Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...


ПЕЧАТКИ НАШО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤
Одним ╕з найвагом╕ших св╕дчень ╕снування державност╕ ╓ печатки…


РУСЬ – СПАДОК УКРА╥НИ
Виставка ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Нац╕онального...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#16 за 17.04.2020
CМОЛЕНСЬКА КАТАСТРОФА: 10 РОК╤В НЕЗАЛ╤КОВАНО╥ РАНИ

Рос╕я продовжуватиме цин╕чно використовувати тему катастрофи у сво╖х ц╕лях

Зда╓ться, що 10 рок╕в – це в╕дносно великий пром╕жок часу, за який нав╕ть надзвичайно траг╕чна под╕я найнов╕шо╖ доби усе ж повол╕ повинна ставати частиною ╕стор╕╖. Але не в цьому випадку. Смоленська катастрофа й дос╕ залиша╓ться активним елементом пол╕тики, фактором протистояння ел╕т або “польсько-польською в╕йною” – як ще по-╕ншому називають у публ╕чному простор╕ польськ╕ реал╕╖ п╕сля 10 кв╕тня 2010 року. Ця трагед╕я також ╓ св╕дченням п╕дступност╕, халатност╕ ╕ холодного розрахунку Рос╕╖, яка стала сп╕вучасницею катастрофи, а в ус╕ подальш╕ роки використовувала ╖╖ ╕ продовжу╓ це робити у сво╖х пол╕тичних ц╕лях.
ТРАГ╤ЧНИЙ ЮВ╤ЛЕЙ: УСЕ МАЛО БУТИ ПО-╤НШОМУ
Ще тор╕к, за задумом польсько╖ правлячо╖ ел╕ти, цей траг╕чний юв╕лей в ╕стор╕╖ Польщ╕ мав в╕дзначатися за ╕ншим сценар╕╓м: б╕льш оф╕ц╕йно. Та й до перших дн╕в кв╕тня достеменно не було в╕домо, як усе виглядатиме. Польська дипломат╕я робила усе можливе, щоб до 10-р╕ччя катастрофи Москва в╕ддала Варшав╕ один з основних символ╕в ц╕╓╖ трагед╕╖ – розбитий президентський Ту-154М. Ця тема була одн╕╓ю з основних п╕д час минулор╕чних консультац╕й на р╕вн╕ МЗС обох кра╖н, про не╖ особисто говорили м╕н╕стри Яцек Чапутович ╕ Серг╕й Лавров.
Ут╕м, сторони так ╕ не змогли домовитися. Упродовж багатьох рок╕в Польща просить ╕ вимага╓ як самост╕йно, так ╕ через м╕жнародн╕ орган╕зац╕╖, зокрема НАТО та ╢С, щоб Москва в╕ддала Варшав╕ уламки л╕така експрезидента Л╓ха Качинського. Вони ╖й точно не потр╕бн╕, але Рос╕я уперто в╕дмовля╓ться це робити. За оф╕ц╕йною верс╕╓ю – в Рос╕╖ усе ще трива╓ сл╕дство. Але насправд╕ причина в ╕ншому: у Кремл╕ не бажають, щоб Варшава висунула Рос╕╖ звинувачення у доведенн╕ до катастрофи, отримавши у сво╖ руки матер╕альний доказ. Кр╕м того, у Москв╕ п╕д╕гр╕вають таким чином чвари ел╕т у Польщ╕. В 10-ту р╕чницю катастрофи МЗС Польщ╕ знову направило ноту Рос╕╖, в як╕й вчергове закликало негайно в╕ддати уламки л╕така.
Польська влада хот╕ла бути присутньою на найвищому р╕вн╕ у Смоленську, вшановуючи пам’ять траг╕чно загиблих десятил╕ття тому президента Качинського та 95-ти ╕нших ос╕б, а також понад 20-ти тисяч польських оф╕цер╕в, як╕ загинули 80 рок╕в тому в╕д рук НКВС у розташован╕й неподал╕к Катин╕ та к╕лькох ╕нших м╕сцях колишнього СРСР. Два м╕сяц╕ тому канцеляр╕╖ президента та прем’╓р-м╕н╕стра Польщ╕ нав╕ть публ╕чно посперечалися, коли з’ясувалося, що ╕ президент Анджей Дуда, ╕ прем’╓р-м╕н╕стр Матеуш Моравецький хочуть по╖хати в цьому роц╕ до Смоленська. Ут╕м, ця суперечка виявилася зайвою: рос╕яни до останнього звол╕кали з гарантуванням безпеки польсько╖ делегац╕╖, а тому Варшава взагал╕ в╕дмовилася в╕д в╕зиту на найвищому р╕вн╕ до Смоленська ╕ Катин╕. У результат╕, 10 кв╕тня туди по╖хала скромна делегац╕я польського посольства у Москв╕.
У зв’язку з пандем╕╓ю коронав╕русу корективи було внесено й у вшанування пам’ят╕ загиблих у Польщ╕. Президент Дуда поклав кв╕ти до крипти президентського подружжя Л╓ха та Мар╕╖ Качинських у корол╕вському замку на Вавел╕ у Краков╕, а л╕дер “Права ╕ Справедливост╕” (PiS) Ярослав Качинський разом ╕з прем’╓ром Моравецьким та найближчим оточенням поклали кв╕ти у Варшав╕ до пам’ятник╕в президенту Качинському ╕ жертвам Смоленсько╖ катастрофи на площ╕ Юзефа П╕лсудського.
Перш╕ особи держави в╕дмовилися в╕д гучних промов, обмежившись скорботними записами у соцмережах, або згадками про ц╕ под╕╖ в ╕нтерв’ю для ЗМ╤. Зокрема, Моравецький зауважив, що це була найб╕льша трагед╕я в ╕стор╕╖ Польщ╕ п╕сля Друго╖ св╕тово╖ в╕йни, а тогочасний прем’╓р-м╕н╕стр Польщ╕ Дональд Туск коротко написав, що настав час завершити 10-р╕чну “смоленську громадянську в╕йну” ╕ спробувати заново будувати польську сп╕льноту.
Увечер╕ у телезверненн╕ до народу Дуда згадував свою роботу м╕н╕стром у канцеляр╕╖ президента Качинського, цей траг╕чний день ╕ свою по╖здку до Москви у перш╕ дн╕ п╕сля катастрофи. В╕н також п╕дкреслив, що катастрофа призвела до величезно╖ прогалини в лавах польських ел╕т, яку не вда╓ться заповнити й донин╕.
ПОЛЬСЬКО-ПОЛЬСЬКА В╤ЙНА
Не ╓ та╓мницею, що в╕дносини тогочасних ел╕т – президента Качинського ╕ прем’╓ра Туска – були дуже непростими. Вони вели непримиренне суперництво, що подекуди набувало гротескних форм. Наприклад, перш╕ особи держави часто не могли под╕лити м╕ж собою ╓диний справний на той момент урядовий л╕так. Добре в╕домим ╓ також кумедний факт, коли Качинський ╕ Туск не могли под╕лити на двох один ст╕лець для Польщ╕ на зас╕данн╕ ╢вроради у Брюссел╕. Суперництво тривало ╕ за те, хто ма╓ лет╕ти на чол╕ оф╕ц╕йно╖ делегац╕╖ до Смоленська у кв╕тн╕ 2010 року. В результат╕ 7 кв╕тня туди полет╕в Туск, де в╕н ╕з тогочасним прем’╓ром Рос╕╖ Володимиром Пут╕ним вшановував пам’ять жертв Катин╕. Три дн╕ потому туди полет╕в Качинський, який мав побувати в Катин╕, але вже без свого рос╕йського колеги Дм╕тр╕я М╓дв╓д╓ва. Канцеляр╕╖ президента ╕ прем’╓ра сперечалися тод╕ щодо статусу в╕зиту Качинського ╕ як в╕н ма╓ виглядати.
Ав╕акатастрофа, яка сталася вранц╕ в суботу 10 кв╕тня, була справжн╕м ударом для польського сусп╕льства. Вона забрала половину пол╕тично╖ ел╕ти тих час╕в з р╕зних парт╕й, майже все пол╕тичне оточення президента кра╖ни ╕ найвище в╕йськове кер╕вництво Польщ╕. У перш╕ хвилини п╕сля катастрофи у польських ЗМ╤ з’являлася суперечлива ╕нформац╕я. Зокрема, спочатку не було зрозум╕ло, наск╕льки катастрофа серйозна ╕ чи хтось постраждав; нев╕домою була к╕льк╕сть ос╕б на борту – звучали цифри в╕д понад 90 до нав╕ть 130 ос╕б; до к╕нця не було зрозум╕лим, хто точно перебував на борту – називалися ╕ пр╕звища тих, кого там не було; з’являлася ╕нформац╕я про к╕лькох людей, як╕ н╕бито вижили. Усе це породжувало у багатьох над╕ю, що не все так траг╕чно, що ╓ жив╕, що це може хтось ╕з близьких, а може ╕ сам президент Качинський.
Але через годину все прояснилося ╕ п╕дтвердилася найтраг╕чн╕ша ╕з верс╕й. 10 кв╕тня 2010 року був день справжньо╖ нац╕онально╖ скорботи ╕ нац╕онально╖ ╓дност╕. Тод╕ тисяч╕ людей спонтанно виходили на площ╕ великих ╕ маленьких м╕стечок Польщ╕, шукаючи п╕дтримки ╕ сол╕дарност╕ в ╕нших. До президентського палацу у Варшав╕, де вже було приспущено державний прапор, у той день ст╕калися тисяч╕ людей помолитися, постояти в тиш╕, запалити лампадки ╕ покласти кв╕ти.
Але цей пер╕од скорботи ╕ примирення нац╕ональних ел╕т тривав недовго. Незабаром пол╕тики поринули у вир дострокових президентських вибор╕в, де з╕ткнулися брат загиблого президента Ярослав Качинський ╕ маршалок Сейму Брон╕слав Коморовський, який ╕ став президентом. В╕дтод╕ традиц╕йне пол╕тичне суперництво “Громадянсько╖ платформи” та “Права ╕ Справедливост╕” (PiS) й особисту неприязнь Туска ╕ Качинського було в рази посилено емоц╕йною складовою катастрофи. Розпочався етап нищ╕вно╖ й безкомпром╕сно╖ боротьби, яку назвали польсько-польською в╕йною.
З 2010 року л╕дер PiS особисто звинувачував Туска та його оточення у катастроф╕: у поган╕й п╕дготовц╕ цього в╕зиту, натякаючи, що Туск разом ╕з Пут╕ним були зац╕кавлен╕ у смерт╕ експрезидента. У публ╕чному простор╕ усе активн╕ше почала закр╕плюватися теза про теракт, замах на борту л╕така. До цього згодом додалися звинувачення, що польська влада безп╕дставно в╕ддала сл╕дство в руки рос╕ян, не зробивши його м╕жнародним, не допильнувала належну ексгумац╕ю т╕л у Москв╕, в результат╕ чого в╕дбувалося ╖х профанування ╕ п╕дм╕на у трунах.
Тема Смоленсько╖ катастрофи ╕ державно╖ зради л╕беральних ел╕т пост╕йно була на порядку денному пол╕тичного життя в Польщ╕ упродовж багатьох наступних рок╕в, п╕дкручуючи градус емоц╕й ╕ протистояння м╕ж найб╕льшими парт╕ями – PO та PiS.
Качинський пооб╕цяв з’ясувати правду про катастрофу п╕сля перемоги на виборах. Таку змогу в╕н отримав в 2015 роц╕. Тод╕ правоконсервативна PiS отримала повноту влади у кра╖н╕: у травн╕ президентом став кандидат в╕д парт╕╖ Анджей Дуда, а в листопад╕ упевнену перемогу в парламентських виборах святкувала парт╕я Качинського. ╤ справа Смоленсько╖ катастрофи знову вийшла на перший план.
Тогочасний м╕н╕стр нац╕онально╖ оборони Антон╕й Мац╓ревич на початку 2016 року в╕дновив Смоленське сл╕дство. Було ╕н╕ц╕йовано в╕дкриття ряду крим╕нальних справ по тем╕ катастрофи, на допити регулярно викликалися Туск та його близьке оточення.
Тод╕ ж було ухвалено безпрецедентне р╕шення щодо проведення ексгумац╕й ус╕х жертв ав╕атрощ╕, що за оц╕нками член╕в ком╕с╕╖ Мац╓ревича було необх╕дним кроком для встановлення точних причин катастрофи. Згодом, з╕браний б╕олог╕чний матер╕ал було направлено до к╕лькох ╕ноземних лаборатор╕й, як╕ мали встановити, чи на т╕лах були залишков╕ елементи тротилу та ╕нших х╕м╕чних елемент╕в. Це мало св╕дчити на користь верс╕╖ про вибух на борту л╕така ще до катастрофи, а в╕дтак ско╓ння замаху.
М╕ж тим, ком╕с╕я Мац╓ревича у кв╕тн╕ 2018 року оприлюднила так званий техн╕чний зв╕т, який св╕дчив про н╕бито вибухи на борту Ту-154М. У ньому п╕дкреслювалося, що до катастрофи призв╕в також ряд св╕домих д╕й, зокрема неналежна п╕дготовка в╕зиту, св╕доме доведення л╕така до катастрофи рос╕йськими контролерами руху. Повний рапорт з причини катастрофи мав бути оприлюднений до 10-╖ р╕чниц╕ трагед╕╖, але цього так ╕ не сталося. Як ╕ не було оприлюднено даних досл╕джень ╕з заруб╕жних лаборатор╕й.
Взагал╕ за останн╕й р╕к тема Смоленсько╖ катастрофи практично зникла з публ╕чного дискурсу. Це може св╕дчити лише про те, що Качинському та його оточенню не вдалося здобути дан╕, як╕ однозначно вказували б на теракт, як основну причину катастрофи.
ФАКТОР РОС╤╥
Рос╕я не схильна визнавати сво╖х помилок, прорахунк╕в чи тим б╕льше – визнавати свою причетн╕сть до злочин╕в. Так було завжди, н╕чого не зм╕нилося ╕ зараз. Москва весь пер╕од ╕снування СРСР заперечувала свою причетн╕сть до Катинського злочину, а п╕сля короткого пер╕оду покаяння на початку 1990-х рок╕в знову повернулася до пол╕тики зняття з себе в╕дпов╕дальност╕ за розстр╕ли польських оф╕цер╕в у Катин╕, Бик╕вн╕, б╕ля Твер╕ та п╕д Харковом.
У справ╕ Смоленсько╖ катастрофи д╕ялося те саме. В╕дразу п╕сля катастрофи Москва, користаючись тимчасовою розгублен╕стю Варшави, почала диктувати сво╖ умови. Кремль не допустив польських та м╕жнародних експерт╕в до сл╕дства на територ╕╖ Рос╕╖. В╕дтак, польська сторона змушена була розпочати власне сл╕дство щодо катастрофи, намагаючись безрезультатно випросити у Рос╕╖ “чорн╕ скриньки”, провести сл╕дч╕ д╕╖ на аеродром╕ “Смоленськ-П╕вн╕чний” чи отримати можлив╕сть додатково допитати контролер╕в пов╕тряного руху.
У рапорт╕ 2011 року М╕ждержавний ав╕ац╕йний ком╕тет (МАК), який лише з назви ╓ м╕жнародним, а насправд╕ – рос╕йським, всю в╕дпов╕дальн╕сть за катастрофу поклав виключно на польських п╕лот╕в. Зокрема, в умовах надзвичайно погано╖ видимост╕ вони знизилися значно нижче м╕н╕мально╖ висоти для прийняття остаточного р╕шення про посадку ╕ не змогли вчасно “п╕дняти” л╕так для в╕дходу на запасний аеродром.
Рапорт польсько╖ державно╖ ком╕с╕╖, який з’явився к╕лька м╕сяц╕в по тому, не в╕дкидав провину польських п╕лот╕в, але в╕дпов╕дальними за катастрофу назвав також ╕ диспетчер╕в пов╕тряного руху з веж╕ у Смоленську.
Cаме д╕╖ трьох ос╕б на веж╕ “Смоленськ-П╕вн╕чний” значною м╕рою призвели до катастрофи. У пануючих тод╕ атмосферних умовах вони повинн╕ були взагал╕ заборонити посадку л╕так╕в на аеродром╕, а не дозволяти ╖м самост╕йно вир╕шувати, що робити у так╕й ситуац╕╖. Консультуючись увесь час ╕з Москвою, вони не направили л╕так Качинського на запасний аеродром до В╕тебська чи М╕нська.
Кр╕м того, рос╕яни к╕лька раз╕в передавали п╕лотам хибну ╕нформац╕ю про те, що л╕так перебува╓ “на курс╕ й стежц╕”, що означало його правильний п╕дх╕д на посадку. Ут╕м, це було не так, ймов╕рно через неправильну роботу стац╕онарного радару на аеродром╕. Рос╕яни згодом також не допустили польських фах╕вц╕в провести тестовий пол╕т над цим аеродромом схожого л╕така, аби визначити правильн╕сть роботи ус╕х систем на аеродром╕. Св╕тов╕ ЗМ╤ облет╕ли фотограф╕╖, як на аеродром╕ в╕дразу п╕сля катастрофи в╕дпов╕дн╕ служби виправляли недол╕ки, наприклад вкручували нов╕ лампи вздовж зл╕тно╖ смуги.
Польськ╕ сл╕дч╕ висунули звинувачення рос╕йським диспетчерам у доведенн╕ ситуац╕╖ до катастрофи, але рос╕йська сторона не дозволила ╖х допитати.
Можна дискутувати про те, чи ц╕ д╕╖ були холодним розрахунком, чи – злочинною недбал╕стю. Проте безперечним ╓ те, що перел╕к провин рос╕йсько╖ сторони за катастрофу ╓ значним.
Тим не менше, Рос╕я н╕коли нав╕ть не робила спроб вибачитися перед Польщею. Б╕льше того, вона цин╕чно продовжувала використовувати цю тему для посилення пол╕тичних чвар у Польщ╕. Прикладами цього ╓ вкидання до ╤нтернету фотограф╕й пон╕вечених т╕л жертв катастрофи, зокрема ╕ президента Качинського, що не могло в╕дбутися без участ╕ рос╕йських спецслужб. Недружн╕ми були також д╕╖ щодо обгородження району катастрофи для прокладання газогону, чи в╕дмова у дозвол╕ польськ╕й сторон╕ встановити на м╕сц╕ катастрофи пам’ятник жертвам трагед╕╖.
Десятил╕ття п╕сля Смоленсько╖ катастрофи показу╓: ця тема й надал╕ залишатиметься на порядку денному всередин╕ Польщ╕. Мине ще трохи часу, поки вона не викликатиме ненавист╕ до себе пол╕тик╕в та симпатик╕в пол╕тичних сил у польському сусп╕льств╕. Ут╕м, усе част╕ше починають звучати заклики, що настав час врешт╕ закопати сокиру польсько-польсько╖ в╕йни, в як╕й Смоленська катастрофа ╓ одним ╕з основних запальник╕в.
Ця тема також залишатиметься одним ╕з пекучих конфл╕ктних вузл╕в польсько-рос╕йських в╕дносин. Це буде, принаймн╕, доти, доки Москва не в╕ддасть Варшав╕ уламки л╕така Качинського ╕ не дозволить збудувати пам’ятник на м╕сц╕ катастрофи. В╕дтак, можна припустити, що Москва й надал╕ продовжуватиме цин╕чно використовувати цю тему заради просування сво╖х ╕нтерес╕в як у Польщ╕ так ╕ за ╖╖ межами.
Юр╕й Банахевич
Варшава
(Укр╕нформ)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 17.04.2020 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22210

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков