"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2020 > Тема "З перших уст"
#28 за 10.07.2020
Гюндуз Мамедов: СКАЖУ ЛИШЕ ОДНЕ ЩОДО ЗБИТТЯ МН17: В╤ДПОВ╤ДАЛЬН╤СТЬ НЕВ╤ДВОРОТНА
Ш╕сть рок╕в тому в неб╕ над Донбасом було збито пасажирський л╕так рейсу MH17. 298 чолов╕к загинули, серед них – 196 громадян Н╕дерланд╕в. М╕жнародне розсл╕дування д╕йшло висновку, що л╕так знищено рос╕йським зен╕тно-ракетним комплексом «Бук», який належав 53-й зен╕тн╕й ракетн╕й бригад╕ з Курська. Схоже, без РФ не об╕йшлося й у ╕нш╕й ав╕акатастроф╕. Зображення уламк╕в ракети «Тор» – зен╕тно╖ ракети рос╕йського виробництва – почали ширитися ╕нтернетом майже одразу п╕сля збиття л╕така МАУ в ╤ран╕ 8 с╕чня 2020 року. Тод╕ загинуло 11 укра╖нц╕в: дев’ятеро член╕в ек╕пажу та дво╓ пасажир╕в. Загалом на борту л╕така рейсу PS752 «М╕жнародних ав╕ал╕н╕й Укра╖ни» перебувало 176 чолов╕к. У березн╕ цього року Окружний суд Гааги розпочав розгляд справи МН17. ╤ран пооб╕цяв до 20 липня передати «чорн╕ скриньки» збитого над Тегераном л╕така МАУ для розшифрування до Франц╕╖. Влада Франц╕╖ погодилася прийняти двох укра╖нських експерт╕в, як╕ мають долучитися до процесу. Що сп╕льного та в╕дм╕нного м╕ж знищенням рейс╕в МН17 та PS752 – в ╕нтерв’ю Укр╕нформу розпов╕да╓ заступник генерального прокурора Укра╖ни Гюндуз Мамедов, який очолю╓ М╕жнародну сп╕льну сл╕дчу групу (JIT) в╕д Укра╖ни у справ╕ MH17, а також ув╕йшов до групи прокурор╕в ╕ до складу делегац╕╖, створено╖ для участ╕ в переговорах з ╤раном у справ╕ про катастрофу л╕така МАУ.
ВЕРС╤╥ ЗБИТТЯ МН17 ╤ КЛЮЧОВИЙ ЕТАП У СУД╤ - Пане Мамедов, 9 березня 2020 року в Н╕дерландах розпочався судовий процес у справ╕ МН17. Обвинуваченими у справ╕, яких називають причетними до транспортування та бойового застосування «Бука», ╓ тро╓ громадян РФ – колишн╕й оф╕цер ФСБ, так званий ексм╕н╕стр оборони «ДНР» ╤гор Г╕рк╕н (Стр╓лков), генерал, а на час збиття л╕така полковник ГРУ генштабу збройних сил РФ, глава «РУ ДНР» Серг╕й Дубинський, п╕дполковник-спецпризначенець ГРУ Олег Пулатов та громадянин Укра╖ни Леон╕д Харченко, який воював на боц╕ Рос╕╖. Через коронав╕рус судов╕ зас╕дання в╕дбулися лише 9, 10 ╕ 23 березня. Перерва у слуханнях тривала два з половиною м╕сяц╕. 8 червня розпочався другий блок слухань. В╕дбулося с╕м судових зас╕дань, ╕ 3 липня в╕н зак╕нчився. За цей час суд заслухав позиц╕ю н╕дерландських прокурор╕в та адвокат╕в одного з чотирьох обвинувачених – Пулатова, який виявив бажання долучитися до судового процесу. Н╕дерландськ╕ прокурори оприлюднили детал╕ розсл╕дування, захист Пулатова наполяга╓, що розсл╕дування не завершено. Мовляв, ╕ншим можливим верс╕ям трагед╕╖, окр╕м т╕╓╖, що МН17 було знищено ракетою «Бук», не було прид╕лено достатньо уваги. Що ви дума╓те про таку позиц╕ю захисту? - Я обмежений в оц╕нках позиц╕╖ захисту одного з обвинувачених. По-перше, профес╕йна етика прокурора не дозволя╓ мен╕ обговорювати судовий процес. По-друге, нав╕ть я, як кер╕вник М╕жнародно╖ сп╕льно╖ сл╕дчо╖ групи в╕д Укра╖ни, утримуюся в╕д оц╕нок процесу, адже будь-як╕ публ╕чн╕ висловлювання пот╕м стають предметом обговорення в суд╕, що може нашкодити розглядов╕ справи. Водночас я вважаю, що н╕дерландськ╕ прокурори в суд╕ зробили докладну та доступну презентац╕ю розсл╕дування ав╕акатастрофи л╕така рейсу МН17. Держави-учасниц╕ сп╕льно╖ сл╕дчо╖ групи за ш╕сть рок╕в сл╕дства ╜рунтовно проанал╕зували вс╕ можлив╕ верс╕╖ збиття. ╤ точн╕сть сценар╕ю, що лежить в основ╕ обвинувачення, перев╕рялася, зокрема, й шляхом пошуку доказ╕в «альтернативних» верс╕й. Ус╕ ми пам’ята╓мо, хто ц╕ ╕нш╕ верс╕╖ надавав, коментував, залучав до цього «експерт╕в». Н╕дерландськ╕ прокурори у сво╖й презентац╕╖ п╕д час в╕дновлених у червн╕ судових слухань детально продемонстрували докази на основ╕ досл╕дження уламк╕в л╕така, т╕л загиблих та речей, виявлених елемент╕в ракети, анал╕зу перехоплених телекомун╕кац╕й. Зокрема звертали увагу на застосування захищених канал╕в зв’язку. Тому вс╕ ц╕ «альтернативн╕» сценар╕╖ виглядають не ╕накше, як ман╕пуляц╕╖ захисту для введення сл╕дства в оману, що, власне, ╕ було заявлено прокурорами в суд╕. Також сл╕дством встановлено та п╕дтверджено роль у вчиненн╕ цього злочину чотирьох ос╕б, як╕ обвинувачуються в Окружному суд╕ м. Гаага. Ус╕, хто стежить за процесом, у цьому могли переконатися. Я б узагал╕ хот╕в, щоб якомога б╕льше людей в Укра╖н╕ мали можлив╕сть спостер╕гати за цим важливим процесом. В╕н ц╕кавий ╕ тим, що у ньому застосовано механ╕зм заочного розгляду. Тобто без ф╕зично╖ присутност╕ обвинуваченого в суд╕ зд╕йсню╓ться правосуддя. Що стосу╓ться подальшого розсл╕дування на нашому, нац╕ональному р╕вн╕, то воно передачею матер╕ал╕в щодо цих чотирьох обвинувачених ос╕б не завершилось. Процес трива╓ щодо ╕нших ос╕б, що причетн╕ до знищення л╕така. Й укра╖нська сторона плану╓ координувати свою роботу з партнерами в М╕жнародн╕й сп╕льн╕й сл╕дч╕й груп╕. - Захист Пулатова намага╓ться п╕ддати сумн╕ву 40 тисяч стор╕нок справи, мовляв, розсл╕дування ще не завершено. Окр╕м «сценар╕ю в╕йськового л╕така», адвокати також заявили, що л╕так рейсу МН17 м╕г знищити ЗРК «Бук», але це зробили укра╖нськ╕ в╕йськов╕. Вони також обурювалися, що ╕гнорують рос╕йських експерт╕в… - Сл╕дство не може базуватися на припущеннях, що н╕бито когось про╕гнорували, а ось цю верс╕ю н╕би не досл╕дили… Робота адвокат╕в ╕ поляга╓ в тому, щоб захищати обвинувачених, а справа прокурор╕в – доводити вину особи у суд╕. У результат╕ вс╕ сторони роблять одну справу – встановлюють ╕стину. Ще раз повторюся, ус╕ надан╕ докази та ╕нформац╕я були ретельно перев╕рен╕, а як це робилося та що досл╕джувалося – продемонстровано в прямому еф╕р╕ з залу суду. Докази в «альтернативних» верс╕ях були спростован╕. - Коли суд може перейти до розгляду справи по сут╕? - Розгляд справи по сут╕ – це ключовий етап у суд╕. Точний прогноз дати складно, адже це залежить в╕д р╕шення суду щодо запит╕в про додаткове розсл╕дування з боку представник╕в потерп╕лих, захисту та обвинувачення, а також ╕нших обставин. - Ск╕льки рок╕в може тривати суд? - Очевидно, це складне питання, як, власне, ╕ сама справа. Тому судовий процес може бути тривалим. - Як захист може затягувати процес? - Ми за процесом спостер╕га╓мо онлайн. В╕дносно позиц╕╖ захисту, кожен може зробити сво╖ висновки: чи ╓ запити на додаткове розсл╕дування, що ╜рунтуються на припущеннях, затягуванням процесу, чи н╕? Чи ╓ гальмуванням надання сво╓╖ ╕нтерпретац╕╖ показань св╕дк╕в, чи не ╓. - Чи в╕домо вам щось про Леон╕да Харченка, якого начебто у березн╕ 2020 року в неп╕дконтрольному Донецьку взяли п╕д варту? - Нам в╕домо, що в╕н перебува╓ на тимчасово окупован╕й територ╕╖. Б╕льше деталей надати не можу. - У так зван╕й «ДНР» бояться, що ф╕гуранта справи МН17 можуть вивезти укра╖нськ╕ спецслужби, як було з Цемахом? - Я не хот╕в би нараз╕ апелювати до того, що представники незаконних збройних формувань кра╖ни-окупанта бояться чи н╕. Я скажу лише одне: в╕дпов╕дальн╕сть нев╕дворотна!
ПРАВО НА ЗАХИСТ ТА ДОПИТ СВ╤ДК╤В - Чи з’явиться хтось з обвинувачених у суд╕? Чи, можливо, хтось з╕ св╕дк╕в виявить бажання бути присутн╕м безпосередньо в зал╕ суду? ╤ як суд може упевнитися в ╖хн╕х св╕дченнях, адже ╕мена св╕дк╕в засекречен╕? - Обвинувачен╕ об╕знан╕ про судовий процес, а отже, мають можлив╕сть безпосередньо використати сво╓ право на захист перед н╕дерландським правосуддям. Як правило, допит св╕дк╕в, яким надано захист, не може бути проведений у в╕дкритому судовому зас╕данн╕. У таких справах нав╕ть оприлюднення ╕нформац╕╖ про час та м╕сце допиту св╕дк╕в може становити ризик для ╖хньо╖ безпеки. Наприклад, з матер╕ал╕в судово╖ справи вилучено дати в╕дпов╕дних допит╕в, адже це може сприяти ╕дентиф╕кац╕╖ особи. - Зараз суд розгляда╓ справу щодо причетност╕ до трагед╕╖ МН17 чотирьох ос╕б. Хто буде наступний? ╤ коли? - Зв╕сно, сл╕дство у справ╕ продовжу╓ться укра╖нськими органами, так само ╕ в рамках М╕жнародно╖ сп╕льно╖ сл╕дчо╖ групи. Я вже не раз наголошував, що наше завдання – встановити та притягти до в╕дпов╕дальност╕ як тих, хто зд╕йснював запуск ракети, так ╕ тих, хто в╕ддавав накази.
ЗБИТТЯ ПАСАЖИРСЬКОГО Л╤ТАКА РЕЙСУ PS752 - Ви очолю╓те М╕жнародну сп╕льну сл╕дчу групу в╕д Укра╖ни у справ╕ MH17, також входите до групи прокурор╕в ╕ до складу делегац╕╖, яку було створено для участ╕ у переговорах з ╤раном щодо катастрофи л╕така компан╕╖ «М╕жнародн╕ ав╕ал╕н╕╖ Укра╖ни». Що сп╕льного м╕ж цими двома трагед╕ями? - В обох випадках мали м╕сце злочинн╕ д╕╖, тобто йдеться про умисний злочин щодо цив╕льних пов╕тряних суден, на борту яких перебували сотн╕ невинних людей. В обох трагед╕ях можна говорити про використання озбро╓ння протипов╕тряно╖ оборони, що призначене для ураження пов╕тряних в╕йськових ц╕лей. Тому й методика розсл╕дування таких проваджень теж схожа. У лютому процесуальне кер╕вництво було доручено зд╕йснювати прокурорам департаменту щодо злочин╕в, учинених в умовах збройного конфл╕кту. Кр╕м того, у справ╕ щодо збиття пасажирського л╕така рейсу PS752, що прямував з╕ столиц╕ ╤рану до Ки╓ва, ми да╓мо оц╕нку, чи вс╕ належн╕ заходи безпеки були залучен╕ ╕ранською стороною задля гарантування безпечного прольоту над ╖хн╕м ав╕апростором ╕ чому ц╕ заходи не спрацювали. - Чи ма╓ Укра╖на правов╕ п╕дстави розсл╕дувати цю ав╕акатастрофу, надавати юридичну оц╕нку д╕ям ╕рансько╖ сторони? - Ми користу╓мося нормами м╕жнародного права та нац╕онального законодавства. По-перше, було повн╕стю знищено пов╕тряне судно укра╖нсько╖ ав╕акомпан╕╖. ╤ саме про так╕ злочини йдеться в Конвенц╕╖ про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки цив╕льно╖ ав╕ац╕╖, 1973 року. Це так звана Монреальська конвенц╕я, якою визначено юрисдикц╕ю Укра╖ни щодо цього злочину. Якщо б╕льш докладно, то стаття 5 Конвенц╕╖ передбача╓, що кожна держава застосову╓ так╕ заходи, як╕ можуть бути необх╕дн╕ для встановлення сво╓╖ юрисдикц╕╖, коли злочин ско╓но в╕дносно пов╕тряного судна, заре╓строваного в ц╕й держав╕. А статтею 8 уже Крим╕нального кодексу Укра╖ни визначено, що ╕ноземц╕, як╕ не проживають пост╕йно в Укра╖н╕, також п╕длягають в Укра╖н╕ в╕дпов╕дальност╕, наприклад, якщо вони вчинили тяжк╕ або особливо тяжк╕ злочини проти громадян Укра╖ни або ╕нтерес╕в Укра╖ни. Тому в день ав╕акатастрофи – 8 с╕чня – оф╕с Генерального прокурора розпочав крим╕нальне провадження. Зрозум╕ло, що к╕нцева мета розсл╕дування – встановлення причетних ос╕б до вчинення цього злочину та доведення ╖хньо╖ вини в судовому порядку, отримання для них справедливого покарання ╕, таким чином, захисту прав потерп╕лих ос╕б – родич╕в загиблих у ав╕акатастроф╕. Ус╕ розум╕ють, що для св╕тово╖ ав╕абезпеки польот╕в дуже важливо встановити справжн╕ мотиви та причини вчинення цього злочину. Чи взагал╕ безпечно в╕дправляти в цю кра╖ну цив╕льн╕ л╕таки? А для родин загиблих не менш важливим ╓ отримання справедливо╖ грошово╖ компенсац╕╖. Переговорним процесом займа╓ться МЗС Укра╖ни. ╤ в ц╕й частин╕ вони залежать також в╕д результат╕в крим╕нального розсл╕дування та здобутих доказ╕в, що можуть бути використан╕ Укра╖ною в переговорному процес╕. Тому в кожного в цьому процес╕ своя роль. Позиц╕я прокуратури, повторюсь, однозначна: причетн╕ до вчинення цього особливо тяжкого злочину мають понести справедливе покарання. ╤ ми не повинн╕ задовольнятися лише виплатою компенсац╕й постраждалим. Кр╕м того, ╓ ще окреме розсл╕дування трагед╕╖ – техн╕чне, що, зг╕дно з нормами м╕жнародного пов╕тряного права, проводиться незалежно в╕д крим╕нального. Його завдання – установити причини пад╕ння л╕така. ╤ техн╕чне розсл╕дування проводиться кра╖ною, на територ╕╖ яко╖ сталася ав╕акатастрофа. Так записано в Чиказьк╕й конвенц╕╖ про м╕жнародну цив╕льну ав╕ац╕ю 1944 року. ╤ ми не можемо зм╕нити такий порядок. Укра╖на та ╕нш╕ постраждал╕ кра╖ни лише призначають уповноважених представник╕в для участ╕ в техн╕чному розсл╕дуванн╕. Укра╖нськ╕ ╕нтереси представля╓ Нац╕ональне бюро з розсл╕дування ав╕ац╕йних под╕й та ╕нцидент╕в з цив╕льними пов╕тряними суднами. - П╕д час катастрофи загинуло 176 чолов╕к. Серед них 11 укра╖нц╕в – дев’ять член╕в ек╕пажу та дво╓ пасажир╕в. Загалом ╕деться про громадян семи кра╖н: Укра╖ни, ╤рану, Канади, Швец╕╖, Афган╕стану, ФРН ╕ Велико╖ Британ╕╖. Чи буде створено м╕жнародну сл╕дчу групу, як було зроблено у випадку з МН17? - 9 с╕чня, у наступний п╕сля трагед╕╖ день, ми звернулися до ╤сламсько╖ Республ╕ки ╤ран з першим запитом про надання м╕жнародно╖ правово╖ допомоги. У ньому, серед ╕ншого, було порушено й питання про утворення м╕жнародно╖ сл╕дчо╖ групи. У сл╕дчих орган╕в та прокуратури ╓ величезний досв╕д роботи в такому формат╕, ╕, що важливо, в╕н да╓ результат. Така група сутт╓во б п╕двищила як╕сть розсл╕дування. ╤з цим питанням Укра╖на звернулася до кожно╖ кра╖ни, чи╖ громадяни перебували на борту л╕така. Але, на жаль, за п╕вроку сл╕дства ми дос╕ не отримали позитивно╖ в╕дпов╕д╕.
ЧОРН╤ СКРИНЬКИ PS752 - На в╕дм╕ну в╕д Рос╕╖, ╤ран узяв на себе в╕дпов╕дальн╕сть за трагед╕ю. Спочатку в╕н так само, як ╕ РФ, усе заперечував. Що змусило ╤ран з╕знатися? Як в╕дбува╓ться сп╕впраця? Як╕ виникають труднощ╕? Яка ситуац╕я з «чорними скриньками»? - Поки що повед╕нка ╤рану ╓ не до к╕нця зрозум╕лою. На жоден з чотирьох запит╕в укра╖нсько╖ сторони ми не отримали в╕дпов╕дей по сут╕ на так╕ важлив╕ запитання для сл╕дства: щодо передач╕ «чорних скриньок» для безпечного вилучення з них ╕нформац╕╖, надання в╕домостей ╕ранською стороною про стан ╖хнього крим╕нального розсл╕дування та встановлення причетних ос╕б до вчиненого злочину, квал╕ф╕кац╕╖ ╖хн╕х д╕й, проведення разом з Укра╖ною сп╕льного крим╕нального розсл╕дування. Проте саме в╕д журнал╕ст╕в ми д╕зна╓мося, що ╤ран начебто майже завершив крим╕нальне розсл╕дування. Це виклика╓ запитання, адже як можна ф╕нал╕зувати розсл╕дування без розшифровування «чорних скриньок»? Вони публ╕чно заявляли, що не мають техн╕чних можливостей для розшифрування. Посилаючись на карантинн╕ обмеження, ╕ранська сторона останн╕ к╕лька м╕сяц╕в не направляла бортов╕ самописц╕ до кра╖н, що мають так╕ техн╕чн╕ можливост╕. Але минулого м╕сяця вони заявили, що готов╕ передати «чорн╕ скриньки» до Франц╕╖. Оч╕ку╓мо, що це в╕дбудеться наприк╕нц╕ липня. Водночас Франц╕я звернулася до Укра╖ни, аби ми направили наших експерт╕в для участ╕ в розшифруванн╕. - Чому дан╕ з них мають таке важливе значення? - П╕сля ╖хнього розшифрування сл╕дство може отримати в╕дпов╕д╕ на ключов╕ питання ц╕╓╖ трагед╕╖. Наприклад, чому кра╖на, територ╕я яко╖ п╕дпада╓ п╕д ознаки конфл╕кту й веде активн╕ во╓нн╕ д╕╖, не вжива╓ достатн╕х заход╕в для безпечного ав╕асполучення цив╕льних суден? Або чому не прийнято р╕шення про закриття пов╕тряного простору над зоною конфл╕кту чи бодай не обмежено польоти на певн╕й висот╕ або м╕сцевост╕? Адже таке право ч╕тко передбачене статтею 9 Чиказько╖ конвенц╕╖ ╕, можливо, таких плачевних насл╕дк╕в можна було б уникнути. У цьому контекст╕ в укра╖нських компетентних орган╕в виклика╓ сумн╕ви верс╕я ненавмисно╖ людсько╖ помилки п╕д час операц╕╖ протиракетно╖ оборони, яку озвучив та дотриму╓ться ╤ран. - Як╕ висновки експерт╕в? Чому сталася ця трагед╕я? - В╕дпов╕д╕ на ц╕ запитання ми отрима╓мо в ход╕ сл╕дства. Верс╕й на сьогодн╕ ╓ к╕лька. У кв╕тн╕ призначено першу комплексну ком╕с╕йну крим╕нал╕стичну експертизу. Це непростий ╕ довготривалий процес, адже експертиза надзвичайно складна й водночас ц╕кава. Вона поляга╓ в тому, щоб детал╕зувати причини ав╕акатастрофи, з’ясувати обставини влучення ракети ТОР-М1 ╕, власне, ╖╖ вплив на пад╕ння л╕така. Кр╕м того, анал╕зу╓ться ╕нформац╕я про попередн╕ рейси, як╕ передували вильоту Бо╖нгу-737 з аеропорту Тегерана, а також останн╕ вильоти л╕так╕в МАУ. Вивчаються дан╕ з косм╕чних апарат╕в, як╕ могли заф╕ксувати обставини катастрофи.
ЗРК «ТОР» ╤ ОБМЕЖЕНИЙ ДОСТУП - Майже одразу п╕сля пад╕ння л╕така в мереж╕ почали з’являтися зображення уламк╕в ракети «Тор» – зен╕тно╖ ракети рос╕йського виробництва. Як в╕домо, ╤ран закупову╓ у Рос╕╖ ЗРК «Тор». Тож, схоже, без Рос╕╖ у катастроф╕ з л╕таком МАУ, так само, як ╕ з МН17, не об╕йшлося. Що каже РФ? Чи сп╕впрацю╓ в ц╕й справ╕? - Справд╕, дан╕, що м╕стяться у в╕льному доступ╕, св╕дчать, що св╕товим виробником «Тор» ╓ РФ. На тепер╕шн╕й час ми все ж таки оч╕ку╓мо в╕дпов╕дей в╕д ╤рану на наш╕ чотири запити про м╕жнародну правову допомогу, як╕, нагадаю, були над╕слан╕ в перш╕ ж м╕сяц╕ п╕сля трагед╕╖. А нин╕ ми фактично ведемо розсл╕дування за браку доступу до м╕сця вчинення злочину та його насл╕дк╕в, без доступу до св╕дк╕в трагед╕╖ та нав╕ть за мовчазно╖ тиш╕ щодо утворення м╕жнародно╖ сл╕дчо╖ групи з боку ╤рану. Тобто в таких самих умовах, як щодо окупованих територ╕й Криму й Донбасу, за обмеженого доступу. Тому зна╓мо, як координувати сл╕дство в таких провадженнях. - До якого суду може звернутися Укра╖на – у Гааз╕ чи де╕нде, щоб покарати винних й отримати компенсац╕╖? - Передус╕м ╕деться про нац╕ональний суд Укра╖ни. По-друге, якщо розглядати притягнення до в╕дпов╕дальност╕ в Гааз╕, то там ╓ к╕лька судових ╕нстанц╕й. Нагадаю ще раз, що тривають два незалежних одне в╕д одного розсл╕дування щодо обставин збиття л╕така – техн╕чне та крим╕нальне. Чиказька конвенц╕я, що передбача╓ розсл╕дування саме техн╕чно╖ частини, закр╕плю╓ право держави, тобто Укра╖ни, звернутися до м╕жнародного суду в раз╕ неможливост╕ врегулювання спору в досудовому порядку. ╤ таким судом може бути М╕жнародний суд ООН чи третейський суд ad hoc, тобто суд, утворений для розгляду конкретного спору. Такий суд, коли встановлю╓ в╕дпов╕дальн╕сть певно╖ держави, також може вир╕шити й питання компенсац╕йних виплат. Що стосу╓ться притягнення до крим╕нально╖ в╕дпов╕дальност╕ конкретних ос╕б, то вар╕ант передання справи в М╕жнародний крим╕нальний суд ми теж розгляда╓мо. Для цього нам необх╕дно довести наявн╕сть збройного конфл╕кту. Процесуальний кер╕вник у провадженн╕ стосовно збиття укра╖нського л╕така вбача╓ також ╕ порушення норм протоколу ╤ до Женевських конвенц╕й 1949 року щодо захисту жертв м╕жнародних збройних конфл╕кт╕в. У цьому протокол╕ ч╕тко передбачено, що сторони, як╕ перебувають у конфл╕кт╕, повинн╕ завжди розр╕зняти цив╕льн╕ й в╕йськов╕ об’╓кти. Напади невиб╕ркового характеру заборонен╕! А т╕, хто планують напад або ухвалюють р╕шення про його зд╕йснення, мають вжити вс╕х заход╕в, щоб не переплутати цив╕льну ц╕ль ╕з в╕йськовою. Тож можемо говорити про факти порушень статей 48, 51, 57 цього протоколу. ╤ хоча ╤ран не ратиф╕кував цей документ, його учасниками ╓ кра╖ни, громадяни яких загинули в ав╕акатастроф╕, а саме Укра╖на, Великобритан╕я, Канада та Швец╕я. ╤рина Драбок, Гаага
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2020 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22489
|