Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ГОЛОВНИЙ П╤ДСУМОК 31-го «РАМШТАЙНУ»:
СОЮЗНИКИ ПЛАТЯТЬ, США – ОЗБРОЮЮТЬ УКРА╥НУ


«РОЗМОВА ДАЛА ЗНАЧНИЙ ПРОГРЕС»?
Трамп п╕сля «продуктивно╖» розмови з Пут╕ним заявив, що плану╓ зустр╕тися з ним у...


РЕАБ╤Л╤ТАЦ╤Я В╤ЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦ╤В ╤ ВЕТЕРАН╤В
Адаптивний спорт ста╓ не лише засобом ф╕зичного в╕дновлення, але й методом психолог╕чно╖...


ЯК РОС╤Я СТИРА╢ УКРА╥НСЬКУ ╤ДЕНТИЧН╤СТЬ
Мета – викор╕нити будь-як╕ прояви укра╖нськост╕…


ПОКРОВА БЕЗ М╤Ф╤В: ЩО МИ ЗНА╢МО ПРО ЦЕ СВЯТО
1 жовтня, Покрова - ун╕кальний день у календар╕ укра╖нц╕в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2020 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#23 за 05.06.2020
ОБ’╢ДНАННЯ КРАЮ: ЧИ НЕ ШКОДЯТЬ ЙОМУ НАШ╤ ЕКЗАЛЬТОВАН╤ УЯВЛЕННЯ ПРО «СПРАВЖН╤Й» ПАТР╤ОТИЗМ?
ВАЛЕНТИН БУТ

«Укра╖нський л╕берал зак╕нчу╓ться на дороз╕ до укра╖нського села».

Вищенаведене цитування взяте з╕ статт╕ пан╕ Галини Пагутяк "Як розп╕знати укра╖нського патр╕ота", опубл╕кован╕й на стор╕нц╕ ╖╖ блогу (http://pahutyak.com/%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%B3/). Наш читач м╕г познайомитися з ц╕╓ю статтею також на стор╕нц╕ минулого числа Кримсько╖ Св╕тлиц╕.
Пише пан╕ Галина пристрасно, щиро вбол╕ваючи за долю Краю, чия культура, мова ╕ дал╕, вже в час╕ формально╖ незалежност╕, продовжують перебувати у приниженому стан╕. Отож, "укра╖нський л╕берал зак╕нчу╓ться на п╕вдороз╕ до села", пише пан╕ Галина. Не нове спостереження. Про цю тенденц╕ю згадував ще ╤ван Якович Франко в сво╖х "Критичних письмах о галицьк╕й ╕нтел╕генц╕╖" (https://www.i-franko.name/uk/Publicistics/1878/KrytychniPysma/1.html). П╕втора стор╕ччя минуло в╕дтод╕, а що зм╕нилося? Укра╖нськ╕ л╕берали, в усякому раз╕ не зм╕нилися. ╥х ставлення до села, власне, до всього народу таке ж саме, що ╕ в часи Франка: багато пишномовних, часто плутаних, ще част╕ше в╕дверто пустопорожн╕х балак ╕ м╕н╕мум д╕й. Власне, що таке от╕ «л╕берали»? Насправд╕, як тод╕, так ╕ тепер не ма╓мо правдивих парт╕й в Укра╖н╕. Т╕, що ╓ - скорше ╕м╕тац╕я, так╕ соб╕ муляж╕, бл╕да калька з зах╕дних парт╕й серед ще б╕льшого числа в╕дверто попул╕стичних, часто ╕менних проект╕в, розрахованих на ц╕лковито задуреного людця, на раба, що звик вестися нав╕ть не на подачки - на одну лише ╖х об╕цянку.
Але ми тут не про них. Пан╕ Пагутяк болить несприйняття сучасною укра╖нською ╕нтел╕генц╕╓ю питомо укра╖нсько╖ культури, яку вона чомусь ототожню╓ виключно з культурою укра╖нського села. Це правда - укра╖нське село було ╕ довгий час залишалося таким соб╕ кошем укра╖нських традиц╕й, укра╖нсько╖ народно╖ культури, осередком, де збер╕галася народна мова, чистим джерелом, що живив класичну укра╖нську л╕тературу. Але ось тут ╕ виника╓ питання, а чи можна, насправд╕, звести всю укра╖нську культуру до субкультури села? А куди под╕ти субкультуру м╕ст ╕ м╕стечок? Викреслити, в╕дкинути, забути, зробити вигляд, що всього того не було, не ╕снувало лише через те, що та субкультура, в умовах бездержавност╕, була значною м╕рою десь сполон╕зованою, десь змосковленою? Чи правильно буде, повертаючись до виток╕в, в╕дкинути все, що надбано за в╕ки? Под╕ляючи б╕ль пан╕ Галини за втраченими у вогн╕, упродовж вже рок╕в Незалежност╕, ун╕кальними стародавн╕ми церквами, за занепадаючими палацами та замками, в╕домими, до слова, далеко за межами Укра╖ни, я насм╕люся зауважити, що ус╕ т╕ палаци ╕ замки не мають до укра╖нсько╖ с╕льсько╖ культури жодного стосунку. Як не мають до не╖ стосунку багатющ╕ арх╕тектурн╕ пам'ятки Львова, Ки╓ва, Одеси, багатьох ╕нших м╕ст ╕ ще дуже багато чого.
В╕дтак, тут варто б мовити не ст╕льки про несприйняття "культури селюк╕в" з боку укра╖нсько╖ л╕берально╖ ╕нтел╕генц╕╖, як про несприйняття само╖ ╕де╖ незалежно╖ Укра╖ни з боку численних нащадк╕в в╕ками вкор╕нювано╖ на наших грунтах ╕мперсько╖ ел╕ти, з боку нащадк╕в заселюваних сюди чужинц╕в, в ╖х числ╕ й тих, що винищували укра╖нський етнос, влаштовуючи голодомори в не дуже в╕ддаленому минулому. От ц╕ вже напевне не мали стосунку до культури укра╖нського села, не розум╕ли, не сприймали ╖╖ на дух. А ще ж ╓ ц╕ла арм╕я доморощених ренегат╕в, лег╕они заражених неуб╕╓нним в╕русом совка, когорти воздихат╓л╓й за «могуттям» Есересер╕╖. Цих аж н╕як не «звинуватиш» у пробиванн╕ в╕кна до Европи.
Чи в╕дпрацьовували вс╕ вони «методички ефесбе», як пише пан╕ Галина? Навряд чи. Хоча й таких вистачало. Дос╕ ма╓мо неочищене в╕д тих агент╕в в╕йсько, Службу (н╕бито) безпеки, м╕н╕стерства ╕ в╕домства. ╥х залюбки беруть перекладачами наш╕ ехвективн╕ прем’╓ри, радниками Президенти, ╖х призначають на ключов╕ посади у НБУ, ╖м продають телев╕з╕йн╕ канали, ╖х б╕знесу сприяють з найвищих каб╕нет╕в держави Укра╖на. За таких розклад╕в нам би тут не про «зруйнування Картагену с╕льсько╖ культури» говорити, а про очевидну загрозу втрати незалежност╕ ╕ само╖ державност╕.
То як же нам бути в ц╕й наш╕й безвиход╕ - ╕ дал╕ розпускати плач╕ з приводу тако╖ кричучо╖ несправедливост╕, розривати з розпуки серця через зникнення осп╕ваного класиками патр╕архального укра╖нського села, з його давн╕ми традиц╕ями ╕ культурою, з його чистенько виб╕леними хатками п╕д солом'яними стр╕хами, з вимахуючими сапками на довжелезних ланах ж╕ночками ╕ прогнозовано д╕ждатися краху всього того, а чи бути мудр╕шими: визнати як дан╕сть, що ми на сьогодн╕ дуже р╕зн╕, визначити пр╕оритети, серед яких мова ╕ культура мають бути безумовними, притому, культура вс╕╓╖, а не лише с╕льсько╖ Укра╖ни, ╕ робити все, аби вже сьогодн╕ об'╓днати небезпечно розр╕знений народ у ╓дину, монол╕тну нац╕ю, що ╓дина здатна адекватно реагувати на непрост╕ виклики сьогодення? "Робити" - тут ключове слово, бо ж, як правило, донин╕ все зводиться до розпачливих зойк╕в, до обридлого вс╕м пустосл╕в'я н╕кчемних профан╕в з непом╕рно надутими щоками, до раф╕нованих ╕ не дуже ╕нтел╕гентських дискус╕й, справедливо критикованих ще у вищезгаданому лист╕ ╤ваном Франком. Але займатися тим треба нев╕дкладно, вже тепер, виважено ╕ системно. Попри злочинно змарнований час ╕ допущен╕ на цьому поприщ╕ груб╕ помилки, все ще можна виправити.
╤ на те ╓ запит ╕ велике спод╕вання. Я бачу його в очах людей, як╕ хоч ╕ не ╓ адептами клясично╖ с╕льсько╖ культури, а отже, не п╕дпадають п╕д визначення клясичного патр╕ота, тим не менш, були й залишаються патр╕отами Укра╖ни – ото╖, урбан╕зовано╖, дуже змосковлено╖, добряче отру╓но╖ згаданим пан╕ Галиною чужинським аж до сьогодн╕ телебаченням, чужою «культурою», густо зам╕шаною на матюках, а все ж, Укра╖ни. В ╕нш╕й вони ще не жили. Приглядалися лишень до полум’яно╖ Галичини – хтось в щирому замилуванн╕, б╕льш╕сть, отру╓на сов╓цькою пропагандою, насторожено, а то й з глухим несприйнятям. Хто зважиться в╕дмовити ╖м у патр╕отизм╕? Адже не лише зах╕дняки, але й вони - мешканц╕ Дн╕пропетровщини, К╕ровоградщини, Кривор╕жжя, Микола╖вщини, Сумщини, Одещини, Харк╕вщини, Херсонщини, нав╕ть Донеччини та Луганщини - прикрили св╕й Край в 2014-му ╕ дос╕ п╕дставляють сво╖ голови п╕д кул╕ в окопах у той час, коли хтось, прикрившись ╖хн╕ми спинами, розм╕ркову╓ про як╕сть ╖хнього патр╕отизму.
Це я до того, що для мене ╕ (я переконаний в тому) для великого числа мо╖х сп╕вв╕тчизник╕в укра╖нська культура не зводиться лишень до колоритних р╕здв'яних традиц╕й, до чар╕вних народних п╕сень, до запального гопака-метелиц╕, чи до розк╕шних шаровар╕в та барвистих вишиванок. Культура мого народу значно ширша ╕ глибша. Вона включа╓ в себе багато чого, зокрема, й давн╕ морськ╕ традиц╕╖ – традиц╕╖ суднобудування та мореплавання. ╤ то не лише княжих час╕в чи осп╕вано╖ в думах козацько╖ доби. Ми будували в╕трильники ╕ плавали по морях ╕ потому. Хтось, як Юр╕й Лисянський, ╕ в експедиц╕ях навколо св╕ту. Не лише «привозн╕» специ – ми теж проектували й будували пароплави ╕ потужн╕ бойов╕ корабл╕, створювали л╕таки ╕ прокладали дорогу до з╕рок. Чи перебуваючи при здоровому глузд╕ можемо в╕дмовитися в╕д т╕╓╖ брили нашого культурного, наукового, техн╕чного спадку? Але ж клясична укра╖нська ╕нтел╕генц╕я, здеб╕льшого, якось сором'язливо обходила, наче й не пом╕чала всього того. Як результат, московомовна л╕тература, скаж╕мо, ряхтить екзотикою наших п╕вденних окра╖н. Ось лише перел╕к к╕лькох ╕мен початку 20 стор╕ччя, так чи ╕нак пов’язаних з Одесою: Бабель, Житков, Олеша, Паустовський, ╤льф та Петров. Сво╖ми творами ц╕ письменники м╕цно прив’язали Одесу зовс╕м не до укра╖нсько╖ – до москов╕йсько╖ культури. Причина того ц╕лком очевидна, скаже м╕й читач: довг╕ стол╕ття пригн╕чення укра╖нсько╖ мови. Перебуваючи у склад╕ Москов╕╖, Укра╖на не могла зупинитися в сво╓му розвитку, завмерти, ╕ дал╕ залишатися на р╕вн╕ XVII стор╕ччя. Св╕т бурхливо зм╕нювався ╕ вона зм╕нювалася разом з ним. ╤нша р╕ч, що все тепер в╕дбувалося в лон╕ москов╕йсько╖ мови. Без то╖ мови не можна було отримати ан╕ фахово╖ осв╕ти, н╕ займатися наукою, н╕ зробити усп╕шно╖ кар’╓ри. Виникали нов╕ стосунки, нов╕ галуз╕ людсько╖ д╕яльност╕, з’являлися нов╕ поняття ╕ все те в╕дображалося в нових словах, в спец╕альн╕й терм╕нолог╕╖, здеб╕льшого н╕як не в╕дображен╕й в укра╖нськ╕й мов╕ нав╕ть сьогодн╕. Чи ж дивно, що упродовж в╕к╕в м╕ста, як пров╕дники прогресу, дуже сильно змосковилися?
Наша мудра ╕нтел╕генц╕я, як в╕дпов╕дальна ел╕та нац╕╖, мала б тут не дор╕кати схильн╕стю то╖ публ╕ки до матюкливих телесер╕ал╕в, а зробити все, аби перетягнути ╖╖ на св╕й б╕к, запропонувавши, зокрема, укра╖нськомовний в╕деопродукт кращо╖ якост╕, запропонувавши кращ╕ книжки - ╕ то для вс╕х в╕кових категор╕й, аби й молод╕ матус╕ мали що почитати сво╖м д╕ткам укра╖нською зам╕сть класично╖ Мухи-Цокотухи, ╕ доросл╕ могли вибрати соб╕ чтиво/ф╕льм на всякий смак, а не одну лише класику чи лубочний псевдопатр╕отичний, часто ще й низькопробний нищук╕зм; а ще потурбуватися про терм╕нолог╕чн╕ словники для р╕зноман╕тних галузей людсько╖ д╕яльност╕.
На щастя, Укра╖на не зб╕дн╕ла талантами. Доказ того, зокрема, й чудов╕ твори пан╕ Пагутяк. От, лиш, чи доступн╕, чи приваблив╕ вони для найширших к╕л укра╖нсько╖, в тому числ╕ й змосковлено╖ нашо╖ публ╕ки? ╤мпотентне укра╖нське книговидавництво, душене до того ж бездумними, далекими в╕д державницького п╕дходу законами, недоношена система книгорозповсюдження не надто сприяють тому. Але найб╕льшою перешкодою тут ╓, все ж, брак у то╖ публ╕ки звички читати укра╖нською мовою. Ось сюди б мудру владу десь надибати! Таку, яка б допетрала, нарешт╕, що ходити в пахолках у чужих ╕мпер╕й геть не кошерно, а по сус╕дству з кра╖ною, яка поцупила свого часу тво╓ ╕сторичне ╕м’я, витоки тво╓╖ ╕стор╕╖, ще й украй небезпечно. Та влада напевно б здогадалася, що протистояти тим заз╕ханням можливо лише об’╓днавшись, швидко усв╕домила б, що найважлив╕шим ╕нструментом об’╓днання ╓ ╓дина державна мова, що запроваджувати ╖╖ треба твердою рукою, не звол╕каючи, системно, без огляду на окрики доброзичливц╕в, як тих, з-за поребрик╕в, так ╕ сво╖х, доморощених. ╤ все те вона робила б паралельно з розвитком стагнуючо╖ нин╕ економ╕ки, з нарощенням м’яз╕в в╕йська – ╓диного реального гаранта нашо╖ незалежност╕, з неп╕дробною увагою до багатогранно╖ укра╖нсько╖ культури, уважно сл╕дкуючи при тому, аби екзальтован╕ уявлення про «справжн╕й» укра╖нський патр╕отизм не призвели б до розбрату, не стали б непереборною ст╕ною на шляху того об’╓днання. От, лиш, де таку владу надибати?
Може б порушити нашу ганебну традиц╕ю вишукування ел╕ти нац╕╖ серед пахан╕в постсов╓цько╖ маф╕╖ ╕ сформувати ╖╖ не за вказ╕вками коломойського чи медведчук╕вського телев╕зора, а керуючись власним здоровим глуздом, га, товариство?
Валентин БУТ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2020 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22381

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков