"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема "Душі криниця"
#16 за 17.04.2020
З ВЕЛИКОДНЕМ!
ОСОБЛИВИЙ ЧЕТВЕР Чистий четвер — особливий четвер напередодн╕ Великодня, як ╕ п'ятниця та субота. В╕н належить до страсних дн╕в, коли потр╕бно строго постити. Деяк╕ миряни нав╕ть в╕дмовляються в╕д риби та ол╕╖, що дозволено у строг╕ п╕сн╕ дн╕, харчуються хл╕бом ╕ водою. Та найважлив╕ше у Чистий четвер побувати ввечер╕ на Служб╕ Бож╕й у церкв╕, п╕сля яко╖ в╕дправляються Страст╕ Христов╕. Миряни запалюють св╕чки, лампадки ╕ живий вогонь несуть додому. В╕н, вважають, як ╕ молитва, очища╓ в╕д лихого. У Чистий четвер або Великодню суботу за звича╓м печуть паски (у п'ятницю забороня╓ться пекти не лише паски, а й хл╕б, принаймн╕, такого принципу дотримуються господин╕ у селах Галичини). До Чистого четверга годилося прибрати у хат╕, попрати, помазати, поб╕лити, помити в╕кна й усе начиння, навести лад та порядок у господарств╕. В цей день (або в суботу) прикрашали хату чистими рушниками, застеляли ст╕л скатертиною, запалювали п╕д образами св╕чку чи лампадку, принесену з церкви, ╕ молилися. Хвор╕ на шк╕рн╕ недуги ходило до сх╕д сонця купатися до р╕чки чи ставка. Вода Чистого четверга вважалася ц╕лющою ╕ змивала вс╕ляк╕ хвороби. В цей день можна було займатися вс╕ма господарськими та побутовими справами, без обмежень. Якщо вже був час пос╕вно╖, то намагалися пос╕яти хл╕б. В╕н мав бути чистим, кук╕ль його не з╕псу╓. У Чистий четвер обпалювали в печ╕ грудку сол╕. Нею солили вс╕ великодн╕ страви, додавали до п╕йла худоб╕, щоб вберегти в╕д напастей. Вважали, що ця с╕ль допомага╓ людям, хворим на шлунок чи печ╕нку. Водою, п╕дсоленою ц╕╓ю с╕ллю, по╖ли наврочених д╕тей.
ПЛАЩАНИЦЯ: ПРИЙД╤МО ДО ГРОБУ ГОСПОДНЬОГО! Остання п'ятниця перед святом Воскрес╕ння Христового зветься Великою, Страсною. У народ╕ цей день ╕нколи називають Плащаницею. Така назва пов'язана з головною под╕╓ю, яка в╕дбува╓ться у храм╕. Та й не т╕льки в храм╕, а й в душах в╕рних ревних християн. Плащаниця символ╕зу╓ полотно, в яке був загорнутий ╤сус Христос п╕сля зняття з Хреста, на якому його роз╕п'яли. На полотн╕ залишився в╕дбиток образу Спасителя. Це ╓диний день у роц╕, коли у церкв╕ не правиться Служба Божа. ╢ лише веч╕рня з винесенням Плащаниц╕. ╥╖, зазвичай, виносять у друг╕й половин╕ дня, ╕де обх╕д довкола церкви. Несуть плащаницю за чотири к╕нц╕ священики або старш╕ параф╕яни. П╕сля ╖╖ покладання на спец╕ально встановлений ст╕л у храм╕, в╕рн╕ приступають до не╖, б'ють поклони, моляться ╕ побожно ц╕лують. Власне, Плащаниця - символ Гробу Господнього. Тож ст╕л, на який вона покладена, прикрашають кв╕тами, запалюють лампадки. Ц╕лодобово чергують д╕ти - наймолодш╕ параф╕яни храму, тримаючи у руках запален╕ св╕чки. В╕д Страсно╖ п'ятниц╕ до Великодньо╖ нед╕л╕ - свята Воскрес╕ння Христового двер╕ храму не зачиняються ц╕лодобово, щоб кожний з мирян будь-яко╖ години (нав╕ть повертаючись п╕зно вноч╕ з роботи) м╕г приступити до Плащаниц╕. ╥╖ винесення ╕ поховання в╕дбуваються у свято Великодня. У Страсну п'ятницю не можна займатися важкою ф╕зичною працею (рубати дрова, щось майструвати, орати землю тощо), нав╕ть н╕ шити, н╕ прясти. Родина с╕дала до об╕днього столу, де були лише п╕сн╕ страви з городини, т╕льки п╕сля виносу Плащаниц╕. Тим паче, у Страсну п'ятницю не можна веселитися, сп╕вати. Бо хто засп╕ва╓ у Передвеликодню п'ятницю - той заплаче на Великдень...
ВСЯ ПРИРОДА ВОСКРЕСА╢! За вс╕ма церковними канонами, Великдень — найважлив╕ше рел╕г╕йне свято, встановлене на честь Воскрес╕ння ╤суса Христа. Святкують його три дн╕ посп╕ль - в╕д нед╕л╕ до в╕вторка. А весь тиждень називають Св╕тлим. П╕сля зак╕нчення Служби Божо╖ священик освячу╓ паску, яйця, ковбаску, шинку, сир, масло, крашанки, писанки... В╕тати з╕ святом та христосуватися починають одразу п╕сля Богослуж╕ння. А п╕сля освячення пасхального кошика обм╕нюються яйцями, крашанками, писанками. Перше яйце, яке отримали з╕ словами «Христос Воскрес!», за народним пов╕р'ям, ма╓ найб╕льшу маг╕чну силу. Свято Воскрес╕ння ╤суса Христа у народному побут╕ вв╕брало в себе безл╕ч давн╕х дохристиянських звича╖в ╕ в╕рувань, пов'язаних з воскрес╕нням природи п╕сля зимового сну. Тож Воскрес╕ння Христове ╕ рад╕сне в╕тання «Христос Воскрес! Во╕стину Воскрес!» - це ╕ в╕тання всьому сущому, природ╕. Кажуть: «На Великдень сонце гр╕╓, сонце ся╓, вся природа воскреса╓...». До цього дня в Укра╖н╕ завжди печуть паски - обрядовий хл╕б, печуть ╕ солодку паску (особливо для д╕тей), готують сирну паску з родзинками. Добрий звичай - фарбувати крашанки ╕ писати писанки. Серед орнамент╕в, за народною традиц╕╓ю, переважають геометричн╕, рослинн╕, тваринн╕ та предметно-побутов╕ (наприклад, в╕конця). Найпоширен╕шими ╓ бараняч╕ роги, ог╕рочки, рож╕, олен╕, коники, гусяч╕ лапки, риби, дерево життя (нагаду╓ тризуб), коло (символ сонця) тощо. Писанкарство бере початок ╕з сиво╖ давнини. Писанку поправу називають символом зародження життя на земл╕. Легенди твердять, що з не╖ почався св╕т. З паски ╕ крашанки починали великодн╕й сн╕данок. Червону крашанку опускали у воду, якою вмивалися д╕ти й доросл╕, щоб «красними бути, гарними ╕ здоровими». Побутувало пов╕р'я: висушен╕ крихти й вершечок свячено╖ паски допоможуть в╕д хвороб людин╕ й худоб╕. На Галичин╕ й у Карпатах с╕яли крихти по городу, п╕сля чого мали вирости кв╕ти «маруньки» (р╕зновид ромашки), як╕ також над╕лен╕ ц╕лющими властивостями. Одну з пасок тримали на стол╕ протягом тижня, до Пров╕дно╖ нед╕л╕, щоб «добре родила пшениця». Великодн╕ свята год╕ уявити без дитячих ╕гор та забав, розваг, хоровод╕в з веснянками та га╖вками, у яких, з-пом╕ж ╕ншого, знову ж таки звучать в╕тання весн╕, воскресл╕й природ╕. Починалися вони, як правило, п╕сля сп╕льно╖ с╕мейно╖ об╕дньо╖ трапези, на церковному подв╕р'╖. А от молодь збиралася окремо на веснян╕ вечорниц╕, так зван╕ «вулиц╕». У не╖ були сво╖ ╕нтереси, звича╖ та традиц╕╖. Не обходилося без дарування писанок ╕ крашанок, у понед╕лок та в╕второк, жартуючи, обливалися водою... У свято Христового Воскрес╕ння не змовкали церковн╕ дзвони. ╤сну╓ легенда: якщо люди перестануть писати писанки, в╕татися та в╕дпов╕дати «Христос Воскрес! Во╕стину Воскрес!», дзвонити на Великдень у дзвони, то сатана полонить св╕т. Великдень - це ╕ час поминання померлих. Люди в╕дв╕дують цвинтар, моляться на гробах р╕дних, близьких, знайомих, в╕дправляють сп╕льн╕ молебн╕ за участю священика. З╕ спочилими у Боз╕ також в╕таються «Христос Воскрес! Во╕стину Воскрес!». Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22216
|