"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2020 > Тема "Душі криниця"
#28 за 10.07.2020
В╕ра Ро╖к. ВИШИВКА - ЯК СИМВОЛ УКРА╥НИ
У кв╕тн╕ 2021 року виповниться 110 рок╕в в╕д дня народження нашо╖ славно╖ кримсько-полтавсько╖ землячки, видатно╖ вишивальниц╕, Героя Укра╖ни В╕ри Серг╕╖вни Ро╖к. Читач╕ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» знають, як багато уваги прид╕ляла газета творчост╕ Майстрин╕. Це саме «Св╕тлиця» першою порушила питання про створення музею укра╖нсько╖ вишивки ╕мен╕ В╕ри Ро╖к в С╕мферопол╕. П╕сля численних перепон музей врешт╕ було створено, в╕н функц╕ону╓ й сьогодн╕. П╕дн╕малося також питання про встановлення пам’ятника вишивальниц╕ в кримськ╕й столиц╕, але, на жаль, тод╕ не вир╕шилося, а тепер у Криму ставлять зовс╕м ╕нш╕ пам’ятники… Готуючись до юв╕лею В. С. Ро╖к, «Кримська св╕тлиця» вир╕шила под╕литися з читачами думками Майстрин╕ про укра╖нську вишивку, як╕й вона присвятила все сво╓ життя. А це зовс╕м немало – майже 90 рок╕в. Цей матер╕ал надав «Св╕тлиц╕» син вишивальниц╕ – Вадим Михайлович Ро╖к, який знайшов його в арх╕в╕ матер╕. Судячи з усього, нарис про вишивку був п╕дготовлений нею ще у 80-х роках минулого стол╕ття, але, як нам зда╓ться, в╕н не втратив актуальност╕ ╕ буде ц╕кавим читачам й сьогодн╕.
(Продовження. Початок у №№25-27 «КС») Вражають сво╓ю яскрав╕стю та багатобарвн╕стю вишивки гуцульських та закарпатських митц╕в. У Льв╕вськ╕й, ╤вано-Франк╕вськ╕й, Закарпатськ╕й та ╕нших областях переважають геометричн╕ малюнки, виконан╕ низзю або хрестиком, ╕ р╕дше зустр╕чаються рослинн╕ орнаменти. Характерною особлив╕стю вишивки зах╕дних областей Укра╖ни ╓ ╖х виключна р╕знобарвн╕сть. Нав╕ть окрем╕ села, маючи близьк╕ за характером орнаменти вишивки, пом╕тно в╕др╕зняються ╖х кол╕рн╕стю. Так, наприклад, жовтогаряча гама гуцульських вишивок с. Космач ╤вано-Франк╕всько╖ област╕ сп╕в╕снують з чорно-ф╕алковими чи зеленими вишивками Кутського району, та темно-червоним кольором др╕бних п╕стинських вишивок, виконаних хрестиком або низзю. Це щодо характеру орнаменту, кольор╕в ╕ техн╕к народно╖ вишивки окремих областей ╕ район╕в. По-р╕зному в р╕зних областях Укра╖ни складаються й орнаментальн╕ мотиви. Так, наприклад, завжди легко в╕др╕знити полтавськ╕ ж╕ноч╕ сорочки, на рукавах яких, в╕д горизонтально╖ вишито╖ смуги, у верхн╕й частин╕ рукава – уставки, вишивка розм╕щена вертикально рядами часто у вигляд╕ стил╕зованих г╕лок, завжди спрямованих вгору. На волинських ж╕ночих сорочках таке ж розташування г╕лок р╕зниться протилежним напрямом. На Черн╕г╕вщин╕ для декоративного оздоблення рукав╕в нижче уставки часто застосову╓ться в╕льна розкидна композиц╕я, укладена з окремих, розташованих у шаховому порядку елемент╕в, що властиво також для вишивок Ки╖вщини ╕ Полтавщини. ╤нод╕ вкривають рукав черн╕г╕вських ж╕ночих сорочок вертикально, паралельно розташованими орнаментальними смугами або легкими, як мереживо, суц╕льними в╕зерунками. Повною протилежн╕стю такому н╕би ажурному р╕шенню розташування в╕зерунка можуть бути ж╕ноч╕ сорочки Закарпатсько╖ та ╤вано-Франк╕всько╖ областей, де рукав дуже часто зашива╓ться також суц╕льним др╕бним, але дуже густим насиченим орнаментом. Дуже ефектн╕ ╕ декоративн╕ ж╕ноч╕ сорочки Терноп╕льсько╖ ╕ Черн╕вецько╖ областей, на рукавах яких вишивка уклада╓ться паралельними косими смугами. Просл╕дкувавши таким чином в як╕йсь м╕р╕ способи розм╕щення орнаменту на одних т╕льки ж╕ночих сорочках р╕зних областей Укра╖ни, можемо зробити висновок, яку величезну к╕льк╕сть прийом╕в декорування, з точки зору розташування орнамент╕в, виробили укра╖нськ╕ вишивальниц╕. Але не дивлячись на те, що вишивки кожно╖ з вищезазначених областей ╕ район╕в мають сво╖ характерн╕ ознаки, типовий для певно╖ м╕сцевост╕ малюнок, сво╓р╕дну композиц╕йну трактовку, кольорову гамму ╕ способи шиття, при вс╕й в╕дм╕нност╕ сво╖й ╕ надзвичайн╕й р╕зноман╕тност╕ – укра╖нськ╕ народн╕ вишивки мають яскраво виражений ╓диний нац╕ональний стиль. Вс╕ вони в╕дзначаються сво╖м витонченим орнаментом, багатством ╕ благородством кольор╕в, надзвичайною декоративн╕стю ╕ в╕ртуозною техн╕кою виконання. З'явилося дуже багато найр╕зноман╕тн╕ших предмет╕в, оздоблених вишивкою, таких як ж╕ноча сумка, футляр або закладка для книги, невелик╕ подарунков╕ реч╕ – сувен╕ри та багато-багато ╕нших вироб╕в, потр╕бних, красивих ╕ зручних в користуванн╕. Зб╕льшення асортименту вироб╕в художньо╖ вишивки, поява нових об’╓кт╕в для ╖╖ використання, дало новий поштовх розвитку орнаментального мистецтва, привело до створення нових композиц╕йних р╕шень, ще б╕льшого використання «дзв╕нких», рад╕сних фарб, застосування нових техн╕к. Прикладом цього ╓ вишивки, виконан╕ машинною техн╕кою, тамбурним або ажурним швом, як╕ зараз включен╕ до асортименту художн╕х вишивок арт╕лей. Використовуючи кращ╕ зразки народно╖ орнаментики, вишиваючи машиною, вони дають дешев╕, ╕ в той же час декоративн╕ мистецьк╕ вироби. Ц╕кавими зразками творчого осво╓ння техн╕ки виконання ╕ переробки малюнк╕в под╕льських рушник╕в в новому асортимент╕ вироб╕в можуть бути так╕ роботи, як ширма, виконана за еск╕зом О. В. Кулик, наволочки на диванн╕ подушки, скатертини роботи художниць П. О. Березовсько╖, М. А. Сенюк та ╕н. Прикладом нового в розвитку укра╖нсько╖ вишивки можуть бути ╕ вишит╕ панно. Створення великих декоративних панно, в яких вдало використан╕ кращ╕ рушников╕ орнаменти ╕ техн╕ка рушникового шва – прекрасне св╕дчення живого зв’язку сучасного мистецтва з минулим. Багато хороших, ц╕кавих панно виконано нашими вишивальницями. Як правило, вони вишивають на с╕рому суровому або б╕лому грубому полотн╕ червоними нитками, що нада╓ ╖м особливо╖ виразност╕. Щодо орнаментац╕╖, це част╕ше центральна загальна композиц╕я, яка розм╕щу╓ться погоджено з формою предмета. ╤нод╕ художник д╕лить площину на к╕лька частин, заповнюючи кожну з них окремо, часто р╕зними за малюнком орнаментами, роблячи при цьому наголос на центральн╕й частин╕, надаючи ╖й головно╖ декоративно╖ сили. Особливо╖ уваги заслуговують панно художниц╕ А. Д. Бушен. Твори Бушен позначен╕ величезним багатством ╕ в той же час простотою, ясн╕стю ╕ ч╕тк╕стю художньо-композиц╕йних будов, красою орнаментальних малюнк╕в, симетр╕╓ю й ритмом ╖х розташування. Художников╕ замало т╕льки фантаз╕╖ ╕ смаку, необх╕дно знати закони композиц╕╖, в╕дчувати пропорц╕╖, гармон╕ю барв. ╤ це добре зна╓ А. Д. Бушен. Але це ще не все. Коли дивишся на ╖╖ роботи, бачиш, ск╕льки щиро╖ любов╕, захоплення, ск╕льки ╕нту╖тивного розум╕ння декоративних задач в см╕ливих л╕н╕ях малюнк╕в цих жанр╕в. Бачиш, як весь св╕й багатор╕чний досв╕д, вс╕ знання, всю свою з╕рк╕сть ╕ спостережлив╕сть вклада╓ художниця в свою роботу. Кр╕м велико╖ к╕лькост╕ р╕зноман╕тних нових вироб╕в утил╕тарного призначення, оздоблених вишивкою рослинних або геометричних малюнк╕в, вишивальниц╕ в останн╕ роки створюють ╕ орнаментально-тематичн╕ твори. Щоб засобами орнаментального мистецтва розпов╕сти про сво╓ нове життя, про свою любов до Батьк╕вщини, про дружбу народ╕в в наш╕й кра╖н╕. Збагатити сво╓ мистецтво новим зм╕стом, новими ╕деями, зробити його ц╕леспрямованим. ╤ вир╕шують ╖х. Народн╕ художники, вишивальниц╕ знаходять так╕ орнаментальн╕ мотиви, як╕ символ╕чно передають думки автор╕в. Народна орнаментика збагачу╓ться новими елементами. Стил╕зоване колосся жита, пшениц╕ та ╕нше орган╕чним елементом ум╕ло впл╕тають в рослинну та геометричну орнаментику. В композиц╕ях вишивок використовують тепер визначн╕ дати ╕стор╕╖, цифри, лозунги, написи, цитати, як╕ в сполученн╕ з народним орнаментом значно розширюють художн╕ можливост╕ твор╕в, збагачують ╖х зм╕ст. Так, декоративно-тематичн╕ панно Е. ╢. Талащенко «╤. Франко», «Мир у всьому св╕т╕», «Думи мо╖, думи» ╕ багато ╕нших твор╕в можуть бути прекрасними зразками укра╖нсько╖ орнаментально-тематично╖ вишивки цього нового ╕ ц╕кавого жанру мистецтва художнього вишивання. Певного розвитку набули в укра╖нськ╕й вишивц╕, особливо в п╕сляво╓нн╕ роки, портретн╕ ╕ сюжетн╕ твори. Але далеко не вс╕ вони в╕дпов╕дали ╕ в╕дпов╕дають вимогам, що стоять перед мистецтвом декоративного вишивання. Ми не проти тематично╖ вишивки взагал╕, вишивки творчо╖, яка несе в соб╕ ╕ суто нац╕ональн╕ риси, хоча треба в╕дм╕тити, що сюжетна вишивка не властива взагал╕ укра╖нському народному мистецтву. Проте, нам доводиться зустр╕чати багато вишивок, виконаних з лист╕вок, репродукц╕й картин, з портрет╕в, створених художниками. Звичайно, проти таких суто натурал╕стичних ╕ портретних вишивок, як╕ ╓ простим коп╕юванням, ╕м╕тац╕╓ю живопису ╕ не мають тому н╕яко╖ художньо╖ ц╕нност╕, як твори художньо╖ вишивки, ми заперечу╓мо категорично. Так╕ роботи починають носити в як╕йсь м╕р╕ характер станковост╕, втрачаючи те прекрасне ╕ необх╕дне, що становить ╖х специф╕ку – твор╕в художньо╖ вишивки, не знаходячи при цьому нових художн╕х якостей. Виконуючи так╕ роботи, вишивальниц╕, як╕ перетворюються на простих техн╕чних виконавц╕в, не рахуються з природою образотворчих засоб╕в художньо╖ вишивки, з особливостями ╖╖ художньо╖ мови, зам╕нюючи чудов╕ народн╕ орнаментальн╕ вишивки поганими коп╕ями портрет╕в ╕ картин. Тут до реч╕ було б згадати ╕ про так╕ вишивки, як р╕зн╕ замки, котики у кошиках, голови олен╕в, виконан╕ так званим «болгарським» хрестиком, натурал╕стичне зображення кв╕т╕в та ╕н., як╕, на жаль, ╕снують у нас в побут╕. Важко нав╕ть в╕днести ╖х до якогось певного виду вишивок. Це ╕ не тематичн╕, ╕ не орнаментальн╕, декоративн╕ твори. Художня макулатура – ось в╕рне ╖х визначення. ╤ вже н╕як не можна миритися з тим явищем, що хоч ╕ дуже р╕дко, але ви ще можете зустр╕ти ╕нод╕ так╕ вишивки нав╕ть на виставц╕. На жаль, р╕зн╕ так╕ малюнки для вишивки виготовляються деякими арт╕лями ╕ надходять для продажу в наш╕ магазини. Таким чином, арт╕л╕ масово виготовляють те, чого не сл╕д було б робити зовс╕м. На ц╕й проблем╕ зараз загострена увага мистецтвознавц╕в ╕ ведеться р╕шуча боротьба з ус╕ма м╕щанськими проявами в мистецтв╕, з метою в якомога стисл╕ строки пок╕нчити з випуском ╕ розповсюдженням ц╕╓╖ антихудожньо╖ продукц╕╖. Треба сказати, що натурал╕стичне зображення кв╕т╕в: маки, волошки, троянди, вишит╕ р╕знокольоровими нитками, нав╕ть на таких предметах, як рушники, фартухи, безрукавки – р╕дко, але все-таки можна зустр╕ти зараз у вишивках деяких с╕л або нав╕ть район╕в Укра╖ни, на Одещин╕, наприклад, та ╕н. Про так╕ вишивки ми говоримо, що вони не народн╕, не витриман╕ в нац╕ональному стил╕, хоч нам ╕нод╕ й заперечують. Як не народн╕? Це вишивки якогось там певного району чи села, виконан╕ народними вишивальницями! Але «не все в народ╕ народне». Ц╕ слова рос╕йського революц╕онера-демократа М. Добролюбова про деяк╕ ╕снуюч╕ в народ╕ п╕сн╕, глибоко справедлив╕ ╕ ц╕лком прийнятн╕ ╕ для згадуваних вишивок. ╤нод╕ звичайну неум╕л╕сть намагаються п╕двести п╕д поняття простоти форм, елемент╕в народного орнаменту, яка д╕йсно йому властива. Але не всякий прим╕тив, як ще думають окрем╕ люди, - це вже народн╕сть. «Прим╕тив», якщо в╕н позбавлений певних рис, що визначаються принципами народност╕ в мистецтв╕, нас не може задовольнити. Народним вишивкам, народному ╕ декоративно-прикладному мистецтву не властив╕ натурал╕стичн╕ р╕шення малюнк╕в. Лакон╕зм, стриман╕сть ╕, головне, творча переробка орнаменту в напрямку спрощення натури ╕ стил╕зац╕╖ мотив╕в – властив╕ орнаменту вс╕х вид╕в мистецтва. Орнамент в народному мистецтв╕ н╕коли не був раптовим, надуманим. Вс╕ його елементи взят╕ безпосередньо з природи, завжди п╕дкорюються також вимогам матер╕алу, ╕нструмента, з допомогою якого зд╕йсню╓ться декор, зм╕нюють свою натуральну форму, але завжди збер╕гають при цьому близьк╕сть природи, а тому ╕ живе ╖х сприйняття. Якими ж саме повинн╕ бути художн╕ вишивки, на що треба ор╕╓нтуватись, як╕ завдання стоять перед вишивальницями? Тут у нагод╕ можуть стати знання принцип╕в народного мистецтва. Насамперед, народне мистецтво завжди було реал╕стичним в сво╖й основ╕. В його творах, в зрозум╕лих народу узагальнених формах передавались характерн╕ явища д╕йсност╕, почуття ╕ думки народу. Тому народне мистецтво завжди, на кожному етап╕ свого розвитку було сучасним. По-друге - утил╕тарн╕сть предмета. Народ н╕коли не творив мистецтво заради мистецтва. Навпаки, в╕н потр╕бн╕ йому в побут╕ реч╕ оздоблював вишивкою, р╕зьбою та ╕н. Тому кожна р╕ч була не т╕льки прикрасою, не просто красивою, а красивою ╕ утил╕тарно корисною, а значить, ╕ зручною. ╤ нарешт╕, народним митцям завжди було властиве чуття матер╕алу. Тому твори кожного окремого виду народного мистецтва завжди були «сам╕ собою», не п╕дроблювались п╕д якийсь ╕нший матер╕ал або техн╕ку. В них завжди ╕снував т╕сний зв’язок ╕ погоджен╕сть декору предмета з його формою. Про це завжди потр╕бно пам’ятати ╕ народним вишивальницям. Головним чином вони повинн╕ спрямовувати свою творчу д╕яльн╕сть на створення нових ц╕кавих вишивок. П╕дпорядковувати ╖х потребам сучасност╕. Сучасн╕сть за зм╕стом ╕ формою. Це одна з найб╕льш важливих вимог, що стоять перед кожним твором народного мистецтва, а значить, ╕ художньо╖ вишивки. Висл╕в про те, що зб╕рки народних казок, п╕сень, повинн╕ в╕дпов╕дати сво╓му часу, бо ╕накше вони перестають бути народними, можна повн╕стю в╕днести ╕ до мистецтва художньо╖ вишивки. Саме тому вишит╕ принци з принцесами та ╕нш╕ вишивки, як╕ не в╕дпов╕дають н╕ зм╕стом, н╕ техн╕кою народн╕й вишивц╕, ми вважа╓мо не народними, не ц╕кавими. Н╕коли не треба вишивати реч╕, як╕ не мають н╕якого застосування. Кожен тв╕р художньо╖ вишивки повинен бути ц╕леспрямованим. Ц╕лком актуальною ╓ зараз проблема створення ц╕лих гарн╕тур╕в, оздоблених художньою вишивкою для житлових прим╕щень, громадських прим╕щень, дитячих к╕мнат. Б╕льше треба працювати над дитячою тематикою, розробляючи композиц╕╖ з елемент╕в орнаменту, близьких ╕ зрозум╕лих д╕тям та ╕н. Художникам, що створюють малюнки для вишивки, народним митцям, любителям художньо╖ вишивки весь час потр╕бно пам’ятати про те, як укра╖нський народ, створюючи свою нац╕ональну культуру, завжди боровся за чистоту стилю. Треба вишивати так, щоб було видно, що це вишивка, а не малювання, використовувати досв╕д митц╕в попередн╕х покол╕нь. Прекрасними зразками творчого використання народних традиц╕й можуть бути, серед величезно╖ к╕лькост╕ ╕нших твор╕в, – ж╕ночий жакет А. Г. Ляхово╖, ж╕ноч╕ плаття ╕ блузки М. В. Федорчак-Ткачово╖ ╕ багато-багато ╕нших. В цих роботах чудово сполучен╕ характерний для народного одягу кр╕й з сучасними модними силуетами ╕ л╕н╕ями. Елегантн╕ ╕ красив╕, вони оздоблен╕ художньою вишивкою, виконаною за мотивами укра╖нського орнаменту. Таким чином, ми з’ясували, на що повинн╕ ор╕╓нтуватись майстри ╕ любител╕ художнього вишивання, а значить, ╕ люди, як╕ його пропагують. Красиве в побут╕, сучасне, нац╕ональне - так зараз сто╖ть питання. А вчитись ╓ на чому. Одна т╕льки колекц╕я твор╕в художньо╖ вишивки, що з╕брана в наших музеях укра╖нського мистецтва ╕ нал╕чу╓ тисяч╕ експонат╕в, – може бути ╕ стала сво╓р╕дною школою мистецтва вишивання. Велика ╕ ц╕кава, справжня скарбниця твор╕в народно╖ художньо╖ вишивки, вона приверта╓ до себе пост╕йний ╕нтерес ╕ увагу не т╕льки звичайних глядач╕в. До не╖ часто звертаються студенти, художники, мистецтвознавц╕, народн╕ майстри ╕ просто любител╕ вишивки. Неперевершен╕ сво╓ю художньою ц╕нн╕стю, сповнен╕ яко╖сь особливо╖ чар╕вност╕, народн╕ вишивки р╕зноман╕тн╕ в асортимент╕, чудов╕ в кольорах, майстерно виконан╕, вони ╓ переконливим св╕дченням високого р╕вня сучасного мистецтва вишивання. Коли опиня╓шся серед цих твор╕в, зда╓ться, що потрапля╓ш у весняний кв╕тучий казковий сад, що це сама природа - чудова, р╕дна, укра╖нська, яка немов ожива╓ в цих творах. Розташован╕ в шафах, на стендах, в╕тринах, народн╕ вишивки жовтогаряч╕, н╕жно-блакитн╕, б╕л╕, червон╕, зелен╕ - розкв╕тають вони перед тобою, як чудов╕ кв╕ти. Це ╕ ╓ кв╕тування величних за силою народних талант╕в. (Продовження буде)
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2020 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22486
|