"Кримська Свiтлиця" > #15 за 10.04.2020 > Тема "З перших уст"
#15 за 10.04.2020
Мирослав Маринович: СПОД╤ВАТИСЯ В ЕП╤ДЕМ╤Ю Т╤ЛЬКИ НА ЧУДО, НЕ ДБАЮЧИ ПРО СЕБЕ – ЦЕ Н╤БИ ДОКОРЯТИ ГОСПОДУ
Мирослав Маринович, член-засновник Укра╖нсько╖ Гельс╕нсько╖ групи, проректор УКУ СПОД╤ВАТИСЯ В ЕП╤ДЕМ╤Ю Т╤ЛЬКИ НА ЧУДО, НЕ ДБАЮЧИ ПРО СЕБЕ – ЦЕ Н╤БИ ДОКОРЯТИ ГОСПОДУ
У часи неспокою та тривоги сусп╕льство уважно слуха╓ р╕зн╕ голоси. ╤ тих, хто с╕╓ пан╕ку та об╕ця╓ апокал╕псис, ╕ тих, хто бачить межу страждань та п╕дбадьорю╓. Мирослав Маринович, один з тих, кого ми вважа╓мо сов╕стю сусп╕льства, разом з нами розм╕ркову╓ над тим, як ми зараз поводимося, до чого ми готов╕, й що нам дал╕ треба робити, щоб в╕дродити частку власно╖ гармон╕╖. - Пане Мирославе, мен╕ здавалося, що я знаю наше сусп╕льство. Але п╕сля Нових Санжар, де наш народ пов╕вся як дикуни, п╕сля оприлюдненого в╕део, де ж╕нка з Черн╕вецько╖ област╕ просить не палити хату, а терноп╕льчанка не пустила чолов╕ка ╕з зароб╕тк╕в додому, наш народ в╕дкрився з негарно╖ сторони. Як вийшло, що ми витримали екстр╕м 2014 року, являючи вз╕рц╕ жертовност╕, й не витриму╓мо тест на людян╕сть зараз? - Я теж задаю соб╕ це запитання. ╤ теж бачу ц╕ прояви. Вони притаманн╕ не лише укра╖нцям. Фактично в кожному народ╕ проявляються р╕зн╕ гран╕ добра ╕ зла. Кожен народ явля╓ зараз ╕ добр╕ лики, й маски зла. Але, в╕дпов╕даючи на запитання, я скажу: багато що визнача╓ться тим, чи д╕╓ на людей фраза, яку ми зустр╕ча╓мо у християнськ╕й л╕тург╕╖. А саме: “Вгору п╕днес╕ть серця”. Чи п╕дн╕мають люди сво╖ серця вгору, як це було п╕д час Майдану? Тод╕ вони були готов╕ на самопожертву, готов╕, захищаючись дерев’яними щитами, сид╕ти на кол╕нах б╕ля пораненого чолов╕ка та намагатися його витягнути з зони обстр╕лу, з зони небезпеки. Бо працю╓ душа, працю╓ високий дух. ╤ навпаки, якщо це дух занижений, то проявляються занижен╕ тваринн╕ ╕нстинкти, проявляються прагнення агресивно в╕дгородитися в╕д будь-яко╖ небезпеки, ╕ тод╕ людина перетворю╓ться на тварину. На жаль, так було споконв╕ку. Людина може бути ╕ святою особою, ╕ твариною. - Запитання про карантинн╕ обмеження. З одного боку, вони начебто вмотивован╕, з ╕ншого – не у всьому зрозум╕л╕. Харк╕вська правозахисна група визнала деяк╕ обмеження неправом╕рними ╕ нав╕ть шк╕дливими для здоров’я л╕тн╕х людей. Де межа м╕ж доц╕льн╕стю ╕ порушенням прав? Чи збер╕га╓ться у ╕нтел╕гента право на протест в умовах карантину? - Людина ма╓ право опонувати влад╕. Ми ма╓мо навчитися, що протест проти несправедливих д╕й влади не обов’язково ма╓ виливатися у Майдан. Бо схоже, що у нас працю╓ в мозку петля. Якщо протест – то Майдан та намети. Але якщо п╕д час карантину н╕чого зробити не можна, то, люди добр╕, шукайте ╕нш╕ форми. Коли дисиденти шукали шляхи оприлюднення сво╖х думок, вони орган╕зували самвидав. Це радянський час, але при нин╕шн╕х засобах комун╕кац╕╖ неважко створювати нов╕ творч╕ форми протесту. - Обговорюючи тему в╕русу ╕з одним в╕домим церковним ╕╓рархом, почула таке: у сусп╕льства зараз нема в╕дчуття, що в еп╕дем╕╖ вся над╕я – на Бога. У в╕руючих ╓ так╕ в╕дчуття, у сусп╕льства нема. Як подолати кризу, якщо не ставитися до не╖, як до навчання? - Моя ф╕лософська в╕дпов╕дь така. Якщо людство не усв╕домить потреби ц╕нност╕ жити в╕дпов╕дно до Божого закону, то людство занепадатиме й дал╕. Будуть спроби знайти винного, ╕ винний завжди знайдеться. Але люди повинн╕ усв╕домити: насправд╕ все залежить в╕д того, за яким законом ми живемо. Якщо ми живемо за нег╕дним законом, починаючи в╕д хабарництва ╕ зак╕нчуючи зловживаннями на вс╕й вертикал╕, не лише у столиц╕, а починаючи в╕д найменшо╖ ланки вертикал╕... Ми ма╓мо зрозум╕ти, що в╕чн╕ сигнали, як╕ йдуть не лише в╕д нашо╖ безк╕нечно╖ повторюваност╕ проблем, але й в╕д природи – т╕ сигнали означають, що нам треба думати про закон. Бо хочемо ми це визнати чи н╕, але в основу св╕ту покладено Божий закон. Це важко запхнути людям у голову, поки вони живуть побутовими проблемами, але не стане нам легше, доки ми це не усв╕домимо. Особисто я не знаю, яким чином можна ще отямити людей. - Як╕ теми ма╓ переосмислити церква? Якою вийде церква з карантину? - Церква ма╓ зайняти активн╕шу поставу щодо сусп╕льства та виразок сусп╕льства. Церква говорить до сусп╕льства, я б казав – бути ще активн╕шим. Тут для мене зразком ╓ митрополит Андрей Шептицький. Який виступав дуже активно. Його звинувачували у тому, що в╕н заходив у пол╕тику й таке ╕нше. Але в╕н це робив, бо розум╕в, що людство йде хибними дорогами. - Зараз священники обговорюють дуже багато питань, пов’язаних ╕з еп╕дем╕╓ю: як причащати хворих, якщо нема захисних костюм╕в, в який “техн╕чно” спос╕б причащати. Готова церква до зм╕н, до перегляду рел╕г╕йних практик? - Рел╕г╕йн╕ практики вироблялися у християнств╕ не лише у часи здоров’я та благоденства, були пер╕оди, коли церква причащала людей у зачумлених селах. ╤ християни, ╕ духовенство заходили в ц╕ села ╕ допомагали цим людям. ╤ рятували, ╕ проводжали у останню путь. Церква ма╓ ╕сторичний досв╕д повед╕нки у час пандем╕й. Але чи ми в╕дпов╕дально ставимося до цього досв╕ду? Я бачу в╕д р╕зних людей надм╕рну переконан╕сть: я в╕рю в Бога, прошу порятувати в╕д напаст╕, мен╕ карантини не потр╕бн╕, мовляв, ряту╓ в╕ра. Давайте розр╕зняти. Чудо можливе, коли ╓ в╕ра. Людська в╕ра ╓ передумовою чуда, але виконавцем чуда ╓ Бог, а не людина. ╤ якщо людина вир╕шила, що буде чудо, то спокушання Господа – н╕би докоряння Йому: ти ма╓ш мене порятувати. Це хибна духовна постава. Так, ми ма╓мо в╕ру в порятунок, але дба╓мо про це й сам╕. Береженого Бог береже. - Чи готов╕ укра╖нськ╕ церкви до чуми 21 стол╕ття? - Мають бути готов╕. Це все проговорено. - Зараз з’явилася в мережах ще одна дискус╕я, арха╖чна. У рел╕г╕йних людей не прийнята кремац╕я. ╤ зараз побачила дискус╕ю, чи ╓ шанс на воскрес╕ння, якщо т╕ло буде спалене? - Мен╕ нав╕ть не ц╕кавий такий спос╕б думання. Якби Господь виходив з наших людських уявлень, що т╕ла, як╕ п╕ддан╕ кремац╕╖, не можуть бути в час суду спасенн╕, оживлен╕, то половина земно╖ кул╕ н╕коли б не стала до Страшного суду. А якщо людина разом з л╕таком нещасливо загинула в глибинах океану, то що – невже в не╖ нема шансу на Воскрес╕ння, бо не було поховано т╕ло? Тому що весь св╕т крему╓ людей. Я покладаюся на Бога в цьому план╕. - Вс╕ кажуть, що св╕т зм╕ниться п╕сля коронав╕русу. Чи витрима╓ ╢вропейський про╓кт ц╕ потряс╕ння? - Турбулентн╕сть ╓ велика. Криза поляга╓ у тому, що з’явилася недов╕ра до ╓вропейсько╖ бюрократ╕╖. У чомусь вона може бути законом╕рною, виправданою, але важливо розр╕зняти ставлення до бюрократ╕╖ та значення ╓вропейського про╓кту. Я спод╕ваюся, що ╢вропа, критикуючи бюрократ╕ю, змусивши Брюссель вносити як╕йсь корективи у тепер╕шн╕ правила, разом з тим зрозум╕╓: т╕льки сп╕впраця зможе уберегти ╖╖ в майбутньому. Формула 21 стол╕ття – це т╕льки сп╕впраця. Формулою 21 стол╕ття не може бути нац╕ональний его╖зм. Бо ╕накше не буде 21 стол╕ття, воно дуже швидко зак╕нчиться... - Останн╓ запитання. Я ставлю його т╕льки укра╖нським дисидентам, бо в╕рю, що на це налаштована ╖хня ╕нту╖ц╕я. Чи зникла загроза державност╕? Передчуття небезпеки у вас нема? - В╕дчуття небезпеки у мене з’явилося п╕сля вибор╕в 2019 року. ╤ воно було дуже сильне. ╤ не тому, що я п╕дозрюю президента Зеленського у ворожих нам╕рах. А тому, що з нами гра╓ дуже п╕длу гру пут╕нський режим. ╤ у його голов╕ нема думки про майбутню незалежн╕сть Укра╖ни. Там ╓ т╕льки поглинання. Це публ╕чно та в╕дкрито артикулюють рос╕йськ╕ митц╕, режисери: мовляв, укра╖нц╕ не здатн╕ про себе подбати, вони потребують старшого брата, щоб в╕н ╖х взяв до рук та дисципл╕нував. Ц╕╓ю думкою “багат╕╓” п╕в Рос╕╖. Тому заспокоюватися не можна. Сл╕д розум╕ти, з ким ми ма╓мо справу. Тож будьмо обачн╕. Лана Самохвалова (Укр╕нформ)
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 10.04.2020 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22193
|