"Кримська Свiтлиця" > #6 за 11.02.2022 > Тема "Резонанс"
#6 за 11.02.2022
З БЛОГУ ГАЛИНИ ПАГУТЯК: УСП╤ШНИЙ ПИСЬМЕННИК - МЕРТВИЙ ПИСЬМЕННИК
Усп╕шний письменник – мертвий письменник. Це не акс╕ома ╕ не запрошення до дискус╕╖. Це – попередження. Спробую пояснити. Комусь дах зносить в╕д н╕кчемного диплому не менш н╕кчемного конкурсу ╕ в╕н хвалиться на весь св╕т. Хтось вважа╓ книжковий наклад ╕ переклади на ╕ноземн╕ мови перепусткою на л╕тературний Ол╕мп, а хтось наче курка, що знесла яйце, пов╕домля╓, що написав чи пише РОМАН. Блогери називають себе письменниками, а письменники стають блогерами, бо так легше втриматись на публ╕ц╕. Посполит╕ ФБ виставляють на публ╕ку св╕й несмак ╕ прим╕тивн╕сть, пишучи в╕дгуки на книжки, здеб╕льшого, на якесь мило… ╤ заздро та мр╕йливо дивляться угору. Усе, як писав Григор╕й Сковорода у знаменит╕й п╕сн╕ «Всякому городу нрав ╕ права.» А тим часом усп╕х робить митця ледачим, самозакоханим ╕ наркоманом. ╤ взагал╕ нещасним. ╤ безпл╕дним, ясна р╕ч. Не див╕ться вгору: там сидять «усп╕шн╕» – «класики, небожител╕» - як ╖х називають. Вони вже давно мертв╕ ╕ просто говорять, як голови професора Доуеля. ╥х можна вимкнути, т╕льки перекривши кисень. Або коли вони помруть природною смертю. “Гроби поваплен╕” називав таких той же Сковорода, чия дорога н╕коли не зак╕нчиться. В╕н соб╕ йде, бубонить щось п╕д н╕с, насп╕ву╓ ╕ посм╕ха╓ться. Одержим╕сть – це той двигун, який руха╓ митця до Божественного, а не до усп╕ху. Коли тебе не чують – ти почина╓ш промовляти голосн╕ше. Коли ╕ дал╕ тебе не чують люди, ти почина╓ш розмовляти ╕з землею, небом, з╕рками, з янголами ╕ Богом. Так стають Митцями. Цей стан одержимост╕, усам╕тнення, добров╕льно╖ само╕золяц╕╖ спонука╓ до вдосконалення. Шлях митця продовжу╓ться ╕ п╕сля смерт╕, а поки що йому треба прожити цей день. Бажано без принижень, розчарувань, обману, з╕ шматком хл╕ба ╕ теплою п╕чкою. Т╕льки необх╕дне. Те, що буде завтра, його не хвилю╓. Мало хто зараз на св╕т╕ розум╕╓ Божественну суть мистецтва, те, що воно потребу╓ жертв, втрат. Хоча на п╕дсв╕домому р╕вн╕ багато хто прагне, щоб Орфей прийшов у той понурий л╕с ╕ вив╕в нас ╕з тваринного споживацько-хижацького стану. Але бо╖ться бути висм╕яним. Зрештою, людина не ╓ досконалою ╕стотою, ╕ знову повернеться у той л╕с. Я читала опов╕дання про румунську поетесу-ем╕грантку, яка писала ╕ в Америц╕ р╕дною мовою, вперто в╕дмовлялась в╕д переклад╕в, ╕ спалила перед тим, як померти, вс╕ сво╖ в╕рш╕. Хай ╖х читають у неб╕. Ця поетеса щось знала. Художник Карло Зв╕ринський у 1960-х роках влаштував у сво╖й однок╕мнатн╕й квартир╕ п╕дп╕льний ун╕верситет для сво╖х студент╕в, де вони вивчали св╕тову й укра╖нську культуру. ╢дине, чого в╕н прагнув, це м╕сця, де би м╕г розв╕сити сво╖ картини ╕ побачити свою творч╕сть в ретроспектив╕. Митець хот╕в побудувати у р╕дному Лавров╕ якусь шопу, де би м╕г прилаштувати сво╖ твори, але не встиг, а може не мав за що. ╤ його неможливо уявити мертвим, бо в╕н продовжу╓ св╕й шлях. ╤ пов╕тря наповнене його думками й словами. Зам╕сть написаних здеградованою укра╖нською мовою опус╕в усп╕шних я вол╕ю слухати музику в╕рш╕в Стан╕слава Вишенського, Серг╕я Чиркова та ╕нших. Бо вона той Ковчег, який ще довго буде хитатись на хвилях Потопу. Мистецтво ╕сну╓ для того, щоб берегти ╕ в╕дновлювати гармон╕ю у Всесв╕т╕. А не для того, щоб задля усп╕ху продавати душу Хаосу. Лютий 6, 2022 р.
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 11.02.2022 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23943
|