"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема "З потоку життя"
#16 за 17.04.2020
“КОРОНАВ╤РУСНЕ” СКОРОЧЕННЯ ДЕРЖБЮДЖЕТУ-2020: МОГЛО БУТИ Г╤РШЕ
Медицин╕ ╕ пенс╕онерам додали. Б╕знес п╕дтримають. Арм╕ю не образили. Культуру ╕ ОТГ “обр╕зали”. ╢ проблема – цей бюджет ще виконати треба… Коронав╕рус – це, кр╕м здоров’я ╕ життя людей, ще й сумн╕ цифри. Зам╕сть оч╕куваного зростання ВВП на 3,7% – пад╕ння на 3,9%. ╤нфляц╕я 8,7% – зам╕сть 5,5%. Р╕вень безроб╕ття – 9,4 (проти 8,1)%. Середньор╕чний курс долара 29,5 гривень (у попередн╕й редакц╕╖ бюджету – 27). Реальн╕ зарплати в кра╖н╕ знизяться на 0,3%. Так╕ оновлен╕ макроеконом╕чн╕ прогнози лягли в основу запропонованих сп╕льними зусиллями урядовц╕в ╕ парламентар╕╖в бюджетних зм╕н. Укуп╕ все це ╕ призведе до майже триразового зростання деф╕циту Державного кошторису – до 298,4 м╕льярда гривень. Це – результат зменшення дох╕дно╖ частини бюджету приблизно на 112 м╕льярд╕в ╕ зб╕льшення видатково╖ – на 82,4 м╕льярда гривень. Найб╕льш бол╕сним для бюджетних доход╕в ударом стане скорочення податкових надходжень. Через обмеження д╕лово╖ активност╕, тимчасове припинення роботи ╕ зв╕льнення частини б╕знесу в╕д оподаткування у кризовий пер╕од держава не дораху╓ться 143 м╕льярд╕в гривень. Економ╕чна криза та боротьба ╕з коронав╕русом "з'╖дять" ╕ майже вс╕ додатков╕ видатки. Б╕льше того, щоб досягнути нав╕ть таких показник╕в, доведеться добре постаратися, зокрема, максимально скоротити державн╕ асигнування на низку ╕нших витратних статей. А ще – сутт╓во зб╕льшити обсяги зовн╕шн╕х запозичень. Що без п╕дписання ново╖ програми сп╕впрац╕ з МВФ нереально.
Р╕затимуть сильно, але “акуратно” П╕сля активно╖ критики попереднього вар╕анта законопро╓кту щодо бюджетного секвестрування та провалу голосування за нього в сес╕йн╕й зал╕ 30 березня, урядовц╕ врахували частину допущених помилок ╕ спробували розпод╕лити обмеження ф╕нансування м╕ж р╕зними галузями, а не концентруватися на окремих сферах – як-от культура, ╕нформац╕йна пол╕тика, спорт, наука й осв╕та. Зв╕сно ж, ╕ представникам цих галузей таки доведеться затягнути паски, але явних загроз припинення роботи ц╕лих напрямк╕в та ╕нституц╕й поменшало. Лейтмотив: “терп╕ти” у нин╕шн╕х скрутних умовах р╕вною м╕рою мають ус╕ – за винятком тих, хто продовжу╓ протистояти зовн╕шн╕й агрес╕╖ на Донбас╕, ╕ тих, хто опинився на передов╕й у боротьб╕ з коронав╕русним агресором. ОТЖЕ, В ЗАГАЛЬНОМУ: * КОШТ╤В НА ПОТРЕБИ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ ОБОРОНИ НЕ Ч╤ПАЛИ, * АСИГНУВАННЯ НА ПРОТИД╤Ю ПАНДЕМ╤╥ ЗБ╤ЛЬШИЛИ, * ЗБЕРЕГЛИ КОШТОРИС ПРОГРАМИ “ВЕЛИКЕ БУД╤ВНИЦТВО”. Зокрема, ф╕нансування прокладання ╕ реконструкц╕╖ дор╕г залишили фактично на р╕вн╕ “докризових” розрахунк╕в – 72 м╕льярди гривень. Оч╕ку╓ться, що вт╕лення цих програм не лише пол╕пшить ╕нфраструктуру, а й дасть поштовх розвитку сум╕жних галузей, сприятиме створенню нових робочих м╕сць в умовах оч╕куваного зростання безроб╕ття. Таким чином, незважаючи на критику з боку б╕льшост╕ парламентських фракц╕й (окр╕м “Слуги народу”, зм╕ни п╕дтримали лише члени депутатсько╖ групи “Дов╕ра”, 5 нардеп╕в ╕з групи “За майбутн╓” ╕ тро╓ позафракц╕йних), ми одержали – на перший погляд, ц╕лком прийнятний як для кра╖ни, яка фактично не ма╓ “ф╕нансово╖ подушки” на випадок форс-мажор╕в, – документ. Зв╕сно ж, за умови, що влада й надал╕ удосконалюватиме методи протистояння економ╕чн╕й криз╕ й шукатиме компенсатори, як╕ дозволять зменшити бюджетний деф╕цит ╕ навантаження на бюджети домогосподарств.
1. Обмеження для чиновник╕в, топменеджер╕в держкомпан╕й ╕ пол╕тсил Законопро╓кт доповнили статтею 29 щодо обмеження максимального розм╕ру оплати прац╕ сп╕вроб╕тник╕в, службових ╕ посадових ос╕б бюджетних установ (включаючи органи державно╖ влади та ╕нш╕ держоргани, органи м╕сцевого самоврядування) десятьма м╕н╕мальними зароб╕тними платами станом на 1 с╕чня 2020 року. Це – 47 230 гривень “брудними”, до сплати податк╕в (38,5 тисяч╕ “на руки”). При доопрацюванн╕ документа д╕ю ц╕╓╖ норми поширили також на народних депутат╕в, судд╕в, прокурор╕в та ╕нших ос╕б, оплата прац╕ яких регулю╓ться спец╕альним законодавством. До того ж, зг╕дно ╕з “перех╕дними положеннями” документа, ця норма д╕ятиме ╕ при нарахуванн╕ м╕сячно╖ винагороди та зароб╕тно╖ плати кер╕вник╕в, член╕в виконавчих орган╕в ╕ наглядових рад суб’╓кт╕в господарювання державного сектору економ╕ки. Проте, обмеження д╕ятимуть лише на пер╕од карантину, встановленого Каб╕нетом м╕н╕стр╕в. Тобто, економ╕чний ефект навряд чи буде сутт╓вим. За п╕драхунками, заощадити вдасться не б╕льше 1,5-2 м╕льярд╕в гривень. 1 м╕льярд ╕з яких п╕де на п╕дтримку Державно╖ судово╖ адм╕н╕страц╕╖ – на "зд╕йснення правосуддя м╕сцевими, апеляц╕йними судами та функц╕онування орган╕в ╕ установ системи правосуддя". Водночас з огляду на забезпечення соц╕ально╖ справедливост╕ переважна б╕льш╕сть громадян такий крок, вочевидь, п╕дтрима╓. Частину кошт╕в держава збира╓ться заощадити завдяки зменшенню ф╕нансування пол╕тичних парт╕й. Проте, цей крок – добров╕льний. В╕дпов╕дний механ╕зм застосовуватимуть лише на п╕дстав╕ заяви само╖ пол╕тсили до НАЗК щодо частково╖ в╕дмови в╕д державних грошей – на один, два, три квартали або на бюджетний р╕к.
2. Соц╕альна сфера: десь додалося, десь в╕днялося... Чи не найб╕льше критики лунало на адресу пропозиц╕╖ щодо заощадження понад 8 м╕льярд╕в гривень на виплат╕ громадянам житлово-комунальних субсид╕й. Цю витратну статтю, нагада╓мо, вже й так скоротили (47 м╕льярд╕в гривень проти 55 у минулому роц╕). Але автори зм╕н стверджують: “штучно” ВИПЛАТУ СУБСИД╤Й УКРА╥НЦЯМ НЕ ОБМЕЖУВАТИМУТЬ. Йдеться про кошти, як╕ вже вдалося заощадити завдяки лаг╕дн╕й зим╕ ╕ зменшенню вартост╕ енергонос╕╖в. Ще 1,3 м╕льярда гривень планують заощадити на виплат╕ допомоги багатод╕тним ╕ малозабезпеченим с╕м’ям та особам з ╕нвал╕дн╕стю. Завдяки чому – обмеженню виплачених сум чи зменшенню к╕лькост╕ рецип╕╓нт╕в тако╖ допомоги – нараз╕ незрозум╕ло. Уряд ╕ М╕нсоцпол╕тики, вочевидь, найближчим часом оприлюднять роз’яснення щодо цього. Б╕льш зрозум╕ла ситуац╕я з╕ зменшенням на 1,55 м╕льярда субвенц╕╖ на соц╕альний захист педагог╕чних прац╕вник╕в. Це – сума, передбачена на додатков╕ виплати молодим учителям. Тобто, йдеться про удар не лише по частин╕ укра╖нських педагог╕в, а й по м╕сцевих бюджетах, для яких програма була неабиякою “рят╕вною паличкою” при розв’язанн╕ проблеми забезпечення кадрами с╕льських шк╕л. Натом╕сть МАЙЖЕ НА 30 М╤ЛЬЯРД╤В ГРИВЕНЬ ЗБ╤ЛЬШИЛИ ОЧ╤КУВАН╤ ВИДАТКИ ПЕНС╤ЙНОГО ФОНДУ. Це, зокрема, пов’язано ╕з виплатою надбавок та п╕двищень до пенс╕й. Людям, котрим виповнилося 80, у кв╕тн╕ вже почали доплачувати по 500 гривень на догляд. Найближчим часом громадянам, чи╖ пенс╕╖ не перевищують 5 тисяч гривень на м╕сяць, виплатять по 1 тисяч╕ – як одноразову допомогу. ╤з травня запланована щор╕чна ╕ндексац╕я пенс╕йних виплат, як╕ зб╕льшаться у середньому на 11%.
3. М╕сцев╕ бюджети. “М╕нус” 44% запланованих кошт╕в ЧИ НЕ НАЙБ╤ЛЬШЕ ГРОШЕЙ ХОЧУТЬ ЗАОЩАДИТИ НА Ф╤НАНСУВАНН╤ М╤СЦЕВИХ ГРОМАД. ЙДЕТЬСЯ ПРО 10,7 М╤ЛЬЯРДА ГРИВЕНЬ. Це – 44% усього ресурсу, на який могла розраховувати цього року влада на м╕сцях. При цьому не варто забувати про збитки, яких м╕сцев╕ кошториси зазнають через припинення роботи малого й середнього б╕знесу, ймов╕рне скорочення надходжень в╕д податку на доходи ф╕зичних ос╕б, податку на землю, плати за оренду комунально╖ нерухомост╕ тощо. Водночас обсяг функц╕й, делегованих державою на м╕сця, н╕хто не скорочу╓. Б╕льше того, до традиц╕йного перел╕ку додалися ще й заходи боротьби ╕з коронав╕русом, лише частину з яких проф╕нансують з╕ спец╕ального фонду, створеного Каб╕нетом м╕н╕стр╕в. Та все ж ситуац╕я з м╕сцевими бюджетами набагато краща у пор╕внянн╕ з попередн╕м вар╕антом секвестрування, коли видатки на м╕сцях хот╕ли зменшити аж на 16 “╕з хвостиком” м╕льярд╕в. ГОЛОВНЕ, ЩО ВДАЛОСЯ В╤ДСТОЯТИ ОДНЕ ╤З НАЙБ╤ЛЬШИХ ДЖЕРЕЛ П╤ДТРИМКИ М╤СЦЕВИХ ГРОМАД – ДЕРЖАВНИЙ ФОНД РЕГ╤ОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ. Що дозволить вт╕лити бодай частину м╕сцевих та рег╕ональних ╕нфраструктурних про╓кт╕в, як╕ не охоплен╕ згаданою вже програмою “Велике буд╕вництво”. У попередньому вар╕ант╕ бюджетних зм╕н ф╕нансування цього Держфонду взагал╕ пропонували припинити. Тепер же заощадять лише частину кошт╕в, як╕ не встигли розпод╕лити м╕ж рег╕онами, – 2,6 м╕льярда гривень. Отже, решту, 4,9 м╕льярда, залишають на м╕сцях. Збережено ╕ субвенц╕ю на соц╕ально-економ╕чний розвиток рег╕он╕в обсягом 2,9 м╕льярда гривень. Натом╕сть низку субвенц╕й ╕з Державного бюджету буде скасовано. Це, зокрема: * субвенц╕я на розвиток ОТГ; * субвенц╕я на розвиток системи екстрено╖ медично╖ допомоги (але саму програму не згортають, ╖╖ ф╕нансуватимуть централ╕зовано – через М╕н╕стерство охорони здоров’я); * стаб╕л╕зац╕йна дотац╕я та компенсац╕я за програмою "Соц╕альна громада"; * 30% кошт╕в субвенц╕╖ на розбудову опорних шк╕л. Але частину субвенц╕╖ “Спроможна школа для кращих результат╕в” – 500 м╕льйон╕в гривень – зберегли.
4. Осв╕та. Склянка наполовину повна чи нап╕впорожня? За оц╕нками парламентського ком╕тету з питань бюджету, УКРА╥НСЬКИМ ОСВ╤ТЯНАМ ДОВЕДЕТЬСЯ “ЗАТЯГНУТИ ПАСКИ” ЗАГАЛОМ НА 3%. Зокрема, 1,84 м╕льярда гривень держава збира╓ться заощадити на програмах, якими безпосередньо оп╕ку╓ться М╕н╕стерство осв╕ти й науки. Ще 3,76 м╕льярда – через часткове обмеження або й повне припинення виплати к╕лькох субвенц╕й на розвиток осв╕тньо╖ сфери. Зокрема, фактично зупинили ф╕нансування Фонду розвитку вищо╖ осв╕ти. Скоротили програми п╕дтримки пр╕оритетних досл╕джень в ун╕верситетах. Не ф╕нансуватимуть поки що створення центру п╕дготовки п╕лот╕в в НАУ ╕ низку запланованих на нин╕шн╕й р╕к ремонт╕в виш╕в. Також, “забирають” майже половину (225 м╕льйон╕в гривень) у Нац╕онального фонду досл╕джень, 159 м╕льйон╕в (б╕льше половини) кошт╕в, передбачених на створення центр╕в профес╕йно-техн╕чно╖ осв╕ти. На 361 м╕льйон зменшили ф╕нансування програми “Нова укра╖нська школа”. Але! Б╕льшу частину передбачено╖ на ц╕ ц╕л╕ суми – 1 м╕льярд – вдалося в╕дстояти. ╤ в М╕н╕стерств╕ осв╕ти й науки це називають “перемогою”. Адже попередн╕м вар╕антом секвестру б╕льш╕сть цих програм взагал╕ пропонувалося тимчасово закрити. А так, з-пом╕ж ╕ншого, вдалося “врятувати” 100 м╕льйон╕в гривень на створення навчально-практичних центр╕в профес╕йно╖ осв╕ти, майже 300 м╕льйон╕в – для Нацфонду досл╕джень, а також зберегти асигнування на закуп╕влю нового друкарського обладнання для виготовлення тестових зошит╕в на ЗНО ╕ на конкурсне ф╕нансування наукових про╓кт╕в у закладах вищо╖ осв╕ти. ╤ головне: Н╤ В КОГО НЕ П╤ДНЯЛАСЯ РУКА СКОРОТИТИ АСИГНУВАННЯ НА ЗАРОБ╤ТН╤ ПЛАТИ ВИКЛАДАЧ╤В УН╤ВЕРСИТЕТ╤В ТА КОЛЕДЖ╤В, КОМУНАЛЬН╤ ПОСЛУГИ ОСВ╤ТН╤Х ЗАКЛАД╤В ╤ НА ВИПЛАТУ СТИПЕНД╤Й.
5. Культура й ╕нформац╕йна пол╕тика: “жити можна” “Нам вдалося в╕дстояти бюджет М╕нкульту для п╕дтримки сфери культури на 2020 р╕к. Сфера культури отрима╓ 7 м╕льярд╕в 768,4 м╕льйона гривень. ╤ у нин╕шн╕й ситуац╕╖ вважаю це перемогою”, – написав п╕сля голосування голова парламентського ком╕тету з питань гуман╕тарно╖ та ╕нформац╕йно╖ пол╕тики Олександр Ткаченко. СЕРЕД СТАТЕЙ ВИДАТК╤В, ЯК╤ ВДАЛОСЯ ЗБЕРЕГТИ: * Ф╤НАНСОВА П╤ДТРИМКА НАЦ╤ОНАЛЬНИХ ТЕАТР╤В (1,265 М╤ЛЬЯРДА ГРИВЕНЬ), * ЗБЕРЕЖЕННЯ ╤СТОРИКО-КУЛЬТУРНО╥ ТА АРХ╤ТЕКТУРНО╥ СПАДЩИНИ В НАЦ╤ОНАЛЬНИХ ╤ ДЕРЖАВНИХ ЗАПОВ╤ДНИКАХ (МАЙЖЕ 406 М╤ЛЬЙОН╤В), * ДЕРЖАВНА П╤ДТРИМКА К╤НЕМАТОГРАФ╤╥ – 450 М╤ЛЬЙОН╤В, * Ф╤НАНСУВАННЯ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ СУСП╤ЛЬНО╥ ТЕЛЕРАД╤ОКОМПАН╤╥ УКРА╥НИ –1,533 М╤ЛЬЯРДА ГРИВЕНЬ. “П╕д н╕ж” частково потрапили видатки для Укра╖нського культурного фонду (залишилося 400 м╕льйон╕в гривень зам╕сть 700 у Бюджет╕-2020, ухваленому тор╕к), та кошти на забезпечення д╕яльност╕ Укра╖нського ╕нституту книги, п╕дтримку книговидавничо╖ справи та популяризац╕ю укра╖нсько╖ л╕тератури у св╕т╕ – 100 м╕льйон╕в зам╕сть трохи б╕льше 150. Серед ╕нших джерел заощадження кошт╕в, зокрема: 1. ф╕нансування Фонду енергоефективност╕, яке зменшать на 1,6 м╕льярда гривень; 2. статистичн╕ спостереження (перепис населення). Заощадять 1,2 м╕льярда; 3. субвенц╕я на проведення м╕сцевих вибор╕в. “Ц╕на питання” – 1,15 м╕льярд╕в гривень. 1 м╕льярд залишать; 4. М╕нф╕н також в╕дмовля╓ться в╕д ф╕нансування Фонду нац╕онального багатства, Фонду Президента Укра╖ни з п╕дтримки осв╕ти, науки та спорту, Фонду часткового гарантування кредит╕в.
Фонд боротьби з коронав╕русом: завдання ╕ особливост╕ ф╕нансування Б╤ЛЬШ╤СТЬ ЗАОЩАДЖЕНИХ ТАКИМ ЧИНОМ КОШТ╤В АКУМУЛЮЮТЬ У НОВОСТВОРЕНОМУ ФОНД╤ БОРОТЬБИ З ГОСТРОЮ РЕСП╤РАТОРНОЮ ХВОРОБОЮ COVID-19, СПРИЧИНЕНОЮ КОРОНАВ╤РУСОМ SARS-COV-2, ТА ╥╥ НАСЛ╤ДКАМИ. Йдеться про 64,67 м╕льярда гривень (це майже на третину менше, н╕ж пропонувалося попередн╕м вар╕антом бюджетних зм╕н – 97,1 м╕льярда). Передбача╓ться, що завдяки ресурсам Фонду ф╕нансуватимуть: * заходи, спрямован╕ на запоб╕гання виникненню та поширенню, локал╕зац╕ю й л╕кв╕дац╕ю спалах╕в еп╕дем╕й ╕ пандем╕й, зокрема на закуп╕влю товар╕в, роб╕т ╕ послуг, необх╕дних для виконання цих заход╕в; * додатков╕ доплати до зарплатн╕ медичним та ╕ншим прац╕вникам, як╕ безпосередньо зайнят╕ на роботах з л╕кв╕дац╕╖ COVID-19, а також окремим категор╕ям прац╕вник╕в, котр╕ забезпечують житт╓д╕яльн╕сть кра╖ни й населення в умовах карантину; * надання грошово╖ допомоги громадянам, зокрема особам похилого в╕ку; * надання одноразово╖ грошово╖ допомоги членам с╕мей медичних та ╕нших прац╕вник╕в заклад╕в охорони здоров’я, як╕ загинули (померли) в╕д COVID-19, що пов’язано з виконанням роб╕т ╕з протистояння недуз╕; * надання трансферту Пенс╕йному фонду Укра╖ни; * надання ф╕нансово╖ допомоги на поворотн╕й або безповоротн╕й основ╕ Фонду соцстрахування Укра╖ни ╕ Фонду загальнообов’язкового державного соц╕ального страхування на випадок безроб╕ття; * поповнення резервного фонду Державного бюджету; * в╕дновлення видатк╕в Держбюджету (включаючи трансферти м╕сцевим бюджетам) та надання кредит╕в за бюджетними програмами, скорочених у зв’язку ╕з створенням Фонду боротьби з COVID-19. Зокрема, БЮДЖЕТНИМИ ЗМ╤НАМИ ПЕРЕДБАЧЕНО, ЩО ДОДАТКОВ╤ ВИДАТКИ НА НАЦ╤ОНАЛЬНУ СЛУЖБУ ЗДОРОВ’Я ДЛЯ РЕАЛ╤ЗАЦ╤╥ ПРОГРАМИ ДЕРЖАВНИХ ГАРАНТ╤Й МЕДИЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ НАСЕЛЕННЯ СЯГНУТЬ МАЙЖЕ 16 М╤ЛЬЯРД╤В ГРИВЕНЬ. 900 м╕льйон╕в видатк╕в на екстрену медичну допомогу централ╕зували ╕ перевели п╕д управл╕ння апарату МОЗ. Ще 3,3 м╕льярда – додатков╕ видатки на обслуговування Держборгу, на 3 м╕льярди зб╕льшать Резервний фонд Державного бюджету.
“Плече” б╕знесов╕ – для майбутнього порятунку економ╕ки Поки що в кра╖н╕ д╕ють програми п╕дтримки б╕знесу, затверджен╕ при ухваленн╕ “антикоронав╕русних” закон╕в 17 ╕ 30 березня. Зм╕ни до Держбюджету розширюють можливост╕ ф╕нансування цих програм. Йдеться, зокрема, про виплату за рахунок кошт╕в Фонду боротьби з коронав╕русом компенсац╕й з часткового безроб╕ття. Що допоможе п╕дпри╓мствам зберегти “до кращих час╕в” сво╖ колективи. Комплексну ж програму п╕дтримки б╕знесу та збереження д╕лово╖ активност╕ в умовах карантину ╕ по його завершенн╕ Уряд об╕ця╓ затвердити вже найближчим днями. Зокрема, за словами м╕н╕стра розвитку економ╕ки, торг╕вл╕ ╕ с╕льського господарства ╤горя Петрашка, передбачаються так╕ кроки: 1. П╤ДПРИ╢МЦЯМ НАДАВАТИМУТЬ ПОЗИКИ ДЛЯ ВИПЛАТИ ЗАРПЛАТ СП╤ВРОБ╤ТНИКАМ, А ТАКОЖ БЕЗВ╤ДСОТКОВ╤ КРЕДИТИ ДЛЯ УТРИМАННЯ Б╤ЗНЕСУ “НА ПЛАВУ”. 2. Держава протягом року компенсуватиме в╕дсоткову ставку за позичками, як╕ малий б╕знес отримуватиме на так╕ ц╕л╕ у державних ╕ комерц╕йних банках. Умова – повне збереження робочих м╕сць. За оц╕нками м╕н╕стра, Б╤ЗНЕС-СТРУКТУРИ, ЯК╤ БРАТИМУТЬ УЧАСТЬ У ПРОГРАМ╤, ОТРИМАЮТЬ ЗАГАЛОМ ДО 40 М╤ЛЬЯРД╤В ГРИВЕНЬ КРЕДИТНИХ КОШТ╤В. “Для компенсац╕╖ кредитно╖ ставки за цим портфелем необх╕дно 4 м╕льярди гривень. Вони у бюджет╕ вже передбачен╕ – за програмою "5-7-9%", яку ми переформатову╓мо", – пов╕домив Петрашко. 3. Ще одна програма – "нов╕ грош╕". Йдеться про ОТРИМАННЯ П╤Д ДЕРЖАВН╤ ГАРАНТ╤╥ ПОЗИК В ОБСЯЗ╤ 3-6 М╤СЯЧНИХ ФОНД╤В ОПЛАТИ ПРАЦ╤ НА П╤ДПРИ╢МСТВ╤. ВАРТ╤СТЬ ПОЗИКИ ДЛЯ Б╤ЗНЕСУ – 5%. Решту банкам компенсуватиме держава. Зокрема, за рахунок кошт╕в НБУ. Але це потребу╓ дозволу в╕д Верховно╖ Ради. В╕дпов╕дний законопро╓кт доопрацьовують.
Рад╕сть для аграр╕╖в: обсяг дотац╕й збережено Важливо, що У ПОР╤ВНЯНН╤ ╤З ПОПЕРЕДН╤М ВАР╤АНТОМ БЮДЖЕТНИХ ЗМ╤Н ВДАЛОСЯ ПОВН╤СТЮ В╤ДСТОЯТИ Ф╤НАНСУВАННЯ ДОТАЦ╤Й ДЛЯ АПК. Спочатку цю статтю видатк╕в узагал╕ хот╕ли прибрати. Пот╕м – пропонували залишити для не╖ не б╕льше 2,5 м╕льярд╕в гривень. Та зрештою зберегли всю передбачену Державним бюджетом-2020 суму – 4 м╕льярди. Хоча ставлення пол╕тик╕в та експерт╕в до цього неоднозначне. З одного боку, ╓ розум╕ння, що АПК при належн╕й п╕дтримц╕ в╕д держави буде одним ╕з “локомотив╕в”, як╕ виводитимуть економ╕ку з кризи. Адже це – гарант╕я збереження на в╕дносно високому р╕вн╕ надходжень валюти ╕ запорука зайнятост╕ с╕льського населення. З ╕ншого ж боку, ╓ ризик, що левова частка цих кошт╕в д╕станеться великим агрохолдингам, як це в╕дбувалось ран╕ше. Хоча в Уряд╕ запевняють: ДОТАЦ╤ЙНИЙ РЕСУРС ВИКОРИСТОВУВАТИМУТЬ ВИКЛЮЧНО ЗА Ц╤ЛЬОВИМ ПРИЗНАЧЕННЯМ – З АКЦЕНТОМ НА МАЛИЙ ╤ СЕРЕДН╤Й ФЕРМЕРСЬКИЙ Б╤ЗНЕС. Зокрема, за словами уповноваженого президента ╕з земельних питань Романа Лещенка, 2,2 м╕льярда гривень п╕де на п╕дтримку розвитку тваринництва, переробки с╕льськогосподарсько╖ продукц╕╖ ╕ надання дешевих кредит╕в аграр╕ям. Кр╕м того, 240 м╕льйон╕в гривень акумулюють у Фонд╕ часткового гарантування кредит╕в. "Решта ф╕нансування п╕де на часткову компенсац╕ю придбання с╕льгосптехн╕ки ╕ устаткування, страхування ризик╕в, п╕дтримку рослинництва ╕ на ╕нш╕ потреби агросектора”, – запевнив Лещенко.
Ризики виконання “ур╕заного” бюджету Нав╕ть ЧАСТИНА ДЕПУТАТ╤В, ЯК╤ П╤ДТРИМАЛИ ПРО╢КТ, СУМН╤ВАЮТЬСЯ В РЕАЛ╤СТИЧНОСТ╤ ЙОГО ВИКОНАННЯ. Нагада╓мо, видаткову частину Держкошторису скоротили на 11%. Тод╕ як у с╕чн╕-лютому, ще до впровадження карантинних заход╕в, недовиконання бюджету за податковими ╕ митними надходженнями сягало 15%. Два-три м╕сяц╕ карантину – ╕ до ворожки не ходи – пог╕ршать цей показник. Чи вдасться надолужити втрачене у другому п╕вр╕чч╕? Над тим, як зробити це, варто думати вже зараз. Частину недоотриманих податк╕в Уряд плану╓ компенсувати за рахунок зб╕льшення надходжень в╕д прибутку держп╕дпри╓мств. Запланований ресурс зб╕льшили ╕з 41,3 м╕льярда гривень до 68 м╕льярд╕в. Ут╕м, гарант╕й стаб╕льно╖ ╕ прибутково╖ роботи держсектору також нема╓. ╤нша невизначен╕сть пов’язана ╕з тим, що б╕льшу частину ╕з “роздутого” бюджетного деф╕циту – 296,7 м╕льярда гривень – планують покрити за рахунок чистих запозичень. Загалом же – З УРАХУВАННЯМ ПОПЕРЕДН╤Х БЮДЖЕТНИХ ПЛАН╤В, КРА╥НА ХОЧЕ ПОЗИЧИТИ ЦЬОГОР╤Ч 650 М╤ЛЬЯРД╤В ГРИВЕНЬ. Але зробити це через несприятливу ситуац╕ю на м╕жнародних ринках ф╕нансових запозичень буде складно. Занадто мало там в╕льного ресурсу ╕ занадто багато охочих “╕ти на покл╕н” до кредитор╕в. Прим╕ром, лише до М╕жнародного валютного фонду звернулися по п╕дтримку уряди понад восьми десятк╕в кра╖н, як╕ розраховують на позички чи безповоротну допомогу у 2,5 трильйона долар╕в! Укра╖на “мр╕╓” про “скромн╕” 8-10 м╕льярд╕в. ╤ ми – у виграшн╕й ситуац╕╖. Адже перемовини про в╕дкриття кредитно╖ л╕н╕╖ на ф╕нальн╕й стад╕╖. Залишилися т╕льки к╕лька останн╕х крок╕в – зокрема, ухвалення “антиколомойського” закону. Бо, що б там не говорили приб╕чники теор╕╖ “зовн╕шнього управл╕ння Укра╖ною”, за нин╕шн╕х обставин сп╕впраця з МВФ, вочевидь, ╓ для нас безальтернативною. Владислав Обух (Укр╕нформ)
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22220
|