"Кримська Свiтлиця" > #51 за 24.12.2021 > Тема "Українці мої..."
#51 за 24.12.2021
МИХАЙЛО ЖАЙВОРОН: АПОСТОЛ УКРА╥НСЬКОГО ДУХУ
До 140-р╕ччя в╕д дня народження та 50-р╕ччя в╕д дня упоко╓ння ╤вана Ог╕╓нка
Пом╕тки на шпальтах ново╖ книги Миколи Тимошика «╤ван Ог╕╓нко: Як ти укра╖нець…» / К.: Парламентське видавництво, 2019. 528 с. (Сер╕я «Пол╕тичн╕ портрети»)..
Сучасники називали його людиною енциклопедичних знань, прац╕ й обов’язку. В╕н мав божий дар ученого, педагога, державного, громадського, церковного ╕ культурного д╕яча. Блискучий мовознавець та л╕тературознавець, ╕сторик ╕ б╕бле╖ст, редактор ╕ видавець, перекладач ╕ поет, ректор ╕ м╕н╕стр, православний митрополит Укра╖нсько╖ церкви та богослов, автор перекладу Б╕бл╕╖, що досьогодн╕ ╓ неперевершеним надбанням укра╖нського народу… ╤ все це – ╤ван Ог╕╓нко (митрополит ╤лар╕он), уродженець м╕стечка Брусилова, що на Житомирщин╕. Його ╕м’я в╕дкрилося широкому загалу лише з в╕дновленням укра╖нсько╖ державност╕, позаяк упродовж ус╕х п╕драдянських час╕в Ог╕╓нкове слово заборонялося згадувати у будь-якому контекст╕. Зам╕сть правди про м╕жнародно визнаного ученого-л╕нгв╕ста на Батьк╕вщин╕ його намагалися вс╕ляко очорнити, називаючи «петлюр╕вським м╕н╕стром», «варшавським утриманцем П╕лсудського», «л╕тературним денщиком Скоропадського», «фашистським запроданцем», «запроданцем-╕удою в ряс╕ митрополита»… Тож нараз╕ зовс╕м не подиву╓, якщо знайдеться якийсь укра╖нофоб чи манкурт, котрий причепить йому ╕ ярлик «бандер╕вця-нац╕онал╕ста» – це вже звучало б не як док╕р, а компл╕мент. Постать ╤вана Ог╕╓нка реаб╕л╕тована ╕стор╕╓ю. Але вона ще не п╕знана, глибоко не поц╕нована в Укра╖н╕. Тому надзвичайно актуальною ╕ безц╕нною ╓ робота досл╕дник╕в його життя ╕ творчост╕ (М. Тимошик, З. Т╕меник, ╢. Сохацька, М. Л╓цк╕н, С. Ярмусь, О. Опанасюк та ╕нш╕). Без переб╕льшення зауважу: нараз╕ найб╕льш повно, всеохоплюче ╕ систематизовано спром╕гся в╕дкрити Ог╕╓нка св╕тов╕ в╕домий учений-укра╖нознавець, доктор ф╕лолог╕чних наук, журнал╕ст ╕ письменник професор Микола Тимошик. В╕н ╓ автором численних публ╕кац╕й, грунтовних наукових досл╕джень, окремих книг про славетного укра╖нця, зокрема «Голгофа ╤вана Ог╕╓нка» (1997), «Лишусь нав╕ки з чужиною…» (2000), «Його б╕й за державн╕сть» (2017), «Зап╕зн╕ле вороття» (2017), «╤ван Ог╕╓нко «Як ти укра╖нець…» (2019). Перша у науков╕й ╕ письменницьк╕й б╕ограф╕╖ автора книга «Голгофа…» народжувалася на основ╕ пошуку ╕ опрацювання доступних тод╕ укра╖нських арх╕вних матер╕ал╕в. Вона стала ╕ першою спробою осмислити житт╓вий шлях Ог╕╓нка, ╕ осв╕тила власний етап наукового шляху – захист докторсько╖ дисертац╕╖ з ц╕╓╖ тематики та колосальний, дос╕ незнаний в Укра╖н╕ й н╕ким не опрацьований канадський арх╕в митрополита ╤лар╕она у В╕нн╕пез╕. Зроблено вже немало на цьому шляху. «Чужина…» створювалася на замовлення канадських укра╖нц╕в ╕ видавалася ╖хн╕м коштом. Там, в Укра╖нському православному собор╕ Св. Покрови у В╕нн╕пез╕, в╕д 1947 року починав свою арх╕пастирську працю пол╕тичний вигнанець з р╕дного краю професор ╤ван Ог╕╓нко (митрополит ╤лар╕он). Книга Миколи Тимошика «Як ти укра╖нець…» вже два роки посп╕ль побуту╓ в Укра╖н╕, але про не╖ н╕хто й н╕де – ан╕чичирк! М╕ж тим – це повний, базований на нових документах, житт╓пис видатного укра╖нця, який чесно ╕ в╕ддано служив нац╕ональн╕й ╕де╖, не полишав подвижницько╖ д╕яльност╕ на нив╕ в╕дродження нац╕╖, у захист╕ та утвердженн╕ р╕дно╖ мови, культури в ц╕лому. Не пом╕тили цю книгу н╕ письменники, н╕ журнал╕сти, н╕ досл╕дники Ог╕╓нково╖ спадщини, н╕ бодай лауреати прем╕╖ його ╕мен╕, яка за духовно-сусп╕льною вагою – друга п╕сля Шевченк╕всько╖. ╤ це прикро. Спод╕ваюся, мо╖ пом╕тки на шпальтах книги Миколи Тимошика «Як ти укра╖нець…» стануть ╕скрою у темряв╕ наукового збайдуж╕ння, дадуть поштовх, як зараз модно казати, флешмобу, присвяченому ц╕й тематиц╕, збурить емоц╕╖ чи, бодай, аргументовану дискус╕ю. Видання, про яке йдеться, зд╕йснене у рамках програми ╤нституту Укра╖нсько╖ книги за держзамовенням, отож ╖╖ прим╕рники мають бути щонайменше в ус╕х обласних та низц╕ районних б╕бл╕отек. Житт╓пис видатного д╕яча укра╖нського в╕дродження ╤вана Ог╕╓нка створено на основ╕ нових документ╕в, в╕днайдених автором у колишн╕х спецфондах Укра╖ни, а також в арх╕вах Польщ╕, Швейцар╕╖, Франц╕╖, Канади та США. Назва книги не випадкова, – вона взята з першого щемливого ╕ глибинного рядка ╤лар╕оново╖ поеми «На Голгот╕», написано╖ у тяжк╕ часи в Лозанн╕, ╕ наштовху╓ на певн╕ роздуми, спонукаючи читача ╕дентиф╕кувати себе, до якого народу в╕н належить, яку долю уготовано йому у нин╕шн╕х складних умовах укра╖нського державотворення, чи, зрештою, готовий в╕н духовно сл╕дувати за Ог╕╓нком. Книгу Миколи Тимошика не можна читати посп╕хом, позаяк словам у н╕й т╕сно, а думкам – просторо. ╤нод╕ диву╓шся, як зм╕г в╕н п╕дняти такий неораний багатошаровий пласт ╕стор╕╖, викласти факти ╕ под╕╖ у хронолог╕чн╕й посл╕довност╕ ╕ вза╓мозв’язку, в╕дд╕лити «кук╕ль в╕д зерна», головне в╕д другорядного. На в╕дм╕ну в╕д попередн╕х видань, що написан╕ як монограф╕╖ ╕ мали в╕дпов╕дну стил╕стику, «Як ти укра╖нець…» за манерою викладу ╓ документально-публ╕цистичною опов╕ддю. А так╕й зазвичай притаманний сюжетний розвиток под╕й. Про найскладн╕ш╕ факти й обставини тут мовиться доступно ╕ просто, з поступовим «нанизуванням» ╕ «розкручуванням» причинно-насл╕дкових деталей. Саме це да╓ можлив╕сть ╕з неослабним ╕нтересом стежити за житейськими перипет╕ями героя як п╕дготовленому читачев╕, так ╕ новачков╕ у тем╕. Пом╕тна низка новац╕й ╕ в композиц╕йн╕й будов╕ твору. Як я уже зазначив, в основу житт╓пису покладений суто хронолог╕чний принцип. Оск╕льки житт╓ву дорогу героя умовно можна под╕лити на чотири знаков╕ в╕дтинки (в Укра╖н╕, Зах╕дн╕й ╢вроп╕, Канад╕ та знову на Батьк╕вщин╕ – в пору зап╕зн╕лого повернення його чесного ╕мен╕ й багатющо╖ творчо╖ та науково╖ спадщини), то й з╕браний фактаж розм╕щений у чотирьох розд╕лах: «Зневажа╓ться р╕дний край», «Не маю н╕де я спокою…», «Борись за правду, ратоборче…» та «Зап╕зн╕ле вороття: вершини творчост╕». Переконаний, що читач зац╕кавиться конкретикою означених аспект╕в документально-публ╕цистично╖ опов╕д╕ Миколи Тимошика, а я в╕зьму на себе см╕лив╕сть розставити деяк╕ акценти, на як╕ варто було б звернути увагу при прочитанн╕ ц╕╓╖ захоплюючо╖ книги.
Карколомний сюжет: в╕д б╕дного нап╕всироти – до ректора, м╕н╕стра та головного уповноваженого уряду УНР
У сво╓му слов╕ в╕д автора Микола Тимошик тонко п╕дм╕тив: «Коли уважно придивитися до б╕ограф╕╖ героя ц╕╓╖ книги й спробувати з’ясувати обставини, за яких йому доводилося не лише виживати в буквальному розум╕нн╕ цього слова, а й творити, ╕ то здеб╕льшого реч╕ не проминальн╕, мимовол╕ приходиш до неспод╕ваного висновку, що Господь Бог св╕домо й невпинно випробовував, загартовував, викристал╕зовував цю обрану ним особист╕сть. До того ж, не лише п╕д двома ╕менами, а й в ц╕лковито протилежних ╕постасях несення власного житейського хреста. Не раз бувало, що п╕сля стр╕мкого п╕днесення на вершину визнання ╕ слави доля кидала його в багно, з якого, здавалося, п╕днятися в╕н уже не зможе». Але, як говорить в╕доме присл╕в’я, не страшно впасти – страшно не п╕днятися. ╤ це додавало Ог╕╓нков╕ мужност╕ ╕ звитяги жити ╕ творити, щоденно гартуючи св╕й характер. Автор книги навспак поверта╓ час, у якому жив наш герой, розпов╕да╓ про умови й обставини, як╕ формували його як майбутнього вченого й укра╖нського м╕н╕стра-державотворця (розд╕л «Нап╕всирота»). На основ╕ спогад╕в очевидц╕в, документ╕в та лист╕в, що збереглися, робить висновок: три найголовн╕ш╕ чинники – побожне ставлення до прац╕, науки ╕ церкви формували у молодого Ог╕╓нка переконання, св╕тогляд ╕ громадянську позиц╕ю, його сво╓р╕дний духовний св╕т. У як╕й би, здавалося, безвих╕дн╕й ситуац╕╖ в╕н не опинявся, в╕рив: людина не повинна опускати рук у безнад╕╖. Незважаючи на матер╕альн╕ нестатки, в╕н пост╕йно вчився: зак╕нчивши чотирир╕чну школу у Брусилов╕, з мат╕р’ю п╕шки дола╓ шлях до Ки╓ва з нам╕ром вступити до в╕йськово-фельдшерсько╖ школи, бо там навчання було безкоштовним. Посилено займа╓ться самоосв╕тою. Пот╕м ╖де до Острога, що на Волин╕, де усп╕шно склада╓ ╕спити в тамтешн╕й класичн╕й г╕мназ╕╖. Автор книги знаходить ц╕каве арх╕вне п╕дтвердження, що св╕дчить про осв╕тн╕й р╕вень юного Ог╕╓нка, – п╕д час складання курсових екзамен╕в йому виставлен╕ найвищ╕ оц╕нки з богослов╕я, французько╖, н╕мецько╖, грецько╖, латинсько╖, церковнослов’янсько╖ мов, рос╕йсько╖ ╕стор╕╖, слов’янознавства, ╕стор╕╖ слов’янсько╖ та зах╕дно╓вропейсько╖ л╕тератури, вступу до мовознавства, ╕стор╕╖ ф╕лософ╕╖, санскриту, ╕стор╕╖ Грец╕╖ та Риму, лог╕ки, психолог╕╖ («Студент ╕ журнал╕ст-самоук»). Сьогодн╕шн╕м спудеям таке ╕ не снилося! Роки навчання молодого Ог╕╓нка у Ки╖вському ун╕верситет╕ припадають на пер╕од нац╕онально-визвольного руху, коли почина╓ться укра╖нське в╕дродження. Стр╕мкий переб╕г пол╕тичних под╕й, як зауважу╓ Микола Тимошик, пом╕тно вплинув ╕ на «сильне пробудження укра╖нського нац╕онального почуття» Ог╕╓нка, визначення його м╕сця в громадянському рус╕. В╕н почина╓ писати укра╖нською мовою: сп╕вроб╕тнича╓ з ки╖вськими виданнями «Громадська Думка», «Рада». Заодно з в╕дзнакою зак╕нчу╓ ун╕верситет, завершу╓ маг╕стерську дисертац╕ю й отриму╓ рекомендац╕ю факультету щодо залишення його на кафедр╕. Але не так все складалося, як бажалося. Про драматичн╕ кол╕з╕╖ ц╕╓╖ ╕стор╕╖, про створення першого Укра╖нського державного ун╕верситету читач д╕зна╓ться багато ц╕кавого з подальших стор╕нок книги («Асп╕рант», «Кандидат у депутати парламенту», «Приват-доцент ╕ професор», «Ректор ун╕верситету»). Усередин╕ грудня 1918 року уряд Директор╕╖ УНР запрошу╓ ╤вана Ог╕╓нка на посаду м╕н╕стра осв╕ти. П╕сля тривалих вагань учений погоджу╓ться, ╕ на початку с╕чня 1919-го приступа╓ до виконання обов’язк╕в. Ретельно вивчивши сотн╕ документ╕в, Микола Тимошик пов╕ду╓ про важливу в╕ху в ╕стор╕╖ укра╖нсько╖ Революц╕╖, до написання яко╖ був безпосередньо причетний ╤ван Ог╕╓нко. Йдеться про величний акт злуки Зах╕дноукра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки й Укра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки в ╓дину соборну Укра╖нську державу, що в╕дбувся 22 с╕чня 1919 року. Мало хто зна╓: головним уповноваженим Ради м╕н╕стр╕в для орган╕зац╕╖ ╕ проведення цього заходу на Соф╕йському майдан╕ столиц╕ Директор╕я УНР призначила саме ╤вана Ог╕╓нка. ╤ в╕н доклав немало зусиль, аби ця под╕я на в╕чн╕ часи ув╕йшла в ╕стор╕ю нашо╖ незалежно╖ Укра╖ни. Восени того ж року Ог╕╓нка призначають м╕н╕стром культ╕в (перейменовано згодом на м╕н╕стерство ╕спов╕дань), де в╕н перебува╓ три роки («М╕н╕стр двох м╕н╕стерств»), зосередившись на в╕дбудов╕ укра╖нсько╖ церкви, упорядкуванн╕ церковного життя, зокрема, проведенн╕ служби Божо╖ укра╖нською мовою. Як зауважу╓ Микола Тимошик, «у неймов╕рн╕й, на меж╕ людських можливостей, щоденн╕й напруз╕, коли здавалося, що сили покидають т╕ло, а над╕╖ на якесь просв╕тлення практично не залишалося н╕яко╖, йому довелося працювати не один м╕сяць. ╤ кожен прожитий день тако╖ напруги невблаганно наближав до траг╕чного дня к╕нця в╕дновлено╖ Укра╖нсько╖ держави. А з ним – ╕ згасання Укра╖нсько╖ революц╕╖ ╕ водночас особисто╖ драми ╖╖ мужн╕х ╕ самов╕дданих творц╕в». Через багато л╕т оп╕сля, роздумуючи над причинами поразки визвольних змагань укра╖нського народу, Ог╕╓нко влучно написав: «… початкова Укра╖нська Революц╕я п╕шла без сво╓╖ церкви, не звернула на не╖ належно╖ уваги… Власне, це було найб╕льшою недостачею Укра╖нсько╖ нац╕онально╖ Революц╕╖». На жаль, ╕стор╕я н╕чому так ╕ не навчила наших сучасних державотворц╕в, бо вони не читають розумних книжок ╕ вол╕ють не знати сво╖х духовних покровител╕в. Карколомний сюжет першого розд╕лу книги завершу╓ться под╕ями осен╕ 1919-го, коли уряд УНР змушений ем╕грувати за кордон, залишаючи в останньому оплот╕ держави, у м╕ст╕ Кам’янець-Под╕льському, Головноуповноваженого ╤вана Ог╕╓нка («За Голову уряду УНР»). Цей малов╕домий або ж призабутий факт м╕г би стати в╕дправною точкою молодим в╕тчизняним досл╕дникам для написання ╕сторично╖ монограф╕╖ чи пов╕ст╕ про цю важливу ╕сторичну добу знекровлено╖ ╕ вкотре не стверджено╖ Укра╖нсько╖ держави.
На чужин╕ – з Укра╖ною в серц╕
Гортаючи прониклив╕ стор╕нки книги «Як ти укра╖нець…», мимовол╕ порина╓ш у нестандартний «житейський матер╕ал», зам╕шаний на крутих поворотах дол╕ головного героя. Сама структура викладу цього матер╕алу якраз ╕ зосереджена довкола м╕нливих обставин, як╕ формували р╕зного Ог╕╓нка, але гартували головний стрижень характеру, визначальне житт╓ве кредо – н╕коли не здаватися. Бо, як казав Григор╕й Сковорода, склавши крила, важко лет╕ти ╕ самому орлу. У другому розд╕л╕ п╕д назвою «Не маю н╕де я спокою…» на основ╕ безц╕нного фактолог╕чного матер╕алу, в╕днайденого автором у наукових б╕бл╕отеках та державних арх╕вах, Ог╕╓нко поста╓ людиною незборимою та гартованою у горнил╕ нац╕онально-визвольно╖ боротьби, в умовах вимушено╖ ем╕грац╕╖ до сус╕дньо╖ Польщ╕, зокрема, м╕ста Тарнова. Нав╕ть там, ледве зводячи к╕нц╕ з к╕нцями, в╕н оп╕ку╓ться не ст╕льки за себе та свою родину, як за ╕нших укра╖нських патр╕от╕в, котр╕ змушен╕ були полишити р╕дний край, пише листи впливовим пров╕дникам укра╖нських православних та греко-православних приход╕в Америки ╕ Канади, зверта╓ться за допомогою до укра╖нсько╖ д╕аспори, пише статт╕, орган╕зову╓ видавничу справу тощо («Укра╖нський м╕н╕стр на чужин╕»). Одна ╕з його сокровенних мр╕й – ствердження автокефал╕╖ Укра╖нсько╖ православно╖ церкви. Зрушити цю справу з м╕сця Ог╕╓нко намагався не раз, але реал╕зувати задумане частково зм╕г лише в Тарнов╕: як м╕н╕стр ╕спов╕дань звернутися до Вселенського патр╕арха. Зважаючи на ╕сторичну й п╕знавальну ц╕нн╕сть цього документа, Микола Тимошик наводить його повн╕стю. Читати його без хвилювання не можна – ╕ такою емоц╕йною, експресивною лексикою всуц╕ль оповита ця книга. М╕ж ╕ншим, автор широко послугову╓ться арх╕вними матер╕алами, орган╕чно впл╕таючи ╖х у канву твору. Як в╕н сам з╕зна╓ться, за останн╕ роки п╕д час неодноразових наукових в╕дряджень за кордон йому вдалося залучити чимало нового, дос╕ нев╕домого в Укра╖н╕ матер╕алу. Йдеться, зокрема, про три сенсац╕йн╕ знах╕дки: в╕днайдений в американському Бавнд-Бруц╕ р╕дк╕сний прим╕рник так званого Петлюриного видання першого рукопису Ог╕╓нка «Укра╖нська культура» (дос╕ вважалося, що текст був назавжди втрачений); рукопис «М╕стечко Брусил╕в та його околиц╕»; польську частину арх╕ву д╕яча, яка нин╕ збер╕га╓ться в ╤нститут╕ нац╕онально╖ пам’ят╕ Варшави. У цьому ╓ певна новизна видання, яке, з першого погляду, може видатися для такого жанру аж надто перенасиченим арх╕вними документами, проте вони дуже вдало п╕д╕бран╕, додають розпов╕д╕ б╕льшо╖ переконливост╕. Либонь, нав╕ть ╕сторики можуть позаздрити ум╕нню автора аргументовано пояснити, скаж╕мо, причини розриву зв’язк╕в Ог╕╓нка з екзильним урядом УНР на початку вересня 1922 року ╕ р╕шенням покинути Тарн╕в та повернутися на якийсь час у Винники поб╕ля Львова. Про подальш╕ понев╕ряння ученого та остаточне залишення Львова наприк╕нц╕ весни 1926 року автор пов╕ду╓ з таким же болем та сп╕впереживанням: «не знаходячи виходу з╕ скрутного становища, в╕н (Ог╕╓нко – авт.) все ж приста╓ на пропозиц╕ю Варшавського ун╕верситету ╕ п╕дпису╓ контракт по в╕льному найму на один р╕к… на посаду професора церковнослов’янсько╖ мови теолог╕чного факультету» («Бездомний ╕ безроб╕тний… досл╕дник»). Але популярн╕сть Ог╕╓нка серед укра╖нського студентства не подобалася польському м╕н╕стерству, тож його, як чолов╕ка небезпечного для польсько╖ церкви та пол╕тики полон╕зац╕╖ укра╖номовного населення, у 1933-му зв╕льняють з ун╕верситету. Одержимий ╕де╓ю укра╖нського в╕дродження, вчений ╕ тут не опуска╓ рук: створю╓ видавництво «Наша культура», заснову╓ ╕ редагу╓ перший укра╖нський часопис «Р╕дна мова». Але драма особистого життя – смерть дружини Дом╕н╕ки, як стверджу╓ автор книги, р╕зко вплинула не лише на науков╕ ╕ видавнич╕ нам╕ри професора Ог╕╓нка, а й визначила подальшу житт╓ву долю та початок шляху чернецтва ╕ служ╕нням Богов╕ («Спокутник: драма особистого життя»). Микола Тимошик вибудову╓ сюжет за сюжетом наст╕льки динам╕чно ╕ зримо, що читач мимох╕ть ста╓ в╕ртуальним сп╕вучасником швидкоплинних под╕й, а безк╕нечн╕ злети ╕ пад╕ння у б╕ограф╕╖ видатного вченого змушують серце бентежно битися з ним в одному ритм╕, в одному часопростор╕. Автор не омина╓ увагою надзвичайно ц╕кавий емоц╕йний документ в╕д 6 жовтня 1940 року, пов’язаний ╕з духовним нареченням ╕ возведенням у новий чернечий сан учорашнього професора, ректора ╕ м╕н╕стра ╤вана Ог╕╓нка та майбутнього блаженн╕йшого ╤лар╕она, де за кожним словом, за кожним рядком – висока емоц╕йна напруга, в╕дчуття болю його серця, християнське сумл╕ння та каяття за «вс╕ провини, в╕льн╕ й нев╕льн╕». За Укра╖ну йому залишалося лише молитися. Ця ╕нша, друга половина його життя, була не менш драматичною, – ╕ на окупованих н╕мцями етн╕чних укра╖нських землях, ╕ в кра╖нах пово╓нно╖ ╢вропи, а затим – ем╕грац╕я до Канади в середин╕ вересня 1947 року. Саме тут, у В╕нн╕пез╕, у собор╕ Св. Покрови, митрополит ╤лар╕он, за словами автора, «потрапив, нарешт╕, в довгооч╕куване коло нац╕онально св╕домих укра╖нц╕в – дорогих ╕ близьких йому людей, як╕ вразили його сво╓ю жертовн╕стю, працелюбн╕стю, талантом, тверд╕стю духу ╕ великою любов’ю до далеко╖ матер╕-Укра╖ни. Для них ╕ став в╕н трудитися, не покладаючи рук». Упродовж всього житт╓пису видатного д╕яча укра╖нського в╕дродження ╤вана Ог╕╓нка (митрополита ╤лар╕она) автор порина╓ у внутр╕шн╕й св╕т свого героя, намагаючись зрозум╕ти його повед╕нку, душевний стан у т╕й чи ╕нш╕й ситуац╕╖, в╕дкопати корен╕ його самотност╕ й «розп’ято╖ шляхетност╕», позаяк мав усе б╕льше ╕ б╕льше почитател╕в, але не приятел╕в: («Борись за правду, ратоборче…», «Зап╕зн╕ле вороття: вершини творчост╕»). Зм╕стов╕ дом╕нанти зосереджен╕ довкола м╕нливих сусп╕льно-пол╕тичних обставин, як╕ гартували три╓дине кредо цього д╕яча: ствердження Укра╖нсько╖ держави, розв╕й укра╖нсько╖ мови, в╕дмосковлення Укра╖нсько╖ церкви. Битий-перебитий житейськими обставинами, ослаблений ф╕зично в результат╕ численних психолог╕чних стрес╕в ╕ матер╕альних нестатк╕в, але сильний духом ╕ окрилений чистими нам╕рами й помислами працювати заради укра╖нсько╖ справи, – таким поста╓ читачев╕ митрополит ╤лар╕он ╕з книги Миколи Тимошика «Як ти укра╖нець…». Разом з тим, ця хвилююча документально-публ╕цистична опов╕дь, як н╕коли, ╓ актуальною для нин╕шнього, всуц╕ль здеморал╕зованого св╕ту. Михайло ЖАЙВОРОН, письменник, лауреат прем╕╖ ╕мен╕ ╤вана Ог╕╓нка 2021 року м. Житомир
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 24.12.2021 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23804
|