"Кримська Свiтлиця" > #4 за 28.01.2022 > Тема "Душі криниця"
#4 за 28.01.2022
ПЕТРИК╤ВСЬКИЙ РОЗПИС ╤ Л╤Л╤ ╤ВАНОВА
Мабуть чи не найб╕льшою приватною колекц╕╓ю петрик╕вського розпису волод╕╓ житель м╕ста ╤рпеня на Ки╖вщин╕ Василь Васильович Василь╓в. В╕н народився в м╕ст╕ Б╕ла Церква Ки╖всько╖ област╕ 2 липня 1949 року. Зак╕нчивши школу ╕ попрацювавши токарем на завод╕, Василь у 1967 роц╕ вступив до Дн╕пропетровського х╕м╕ко-технолог╕чного ╕нституту. Якось студент Василь╓в зайшов в ун╕вермаг ╕ побачив пачку аркуш╕в з незвичайними малюнками. Так юнак познайомився з петрик╕вським розписом. В╕н купив ц╕ малюнки, викликавши подив у сп╕вмешканц╕в гуртожитку: «Нав╕що воно тоб╕?!» Але Василя вже не можна було зупинити. Д╕знавшись, що село Петрик╕вка, яке дало назву цьому мистецтву, розташоване поблизу Дн╕пропетровська, студент в╕дв╕дав його, познайомився з майстрами петрик╕вського розпису, заприятелював з деякими з них. Одн╕ малюнки Василь╓в купував, ╕нш╕ йому дарували. Якось розбирали стару хату, на горищ╕ знайшли малюнки петрик╕вського розпису ╕ зателефонували Василю Васильовичу: «Ти ж таке збира╓ш. При╖жджай. Забирай». Вважа╓ться, що петрик╕вський розпис походить в╕д селянського хатнього ст╕нопису. Окр╕м ст╕н розписом вкривали побутов╕ реч╕ з дерева та ╕нших матер╕ал╕в, особливо скрин╕, зокрема вес╕льн╕. ╢ також зразки наддн╕прянських ╕кон з рослинним орнаментом, як╕ датують к╕нцем ХV╤╤╤ стол╕ття ╕ вважають прообразом сучасного петрик╕вського розпису. Походження петрик╕вського розпису пов’язують з козацтвом ╕ заселенням Дн╕провщини вих╕дцями з Полтавщини, Слобожанщини та Под╕лля у ХV╤╤I стол╕тт╕. Орнаментальн╕ розписи на ст╕нах ╕ папер╕ були характерн╕ для багатьох с╕л Дн╕провщини, проте найб╕льшого поширення ╕ розвитку вони набули у Петрик╕вц╕, яка ╕ стала основним осередком петрик╕вського розпису. На початку ХХ стол╕ття петрик╕вським розписом зац╕кавився ╕сторик ╕ етнограф Дмитро Яворницький ╕з Катеринослава. За його дорученням молода художниця ╢вген╕я Евенбах збирала та перемальовувала зразки народно╖ творчост╕ Катеринославщини у двох експедиц╕ях 1911 ╕ 1913 рок╕в, зокрема ст╕нописи. Ц╕ знах╕дки лягли в основу виставки в Петербурз╕ 1913 року. Саме цей р╕к ╕ вважають роком першо╖ ф╕ксац╕╖ петрик╕вського розпису. В середин╕ 1930-х рок╕в виставки петрик╕вських майстринь експонувалися в Ки╓в╕, Лен╕нград╕ та Москв╕. П╕сля цього майстриням петрик╕вського розпису Тетян╕ Пат╕ ╕ Над╕╖ Б╕лок╕нь надали почесне звання «майстра народно╖ творчост╕». В ц╕ ж роки в Петрик╕вц╕ було орган╕зовано спец╕альну двор╕чну школу декоративного малювання, якою керував художник ╕ мистецтвознавець Олександр Статива. В кер╕вних радянських каб╕нетах збагнули, що реч╕ з петрик╕вським розписом можна продавати за кордон за валюту. К╕лька петрик╕вських майстринь пере╖хали в Ки╖в. Вони працювали на Ки╖вськ╕й сувен╕рн╕й фабриц╕ ╕м. Т.Г. Шевченка ╕ Ки╖вському експериментальному керам╕ко-художньому завод╕. Порцелянов╕ вази, як╕ особисто розписала майстриня цього заводу Марфа Тимченко, радянськ╕ д╕яч╕ дарували л╕дерам ╕нших держав, зокрема Р╕чарду Н╕ксону (США), Мао Цзедуну (Китай), Ф╕делю Кастро (Куба), Йосипу Т╕то (Югослав╕я). ╤з 1929 року в Петрик╕вц╕ працювала швейна арт╕ль «В╕льна селянка», яку у 1961 роц╕ реорган╕зували у Фабрику петрик╕вського розпису «Дружба». За п╕зн╕х радянських час╕в на фабриц╕ працювало близько п╕втисяч╕ людей. Тар╕лки, скриньки, тац╕, вази та ╕нш╕ сувен╕ри, прикрашен╕ петрик╕вським розписом, були в╕зит╕вкою Укра╖ни. ╥х експортували до 80 кра╖н св╕ту. Але у 2006 роц╕ фабрику л╕кв╕дували через банкрутство, а в 2011 роц╕ знищили остаточно. Але в Петрик╕вц╕ працю╓ Центр народного мистецтва «Петрик╕вка». ╤з 2007 року щор╕чно в╕дбува╓ться обласний фестиваль народно╖ творчост╕ «Петрик╕вський дивоцв╕т». У 2012 роц╕ в Дн╕пропетровському театрально-художньому коледж╕ в╕дкрито нову спец╕альн╕сть – фах╕вець з петрик╕вського розпису. Цього ж року М╕н╕стерство культури Укра╖ни визнало петрик╕вський розпис об’╓ктом нематер╕ально╖ культурно╖ спадщини Укра╖ни. З метою набуття петрик╕вським розписом статусу м╕жнародно╖ культурно╖ спадщини ЮНЕСКО у грудн╕ 2012 року майстри Центру п╕дготували виставку (понад 250 роб╕т), що стартувала з прим╕щення ╢вропарламенту у Брюссел╕ та усп╕шно експонувалась у п’ятдесяти кра╖нах св╕ту. Проведення ц╕╓╖ виставково╖ акц╕╖ посприяло включенню петрик╕вського розпису 5 грудня 2013 року до Репрезентативного списку нематер╕ально╖ культурно╖ спадщини людства ЮНЕСКО. Нин╕ зб╕рка петрик╕вського розпису Василя Василь╓ва м╕стить 406 роб╕т на папер╕ 121-го майстра вс╕х чотирьох покол╕нь митц╕в петрик╕вки, починаючи ╕з 1903 року. Василь Васильович експонував свою колекц╕ю в багатьох музеях ╕ подарував цим закладам культури 821 роботу. Найб╕льше кра╓знавчому музею в р╕дн╕й Б╕л╕й Церкв╕ – 677 роб╕т, Музею гетьманства – 40, Нац╕ональному музею укра╖нського народного декоративного мистецтва – 26 а також ╕ншим. А його колекц╕я була представлена також в Музе╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва, Одеському художньому музе╖, Дн╕пропетровському художньому музе╖, Дн╕пропетровському ╕сторичному музе╖ ╕м. Д.╤. Яворницького, Запор╕зькому художньому музе╖, Музе╖ Лес╕ Укра╖нки в Ки╓в╕, Нац╕ональн╕й б╕бл╕отец╕ ╕м. В. Вернадського, Державному арх╕в╕ м╕ста Ки╓ва, ╤рп╕нському ╕сторико-кра╓знавчому музе╖, Музе╖ смт Петрик╕вка ╕ Кра╓знавчому музе╖ смт Солоне Дн╕пропетровсько╖ област╕. У 2015 роц╕ Василь Василь╓в видав власним коштом альбом «Моя Петрик╕вка. Приватна колекц╕я», що включа╓ репродукц╕╖ роб╕т на папер╕ 45 в╕домих майстр╕в. Ще одне захоплення колекц╕онера – творч╕сть в╕домо╖ болгарсько╖ сп╕вачки Л╕л╕ ╤ваново╖. Незабаром п╕сля зак╕нчення школи Василь╓в побачив на телеекран╕ виступ талановито╖ болгарки. Л╕л╕ ╤ванова сп╕вала п╕сню «Море молодост╕». Василь Васильович згаду╓: «П╕сня справила на мене незабутн╓ враження. Л╕л╕ в╕дкрила для мене Болгар╕ю. Я прочитав багато книг про цю кра╖ну. Брав участь у конкурсах болгарського рад╕о ╕ отримав почесну нагороду. За самоучителем учив болгарську мову. Листувався з юнаком ╕з Болгар╕╖. Отримав багато матер╕ал╕в про Болгар╕ю, плат╕вки ╕ фото Л╕л╕ ╤ваново╖». Д╕знавшись, що в Соф╕╖ ма╓ вийти житт╓пис улюблено╖ сп╕вачки, Василь Василь╓в написав сво╓му болгарському кореспонденту прохання над╕слати цю книгу, також написав лист на Рад╕о «Соф╕я». ╤ яке ж було здивування ╕ рад╕сть Василь╓ва, коли в╕н отримав книгу «Наша Л╕л╕» ╤. Волково╖ та М. Бончева ╕ побачив, що в н╕й опубл╕ковано його лист. Редакц╕я спов╕щала, що п╕сля пов╕домлення про майбутн╓ видання книги про Л╕л╕ ╤ванову отримала багато лист╕в, але з-пом╕ж них у книз╕ опубл╕кували т╕льки лист Василь╓ва. Лист приваблював щир╕стю, любов’ю до Болгар╕╖ ╕ тим, що був написаний чудовою болгарською мовою. Коли Л╕л╕ ╤ванова гастролювала в Ки╓в╕, Москв╕ ╕ Лен╕нград╕, Василь Василь╓в спец╕ально ╖здив на ╖╖ концерти, дарував сп╕вачц╕ кв╕ти ╕ отримав автограф. Згодом в╕н придбав ще дв╕ книги болгарською мовою про Л╕л╕ ╤ванову – «Л╕л╕. Одне життя, одна доля…» ╤сака Гозеса ╕ спогади само╖ ╤ваново╖ «╤стина». В.Василь╓в побував ╕ в Болгар╕╖. Тепер на його прим╕рнику книги «╤стина» автограф сп╕вачки: «Пану Василю Василь╓ву – багато щастя. Л╕л╕ 2009. Соф╕я». Якось Василь╓в йшов вулицями Соф╕╖ ╕ запитав у випадкового перехожого, як пройти до вокзалу. Перехожий, почувши вимову, зрозум╕в, що перед ним ╕ноземець ╕ запропонував говорити рос╕йською. Але Василь╓в продовжував говорити болгарською. Болгарину це сподобалось. Василь Васильович вважа╓, якщо доля закинула тебе в чужу кра╖ну, то ма╓ш вивчити хоча б к╕лька сл╕в мовою ц╕╓╖ кра╖ни. Коли Василь╓в п╕сля зак╕нчення ╕нституту служив оф╕цером радянсько╖ арм╕╖ в Тб╕л╕с╕, то вчив грузинську мову. Якось сп╕лкуючись з грузинами заговорив до них ╖хньою р╕дною мовою. На грузин╕в це справило позитивне враження. Василь Васильович п╕сля зак╕нчення ╕нституту ╕ служби в арм╕╖ працював ╕нженером до пенс╕╖ в 1999 роц╕ на Б╕лоцерк╕вському шинному завод╕. На пенс╕ю прожити важко ╕ Василю Васильовичу довелося возити французьку косметику ╕з Б╕лорус╕ в Укра╖ну. Користуючись ц╕╓ю нагодою, в╕н вчив б╕лоруську мову, яка йому дуже сподобалась. В.Василь╓в може засп╕вати болгарську ╕ грузинську п╕сн╕ мовами цих нац╕ональностей. А нещодавно вивчив п╕сню чеською мовою ╕з репертуару Карела Готта. Нин╕ Василь Василь╓в ма╓ двох д╕тей ╕ двох онук╕в. В╕н влаштував 30 виставок сво╓╖ колекц╕╖ петрик╕вки в р╕зних музеях ╕ закладах культури Укра╖ни. Його д╕яльн╕сть в╕дзначена 23-ма подяками в╕д музе╖в ╕ орган╕в влади. А Василь Васильович продовжу╓ свою просв╕тницьку працю. На сво╖х виставках в╕н захоплю╓ глядач╕в розпов╕дями про петрик╕вське мистецтво ╕ про збирання сво╓╖ колекц╕╖. Анатол╕й Зборовський, директор ╤рп╕нського ╕сторико-кра╓знавчого музею
На фото: В. Василь╓в на в╕дкритт╕ сво╓╖ виставки в ╤рп╕нському ╕сторико-кра╓знавчому музе╖
"Кримська Свiтлиця" > #4 за 28.01.2022 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23899
|