держави, а хто - найменшу; по╕нформував про роботу над створенням спец╕ального м╕жнародного трибуналу для розсл╕дування злочин╕в в╕йськово╖ агрес╕╖ рос╕йсько╖ федерац╕╖ в Укра╖н╕.
Упродовж двох попередн╕х рок╕в Олександр Мережко був заступником кер╕вника укра╖нсько╖ делегац╕╖ у Тристоронн╕й контактн╕й груп╕ з мирного врегулювання ситуац╕╖ у Донецьк╕й та Луганськ╕й областях, тому ми розпитували також про досв╕д сп╕лкування з представниками держави-терориста рос╕╖ ╕ про укра╖нсько-рос╕йськ╕ перемовини, що розпочалися на початку повномасштабно╖ в╕йни.
ДЕПУТАТ╤В ПОПЕРЕДЖАЛИ ПРО ЙМОВ╤РНИЙ ПОЧАТОК ПОВНОМАСШТАБНО╥ В╤ЙНИ
– М╕н╕стр закордонних справ Укра╖ни Дмитро Кулеба неодноразово заявляв, що санкц╕╖ проти рос╕йсько╖ федерац╕╖ готувалися задовго до початку повномасштабно╖ в╕йни. Ком╕тет Верховно╖ Ради з питань зовн╕шньо╖ пол╕тики та м╕жпарламентського сп╕вроб╕тництва брав певну участь у цьому процес╕?
– В Укра╖н╕ санкц╕ями, як в╕домо, займа╓ться Рада нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони. Парламент може рекомендувати, проти кого запроваджувати обмежувальн╕ заходи.
Зазвичай, так╕ рекомендац╕╖ висловлю╓ Ком╕тет з питань нац╕онально╖ безпеки, оборони та розв╕дки, але ╕нш╕ народн╕ депутати також можуть висловлювати сво╖ думки.
Я, наприклад, входжу до групи дружби з╕ Швейцар╕╓ю. Ми з колегами ╕н╕ц╕ювали звернення спершу до посла Швейцарсько╖ Конфедерац╕╖ в Укра╖н╕, а пот╕м - до депутат╕в швейцарського парламенту щодо санкц╕й проти Ал╕ни Каба╓во╖, неоф╕ц╕йно╖ дружини пут╕на. Каба╓ва проживала на територ╕╖ Швейцар╕╖, у не╖ там ╓ нерухом╕сть. Б╕льше того, ми волод╕╓мо ╕нформац╕╓ю про те, що вона народжувала д╕тей у Швейцар╕╖, тобто вона пов’язана з ц╕╓ю кра╖ною.
Коли до Укра╖ни при╖жджали наш╕ колеги з╕ швейцарського парламенту, ми просили ╖х запроваджувати санкц╕╖, заморожувати майно, кошти, банк╕вськ╕ рахунки ос╕б, причетних до во╓нних злочин╕в та ╕нших злочин╕в проти Укра╖нсько╖ держави.
Ми, здеб╕льшого, беремо участь у санкц╕йн╕й робот╕ у рамках груп дружби. Я колегам ╕з парламенту пояснюю, що в кожн╕й кра╖н╕, з якою вони мають контакт, треба шукати близьких родич╕в во╓нних злочинц╕в. Дуже несправедливо, коли близьк╕ родич╕ во╓нних злочинц╕в насолоджуються життям у цив╕л╕зованих демократичних ╓вропейських кра╖нах, проти яких пут╕н ╕ рос╕я ведуть г╕бридну в╕йну.
Я пропонував такий шлях – проводити сво╓р╕дний мон╕торинг так званих бенеф╕ц╕ар╕в рос╕йських грошей або тих, хто пов’язаний з вищим в╕йськово-пол╕тичним кер╕вництвом рос╕йсько╖ федерац╕╖, ол╕гархами, а пот╕м через особист╕ контакти заохочувати до ухвалення в╕дпов╕дного законодавства.
У цьому план╕ ми, безперечно, займа╓мося провадженням санкц╕йно╖ пол╕тики, але це не так у рамках д╕яльност╕ ком╕тету, як на р╕вн╕ особистих контакт╕в.
– Що безпосередньо ви робили в перший день повномасштабного вторгнення? Як координували роботу колег ╕з ком╕тету? Чи сп╕лкувалися з м╕жнародними партнерами?
– У нас була домовлен╕сть, що в раз╕ початку повномасштабно╖ в╕йни або посилення рос╕йсько╖ агрес╕╖, ми з колегами збира╓мося в ком╕тет╕.
Зрозум╕ло, що спершу не в╕рилося, що таке може бути. Процитую письменника Серг╕я Довлатова: «Я знав, але не в╕рив. У житт╕ так часто бува╓». Ми знали. Нас попереджали й м╕жнародн╕ партнери, й укра╖нськ╕ спецслужби, розв╕дка, але до останнього моменту не в╕рилося. Це був шок.
Проте ми одразу з╕бралися. Реакц╕я була блискавичною. Провели перше зас╕дання – запровадили во╓нний стан. П╕сля цього почали особисто по максимуму зв’язуватися з м╕жнародними партнерами. Головним завданням було – зупинити рос╕йську во╓нну машину, зокрема санкц╕йним тиском.
Зауважу, що ╓ друз╕, як╕ п╕дтримують Укра╖ну. Це польськ╕ депутати, парламентар╕╖ кра╖н Балт╕╖, котр╕ також мають розгалужену контактну мережу. Нам було важливо ╖х залучити до того, щоб вони поширювали ╕нформац╕ю про Укра╖ну серед пол╕тик╕в св╕ту, вимагали негайного запровадження санкц╕й ╕ надання в╕йськово╖ допомоги. Це були перш╕ кроки.
Пот╕м ми фактично щодня в режим╕ онлайн сп╕лкувалися з депутатами з р╕зних парламент╕в. Велика Британ╕я, Н╕меччина, Франц╕я, Бельг╕я, Польща, кра╖ни Балт╕╖… Практично щодня проводили так╕ сп╕льн╕ зас╕дання онлайн з ╕ноземними колегами.
Весь цей час, з початку повномасштабного вторгнення, я з╕ сво╓ с╕м’╓ю був у Ки╓в╕. ╤ це було важливо, оск╕льки давало сигнал нашим ╕ноземним колегам, що ми не здамося, що ми в╕римо у нашу перемогу.
Розкаж╕ть, будь ласка, про основн╕ напрями роботи ком╕тету в умовах в╕йни.
Наш ком╕тет брав участь у п╕дготовц╕ заяв та постанов Верховно╖ Ради. Це вкрай важливо, тому що в найперш╕ та, в╕дпов╕дно, найважч╕ дн╕ необх╕дно було сформувати потужну пол╕тичну ╕ правову позиц╕ю парламенту. Одним ╕з найусп╕шн╕ших приклад╕в я вважаю заклик, ╕н╕ц╕йований кер╕вництвом Ради до св╕тово╖ сп╕льноти з вимогою визнати злочини рос╕╖ в Укра╖н╕ геноцидом укра╖нського народу.
Зверн╕ть увагу, Верховна Рада лише нещодавно звернулася ╕з цим закликом, а вже чотири або нав╕ть б╕льше кра╖н ухвалили резолюц╕╖, в яких злочини, вчинен╕ рос╕╓ю, визнаються геноцидом. Це важливо для нашо╖ пол╕тично╖ позиц╕╖ у св╕т╕. Якщо зах╕дн╕ кра╖ни визнають под╕╖ в Укра╖н╕ геноцидом, вони не зможуть не реагувати на це. Згадайте Сребреницю. Зах╕дний св╕т почав р╕шуче реагувати тод╕, коли усв╕домив, що злочини серб╕в ╓ геноцидом.
Здавалося б, що може означати постанова про визнання геноцидом, а насправд╕ вона ма╓ дуже велике значення. Це зм╕ню╓ св╕тову думку, думку громадянського сусп╕льства у кра╖нах, яке почина╓ чинити тиск на сво╖ уряди, щоб вони активн╕ше допомагали Укра╖н╕.
Ми також п╕дтримали та рекомендували Верховн╕й Рад╕ ухвалити деяк╕ м╕жнародн╕ конвенц╕╖, як╕ дали нам в╕дпов╕дну ф╕нансову допомогу.
Ще один напрям – ╕нформування сусп╕льства. Практично кожен член ком╕тету регулярно да╓ ╕нтерв’ю м╕жнародним засобам масово╖ ╕нформац╕╖. Наприклад, я на початку в╕йни щодня давав ╕нтерв’ю ЗМ╤ майже з усього св╕ту. Це важливо, бо необх╕дно розпов╕дати правду аудитор╕ям р╕зних кра╖н. Мен╕ зда╓ться, що це ефективний метод боротьби з рос╕йською пропагандою.
Окр╕м того, ми провели дуже важлив╕ слухання, присвячен╕ во╓нним злочинам ╕ геноциду. Це були одн╕ з перших ком╕тетських слухань. Наш ком╕тет фактично започаткував процес, п╕сля якого ухвалювалися певн╕ резолюц╕╖ на п╕дтримку Укра╖ни. На ц╕ слухання запрошували мер╕в Мар╕уполя, Тростянця, як╕ розпов╕дали про рос╕йськ╕ зв╕рства. Також було долучено колег ╕з Польщ╕ та м╕жнародну пресу.
Я теж взяв участь у низц╕ заяв гол╕в ком╕тет╕в ╓вропейських парламент╕в, спрямованих проти рос╕йсько╖ агрес╕╖.
У нас щодня проходили як╕сь важлив╕ заходи. Прац╕вники нашого секретар╕ату - справжн╕ геро╖. Вони працювали ╕ вдень, ╕ вноч╕, ╕ на вих╕дн╕. Кожен ╕з член╕в ком╕тету дуже ефективно виконував свою роботу.
НАЙМЕНШУ П╤ДТРИМКУ УКРА╥НИ ДЕМОНСТРУЮТЬ УГОРЩИНА, ФРАНЦ╤Я, Н╤МЕЧЧИНА ТА АВСТР╤Я
– Парламенти яких держав демонструють найб╕льшу п╕дтримку Укра╖ни?
– ╢ кра╖ни, як╕ розум╕ють нас ╕з п╕вслова, як╕ сам╕ пропонують допомогу. Насамперед, це Польща, кра╖ни Балт╕╖ та Велика Британ╕я. У нас повне порозум╕ння. Це друз╕, як╕ вкотре довели, що не залишають нас у б╕д╕.
– А були випадки, коли ви зверталися до ╕ноземних колег по допомогу, але отримували в╕дмову?
–Ми на початку в╕йни намагалися досягнути закриття неба над Укра╖ною, тому що ситуац╕я була жахливою, траг╕чною, рос╕яни св╕домо знищували цив╕льне населення. Ми намагалися домовитися, передус╕м ╕з кра╖нами НАТО, про встановлення тако╖ No Fly Zone.
У цьому питанн╕ з н╕мцями було складно. ╥хня реакц╕я була неоднозначною. Вони вв╕чливо слухали, висловлювали сол╕дарн╕сть, але надавати важку зброю не погоджувалися. Було дуже складно з ними сп╕лкуватися. На якомусь етап╕ я був розчарований ╖хньою позиц╕╓ю.
Проблематично було сп╕лкуватися з австр╕йськими колегами. Австр╕я – нейтральна кра╖на, що встановлено державною угодою 1955 року.
Зазвичай ус╕ розмови з м╕жнародними партнерами починалися з питання постачання озбро╓ння, щоб захистити державу та цив╕льне населення. ╤нод╕ у в╕дпов╕дь звучало, що вони приймають б╕женц╕в, надають гуман╕тарну допомогу. Зна╓те, для мене це нав╕ть депресивно було. Просиш про закриття неба, важку зброю, а вони не зац╕кавлен╕. В╕дкрито не можуть в╕дмовити, тому прикриваються символ╕чною допомогою.
╤з французами не дуже легко. З одного боку, вони яскраво заявляли про сол╕дарн╕сть з Укра╖ною, а з ╕ншого, не надавали необх╕дно╖ во╓нно╖ допомоги. Нав╕ть Н╕меччина в цьому план╕ б╕льше допомагала. Подив╕ться на Естон╕ю. Маленька держава. Якщо брати ВВП на душу населення. Естонц╕ найб╕льше допомагали. Так само Польща, Литва, Латв╕я активно п╕дтримували. Однак так╕ велик╕ кра╖ни, як Н╕меччина та Франц╕я… Ну, н╕мц╕ не дуже охоче, з╕ скрипом, але, врешт╕-решт, почали допомагати, а французи практично не виходили на контакт. У нас було лише одне сп╕льне зас╕дання.
На превеликий жаль, у деяких кра╖нах Заходу ╓ пол╕тики, для яких Укра╖на – це проблема. Вони хот╕ли би, щоб Укра╖на якомога швидше кап╕тулювала або погодилася на умови рос╕╖, щоб повернутися до б╕знесу в рф. ╤нод╕ ц╕ пол╕тики досить впливов╕, тому це складна боротьба.
– Зараз ситуац╕я з австр╕йцями, французами та н╕мцями якимось чином стаб╕л╕зувалася чи вони продовжують уникати надання серйозно╖ допомоги Укра╖н╕?
– ╤з н╕мцями в╕дносини стали набагато кращ╕. Зараз вони б╕льше допомагають. Який у них був головний аргумент не надавати зброю? Вони казали, що не хочуть, аби н╕мецька зброя вбивала рос╕ян, тобто це у них такий комплекс. Вони не розум╕ли, що зараз фашизм знаходиться в кремл╕, а св╕това демократ╕я бореться з ним. В╕дносини з ними стали краще, хоча теж не до к╕нця. Ми пер╕одично бачимо, що вони об╕цяють, обнад╕юють, а пот╕м як╕сь нюанси виникають.
╤з французами, на жаль, м╕цного контакту нема╓. Н╕мц╕ хоча б при╖жджали, а французи не дуже прагнуть допомагати. Це мо╓ враження. Спод╕ваюся, що воно помилкове.
До реч╕, також дуже складно з Угорщиною. Якщо чесно, я шокований повед╕нкою угорц╕в. Не розум╕ю, як кра╖на, яка на сво╓му досв╕д╕ пережила революц╕ю в 1956 роц╕, може руйнувати трансатлантичну сол╕дарн╕сть, ╓вропейську сол╕дарн╕сть.
пут╕н НЕ НАВАЖИВСЯ БИ НА ПОВНОМАСШТАБНЕ ВТОРГНЕННЯ, ЯКБИ УКРА╥НА БУЛА ЧЛЕНОМ ╢С
Ком╕тет ВР з питань зовн╕шньо╖ пол╕тики та м╕жпарламентського сп╕вроб╕тництва долуча╓ться до процесу ╓вро╕нтеграц╕╖ Укра╖ни?
– Зв╕сно, бо це важливий елемент зовн╕шньо╖ пол╕тики.
Я завжди пояснюю просту р╕ч. Вступ до ╢С для Укра╖ни – це не лише питання престижу чи економ╕чного добробуту, це - питання безпеки. Я переконаний, якби Укра╖на була членом ╢С, пут╕н навряд би вир╕шив розпочати повномасштабне вторгнення. В╕н би розум╕в, якщо кра╖на ╓ членом вросоюзу, за нею сто╖ть економ╕ка, сила та дипломат╕я 27 ╓вропейських держав.
Бути членом такого сп╕втовариства дуже важливо для безпеки Укра╖ни. Ми проводимо сп╕льн╕ зас╕дання з ком╕тетом ╓вро╕нтеграц╕╖ ╕ пост╕йно зверта╓мося до парламентар╕╖в св╕ту з проханням п╕дтримати нас на цьому шляху.
– Зг╕дно ╕з заявами ╓вропейських л╕дер╕в Укра╖на може отримати статус кандидата на членство в ╢С у червн╕. Як╕ етапи ╓вро╕нтеграц╕╖, на ваш погляд, будуть наступними?
Мен╕ зда╓ться, що все залежить в╕д пол╕тично╖ вол╕. Р╕шення ухвалю╓ться головними гравцями. ╢С ор╕╓нту╓ться здеб╕льшого на Н╕меччину та Франц╕ю. Якщо вони захочуть ╕ проявлять пол╕тичну волю, Укра╖на стане членом ╢вропейського Союзу. Це питання пол╕тики.
Наприклад, ╓ так╕ кандидати на членство в ╢вросоюз╕, як Туреччина, яка з 1987 року не може стати членом, а ╓ кра╖ни, як╕ вступають дуже швидко, за л╕чен╕ роки.
Я не вважаю, що Укра╖на менше заслугову╓ на те, щоб бути членом ╢С, н╕ж Угорщина. Укра╖нська держава жертву╓ сво╖ми найкращими людьми за ╢вропу, за ╓вропейськ╕ ц╕нност╕. А ╓ кра╖ни, як╕ п╕дривають ╓вропейську сол╕дарн╕сть. Чому вони мають право бути членами ╢С? Перепрошую, що жорстко та недипломатично, але я щиро не розум╕ю, чому держава, яка п╕дрива╓ ╓вропейську сол╕дарн╕сть, може бути членом ╢вросоюзу, а кра╖на, яка жертву╓ собою, захищаючи ╢вропу, не може.
Б╕льше того, з економ╕чно╖ точки зору ситуац╕я в Укра╖н╕, враховуючи ╖╖ потенц╕ал, не г╕рша, н╕ж у Румун╕╖, Болгар╕╖, Грец╕╖.
Усе залежить в╕д вол╕ насамперед двох кра╖н – Франц╕╖ та Н╕меччини. Я вважаю, що вони мають бути щирими з нами. Не можна давати над╕ю, якщо точно зна╓ш, що не погодишся. Ми потребу╓мо в╕дверто╖ розмови без «ми подума╓мо», «поки нев╕домо».
Мене дуже драту╓ аргумент колег, що ╖хн╕ держави пройшли тривалий шлях до ╢С. По-перше, ми теж багато рок╕в сто╖мо в черз╕. По-друге, Укра╖на не менше заслугову╓ на членство, н╕ж будь-яка ╕нша держава. Укра╖на ун╕кальна. Це кандидат, за якого треба боротися, а не думати, чи брати. НАТО також треба боротися, тому що тако╖ арм╕╖ ╕ такого бойового духу нема╓ в жодн╕й ╓вропейськ╕й кра╖н╕.
ПЕРЕГОВОРИ ДЛЯ рос╕╖ – НЕ МЕТА, А ЕЛЕМЕНТ ПРОПАГАНДИ
– Ви були учасником укра╖нсько╖ делегац╕╖ у Тристоронн╕й контактн╕й груп╕. Який досв╕д ╕ враження винесли зв╕дти?
Ун╕кальн╕сть цього досв╕ду у тому, що Укра╖на вела переговори з кра╖ною, яка не вважа╓ себе учасником переговор╕в. Це парадокс. Оф╕ц╕йно вони вважали себе мед╕атором. Хоча це суперечило тексту М╕нських домовленостей. Нав╕ть назва: Тристороння контактна група. Хто три сторони? Укра╖на, рос╕я та ОБС╢ як посередник у консультац╕ях м╕ж Укра╖ною та рф.
Я спостер╕гав наск╕льки вони можуть бути цин╕чними, лицем╕рними. ╢ книжка «кремл╕вська школа переговор╕в». З╕штовхнувся з ╖╖ основами на практиц╕.
рос╕яни дуже бюрократизован╕. З ними важко вести переговори, тому що це тотал╕тарна школа дипломат╕╖. Це нав╕ть антидипломат╕я, тому що мета дипломат╕╖ – досягнення компром╕су. Одна ╕з засад переговор╕в – це принцип добросов╕сност╕. А рос╕яни вели переговори з кричущим порушенням ц╕╓╖ засади. Вони не намагалися знайти компром╕с.
– Очевидно, ви стежите за ходом нин╕шнього переговорного процесу, який розпочався ╕з розв’язанням повномасштабно╖ в╕йни. Як би ви його охарактеризували?
– По-перше, я пов╕рю, що рос╕яни справд╕ серйозно ведуть переговори, якщо вони почнуть ╕з режиму припинення вогню. Тому що вести переговори в умовах бойових д╕й неправильно.
По-друге, спершу вони поставили Укра╖н╕ абсолютно абсурдн╕ умови. Вони зробили це спец╕ально, щоб в укра╖нсько╖ делегац╕╖ не було ╕ншого вар╕анта, як в╕дкинути ╖х. Це була провокац╕я, щоб пот╕м сказати, що рос╕я – миролюбна кра╖на, яка запропонувала певний вих╕д, а Укра╖на в╕дмовилася. Вони запропонували так╕ умови, як╕ жодна кра╖на у св╕т╕ не може прийняти. Це не так переговори, як провокац╕я з рос╕йського боку.
Апетити рос╕╖ поступово зменшувалися, тому що вони розум╕ють, що програють в╕йну. Але я вважаю, що для рф ц╕ переговори не ╓ метою. Це лише прикриття, елемент пропагандистсько╖ кампан╕╖.
– Що ви можете сказати про склад укра╖нсько╖ делегац╕╖?
– Завдання делегац╕╖ – досягнути консенсусу, напрацювати документ, а р╕шення ухвалю╓ Президент. Це прерогатива глави держави. В╕н – дипломат №1 в Укра╖н╕. Перегов╕рники лише представляють його в цьому процес╕, а безпосередньо р╕шення ухвалю╓ в╕н.
Водночас, у раз╕ якщо результатом переговор╕в ╓ догов╕р, р╕шення ухвалю╓ парламент, ратиф╕куючи або не ратиф╕куючи. Можливо також використати референдум.
Щодо групи укра╖нських перегов╕рник╕в – у мене нема╓ жодних сумн╕в╕в у ╖хн╕й квал╕ф╕кац╕╖ та профес╕онал╕зм╕. Знаю багатьох ╕з них. Дуже високо╖ думки про них ╕з профес╕йно╖ точки зору.
– А щодо рос╕йсько╖ делегац╕╖?
– Ц╕каве запитання… Я був вражений, тому що кер╕вник рос╕йсько╖ делегац╕╖ мединський – це не дипломат, це посм╕ховисько. У рос╕╖ в╕н сприйма╓ться так само. Це дуже несерйозна людина. ╤нш╕ представники рос╕йсько╖ делегац╕╖ також не схож╕ на серйозних дипломат╕в.
Мен╕ зда╓ться, що вони бояться вести переговори, тому що над ними сто╖ть диктатор. Там пану╓ страх, а там, де ╓ страх, неможливо про щось домовлятися.
Я зрозум╕в би, якби ц╕ переговори проводив сам пут╕н, який ухвалю╓ р╕шення, або хоча б лавров…
– Тобто ви не в╕рите в усп╕х цих переговор╕в?
– Я н╕чого не можу виключати, але налаштований довол╕ скептично. Якби треба було робити ставки, я би не поставив на усп╕х цих переговор╕в через деструктивну позиц╕ю рос╕╖.
Для мене серйозними сигналами буде припинення вогню та безпосередня участь пут╕на, тод╕ я пов╕рю, що вони намагаються якось вир╕шити питання.
пут╕н МОЖЕ ПОВТОРИТИ ДОЛЮ КАДДАФ╤ АБО ЧАУШЕСКУ
– Як розвива╓ться процес створення спец╕ального м╕жнародного трибуналу для розсл╕дування злочин╕в в╕йськово╖ агрес╕╖ рос╕╖ в Укра╖н╕?
– У цьому питанн╕ нам можуть допомогти три м╕жнародн╕ суди. По-перше, М╕жнародний суд ООН, але в цьому випадку участь у процес╕ мають брати обидв╕ сторони, як╕ мають погодитися на юрисдикц╕ю цього суду. Зрозум╕ло, що рос╕я в╕дмовиться. Проте ╓ дек╕лька справ, як╕ дозволяють нам покарати рф за порушення м╕жнародних конвенц╕й. Перша – ф╕нансування тероризму, а друга – проти расово╖ дискрим╕нац╕╖.
По-друге, ╢вропейський суд з прав людини, позови до якого можна подати ╕ в╕д держави, ╕ в╕д конкретно╖ люди. Тут проблема поляга╓ в тому, що рос╕я виключена з Ради ╢вропи, тому ╢СПЛ перестане за якийсь час функц╕онувати по в╕дношенню до рос╕╖. Кр╕м того, у рф зухвало заявили, що не збираються реал╕зовувати р╕шення ╢СПЛ.
По-трет╓, М╕жнародний крим╕нальний суд, який допоможе в розсл╕дуванн╕ во╓нних злочин╕в. Однак МКС може притягати до в╕дпов╕дальност╕ лише ф╕зичних ос╕б. В╕н не може карати орган╕зац╕╖, як Нюрнберзький трибунал, наприклад. Також цей суд не може притягати до в╕дпов╕дальност╕ ц╕лу державу. Напевно, найскладн╕ше те, що в╕н не може до рос╕╖ використати юрисдикц╕ю щодо такого злочину, як агрес╕я.
Новий судовий орган необх╕дний для того, щоб притягнути рос╕ю до в╕дпов╕дальност╕ за злочин агрес╕╖. Це важливо, тому що це найпрост╕ше довести. Ус╕ докази на поверхн╕: заяви пут╕на, його виступ п╕д час оголошення в╕йни Укра╖н╕. Також дуже важливим моментом ╓ те, що за такий злочин можна притягнути до в╕дпов╕дальност╕ вище в╕йськово-пол╕тичне кер╕вництво держави. У цьому випадку йдеться про рос╕йського президента.
Яка модель, який механ╕зм… Робота ще трива╓. Зрозум╕ло, що ми не можемо створити такий орган на п╕дстав╕ резолюц╕╖ Ради безпеки ООН, тому що рос╕я, яка протиправно захопила там м╕сце СРСР, заблоку╓ таку резолюц╕ю.
Можливо, в╕н буде створений на основ╕ м╕жнародного договору, як був створений Нюрнберзький трибунал.
Я сп╕лкувався з колегами з Ради ╢вропи, можливо, щось можна зробити на п╕дстав╕ р╕шення Ком╕тету м╕н╕стр╕в Ради ╢вропи. Можна залучити м╕жнародн╕ орган╕зац╕╖, зокрема Раду ╢вропи або, що проблематичн╕ше, Генеральну асамблею ООН.
– Коли трибунал може бути створено?
– Це дуже складна справа, яка потребу╓ колосального ф╕нансування. Також питання щодо лог╕стики. Потр╕бно створювати так, аби це був лег╕тимний, поважний, авторитетний орган, щоб до його складу входили особистост╕ з авторитетом у св╕т╕. В╕д цього залежатиме наск╕льки св╕товою сп╕льнотою сприйматиметься вердикт цього суду.
Це не справа одного м╕сяця ╕ нав╕ть не справа одного року. Мен╕ зда╓ться, що не менше одного року. Хот╕в би помилитися, зв╕сно, треба якомога швидше створювати, але це дуже складна ╕ коп╕тка робота.
– Яка ймов╕рн╕сть того, що особисто президент рос╕йсько╖ федерац╕╖ влад╕м╕р пут╕н в╕дпов╕датиме за во╓нн╕ злочини проти Укра╖ни? Яке покарання в╕н може понести?
– Якщо в╕дверто, це запитання, над яким я багато думаю. Як юрист-м╕жнародник дуже хочу побачити його на лав╕ п╕дсудних м╕жнародного трибуналу. Але для того, щоб притягнути до в╕дпов╕дальност╕ за допомогою М╕жнародного крим╕нального суду, його треба ф╕зично захопити, бо заочно проблематично це зробити. Захопити його ф╕зично поки що складно, на жаль.
Треба бути реал╕стом. Мен╕ зда╓ться, що пут╕н може повторити долю Каддаф╕ або Чаушеску. Його можуть усунути сво╖ ол╕гархи, яким, врешт╕-решт, усе набридне.
Я все-таки спод╕ваюся, що вдасться покарати його в суд╕. Це важливо для справедливост╕ та розвитку м╕жнародного права. Ма╓ в╕дбутися в╕дкритий серйозний процес над во╓нним злочинцем №1 у св╕т╕. Це важливо для розвитку м╕жнародного права ╕ для того, щоб це було прикладом для ╕нших диктатор╕в.
Я маю над╕ю, що його вдасться особисто притягнути до в╕дпов╕дальност╕. Але б╕льше шанс╕в, що в╕н повторить долю Каддаф╕ (Л╕в╕йський л╕дер Муаммар Каддаф╕, звинувачений у злочинах проти людяност╕, був захоплений у 2011 роц╕ ╕ помер в╕д поранень - ред) або Чаушеску (Н╕колае Чаушеску, багатор╕чний диктатор Румун╕╖, розстр╕ляний у 1989 роц╕ за вироком в╕йськового трибуналу - ред).
Момент, коли ухвалювалося р╕шення про визнання так званих днр та лнр, нагадав мен╕, як головний у банд╕ пов’язу╓ кров’ю сво╖х сп╕льник╕в. У цьому сенс╕ в╕н нагаду╓ Г╕тлера, який так само прагнув затягнути з собою в могилу сво╓ оточення, можливо, нав╕ть ц╕лу кра╖ну.
Передбачати, як в╕н завершить, я не беруся. Це лише Богов╕ в╕домо. Але як юрист-м╕жнародник, вважаю, що важливо його судити, як М╕лошевича (справу югославського президента Слободана М╕лошевича слухав Гаазький М╕жнародний трибунал - ред).
Ангел╕на Страшкулич
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 27.05.2022 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24228
|