"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2020 > Тема "З перших уст"
#52 за 25.12.2020
В╤ЦЕ-АДМ╤РАЛ СЕРГ╤Й ГАЙДУК: ЧИ ЗДОЛА╢ К╤БОРГ "ПОТЬОМК╤НСЬК╤ СЕЛА" ДЕРЖАВНО╥ МОРСЬКО╥ ПОЛ╤ТИКИ?
14 грудня 2020 року, вперше в ╕стор╕╖ парламентаризму незалежно╖ Укра╖ни, створено п╕дком╕тет з питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки на баз╕ Ком╕тету Верховно╖ Ради Укра╖ни з питань зовн╕шньо╖ пол╕тики та м╕жпарламентського сп╕вроб╕тництва. Оч╕льник – народний депутат Андр╕й Шараськ╕н (учасник АТО, к╕борг ДАПу). Безумовно, знов створений п╕дком╕тет це лише перший крок до формування арх╕тектури системи управл╕ння державною морською пол╕тикою. ╢ велик╕ спод╕вання, що в╕н стане нормативно-правовим генератором державного р╕вня з питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки.
СТВОРЕНО П╤ДКОМ╤ТЕТ З ПИТАНЬ МОРСЬКО╥ ПОЛ╤ТИКИ ТА МОРСЬКО╥ БЕЗПЕКИ ВЕРХОВНО╥ РАДИ УКРА╥НИ Але його морський б╕й ще попереду! Чи злама╓ п╕дком╕тет стар╕ лекала статично╖ морсько╖ пол╕тики Укра╖ни? Який курс в державн╕й морськ╕й пол╕тиц╕ в╕н обира╓? Пошук в╕дпов╕дей на ц╕ запитання спонукало до написання статт╕. 14 вересня 2020 року побачила св╕т нова редакц╕я Стратег╕╖ нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни, в як╕й Укра╖на задекларована як морська та р╕чкова держава (п. 55 Стратег╕╖). Буц╕мто, довгооч╕куваний нормативно-правовий прорив, але ж, знову повторю╓ться системна проблематика розробки та впровадження "морських" документ╕в державного р╕вня – Стратег╕я нац╕онально╖ безпеки не передбача╓ розробку Нац╕онально╖ стратег╕╖ морсько╖ безпеки! НОВА СТРАТЕГ╤Я НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ НЕ ПЕРЕДБАЧА╢ РОЗРОБКУ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ СТРАТЕГ╤╥ МОРСЬКО╥ БЕЗПЕКИ Чи не ╓ це сталим нагадуванням про тривал╕сть розробки та сьогодн╕шня не ╕мплементован╕сть "Морсько╖ доктрини Укра╖ни на пер╕од до 2035 року" (терм╕н виконання постанови КМУ зак╕нчився ще в 2018 роц╕); фактична "ф╕нансова заморозка", з 2014 року, Державно╖ ц╕льово╖ програми буд╕вництва нац╕онального корвету; не сформован╕сть Державно╖ ц╕льово╖ програми створення державно╖ ╕нтегровано╖ ╕нформац╕йно╖ системи висв╕тлення надводно╖ та п╕дводно╖ обстановки в акватор╕╖ Чорного ╕ Азовського мор╕в та басейнах р╕чок Дн╕про ╕ Дунай (терм╕н виконання постанови КМУ зак╕нчився в 2018 роц╕). Люба стратег╕я, як план д╕й для досягнення визначено╖ мети, почина╓ться з оц╕нки виклик╕в та загроз, в наш╕й ситуац╕╖, з морського напрямку. Про зовн╕шн╕ загрози з морського напрямку говорять давно ╕ багато – це, безумовно, виклики св╕товому порядку, як╕ характеризуються агресивними д╕ями РФ на Чорному та Азовському морях не лише по в╕дношенню до Укра╖ни, але й до ╕нших кра╖н. Це противага операц╕╖ НАТО "Атлантична р╕шуч╕сть" та ╖╖ концепц╕╖ "Спец╕ально╖ передово╖ присутност╕" в Чорному мор╕ ("Спец╕альна передова присутн╕сть" НАТО на п╕вденно-сх╕дному фланз╕ передбача╓ посилення в╕йськових спроможностей рег╕ональних кра╖н-член╕в НАТО (Румун╕я, Болгар╕я, Туреччина) та нарощування тренувально╖ ╕ координац╕йно╖ д╕яльност╕). Рос╕я використову╓ Азово-Чорноморський рег╕он та окупований Крим як "м╕ст" на Балкани, у Середземномор’я, на Близький Сх╕д та у П╕вн╕чну Африку, а в ц╕лому – до Св╕тового океану та його ресурс╕в. Що треба зробити, щоб "ця рос╕йська конструкц╕я" стала хиткою та нест╕йкою до зовн╕шнього впливу? Декларац╕╖ типу "Шлях до НАТО через Чорне море: як ма╓ зм╕нитися морська пол╕тика Укра╖ни" в ц╕й ситуац╕╖ не допоможуть https://www.eurointegration.com.ua/articles/2020/12/18/7117741/. Нав╕ть у назв╕ автори забули: ╕ про шлях до ╢С, ╕ про Азовське море, а разом з тим ╕ про ╕нтеграц╕йн╕ р╕чки Дунай та Дн╕про, як╕ впадають в укра╖нськ╕ моря. Реагувати на зовн╕шн╕ загрози з морського напрямку автори пропонують за рахунок зм╕цнення в╕йськового партнерства та проведення реформ за стандартами НАТО. Черговий раз хочеться наголосити, що морська пол╕тика для убезпечення морсько╖ д╕яльност╕ – це наша, нац╕ональна, в╕дпов╕дальн╕сть ╕ вона не може бути половинчастою. Вона або ╓, або ╖╖ не ма╓. Ми повинн╕ бути готов╕ до стримування агрес╕╖ та оборони укра╖нського моря, а не чекати коли до нас хтось прийде ╕ за нас це зробить. Пов╕рте, не прийде! МИ ПОВИНН╤ БУТИ ГОТОВ╤ ДО СТРИМУВАННЯ АГРЕС╤╥ ТА ОБОРОНИ УКРА╥НСЬКОГО МОРЯ, А НЕ ЧЕКАТИ КОЛИ ДО НАС ХТОСЬ ПРИЙДЕ ╤ ЗА НАС ЦЕ ЗРОБИТЬ На жаль, нац╕ональн╕ ц╕нност╕ та укра╖нц╕ ╓ ц╕лями в приц╕лах не лише рос╕йського агресора, а й внутр╕шн╕х пройдисв╕т╕в та шахра╖в. Нац╕ональний флот перетворено в б╕знес-пол╕тичний майданчик, тому цей виклик треба л╕кв╕дувати раз ╕ на завжди. НАЦ╤ОНАЛЬНИЙ ФЛОТ ПЕРЕТВОРЕНО В Б╤ЗНЕС-ПОЛ╤ТИЧНИЙ МАЙДАНЧИК, ТОМУ ЦЕЙ ВИКЛИК ТРЕБА Л╤КВ╤ДУВАТИ РАЗ ╤ НА ЗАВЖДИ. Щодо внутр╕шн╕х загроз, то хот╕лось би под╕литися сво╖ми думками. Як╕ ж вони ц╕ внутр╕шн╕ загрози? Який ╖х р╕вень, характер та причинно-насл╕дков╕ обриси? Наск╕льки ми готов╕ ефективно та сво╓часно реагувати на них? Безумовно, внутр╕шн╕ загрози треба розглядати у широкому спектр╕ загроз: нормативно-правов╕, орган╕зац╕йн╕, адм╕н╕стративн╕, економ╕чн╕, гуман╕тарно-виховн╕ тощо. В Укра╖н╕ створена парадоксальна ситуац╕я, коли види морсько╖ д╕яльност╕ (заф╕ксован╕ в Конвенц╕╖ ООН з морського права 1982 року, яка ратиф╕кована Верховною Радою Укра╖ни у 1999 роц╕) розпод╕лен╕ м╕ж м╕н╕стерствами укра╖нського Уряду, як╕ формують ╖х регуляторну пол╕тику, а в ц╕лому в╕дпов╕дального за державну морську пол╕тику, за формування кроссекторальних зв’язк╕в м╕ж м╕н╕стерствами та ╖х стратег╕ями – не ма╓. В╤ДПОВ╤ДАЛЬНОГО ЗА ДЕРЖАВНУ МОРСЬКУ ПОЛ╤ТИКУ, ЗА ФОРМУВАННЯ КРОССЕКТОРАЛЬНИХ ЗВ’ЯЗК╤В М╤Ж М╤Н╤СТЕРСТВАМИ ТА ╥Х СТРАТЕГ╤ЯМИ – НЕ МА╢ Як приклад, в╕йськово-морська д╕яльн╕сть знаходиться в фокус╕ дек╕лькох м╕н╕стерств: ╕ М╕н╕стерства оборони, ╕ М╕н╕стерства внутр╕шн╕х справ. Тенденц╕╖ останнього часу св╕дчать про перспективи зб╕льшення корабельно-катерного складу В╕йськово-Морських Сил та Морсько╖ охорони Державно╖ прикордонно╖ служби за рахунок в╕тчизняних та ╕ноземних катер╕в прибережного плавання. Чи узгоджен╕ м╕ж собою стратег╕╖ розвитку в╕йськового флоту та морсько╖ охорони? Чи не створю╓мо ми штучний прецедент наповнення територ╕ального моря великою к╕льк╕стю катер╕в, а д╕ям у дальн╕й зон╕ прид╕ля╓мо не достатньо уваги? Чи не несуть за собою так╕ неузгоджен╕ р╕шення повторення грузинського вар╕анту – л╕кв╕дац╕я в╕йськового флоту та утримання лише морсько╖ охорони? Можливо на таких прикладах ╕ поясню╓ться ситуативн╕сть та безсистемн╕сть при формуванн╕ державно╖ морсько╖ пол╕тики, коли пол╕тична влада прим╕ря╓ ╖╖ п╕д себе або п╕д б╕знес-пол╕тичн╕ про╓кти: буд╕вництво нац╕онального корвету та катер╕в прибережного плавання в╕д "Ленкузн╕"; нац╕ональне корабле-/суднобудування та закуп╕вля корабл╕в/катер╕в за кордоном; оголошення в доктринальних документах та в Стратег╕чному оборонному бюлетен╕ нереальних завдань щодо переходу на стандарти НАТО та в╕дновлення в╕йськово╖ ╕нфраструктури п╕сля зв╕льнення Криму – ╕ це до 2020 року; ╕нформац╕йн╕ компан╕╖ щодо стратег╕╖ "моск╕тного флоту" та побудови оборони з моря в╕д свого берегу при св╕тових тенденц╕ях ╖╖ побудови в╕д берег╕в противника. Чи не ╓ така непосл╕довн╕сть св╕дченням "морських" внутр╕шн╕х загроз? Очевидно, що з такими ж проблемами з╕ткнеться ╕ знов створений п╕дком╕тет Верховно╖ Ради Укра╖ни з питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки. Велика к╕льк╕сть парламентських ком╕тет╕в дотичних до морсько╖ д╕яльност╕, необх╕дн╕сть створення м╕жком╕тетсько╖ ╕нтеграц╕╖ та вза╓мод╕╖ будуть створювати певну проблематику на шляху нормотворчо╖ д╕яльност╕ п╕дком╕тету. Повертаючись до унормування в╕йськово-морсько╖ д╕яльност╕, то це, як м╕н╕мум, площина д╕яльност╕ Ком╕тету з питань нац╕онально╖ безпеки, оборони та розв╕дки, Ком╕тету з питань правоохоронно╖ д╕яльност╕, Ком╕тету з питань економ╕чного розвитку, Ком╕тету з питань ф╕нанс╕в, податково╖ та митно╖ пол╕тики тощо. Безумовно, д╕яльн╕сть п╕дком╕тету буде потребувати науково- та фахово- експертно╖ п╕дтримки, а стартапом його морсько╖ нормотворчост╕ повинен стати Закон Укра╖ни "Про державну морську пол╕тику". СТАРТАПОМ МОРСЬКО╥ НОРМОТВОРЧОСТ╤ ПОВИНЕН СТАТИ ЗАКОН УКРА╥НИ "ПРО ДЕРЖАВНУ МОРСЬКУ ПОЛ╤ТИКУ" Про необх╕дн╕сть створення органу формувача державно╖ морсько╖ пол╕тики з особливим статусом, який би мав управл╕нський р╕вень вищий н╕ж м╕н╕стерський та необх╕дност╕ нормативно-законодавчого регулювання морсько╖ д╕яльност╕ ми розм╕рковували в https://zn.ua/ukr/internal/yakiy-kurs-vibere-ukrayinskiy-flot-345571_.html "Який курс вибере укра╖нський флот?" Наступний крок повинен бути за Урядом. ╤ тут ми над╕╖ поклада╓мо на створене М╕н╕стерство з питань стратег╕чних галузей промисловост╕ та його розум╕ння того, що корабле-/суднобуд╕вна галузь повинна стати стратег╕чною для кра╖ни, яка ма╓ вих╕д до мор╕в та Св╕тового океану, яка ма╓ маг╕стральн╕ р╕ки – комун╕кативн╕ шляхи з кра╖нами ╢С. Можлив╕ напрямками усв╕домлення та розум╕ння морського нац╕онального середовища: Зрозум╕ти, що в╕йна на мор╕ ╕ за море – це не статика, це динам╕чне явище. Тому ╕ ставлення до питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки з боку пол╕тичного та в╕йськового кер╕вництва держави повинно бути динам╕чним. Загрози зм╕нюються, ╕ ми повинн╕ рухатися разом з ними. Ми повинн╕ бути критичними в оц╕нках щодо наших спроможностей реагувати на них. Подолати бар’╓р недостатньо╖ впевненост╕ та в╕дсутност╕ агрес╕╖ в боротьб╕ на мор╕ можна лише за умови нарощування морського потенц╕алу держави. Ми завжди повинн╕ кидати соб╕ виклик: як ми можемо зустр╕ти загрозу з морського напрямку ╕ як ми можемо ╖╖ л╕кв╕дувати? Розум╕ти ╕снуюч╕ та перспективн╕ виклики та загрози з морського напрямку та планувати заходи протид╕╖ ╖м, власне це повинно стати основою для Стратег╕╖ морсько╖ безпеки та В╕йськово-морсько╖ доктрини як складових Стратег╕╖ нац╕онально╖ безпеки та Во╓нно╖ доктрини. Треба поставити на "стоп" псевдо реформи та лозунги про стандарти НАТО. ╥х альтернативою повинн╕ стати – морськ╕ ╕н╕ц╕ативи, стратег╕╖ та практичн╕ д╕╖ щодо нарощування морського потенц╕алу. Зрозум╕ти, що РФ д╕╓ далеко за рамками прийнятих м╕жнародних норм, в т.ч. м╕жнародного морського права. Розвиток агресивност╕ РФ у нових доменах та ╖х виб╕р, як пр╕оритет для ╕нвестиц╕й – це випадков╕сть чи результат оц╕нки наших сильних ╕ слабких стор╕н? Етапи нарощування бо╓здатност╕ нац╕онального флоту повинн╕ починатися з розум╕ння того, що ми, у сво╖х кроках, посл╕довн╕ та ор╕╓нтован╕ на реагування на загрози з морського напрямку. Ми повинн╕ бути добре по╕нформован╕ про д╕╖ противника; зд╕йснювати пост╕йний анал╕з противника ╕ загроз з його боку; усв╕домлювати нашу готовн╕сть протистояти цим загрозам; бути ╕н╕ц╕ативними, рухатись лише вперед; бути ст╕йкими та посл╕довними; мати амб╕ц╕╖ п╕дкр╕плен╕ ресурсами. Програми закуп╕вл╕ морського озбро╓ння та в╕йськово╖ техн╕ки повинн╕ зм╕нити парадигму в╕дносин з нашою промислов╕стю. Ми повинн╕ зд╕йснювати ритм╕чне ╕нвестування нац╕онального корабле-/суднобудування та ОПК морських озбро╓нь. А це створення тисяч╕ висококвал╕ф╕кованих робочих м╕сць на Укра╖н╕; розвиток технолог╕й; стимулювання в╕тчизняно╖ науки та техн╕ки, досл╕джень та розробок; нарощування експортних спроможностей.
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2020 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22871
|