"Кримська Свiтлиця" > #44 за 05.11.2021 > Тема "Резонанс"
#44 за 05.11.2021
З БЛОГУ ГАЛИНИ ПАГУТЯК: МО╢ СП╤ЛКУВАННЯ З ДУХАМИ ПРЕДК╤В.
У юност╕ я боялась ур╕зького цвинтаря. Там мешкали духи мо╖х предк╕в. Я почувала перед ними острах – ану ж вони захочуть мене прийняти до свого кола вже зараз. На ╕нших цвинтарях бувала залюбки, хоча якщо довго ходити там сам╕й, прост╕р викривлю╓ться ╕ тебе почина╓ затягувати наче у вир, на дн╕ якого – потойб╕ччя. Усе зм╕нилось, коли мама повела мене на цвинтар увечер╕ першого листопада. Московська церква, що була тод╕ всюди в Галичин╕, не толерувала запалювання св╕чок у той день, але люди все одно приходили. У темряв╕. Зараз – коли ╖м зручно. Лампадок тод╕ не було. Мама купила у сус╕да Волощука, що в╕дав церковною касою, к╕лька тоненьких св╕чок, ╕ ми п╕шли. То було приголомшливе видовище – весь цвинтар св╕тився теплим жовтим св╕тлом. Пахло медовим воском, припаленим сухим листям, св╕жою хво╓ю в╕нк╕в, ╕ пом╕ж скромними могилами, не з╕псутими пластиковими кв╕тами, блукали невп╕знаван╕ люди. Чи це, чи щось ╕нше вплинуло, але трапився акт примирення – мене з духами предк╕в. Можливо, саме тод╕ я почала шукати сво╓ кор╕ння. Я не знаю, де похований Дмитро Басараб ╕ ╢ва Добромильська, бо того цвинтаря вже не ╕сну╓, зате я знаю як називалися ╖хн╕ батьки ╕ матер╕ – Кость Басараб ╕ Марина Гриник, Йосип Добромильський ╕ Катерина Савицька. Знаю, ск╕льки у них було д╕тей ╕ яка ╖х доля. Знаю, що Дмитро Басараб належав до ходачково╖ шляхти ╕ ходив п╕шки до В╕дня у справах громади, ╕ що на генному р╕вн╕ залишив щось мо╖й мам╕ ╤ванн╕, мен╕ ╕ мо╖й дочц╕, не лише любов до мандр╕в, а й ц╕кав╕сть до сусп╕льного життя. ╤ що ╢ва Добромильська померла у в╕ц╕ 70 рок╕в в╕д холери, а одна г╕лка Басараб╕в вимерла п╕д час першо╖ еп╕дем╕╖ у 1831 роц╕. ╤ що той Дмитро Костьович був у опозиц╕╖ до власниц╕ Урожа графин╕ Мар╕╖ Гумницько╖, був депутатом та правником в╕д укра╖нсько╖ громади. ╤ нав╕ть те, що в╕н був св╕дком самогубства д╕вчини з П╕дбужа, яка зайшла у р╕ку ╕ втопилася. Я познаходила й ╕нших предк╕в – Пантелеймона Страш╕вського, Костя Пагутяка, Мар╕ю Сенкевич, Якима Петрущака… Але це потойб╕ччя сяга╓ лише до середини 18 стол╕ття. А що було ран╕ше? Та нав╕ть з того, накладаючи родинну хрон╕ку на глобальну ╕стор╕ю, я знаю, що мо╖ предки переживали чуму що двадцять рок╕в, що в╕спа забирала в них д╕тей, а холера – ц╕л╕ родини, що вони бачили у сел╕ цв╕т церковно╖ ел╕ти у 16-18 ст., були учасниками наполеон╕вських в╕йн, закопували «панщину» у 1848 роц╕, переживали «т╕сн╕ роки», йшли у с╕чов╕ стр╕льц╕… Не просто селянський гумус, а св╕дки й творц╕ укра╖нсько╖ ╕стор╕╖. Без цих знань предки – це лише вихор ╕з сухого листя, який раптово зд╕йма╓ в╕тер б╕ля н╕г, коли ти ступа╓ш на старий цвинтар увечер╕ 1 листопада. А з ними ти здобува╓ш глибокий ╕ справжн╕й м╕стичний досв╕д, ╕, може, нав╕ть отриму╓ш таку потр╕бну тоб╕ п╕дтримку. Жовтень 31, 2021 р.
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 05.11.2021 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23678
|