"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема "З потоку життя"
#16 за 17.04.2020
В. ╤. ЛАЗОРК╤Н: АКТУАЛЬН╤ ПРОБЛЕМИ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ ТА ШЛЯХИ ╥Х ВИР╤ШЕННЯ
ЛЕКЦ╤Я 2. ПРИНЦИПИ ПОБУДОВИ СИСТЕМИ БЕЗПЕКИ Основн╕ принципи побудови системи нац╕онально╖ безпеки можна сформулювати наступним чином: 1. Принцип запоб╕гання виникненню загроз. Будь яка загроза виника╓ ╕з ╕снуючо╖ в╕дпов╕дно╖ небезпеки. В╕дсутн╕сть контролю за тенденц╕ями зб╕льшення р╕вня небезпеки призводить до непрогнозованост╕ перетворення ц╕╓╖ небезпеки у в╕дпов╕дну загрозу. Час перетворення небезпеки у загрозу – це той час, протягом якого ма╓ ефективно працювати система безпеки для недопущення такого перетворення. Тому сучасна система безпеки ма╓ являти собою систему механ╕зм╕в виявлення, прогнозування та протид╕╖ тенденц╕ям розвитку небезпеки з метою запоб╕гання перетворення ╖╖ на загрозу. Тенденц╕╖ розвитку небезпек описуються квадратною функц╕╓ю: у = kхп , умовне граф╕чне зображення яко╖ показане на Граф╕ку 1 в координатах зростання р╕вня небезпеки у час╕. Л╕н╕я ABCD ╓ умовним граф╕чним зображенням характеру тенденц╕╖ перетворення небезпеки у загрозу. Сво╖ основн╕ функц╕╖ система безпеки ма╓ ретельно виконати, у першу чергу, на в╕др╕зках АВ ╕ BC, а саме, виявити небезпеку, розп╕знати ╖╖ характер ╕ не допустити зростання р╕вня ц╕╓╖ небезпеки до р╕вня виникнення загрози Р2, оск╕льки р╕вень Р2 – це межа, за якою виника╓ загроза ╕ зростають витрати на ╖╖ л╕кв╕дац╕ю, бо це вимага╓ максимального напруження зусиль ус╕╓╖ системи безпеки з введенням надзвичайного або во╓нного стану, з залученням ус╕х наявних ресурс╕в, сил ╕ засоб╕в. В╕др╕зок CD ╓ найзатратн╕шим пер╕одом житт╓д╕яльност╕ нац╕╖, бо вимага╓ боротьби з загрозою та л╕кв╕дац╕╓ю насл╕дк╕в в╕д не╖, або ведення державою в╕йни. Тому головна мета функц╕онування системи нац╕онально╖ безпеки поляга╓ у запоб╕ганн╕ досягненню небезпекою р╕вня загрози (Р2) ╕ зниження ╖╖ р╕вня до безпечного (Р1). Точка А характеризу╓ться параметрами спроможност╕ системи безпеки виявити небезпеку ╕ визначати ╖╖ р╕вень. Для цього система безпеки у сво╖й основ╕ повинна мати потужну ╕ ефективну ╕нформац╕йно-анал╕тичну складову, чого сьогодн╕ в Укра╖н╕ нема╓. Крутизна граф╕ка характеру небезпеки залежить в╕д умов зростання р╕вня небезпеки ╕ параметр╕в здатност╕ системи безпеки протид╕яти такому зростанню. Анал╕з норм Конституц╕╖ Укра╖ни ╕ чинного законодавства у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони показу╓, що на сьогодн╕ система безпеки в Укра╖н╕ скерована на боротьбу з загрозами, тобто на д╕яльн╕сть лише на в╕др╕зку CD. А це ╓ помилкою, яка зумовлю╓ стратег╕чний програш держави. Таким чином, створена в Укра╖н╕ система безпеки розрахована не на запоб╕гання загрозам, а на боротьбу з ними, а це значить, що сусп╕льство ╕ нац╕ональна економ╕ка весь час знаходиться у непрогнозован╕й ситуац╕╖, що дозволя╓ влад╕ бути безв╕дпов╕дальною ╕ займатися вир╕шенням власних проблем, а не оп╕куватись ╕нтересами нац╕╖. Висуваючи вимоги до побудови системи нац╕онально╖ безпеки, треба зазначити, що найб╕льш ефективно система нац╕онально╖ безпеки ма╓ працювати на в╕др╕зку AB ╕ ВС. Точка А ╓ точкою виявлення небезпеки ╕ оголошення в╕дпов╕дного сигналу для приведення в╕дпов╕дних структур системи нац╕онально╖ безпеки у в╕дпов╕дний режим функц╕онування для досл╕дження тенденц╕╖ розвитку небезпеки, визначення причин п╕двищення ╖╖ р╕вня. Точка В ╓ точкою визначення небезпечного р╕вня небезпеки ╕ оголошення в╕дпов╕дного сигналу для приведення в╕дпов╕дних структур системи нац╕онально╖ безпеки у в╕дпов╕дний режим функц╕онування для вжиття необх╕дних заход╕в щодо запоб╕гання перетворення небезпеки у загрозу. Точка С ╓ точкою визначення р╕вня перетворення небезпеки в загрозу ╕ оголошення в╕дпов╕дного сигналу для приведення ус╕х структур системи нац╕онально╖ безпеки у в╕дпов╕дний режим функц╕онування для додаткового напруження ресурсних можливостей кра╖ни в боротьб╕ з загрозою. Таким чином, система нац╕онально╖ безпеки ма╓ будуватися з дотриманням принципу запоб╕гання виникненню загроз для забезпечення ╖╖ функц╕онування саме на випередження перетворення небезпек у загрози. 2. Принцип задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. Сьогодн╕ зг╕дно чинного законодавства в Укра╖н╕ д╕╓ принцип захисту нац╕ональних ╕нтерес╕в, який ╓ лише одн╕╓ю складовою забезпечення процесу задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. Тому в Укра╖н╕ пану╓ парадоксальна ситуац╕я, коли ус╕ г╕лки влади декларують захист прав людини, як один з основних нац╕ональних ╕нтерес╕в, а в реальному житт╕ права людини за багатьма параметрами не задовольняються. Так, в Укра╖н╕ р╕вень життя громадян один з низьких, право на безоплатне медичне обслуговування не забезпечене, право на справедливий судовий захист не реал╕зу╓ться, р╕вень корупц╕╖ в держав╕ ╓ одним з високих у св╕т╕ ╕ так дал╕. Нац╕я процв╕татиме лише за умов задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. Саме для цього нац╕я реал╕зу╓ свою нац╕ональну ╕дею: створення сво╓╖ власно╖ держави та покладання на не╖ в╕дпов╕дн╕ функц╕╖ щодо управл╕ння ╕ забезпечення процесу задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. 3. Принцип профес╕йно╖ в╕дпов╕дальност╕. Всесв╕тня економ╕чна криза ще раз п╕дтвердила, що для виживання людей ╕ нац╕╖ в ц╕лому найважлив╕шими напрямами д╕яльност╕ держави залишаються ф╕нанси ╕ економ╕ка. Тому ефективну д╕яльн╕сть оновлено╖ систем╕ нац╕онально╖ безпеки зможуть зд╕йснювати лише фах╕вц╕ з високим р╕внем спец╕ально╖ п╕дготовки, як╕ здатн╕ до анал╕зу всього необх╕дного спектру економ╕чно╖ ╕ ф╕нансово╖ ╕нформац╕╖. Ц╕ фах╕вц╕ повинн╕ добре знати ╕ розум╕ти процеси задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в, вм╕ти прогнозувати ╕ моделювати розвиток ситуац╕й та об╜рунтовувати правильн╕ державн╕ р╕шення. Тобто, сусп╕льство повинно мати над╕йний механ╕зм пост╕йного профес╕йного ╕ в╕дпов╕дального контролю за економ╕чною ╕ ф╕нансовою ситуац╕╓ю у Св╕т╕ ╕ всередин╕ кра╖ни та над╕йний механ╕зм прогнозованого задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. Виходячи з принципу профес╕йно╖ в╕дпов╕дальност╕, першою важливою ланкою системи нац╕онально╖ безпеки ма╓ бути пост╕йно д╕юча система з функц╕ями: - збору, обробки ╕ анал╕зу всього необх╕дного спектру економ╕чно╖ ╕ ф╕нансово╖ ╕нформац╕╖ у ход╕ процесу задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в; - наукового прогнозування ╕ моделювання розвитку ситуац╕й; - наукового об╜рунтування ╕ формування сво╓часних державних р╕шень для регулювання ресурсним забезпеченням запоб╕гання загрозам стаб╕льност╕ прот╕кання процесу задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. Таким чином, нац╕ональна економ╕ка пост╕йно буде по╕нформованою та прогнозовано готовою до протид╕╖ будь-яким викликам в економ╕чн╕й ╕ ф╕нансов╕й сферах, а це можуть гарантувати лише в╕дпов╕дальн╕ профес╕онали. 4. Принцип ресурсно╖ достатност╕. Важливою ланкою системи нац╕онально╖ безпеки ма╓ бути система ресурсного накопичення в ус╕х галузях нац╕онально╖ економ╕ки: ф╕нансов╕й, промислов╕й, енергетичн╕й, продуктов╕й, с╕льському господарств╕ тощо. Обсяги ресурсного накопичення мають бути адекватним обсягам р╕чного споживання матер╕альних ресурс╕в нац╕ональною економ╕кою, що складатиме матер╕альну основу стаб╕льност╕ процесу задовольняння вс╕х нац╕ональних ╕нтерес╕в. Золотовалютний запас Нац╕онального банку ма╓ перевищувати сумарний золотовалютний фонд ус╕х банк╕в Укра╖ни, що гарантуватиме ф╕нансову незалежн╕сть ╕ стаб╕льн╕сть нац╕онально╖ економ╕ки. 5. Принцип моральност╕ ╕ пол╕тично╖ незаангажованост╕. Набутий за останн╕ роки досв╕д показав, як важливо, щоб у систем╕ нац╕онально╖ безпеки був механ╕зм регулювання форми власност╕ у банк╕вськ╕й мереж╕ та в мереж╕ виробничих ╕ промислових п╕дпри╓мств велико╖ ╕ середньо╖ потужност╕ ус╕х галузей нац╕онально╖ економ╕ки. Тобто, сусп╕льство повинно мати механ╕зм досягнення компром╕сного р╕шення щодо нац╕онал╕зац╕╖ або зм╕ни власника при банкрутств╕ банку чи п╕дпри╓мства або при невиконанн╕ власником сво╖х зобов’язань перед трудовим колективом банку чи п╕дпри╓мства. Зм╕на власника з метою м╕н╕м╕зац╕╖ економ╕чних ╕ ф╕нансових втрат та гарантування конституц╕йно визначених прав громадян на працю та соц╕альний захист ма╓ проводитись незалежно в╕д пол╕тично╖ приналежност╕ власника. Тому в кадров╕й пол╕тиц╕ системи нац╕онально╖ безпеки ма╓ панувати принцип моральност╕ ╕ пол╕тично╖ незаангажованост╕ ╖╖ прац╕вник╕в. 6. Принцип пр╕оритетност╕ нац╕ональних ╕нтерес╕в. Принцип пр╕оритетност╕ нац╕ональних ╕нтерес╕в в д╕яльност╕ системи нац╕онально╖ безпеки поляга╓ в забезпеченн╕: - дотримання державою прав людини; - розвитку нац╕онально╖ мови ╕ культури; - пр╕оритетност╕ розвитку нац╕онального виробництва; - захисту внутр╕шнього ринку нац╕онально╖ економ╕ки; - заборони приватизац╕╖ стратег╕чних п╕дпри╓мств; - заборони приватизац╕╖ земель ╕ноземними громадянами - обмеження обсяг╕в приватизац╕╖ банк╕в ╕ноземними громадянами; - обмеження приватизац╕╖ крупних п╕дпри╓мств ╕ноземними громадянами; - регулюванн╕ легально╖ м╕грац╕╖ ╕ноземних громадян до Укра╖ни; - зупинення нелегально╖ м╕грац╕╖ ╕ноземних громадян до Укра╖ни. 7. Принцип науково╖ об╜рунтованост╕. Д╕яльн╕сть системи безпеки Укра╖ни протягом ус╕х рок╕в ╖╖ функц╕онування характеризу╓ться як система, що працю╓ в ручному режим╕ управл╕ння, а тому працю╓ п╕д замовлення. Це призводить до ситуац╕й, коли Укра╖на зненацька опиня╓ться або у т╕й чи ╕нш╕й криз╕, або в газов╕й в╕йн╕, або п╕д ╕нформац╕йною атакою сус╕дньо╖ держави, що створю╓ соц╕альну напругу ╕ негативно в╕дбива╓ться на р╕вн╕ життя в Укра╖н╕ та на забезпеченн╕ задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. Сучасна система нац╕онально╖ безпеки повинна мати налагоджен╕ механ╕зми свого функц╕онування, як╕ не залежатимуть в╕д пр╕звища президента, прем’╓р-м╕н╕стра, ╖х парт╕йно╖ приналежност╕ або ╕нших суб’╓ктивних причин впливу. Функц╕онування системи нац╕онально╖ безпеки ма╓ базуватися на глибоких наукових досл╕дженнях сусп╕льства, нац╕онально╖ ╕ св╕тово╖ економ╕ки, ╕снуючих небезпек ╕ тенденц╕й ╖х розвитку для прогнозованого ╕ стаб╕льного задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в. Створення сучасно╖ системи нац╕онально╖ безпеки з налагодженими механ╕змами свого функц╕онування не ╓ суто укра╖нською проблемою. Вир╕шення ц╕╓╖ проблеми ╓ актуальним як для б╕льшост╕ кра╖н ╢вропи, так ╕ США з р╕зницею лише в потужност╕ економ╕к цих кра╖н. Велика залежн╕сть системи безпеки в╕д першо╖ особи держави сутт╓во послаблю╓ ефективн╕сть ╖х роботи. У цьому переконують приклади перевибор╕в перших ос╕б держав у США, Япон╕╖, ╤тал╕╖, Франц╕╖, Рос╕йсько╖ Федерац╕╖, у кра╖нах сх╕дно╖ ╢вропи, в Бол╕в╕╖ ╕ ╕нших кра╖нах. Прих╕д до влади сильних особистостей п╕двищу╓ вплив авторитаризму ╕ суб’╓ктив╕зму в робот╕ систем безпеки, вносить дисбаланс у механ╕зми ╖╖ функц╕онування, п╕двищуючи ризики виникнення кризових явищ як в задовольнянн╕ нац╕ональних ╕нтерес╕в цих кра╖н, так ╕ в м╕жнародних стосунках. Про це яскраво св╕дчить прих╕д до влади пана Буша молодшого, який розв’язав ганебну в╕йну в ╤раку, втягнув до участ╕ в ц╕й в╕йн╕ ╕нш╕ держави та величезн╕ ф╕нансов╕ вливання, спричинивши тим самим до виникнення глобально╖ ф╕нансово╖ кризи. РЕКОМЕНДАЦ╤╥: Проблему створення кожною державою сучасно╖, як╕сно ново╖, системи нац╕онально╖ безпеки доц╕льно було б вир╕шувати сп╕льно з державами-сус╕дами та з одночасним п╕дписанням в╕дпов╕дних рег╕ональних договор╕в ╕ угод про незастосування збройно╖ боротьби при врегулюванн╕ м╕ждержавних сп╕рних проблем та про широку сп╕впрацю задля задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в кожно╖ кра╖ни. Побудова структури сучасно╖, як╕сно ново╖ системи нац╕онально╖ безпеки вимага╓: - уточнення, узгодження та ун╕ф╕кац╕╖ завдань центральних орган╕в виконавчо╖ влади кожно╖ ╓вропейсько╖ держави; - реорган╕зац╕╖ центральних орган╕в виконавчо╖ влади кожно╖ ╓вропейсько╖ держави в╕дпов╕дно до оновлених завдань; - створення координац╕йного ╕нформац╕йно-анал╕тичного центру проблем нац╕онально╖ безпеки; - створення м╕жнародного координац╕йного ╕нформац╕йно-анал╕тичного центру проблем м╕жнародно╖ безпеки. Це сутт╓во покращило б р╕вень дов╕ри м╕ж сус╕дн╕ми кра╖нами та дозволило б у коротк╕ терм╕ни вийти на певну стаб╕льн╕сть ╕ прогнозован╕сть м╕жнародно╖ безпеки.
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22221
|