"Кримська Свiтлиця" > #1 за 07.01.2022 > Тема "З перших уст"
#1 за 07.01.2022
Володимир В’ятрович: РОС╤Я ДИСКРЕДИТУ╢ НЕ Т╤ЛЬКИ БАНДЕРУ, А Й УВЕСЬ УКРА╥НСЬКИЙ ВИЗВОЛЬНИЙ РУХ
Володимир В’ятрович, ╕сторик, народний депутат Укра╖ни РОС╤Я ДИСКРЕДИТУ╢ НЕ Т╤ЛЬКИ БАНДЕРУ, А Й УВЕСЬ УКРА╥НСЬКИЙ ВИЗВОЛЬНИЙ РУХ
Чи ╓ см╕шними тези Пут╕на на ╕сторичну тематику? Чим в╕др╕зняються м╕ф╕чний та справжн╕й Степан Бандера? Хто ╕ коли напише наукову б╕ограф╕ю пров╕дника ОУН? Як укра╖нцям працювати з непростими стор╕нками минулого? Про це ╕ не т╕льки – в ексклюзивному ╕нтерв’ю ╕сторика, народного депутата Укра╖ни, оч╕льника Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ у 2014-2019 роках Володимира В’ятровича Центру стратег╕чних комун╕кац╕й.
- Чи не час повертати пам’ятники Лен╕ну? Адже, якщо в╕рити Пут╕ну, саме в╕н заснував Укра╖ну… - Президент Рос╕╖ плута╓ться у власних показах. То австр╕йський генштаб, то Лен╕н. Якщо Лен╕н заснував Укра╖ну, то кому в╕н тод╕ оголошував в╕йну (ма╓ться на уваз╕ так званий Ман╕фест до укра╖нського народу з ультимативними вимогами до Укра╖нсько╖ Ради – ЦСК╤Б) у грудн╕ 1917 року? ╤ в╕н заснував Укра╖ну до оголошення в╕йни чи п╕сля ╖╖ оголошення? Очевидно, що ми ма╓мо справу з черговим псевдо╕сторичним абсурдом в╕д Пут╕на. Але б╕да в тому, що це не жарт ╕ не просто якесь його нев╕гластво. До таких заяв можна ╕ треба ставитися з гумором для того, щоб трохи розрядити напружену ситуац╕ю в сусп╕льств╕. ╤ разом з тим, варто розум╕ти, що у словах Пут╕на нема╓ н╕чого см╕шного. Це спроба виправдати сво╖ заз╕хання на Укра╖ну. Хоч як би абсурдно це звучало, на внутр╕шньому рос╕йському ринку таке знаходить свого споживача. ╤ щоб╕льше, лежить в основ╕ сусп╕льних настро╖в, адже 75% рос╕ян нормально ставляться до можливо╖ в╕йни з Укра╖ною. Пут╕н ╕де шляхом диктатор╕в XX стол╕ття, коли всякими псевдо╕сторичними теор╕ями виправдову╓ сво╖ заз╕хання на сус╕д╕в. Так само як, до реч╕, ╕ його велика стаття про рос╕йсько-укра╖нськ╕ стосунки. ╥╖ суть зводиться до н╕бито дуже миролюбно╖ тези про те, що ми один народ. Але насправд╕ ця фраза – в основ╕ рос╕йсько╖ агрес╕╖ проти Укра╖ни. Якщо ми один народ, тод╕ Укра╖нська держава – це якесь непорозум╕ння, яке з’явилося в 1991 роц╕ ╕ його треба усунути. Якщо ми один народ, то справд╕ в╕йна, яка нин╕ трива╓, ╓ громадянська, про що й каже Пут╕н. Тому треба бути дуже пильним ╕ розум╕ти – що саме в╕н вклада╓ в ц╕, здавалося б, абсурдн╕ псевдо╕сторичн╕ тези, з одного боку. А з ╕ншого, робити все в╕д нас залежне для того, щоб не робити якихось сп╕взвучних заяв, п╕д╕граючи рос╕йськ╕й пропаганд╕. - Наприклад? - На мою думку, такими ╓ заяви, що лунають часом в╕д наших пол╕тик╕в про укра╖нську верс╕ю рос╕йсько╖ мови, про те, що в нас справд╕ дуже багато сп╕льного з Рос╕╓ю. ╤ нав╕ть ╕н╕ц╕атива пана Арестовича про перейменування Укра╖ни в Русь-Укра╖ну, попри н╕бито патр╕отичну мотивац╕ю, насправд╕ ц╕лковито сп╕взвучна ╕деям Пут╕на. Наведу простий аргумент. Гаразд, погодьмося, що так сталося. А тепер спробуймо пояснити англомовному св╕тов╕, що назва Russia-Ukraine насправд╕ не пов’язана з Рос╕╓ю, що Укра╖на окремо. Вона не ╓ Рос╕╓ю, а Рос╕я не ╓ Укра╖ною. У реальност╕ це вносить не просто додаткову плутанину, а абсолютно посилю╓ тезу Пут╕на про один народ. - Колись в╕н сказав, що впорались би у Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕ й без укра╖нц╕в. Але при цьому з днем перемоги чомусь в╕та╓ саме укра╖нський народ... - Тема Друго╖ св╕тово╖ в╕йни ма╓ просто колосальне ╕деолог╕чне значення для сучасного пут╕нського режиму. Перемога в н╕й н╕би ма╓ виправдати все погане, що робилося в XX стол╕тт╕: гр╕хи й злочини комун╕стичного тотал╕тарного режиму, гр╕хи й злочини самого Пут╕на. Якщо ми зв╕льнили св╕т в╕д фашизму, то хто посм╕╓ називати нас агресорами? Теза про Велику перемогу потр╕бна, щоб прикривати сучасн╕ злочини Пут╕на й Рос╕╖. Кр╕м ╕ншого, вона залиша╓ться чи не ╓диним об’╓днуючим м╕фом для р╕знор╕дного населення РФ. Адже нема╓ якихось ще тем, як╕ могли б стати основою для рос╕йсько╖ нац╕онально╖ ╕дентичност╕. Пут╕н успадкував м╕ф «Велико╖ в╕тчизняно╖ в╕йни», на баз╕ якого творилася «сов╓тська нац╕я», ╕ зараз намага╓ться його ╕мплементувати в нац╕ональну св╕дом╕сть рос╕ян. Рос╕я жада╓ монопол╕╖ на Перемогу. Тут нема м╕сця Заходу, Другому фронту, ленд-л╕зу, Укра╖н╕. Перемога ма╓ консол╕дувати рос╕ян усередин╕ й служити виправданням для агрес╕╖ сучасно╖ Рос╕╖ проти будь-кого, кого вона назве «фашистами». Цей культ, насаджений ще за СРСР, дос╕ присутн╕й ╕ в Укра╖н╕. Тому ми так важко в╕дмовля╓мося в╕д радянських традиц╕й ╕ тяжко переходимо з 9 травня на 8 травня. Але добре, що переходимо, руха╓мося в цьому напрямку. А от у Рос╕╖, навпаки, н╕чого не робиться для того, щоб якось переосмислити пам’ять. М╕ф про Велику перемогу у Велик╕й в╕тчизнян╕й в╕дсв╕жу╓ться, набува╓ нового життя, утверджу╓ться з новими ╕нформац╕йними технолог╕ями. - А Степана Бандеру, чергову р╕чницю з дня народження якого нещодавно в╕дзначили, ми намага╓мося якось ╕мплементувати в нашу, укра╖нську св╕дом╕сть? - Звичайно. Цьому сприяють зусилля ╕сторик╕в, частково держави, громадськост╕. Тому що уявляти соб╕ ╕стор╕ю Укра╖ни XX стол╕ття без Степана Бандери просто неможливо. Як реального Бандеру: д╕яча укра╖нського нац╕онал╕стичного руху, пров╕дника ОУН, з якою змушен╕ були рахуватися велик╕ сили в тогочасн╕й ╢вроп╕, так ╕ Бандеру м╕ф╕чного, який став символом боротьби за укра╖нську незалежн╕сть. Не т╕льки для укра╖нц╕в, а й для ц╕лого св╕ту, для вс╕х, хто зна╓ про укра╖нський визвольний рух. Варто й надал╕ докладати зусиль, щоб пояснювати, яким був реальний Бандера, ╕ як в╕н став тим символом. ╤, м╕ж ╕ншим, пояснювати, що стати символом ще за життя, ╕ залишитись ним п╕сля смерт╕ не так легко. Я знаю деяких сво╖х колег ╕сторик╕в, як╕ говорять про те що Бандера – це лише символ. Так, символ, але не лише. Бути ╕ залишитися символом дуже важко. Ми за 30 рок╕в незалежност╕ вже бачили чимало людей, яких хот╕ли б вважати символами, але вони нас швидко розчаровували. Зв╕сно, потр╕бн╕ дискус╕╖, потр╕бн╕ науков╕ роботи. Ще дос╕ нема╓ науково╖ б╕ограф╕╖ Бандери. Дуже мало науково-популярних твор╕в. Ф╕льму Тараса Ткаченка «Степан Бандера. Ц╕на свободи» вже понад 10 рок╕в. У нас браку╓ художн╕х ф╕льм╕в про Бандеру. «Атентат – Ос╕нн╓ вбивство в Мюнхен╕» вже досить давн╕й, а н╕чого ╕ншого нема╓. Ще дуже багато потр╕бно зробити, аби розум╕ння Бандери стало всеохопним ╕ глибоким. Тим паче ми розум╕╓мо, що для Рос╕╖ Бандера викону╓ ц╕лком протилежну роль. Там в╕н символ усього негативного, що н╕бито було в укра╖нськ╕й ╕стор╕╖. ╤ цей образ страшного Бандери дуже активно ╕мпорту╓ться Рос╕╓ю у св╕т. Очевидно, що укра╖нськ╕ ╕сторики, укра╖нськ╕ мед╕а, пол╕тики, мали б бути зац╕кавлен╕ в тому, щоб спростовувати «чорну легенду» про страшного Бандеру – зрадника ╕ колаборанта. Адже таким чином Рос╕я дискредиту╓ не т╕льки конкретну ╕сторичну постать, а й увесь укра╖нський визвольний рух. А в╕дтак, ╕ всю Укра╖ну. Наратив дуже простий: якщо Бандера був страшним колаборантом ╕ злочинцем, то таким ╓ ╕ весь укра╖нський визвольний рух, який боровся п╕д його ╕менем. Значить, ╕ мета, ╕ результат боротьби укра╖нського визвольного руху п╕длягають осуду. Тому нам треба справд╕ дуже багато говорити, досл╕джувати ╕ популяризувати Степана Бандеру. - ╤нод╕ склада╓ться в╕дчуття, що ми популяризу╓мо Бандеру здеб╕льшого, щоб насолити Рос╕╖… - Зважаючи на те, наск╕льки болючим ╓ образ Бандери для рос╕йсько╖ пропаганди, напевно, неможливо не потролити Москву якоюсь додатковою увагою до нього. Але, звичайно, треба зважати, щоб трол╕нгу було не забагато. Потр╕бно розум╕ти, що йдеться не про якийсь м╕ф╕чний образ, вигаданий рос╕йською пропагандою, а про реального ╕сторичного д╕яча, який вчиняв багато доброго, який припускався помилок. Знання про реального Степана Бандеру прислужаться набагато краще Укра╖н╕, ан╕ж бажання просто потролити Рос╕ю. ╤накше ми просто загубимо справжнього Бандеру. - Н╕би ╕ сусп╕льний запит ╓, але чому й дос╕ н╕хто не спром╕гся створити академ╕чну б╕ограф╕ю Степана Бандери? - Проблема в тому, що ця тема гаряча, наелектризована. Тому що Бандера, який став символом, виклика╓ р╕зн╕ почуття. У когось – неймов╕рне захоплення, ╕ зв╕дси таке забронзов╕ння Бандери. У когось – не менш завзяту ненависть, ╕ зв╕дси бажання бачити його т╕льки злочинцем. Багато наших колег-╕сторик╕в просто не мають в╕дваги вчепитися за таку гарячу тему. Донедавна була також проблема (╕ мен╕ зда╓ться, що вона значною м╕рою подолана) доступу до джерел. Хот╕лося б все ж мати документальну базу про Степана Бандеру, а не опиратися т╕льки на св╕дчення ╕ спогади. - Ц╕ документи – у нас чи в ╕нших кра╖нах? - Вони багато де, велика к╕льк╕сть ╓ в Укра╖н╕. Про Бандеру та його родину ╓ чимало в арх╕вах спецслужб. Тому що радянська безпека справд╕ досить серйозно ним займалася: готувала операц╕╖ з дискредитац╕╖, вбивство. Поважний масив ╕нформац╕╖ про Бандеру ╓ в розпорядженн╕ укра╖нських орган╕зац╕й д╕аспори. Колись один такий арх╕в був у Мюнхен╕, де Бандера проживав. Зараз б╕льша частина цих матер╕ал╕в перевезена чи то до Нью-Йорка, чи то до Лондона. Значна к╕льк╕сть матер╕ал╕в, яка стосу╓ться Бандери, ╓ в арх╕в╕ Центру досл╕джень визвольного руху. Але там переважно про д╕аспорний пер╕од життя Бандери – п╕сля Друго╖ св╕тово╖ в╕йни. Якась частина матер╕ал╕в, звичайно, ╓ у Москв╕. В Укра╖н╕, у Галузевому державному арх╕в╕ Служби зовн╕шньо╖ розв╕дки нещодавно були знайден╕ матер╕али, як╕ стосувалися Богдана Сташинського та його п╕дготовки до операц╕╖ з л╕кв╕дац╕╖ Степана Бандери. Ц╕ документи опубл╕кован╕. Я думаю, що буде наукова б╕ограф╕я Бандери. Розкрию секрет, робота над цим ╓ також у мо╖х творчих планах. Наелектризован╕сть теми мене не ляка╓, я так╕ люблю. Колись, як буде спок╕йн╕ше в кра╖н╕, в╕зьмуся за це… - Бандера – траг╕чна ф╕гура? - ╤ траг╕чна, ╕ геро╖чна. Його особиста трагед╕я т╕сно пов’язана з трагед╕╓ю Укра╖ни. Уяв╕ть соб╕: жити посеред кривавого XX стол╕ття, у час, коли з╕ткнулися два тотал╕тарних режими. ╤ намагатися встояти на двох ногах, та ще ╕ не прогнутися. Очевидно, що це коштувало йому життя. Бандера трич╕ св╕домо йшов на смерть. Спочатку поляки, пот╕м н╕мц╕, а пот╕м уже радянськ╕ спецслужби... Бандера за життя перетворився на символ ╕ розум╕в, яка це колосальна в╕дпов╕дальн╕сть. ╤ при цьому в╕н не м╕г долучитися до повстанц╕в, як╕ п╕д його ╕м’ям з╕ збро╓ю в руках борються десь там в Укра╖н╕. Зам╕сть цього довелося жити п╕сля в╕йни в ем╕грац╕╖, занурен╕й в ус╕ внутр╕шн╕ сварки, типов╕ для будь-яко╖ пол╕тично╖ ем╕грац╕╖. Якось п╕сля вс╕х цих гарячих суперечок, як╕ призвели до чергового розколу ОУН, Бандера в╕дверто заявив, що не нада╓ться на символ, яким його хочуть бачити. Ось де справжня драма. Як ╕ багато революц╕онер╕в, в╕н не мав нормального с╕мейного життя. Д╕ти т╕льки п╕сля смерт╕ батька д╕зналися, що той насправд╕ н╕який не Стефан Попель, а легендарний Степан Бандера. Родина п╕сля його загибел╕ змушена була переховуватися. Пот╕м ╖╖ доправили до Канади, побоюючись, що в ╢вроп╕ р╕дних теж можуть знищити чи викрасти, аби використати в пропагандистських кампан╕ях. Тобто Бандера пожертвував не т╕льки сво╖м життям, а й сво╖ми д╕тьми, дружиною. Якщо подивитися на це з╕ звичайно╖ людсько╖ перспективи, якщо спробувати прим╕ряти на себе роль людини, що опинилася в так╕й ситуац╕╖, почина╓ш розум╕ти весь траг╕зм ╕ драматизм. ╤ це, як на мене, т╕льки посилю╓, його образ – людини, готово╖ жертвувати. В╕н усв╕домлював св╕й виб╕р ╕ попри все – не зламався. Тому Бандера такий важливий для укра╖нсько╖ ╕стор╕╖. Тому саме його шлях д╕став резонанс, скаж╕мо так, у народн╕й душ╕. Тому Степан Бандера став символом ще за життя. Ще п╕д час ув’язнення у справ╕ вбивства Перацького (м╕н╕стра внутр╕шн╕х справ Польщ╕ – ЦСК╤Б) гонорова постава Бандери на судах перетворила його на народного героя. Десь з к╕нця 1930-х рок╕в в╕н уже став геро╓м народних п╕сень. ╤ це також абсолютний феномен, коли про ще молодого живого хлопця вже складають народн╕ п╕сн╕. В╕дом╕ к╕лька десятк╕в п╕сень, як╕ прославляють Бандеру як народного героя. У ньому бачили того, хто в╕добража╓ укра╖нську здатн╕сть боротися, жертвувати собою. - Але чи не ╓ Бандера локальним геро╓м – виключно для Зах╕дно╖ Укра╖ни? - Абсолютно переконаний, що н╕. Бандера боровся не т╕льки за Зах╕дну Укра╖ну чи Галичину, а за всю Укра╖ну. Адже в╕н був оч╕льником укра╖нського визвольного руху. Так, з огляду на пол╕тичн╕ та ╕сторичн╕ обставини, на той час головною ареною цього руху була Зах╕дна Укра╖на. - А в╕н ╓ геро╓м, скаж╕мо, для Харкова? - Так. ╤ для Харкова в╕н герой, адже це м╕сто ╓ частиною Укра╖ни. А Бандера боровся за незалежн╕сть вс╕╓╖ Укра╖ни. ╤ не в╕д нього особисто залежали географ╕чн╕ рамки визвольного руху. Резонанс боротьби, його мета роблять Степана Бандеру загальнонац╕ональним геро╓м. Наприклад, отаман Василь Чучупак не д╕яв десь дуже далеко за межами Холодного Яру. Але для мене Чучупак – також загальнонац╕ональний герой. Тому що його ц╕л╕ були загальнонац╕ональними. - Поверн╕мося до питання про сучасну рецепц╕ю Бандери. ╤сторик╕в деяких ляка╓ ця тема через ╖╖ резонансн╕сть. Але деяк╕ митц╕, навпаки, за не╖ хапаються, як за прив╕д, який може ╖х прославити. - Бандера резонансний, тому дехто прагне перетворити його на прив╕д для хайпу. Така наелектризован╕сть сприйма╓ться як виклик: «От бачите, я не боюся вчепитися за цей високовольтний др╕т, щоб ус╕ знали, який я см╕ливий». До справжнього розум╕ння Бандери це н╕чого не дода╓. Дода╓ т╕льки до розум╕ння автор╕в, як╕ прагнуть слави. Але, можливо, хайп також в╕д╕гра╓ певну позитивну роль... Та буде прикро, якщо лишиться т╕льки хайп. - Не т╕льки митц╕ хайпують на Бандер╕… - Зв╕сно. В останн╕ роки саме рос╕йська пропаганда не да╓ перетворитися Бандер╕ в об’╓кт звичайних ╕сторичних досл╕джень. Вона нагаду╓ вс╕м про нього, як про головного антигероя укра╖нсько╖ ╕стор╕╖, п╕дживлю╓, по сут╕, цей образ. Пригадую, у 2014 роц╕ саме Бандера, зда╓ться, був у топ╕ запит╕в у Google в Укра╖н╕. Причиною стала рос╕йська пропаганда, яка називала бандер╕вцями вс╕х, хто вийшли на Майдан, а пот╕м п╕шли з╕ збро╓ю в руках захищати Укра╖ну на Сход╕. Очевидно, що в людей, як╕ дуже мало знали про Бандеру, поставало питання: «Якщо я бандер╕вець, то хто ж в╕н такий ╕ чому мене так називають». Таким чином рос╕йська пропаганда досягла протилежного ефекту. Люди почали прим╕ряти на себе цей «бандер╕вський одностр╕й». Бандера став асоц╕юватися ╕з сучасною боротьбою Укра╖ни за свободу. Ми спостер╕га╓мо досить пом╕тну динам╕ку в зм╕н╕ ставлення. У 2010 роц╕ – 20% позитивно ставилися до Бандери. 2020 р╕к – 36%. Найц╕кав╕ше, що сутт╓во зм╕нилося негативне ставлення: з 60% до 34%. - Б╕льш н╕ж статистика, про яку ви зараз кажете, зм╕ну ставлення засв╕дчив нещодавн╕й флешмоб «Батько наш Бандера, Укра╖на мати»… - Укра╖нц╕ в принцип╕ дуже сп╕воча нац╕я. Ця риса виража╓ться в тому, що багато сво╖х внутр╕шн╕х переживань, якихось негатив╕в ╕ позитив╕в укра╖нц╕ висловлюють саме через п╕сню. ╤ те, що згаданий флешмоб набув великого розмаху вже в XXI стол╕тт╕, засв╕дчу╓, що це дос╕ працю╓. Тобто образ Бандери, який в╕н сам формував, який формували учасники укра╖нського визвольного руху, який частково формувала, як не дивно, рос╕йська пропаганда, ╓ важливим ╕ дос╕ резону╓ в душ╕ укра╖нц╕в. - Що робити з проблемн╕стю постат╕ Бандери для деяких сус╕д╕в та союзник╕в Укра╖ни? - Та н╕чого не робити. Розпов╕дати про Бандеру: ким був, пояснювати, що ми ма╓мо право на власних геро╖в, нав╕ть коли т╕ не були героями для вас. Тут абсолютно не треба домовлятися щодо узгодження позиц╕й. У мене, з укра╖нсько╖ перспективи, наприклад, ╓ чимало претенз╕й до Юзефа П╕лсудського. Але я при цьому розум╕ю, чому той ╓ одним з╕ стовп╕в ╕сторично╖ св╕домост╕ поляк╕в, ╕ що в╕н справд╕ заслужив на це. Укра╖нц╕ не вказують полякам, як вони мають ставитися до П╕лсудського, як вони мусять вписувати його в наш╕ укра╖нськ╕ уявлення. Мен╕ зда╓ться, що вза╓мна повага почина╓ться з поваги до в╕дм╕нностей в ╕нтерпретац╕╖ минулого, зокрема визначення геро╖в. Я переконаний, що в б╕ограф╕╖ Степана Бандери нема╓ н╕чого такого, за що Укра╖н╕ мало б бути соромно. За що б ми мали вибачатися перед поляками. Натом╕сть ми бачимо, що в Польщ╕ останн╕м часом сприймають Бандеру кр╕зь призму радянсько-рос╕йсько╖ пропаганди. Нехай вже ╕ трохи оновлено╖. Зараз поляки бачать у ньому не просто якогось терориста, який орган╕зував усп╕шний замах на ╖хнього м╕н╕стра внутр╕шн╕х справ. Це було б якраз зрозум╕ло. Натом╕сть закидають йому орган╕зац╕ю так звано╖ «волинсько╖ р╕зн╕». Бандера до того ма╓ дуже далекий стосунок, перебуваючи в той час у н╕мецькому ув’язненн╕. В╕н не мав жодного впливу на безпосередн╕ р╕шення УПА, не був учасником ц╕╓╖ польсько-укра╖нсько╖ в╕йни. ╤ представляти його головним винуватцем цього протистояння – абсурдно. Але, однак, це зараз живе. Так само як деяк╕ ╕зра╖льськ╕ пол╕тики намагаються зробити з нього головного антисем╕та. Знов таки, жодних п╕дстав до того абсолютно нема╓. Намагаючись прив’язати Бандеру чи то до погром╕в, чи то безпосередньо до Голокосту, вони фактично п╕д╕грують антиукра╖нськ╕й пропаганд╕ Кремля. - Спроби переконати Польщу в тому, що ви кажете, були невдал╕. ╢ досв╕д Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕, коли починали н╕би з кращих позиц╕й, а завершили ще г╕ршими, н╕ж були. Чому так в╕дбува╓ться? - Це виключно проблема росту. Я переконаний у тому, що коли пол╕тика Укра╖ни щодо ставлення до сво╓╖ ╕стор╕╖ буде посл╕довною, а не залежатиме в╕д зм╕н на пол╕тичному ол╕мп╕, то наш╕ сус╕ди звикнуть, що Бандера для укра╖нц╕в ╓ геро╓м, для нас важливо вшановувати учасник╕в визвольного руху ╕ з цим треба рахуватися. Натом╕сть коли за кордоном бачать, що залежно в╕д того, хто ╓ зараз кер╕вником Укра╖ни, наша ╕сторична пол╕тика значною м╕рою м╕ня╓ться, то з’явля╓ться спокуса – почекаймо, в них зараз зм╕ниться президент ╕ ми зможемо дотиснути. ╤ домогтися якихось покаяльних заяв, якогось там засудження, в╕дмежування в╕д д╕яльност╕. Тому, я думаю, що це проблема росту. Проблема пол╕тично╖ кон’юнктури – ╕ в наш╕й держав╕, ╕ в сус╕дн╕х. Не секрет, що загострення польсько-укра╖нських стосунк╕в, яке сталося за останн╕ роки, зб╕глося в час╕ з приходом до влади в Польщ╕ парт╕╖ «Право ╕ Справедлив╕сть»… - Якщо темне минуле заважа╓ ╕ти разом у св╕тле ╓вропейське майбутн╓, то… - Та не заважа╓. Залежить в╕д того, як до цього ставитися. ╢ р╕зн╕ модел╕ ставлення до минулого. Одну з них колись запропонувала ╤спан╕я. ╤ це нав╕ть викликало певне захоплення в деяких наших колег. Ярослав Грицак, до прикладу, дуже захоплювався ╕де╓ю «╕сторично╖ амнез╕╖». Мовляв, забудьмо як╕сь конфл╕ктн╕ реч╕, бо так легше рухатися в майбутн╓. Приклад ╤спан╕╖ показав, що амнез╕я не працю╓. Мадрид 30-40 рок╕в проводив цей курс, який у п╕дсумку зазнав ц╕лковитого краху. Так, можна на деякий час забути про якесь важке минуле. Але воно все одно згодом вил╕зе. Тому минуле краще проговорювати. Мен╕ ╕мпону╓ аналог╕я з психолог╕чними проблемами, долати як╕ краще, проговорюючи ╖х. Тод╕ минуле перестане деформувати сьогодення ╕ тим паче майбутн╓. ╤нша концепц╕я, яку зараз пропону╓ Ярослав Грицак, звучить як «подолати минуле». Але що означа╓ «подолати минуле»? В╕дкинути його? Забути? Зруйнувати? У минулому ╓ не т╕льки негативн╕ реч╕, а й позитивн╕. Найважлив╕ше, що ╕стор╕я чи пам’ять про минуле – це досв╕д. В╕н потр╕бен, адже може бути корисним у сьогоденн╕. Потр╕бно домовитися з минулим. Воно ╓ таким, яким сталося. Його не переформату╓ш. Повертаючись до теми польсько-укра╖нських стосунк╕в. Так, у них було дуже багато поганого, кривавого, конфл╕ктного. ╤ ц╕ теми треба проговорювати. Але коли пол╕тики беруть з минулого лише те, що ╖м потр╕бно, вони тим самим породжують конфл╕кти в сьогоденн╕. Адже якщо пост╕йно нагадувати про те, що укра╖нц╕ й поляки т╕льки й робили, що вбивали одне одного в минулому, то очевидно, що це провокуватиме конфл╕кти в сьогоденн╕. А в минулому були не т╕льки конфл╕кти, а й спроби польсько-укра╖нсько╖ сп╕впрац╕. Нав╕ть у цьому дуже кривавому пер╕од╕ 1940-50-х рок╕в. Можна звертати б╕льше уваги на те, що укра╖нське ╕ польське п╕дп╕лля змогли домовитися ╕ нав╕ть провести к╕лька сп╕льних акц╕й. Таким чином, зовс╕м ╕нший акцент ми спрямову╓мо ╕ в сьогодення, ╕ тим б╕льше – в майбутн╓. Особливо тепер, в оч╕куванн╕ тривожних под╕й, пов’язаних з рос╕йською агрес╕╓ю. От про це варто говорити. Тому мен╕ зда╓ться, що набагато мудр╕шим ╓ домовитися з минулим. Зрозум╕ти – що з цього минулого може бути корисним зараз. Що варто використовувати, а що навпаки – в ньому треба залишити. П╕д гаслом Never again!, тобто що н╕коли б не мало повторитися. Теза «домовитися з минулим» дуже важлива, бо залиша╓ за минулим якусь суб’╓ктн╕сть. Бо коли говорять «dealing with the past», минулому в╕дводять пасивну роль: роби з ним що хочеш. Так не може бути. Думаю, кожен ╕сторик в╕дчував, що минуле чинить супротив. У тебе ╓ якась концепц╕я, якесь бачення того, що насправд╕ сталося, ╕ ти почина╓ш ╖╖ вт╕лювати, розгортати як╕сь сво╖ г╕потези… ╤ раптом спотика╓шся об якийсь факт, документ, спогад, який усе це руйну╓. ╤ якщо ти справд╕ хочеш почути минуле, ти зобов’язаний це переписати. А якщо тоб╕ байдуже на те, що справд╕ сталося, бо твоя концепц╕я важлив╕ша н╕ж правда, ти справд╕ робиш з минулим, що хочеш. Але тод╕ ти вже не ╕сторик. Тому минуле треба чути, з ним треба домовлятися. - Нав╕ть, незважаючи на пан╕вну ╕деолог╕ю, яка ╓ в кра╖н╕? - Абсолютно. Незалежно в╕д того, що ми ма╓мо зараз, минуле в╕д цього не зм╕ниться. Можна п╕д р╕зними кутами дивитися на нього. Це нормально. Страх перед тезою про «переписування ╕стор╕╖», в╕н теж неадекватний. Тому що нормально для кожного покол╕ння трошки ╕накше дивитися на т╕ сам╕ под╕╖. Але не нормально намагатися м╕няти под╕╖ минулого. Приховувати як╕сь ╕з них. Пропоную таку метафору. Можна спинатися на гору ╕ тримати в пол╕ зору якусь хату в долин╕. П╕дн╕маючись вище, кожного разу ти будеш бачити цю хату п╕д дещо ╕ншим кутом. Але хата в╕д цього не м╕ня╓ться. Просто зм╕ню╓ться тв╕й погляд на не╖. ╤ це нормально. - Чи варто повернути Степану Бандер╕ звання Героя Укра╖ни, яке в нього забрали за Януковича? - Я скептично ставлюся до ц╕╓╖ ╕н╕ц╕ативи з к╕лькох м╕ркувань. З юридично╖ точки зору це неможливо. Нема╓ правових механ╕зм╕в для того, щоб скасувати р╕шення суду, щоб знову якимось чином повернути це звання. З ╕сторико-пол╕тично╖ точки зору – а нав╕що воно йому? Що це звання дода╓ Бандер╕? Поняття герой Укра╖ни йому личить. В╕н його заслужив. Але ця державна в╕дзнака значною м╕рою дискредитована деякими ╖╖ власниками, як╕ п╕дтримують ворог╕в Укра╖ни. Взагал╕ це звання ╓ радянським атав╕змом. Ус╕ ж чудово розум╕ють, що воно ╓ укра╖нською адаптац╕╓ю Героя Радянського Союзу. Якщо ╓ потреба якогось державно-юридичного оформлення ставлення до тих чи ╕нших постатей укра╖нсько╖ ╕стор╕╖ чи сучасност╕, адекватн╕ше було б говорити про якесь нове звання, запровадження яко╖сь ново╖ нагороди, ново╖ в╕дзнаки, якою можна було б у раз╕ потреби в╕дзначити зокрема й Бандеру. Хоча в ╕деал╕ треба рухатися до ц╕╓╖ мети ╕ншим шляхом – ма╓ бути нац╕ональний Пантеон. Як на мене, це набагато краще показало б з боку держави, як╕ ключов╕ постат╕ становлять основу укра╖нсько╖ державност╕. Йдеться про перепоховання в Укра╖н╕ ключових постатей нашо╖ ╕стор╕╖. Дуже багато з них спочивають за кордоном. Той же Степан Бандера, ╢вген Коновалець, Симон Петлюра… - Ви ж розум╕╓те, що це теж буде предметом для чвар. Хтось захоче Патона, хтось Петлюру… - Чудово. От ╕ проговоримо, чому Патон, а чому Петлюра. Треба проговорити критер╕╖: хто б там мав бути, за як╕ заслуги, чому ми вважа╓мо, що вони мають бути там похован╕? ╤ тод╕ вже виходити до якогось практичного вт╕лення. Ми ще не пройшли цей етап. Тому говорити про як╕сь швидк╕ пол╕тичн╕ р╕шення зараз не доводиться. - Що ви в╕дпов╕ли б тим, хто вважа╓ смолоскипн╕ марш╕ атрибутом радикальних рух╕в чи церемон╕алом тотал╕тарних держав? Саме так представля╓ в╕дзначення дня народження Бандери рос╕йська пропаганда. - Це не зовс╕м так. З Ангелою Меркель на посад╕ канцлера прощались теж з╕ смолоскипами. Але н╕хто ФРН тотал╕тарною державою не вважа╓. Та попри це, я скептично ставлюся до ╕де╖ вшанування Бандери смолоскипними маршами. Тому що це не ╓ укра╖нською нац╕ональною традиц╕╓ю. Оун╕вц╕ не ходили з╕ смолоскипами. Тож хочемо ми чи не хочемо, це все ж гра╓ на руку рос╕йськ╕й пропаганд╕, створю╓ додатковий прив╕д поговорити про Бандеру як про «фашиста». Нав╕що таке робити? Я думаю, що Бандера заслужив на те, щоб його вшановували укра╖нськими нац╕ональними традиц╕ями. А смолоскипи – це просто хайп ╕ прив╕д нагадати про себе, а не про Бандеру. Центр стратег╕чних комун╕кац╕й та ╕нформац╕йно╖ безпеки www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #1 за 07.01.2022 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23842
|