"Кримська Свiтлиця" > #5 за 04.02.2022 > Тема "Українці мої..."
#5 за 04.02.2022
ОКСАНА ПЕТРУСЕНКО: ТР╤УМФ ╤ ТРАГЕД╤Я «УКРА╥НСЬКОГО СОЛОВЕЙКА»
Оксану Петрусенко (1900-1940) називали народною примадонною, а ╖╖ голос - тогочасним символом Укра╖ни. ╥╖ величезного д╕апазону, соковитий, ун╕кального тембру голос, що в нижньому рег╕стр╕ нагадував в╕олончель, а у верхньому – флейту, мав маг╕чний вплив на слухач╕в. Оксану Петрусенко пор╕внювали з╕ знаменитою ╕тал╕йською оперною сп╕вачкою Амел╕тою Галл╕-Курч╕. Оксана Петрусенко була обдарованою особист╕стю, над╕леною акторським талантом, який розкрив корифей укра╖нського театру Панас Саксаганський. У дол╕ Оксани Петрусенко, народжено╖ 18 лютого 1900 року, справд╕ багато загадкового – починаючи в╕д м╕сця ╖╖ народження. Письменник, л╕тературознавець Микола Кагарлицький знайшов в арх╕в╕ дов╕дку, яка п╕дтверджувала м╕сце народження майбутньо╖ сп╕вачки – Севастополь. Сама ж Оксана Андр╕╖вна називала ╕нше м╕сце свого народження – малу батьк╕вщину свого батька Андр╕я Бородавк╕на, р╕д якого походив з донських козак╕в. У родин╕ пам’ятали, що ╖хн╓ справжн╓ пр╕звище – Бородавка, а Бородавк╕ним Андр╕й став уже у в╕йську. У 1936 роц╕ п╕д час декади укра╖нського мистецтва у Москв╕ на запитання кореспондента газети «Пролетарська правда» про м╕сце свого народження сп╕вачка в╕дпов╕ла: «╢ таке село – Балаклея Харк╕всько╖ област╕. Село, як село, б╕дноти повно, батрак╕в. Але в мо╓му житт╕ Балаклея в╕д╕грала величезну роль, там я народилася. Жилось, як ╕ вс╕м, погано…» Батько Оксани помер у Балакле╖, коли доньц╕ виповнився р╕к. Мати вдруге вийшла зам╕ж, проте чолов╕к виявився пияком, тож подружн╓ життя не склалося. Родина б╕дувала, тож ╓диною розрадою в житт╕ дитини залишалася п╕сня. В╕д пок╕йного батька успадкувала дивовижний голос. В╕йськовий капельмейстер, з доньками якого дружила д╕вчинка, був вражений чистотою голосу Оксани. На щастя, не залишився байдужим ╕ допом╕г Оксан╕ з навчанням у школ╕. Наука давалася легко, Оксана була не лише музично обдарованою, а й малювала, писала в╕рш╕. Невдовз╕ почала виконувати сольн╕ парт╕╖ у шк╕льному хор╕. А л╕тн╕й вчитель-укра╖нець, вражений голосом школярки, безкоштовно навчав ╖╖ нотно╖ грамоти та давав уроки вокалу. Зв╕дти, з╕ шк╕льних рок╕в, ╕ зародилася любов до укра╖нсько╖ п╕сн╕. На жаль, пр╕звище того вчителя, який в╕д╕грав у житт╕ майбутньо╖ сп╕вачки важливу роль, так ╕ залишилося нев╕домим. За його порадою Оксана прочитала «Ене╖ду» ╕ «Наталку-Полтавку» ╤вана Котляревського, поез╕╖ Лес╕ Укра╖нки ╕ ╤вана Франка, д╕зналася про ╕снування укра╖нського драматичного театру. Проте родина б╕дувала, тому д╕вчин╕ довелося залишити навчання ╕ з чотирнадцяти рок╕в працювати. Вона влаштувалася на роботу в Севастопольський порт, а пот╕м на взутт╓ву фабрику. Талановита д╕вчина сп╕вала в аматорському укра╖нському хор╕, репертуар якого складали народн╕ п╕сн╕, уривки з опер «Наталка-Полтавка» Миколи Лисенка та «Запорожець за Дуна╓м» Семена Гулака-Артемовського. Д╕вчина зрозум╕ла, що сво╓ подальше життя пов’яже з мистецтвом. У 1918 роц╕ в Севастопол╕ в╕дбувалися концерти пересувно╖ укра╖нсько╖ трупи Степана Глазуненка, яка при╖хала на гастрол╕. Його дружина, пров╕дна актриса Натал╕я Лучинська, почула в╕д м╕сцевих шанувальник╕в про дивовижно╖ краси голос Оксани (тод╕ ще Ксен╕╖ Бородавк╕но╖) та запропонувала ╖й м╕сце у хор╕. Та ось гастрол╕ зак╕нчилися, трупа мала в╕д’╖хати. Оксана вир╕шила та╓мно зникнути з батьк╕вського дому. Але, подивившись у в╕кно, побачила маму, яка б╕гла сл╕дом за по╖здом. Вона благословляла доньку ╕ бажала щастя. Почалися гастрол╕ трупи Степана Глазуненка в р╕зних м╕стах Криму. Оксана нарешт╕ почувалася щасливою, проте неспод╕вано захвор╕ла на тиф, тож мусила зробити паузу у кар’╓р╕. Дал╕ були спроби потрапити до Херсонського укра╖нського музично-драматичного театру. Д╕знавшись про те, що штат вже набрано, сп╕вачка почувалася розгубленою. Хтось порадив ╖й звернутися до зав╕дувача музично╖ частини театру Петра Бойченка, композитора ╕ хормейстера. Прослухавши к╕лька п╕сень у виконанн╕ Оксани, той ув╕рвався до каб╕нету директора театру ╕ вигукнув: «Знайшовся справжн╕й скарб!» Ксен╕я Бородавк╕на стала для нього музою. Бойченко присвячував ╖й романси, об╕цяв небачений усп╕х та щасливе життя. Все це справд╕ з’явилося у сп╕вачки, проте родинне життя не склалося. До слова, саме Петро Бойченко придумав ╖й сцен╕чний псевдон╕м. Пояснював просто: пр╕звище Бородавк╕на – немилозвучне. Тут в╕н не помилився – саме п╕д пр╕звищем «Петрусенко» сп╕вачка ув╕йшла в ╕стор╕ю укра╖нського вокального мистецтва. Дебют сп╕вачки в╕дбувся у лютому 1919 року, коли вона виконала парт╕ю Одарки в опер╕ Семена Гулака-Артемовського «Запорожець за Дуна╓м». Усп╕х сп╕вачки був феноменальним. Саме на херсонськ╕й сцен╕ Оксана Петрусенко познайомилася з актором, режисером, драматургом Панасом Саксаганським. Видатний актор в╕д╕грав важливу роль у становленн╕ творчо╖ особистост╕ Оксани Петрусенко. Видатний актор називав ╖╖ донькою, «обдарованим соловейком», а вона його - батьком ╕ вчителем. Талановит╕й сп╕вачц╕ пощастило зустр╕ти людей, як╕ допомагали словом ╕ д╕лом. Видатний актор ╕ режисер Юр╕й Шумський порадив вступати до Ки╖вського музично-драматичного ╕нституту ╕мен╕ Миколи Лисенка, ╕ невдовз╕ Оксана Петрусенко розпочала навчання. В ╖╖ житт╕ було всього довол╕ – слави, тр╕умфу, закоханост╕. А чи було справжн╓ незрадливе кохання? Чолов╕к Петро Бойченко був проти навчання дружини, а вона шукала того ╓диного, який став би для не╖ п╕дтримки. У Ки╓в╕ зустр╕ла нове кохання – артиста оперного театру Мефод╕я Семенюту. Проте це кохання лише обпалило ╖╖ крила. 16 с╕чня 1925 року Петрусенко народила сина Володимира, якому судилося зростати без батька. Але талановита артистка не скорилася дол╕. Знову виступи, гастрол╕… Адм╕н╕страц╕я Казанського оперного театру, вражена талантом Оксани Петрусенко, запропонувала ╖й стати сол╕сткою. Сп╕вачка захоплено почала готуватися до дебюту – рол╕ Оксани в опер╕ Петра Чайковського «Черевички». На роль Вакули, партнера Оксани, був запрошений з╕ Свердловська драматичний тенор Василь Москаленко. Талановитий театральний дует невдовз╕ став подружн╕м. П╕сля Казан╕ був Свердловський оперний театр, де на сп╕вачку чекав приголомшливий усп╕х. Сол╕стка Московського Великого театру Натал╕я Шп╕ллер, яка працювала разом з Оксаною Петрусенко, згадувала: «Мен╕ випало слухати багато спектакл╕в «А╖да» з першокласними виконавцями ╕ у нас в Союз╕, ╕ за кордоном, але тако╖ насолоди, як в╕д голосу Петрусенко, я не отримала б╕льше н╕де…» У 1934 роц╕ Оксану Петрусенко запросили до Лен╕нградського театру опери ╕ балету, проте сп╕вачка мр╕яла потрапити для Ки╖всько╖ опери. ╤ от, нарешт╕, довгооч╕кувана под╕я: наприк╕нц╕ 1934 року Оксана Петрусенко отримала телеграму з Ки╓ва – запрошення на прослуховування. Директор театру Ян Яновський вручив ключ╕ в╕д однок╕мнатно╖ квартири на Печерську ╕ побажав… не зап╕знюватися на роботу. Окрилена таким теплим прийомом, Оксана Петрусенко поринула в роботу. Проте столиця п╕дкорилася не в╕дразу. Хоча глядачам талановита сп╕вачка в╕дразу припала до душ╕, колеги по сцен╕ ╖╖ не сприймали. Зали п╕д час виступ╕в Оксани Петрусенко завжди були переповнен╕, а музичн╕ критики замовчували ╖╖ творч╕сть аж до березня 1936 року. Вона була не академ╕чною сп╕вачкою, а талантом в╕д народу. Критики в╕дзначали, що народн╕ п╕сн╕ вона сп╕ва╓ неперевершено, а от виконання класичного оперного репертуару не визнавали. Все зм╕нилося п╕сля того, як Оксана Петрусенко взяла участь у декад╕ укра╖нського мистецтва ╕ культури у Москв╕, у березн╕ 1936 року. Це були 10 дн╕в тр╕умфу Оксани Петрусенко. ╥й запропонували виступати у Великому театр╕. Тод╕ сп╕вачка в╕дпов╕ла: «Такому запрошенню я, звичайно, рада. Т╕льки Укра╖ни я н╕коли не покину. Вона дала мен╕ ╕ рад╕сть, ╕ щастя, ╕ славу». Дал╕ на сп╕вачку чекав тр╕умф, усп╕х, любов глядач╕в. Та доля приготувала нов╕ випробування. У 1937 роц╕ розпочалися масов╕ репрес╕╖. Червоний терор не оминав ан╕ представник╕в парт╕йного кер╕вництва, ан╕ ╕нтел╕генц╕ю. Директор театру Ян Яновський, не витримавши допит╕в у НКВС, дав св╕дчення, що Оксана Петрусенко була знайома з Панасом Любченком – парт╕йним кер╕вником, який вкоротив соб╕ в╕ку. В житт╕ Оксани Петрусенко настала чорна смуга. Колеги в╕двернулися, а у липн╕ 1937 року сп╕вачку зв╕льнили з театру. Оксана Петрусенко зрозум╕ла: попереду на не╖ чекають арешт ╕ допити. ╤ вона вир╕шу╓ п╕ти з життя… Якби вчасно не з’явилася подруга, московський режисер Алла Бег╕чева, Оксани вже не було б серед живих. На щастя, тод╕ вдалося ╖╖ врятувати, а через деякий час ╖╖ поновили в театр╕. З тр╕умфом в╕дбулися концерти Оксани Петрусенко у м╕стах Зах╕дно╖ Укра╖ни у вересн╕-жовтн╕ 1939 року. Саме у Львов╕ Оксана Петрусенко зустр╕ла сво╓ останн╓ кохання – Андр╕я Чеканюка, редактора газети «Комун╕ст». Парт╕йний кар’╓рист, який в╕дцурався ╕ в╕д Оксани, ╕ в╕д майбутньо╖ дитини. 31 травня 1940 року Петрусенко сп╕вала останню у сво╓му житт╕ виставу – «Запорожець за Дуна╓м». Ц╕╓ю оперою в╕дкривалися гастрол╕ колективу у Львов╕. Партнерами сп╕вачки були Михайло Донець, Наталя Захарченко, ╤ван Шведов. Виступ сп╕вачки, як завжди, в╕дбувся з тр╕умфом. Оксана Петрусенко готувалася стати мат╕р’ю ╕ перебувала п╕д наглядом авторитетного професора Олександра Лур’╓. Н╕чого не в╕щувало б╕ди. 8 липня 1940 року Оксана Петрусенко народила другого сина, якого назвала Олександром. За тиждень готувалася до виписки ╕ почувалася добре. 15 липня сп╕вачка вже уявляла, як по╖де з немовлям в ╤рп╕нь – на свою улюблену дачу. Тамтешня природа л╕кувала душу сп╕вачки, давала сили жити й творити. «Часто, прийшовши до нас по росян╕й трав╕, вона й сама, задоволена прогулянкою, починала н╕би випром╕нювати житт╓дайне св╕тло», - згадував колега Петрусенко, сол╕ст Ки╖всько╖ опери Андр╕й ╤ванов. Та св╕тлим мр╕ям не судилося збутися. Життя сп╕вачки неспод╕вано об╕рвалося 15 липня 1940 року, о 14 годин╕. Л╕кар╕ д╕агностували ╕нфаркт. Проте ╕снувала й неоф╕ц╕йна верс╕я – Оксану Петрусенко отру╖ли. Смерть сп╕вачки боляче вразила ╖╖ шанувальник╕в. Павло Тичина присвятив неперевершен╕й сп╕вачц╕ щемк╕ рядки: «Сп╕вала дзв╕нко, дужо, незр╕внянно!//А голос був ╕з щирого ср╕бла!//Ой рано, рано, дуже рано//Оксано, ти в╕д нас п╕шла…//Ну глянь же син╕ми очима… Слово почуй в╕д нас: за те тоб╕ хвала//Що людям сп╕в несла чудово//Народу в╕рною була!» Здавалося, увесь Ки╖в вийшов попрощатися з╕ сп╕вачкою, в дол╕ яко╖ в╕ддзеркалилася уся тогочасна траг╕чна доба. Ут╕м, митець не обира╓ ан╕ добу, ан╕ час. Оксан╕ Петрусенко судилося, за спогадами Максима Рильського, «брати в полон людськ╕ серця». Св╕й самобутн╕й талант до останку в╕ддала сцен╕. Поховали легендарну сп╕вачку 17 липня 1940 року у Ки╓в╕ на Байковому кладовищ╕. Натал╕я Осипчук, письменниця, член НСПУ
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 04.02.2022 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23920
|