"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2020 > Тема ""Білі плями" історії"
#9 за 28.02.2020
В╤ТАЛ╤Й ЛАЗОРК╤Н: ПОРЯТУНОК АРМ╤╥ – В╤ЙСЬКОВА РЕФОРМА
«╤з ста солдат╕в бойову п╕дготовку проходять лише чотири. Решта 96 ходять стро╓м, читають конспекти ╕ дивляться на техн╕ку, яка нав╕ть не виходить з парку». Анатол╕й Гриценко, екс-м╕н╕стр оборони, голова ком╕тету ВР Укра╖ни з питань нацбезпеки ╕ оборони (жовтень 2009 року).
Шеф-редактор журналу «Ун╕версум» Олег Романчук, член Сп╕лки оф╕цер╕в Укра╖ни, написав гостру ╕ актуальну статтю «Час Укра╖н╕ рятувати арм╕ю, щоб арм╕я врятувала Укра╖ну». На жаль, автор ма╓ рац╕ю – на дев’ятнадцятому роц╕ державно╖ незалежност╕ Збройн╕ Сили Укра╖ни справд╕ треба рятувати. Анал╕зуючи причини нин╕шнього занепаду бо╓здатност╕ укра╖нсько╖ арм╕╖, сл╕д повернутися до виток╕в створення Збройних Сил. На той час головною небезпекою для ╖х розвитку я, як член Вищо╖ атестац╕йно╖ ком╕с╕╖ М╕н╕стерства оборони Укра╖ни, вважав хибною кадрову пол╕тику щодо формування вищого в╕йськового кер╕вництва. Вже 1992 року я виступив у прес╕ з критикою проекту в╕йськово╖ доктрини Укра╖ни, яку п╕дписав генерал Собков, ╕ висловив застереження, що у в╕йськовому кер╕вництв╕ нема╓ «критично╖ маси» стратег╕чно мислячих оф╕цер╕в ╕ генерал╕в, здатних провести в╕йськову реформу в держав╕. У пол╕тичному протистоянн╕ вищого кер╕вництва держави оборонне буд╕вництво було в╕дпущене на самоплив – мало не щороку появлялися нов╕ м╕н╕стри оборони, зм╕нювалося вище в╕йськове кер╕вництво. На вс╕х щаблях в╕йськового управл╕ння усп╕шно ╕м╕тувалася кипуча д╕яльн╕сть: ухвалювалися як╕сь кулуарн╕ р╕шення, подавалися зв╕ти про ╖х виконання, скорочувалася чисельн╕сть в╕йськ, продавалося в╕йськове майно на десятки м╕льярд╕в долар╕в, як╕ нев╕домо куди зникли. Все це не давало належного ефекту для п╕двищення бо╓здатност╕ Збройних Сил ╕ провести в Укра╖н╕ нормальну в╕йськову реформу виявилося неможливим. Не було створено ╕ системи в╕йськово╖ науки, науков╕ орган╕зац╕╖ було завантажено оперативними роботами щодо об╜рунтування сумн╕вних р╕шень м╕н╕стерства оборони ╕ Генерального штабу. Вище в╕йськове кер╕вництво держави н╕би забуло, що Збройн╕ Сили складаються з╕ збройних сил мирного часу ╕ збройних сил во╓нного часу, ╕ з незрозум╕лих причин л╕кв╕дувало в╕йськов╕ округи, як╕ становили основу оборонно╖ ╕нфраструктури, мали налагоджену систему комун╕кац╕й, управл╕ння, п╕дготовки ╕ подач╕ моб╕л╕зац╕йних ресурс╕в, цив╕льно╖ оборони тощо. З незрозум╕лих причин було об’╓днано в один вид Збройних Сил Укра╖ни В╕йськово-пов╕трян╕ Сили ╕ В╕йська Протипов╕тряно╖ оборони, як╕ мають прямо протилежн╕ бойов╕ завдання, р╕зну стратег╕ю розвитку та п╕дготовку кадр╕в. Фактично було проведено не функц╕ональне об’╓днання в╕йськ з метою посилення вогневих можливостей ╕ вдосконалення управл╕ння та ╖х вза╓мод╕╖ у в╕йськових операц╕ях, а на р╕вн╕ вищого командування, тобто на каб╕нетному р╕вн╕. Таке об’╓днання вже негативно позначилося на стан╕ бойово╖ п╕дготовки ╕ на озбро╓нн╕ в╕йськ. Прикладом ╓ Скнил╕вська трагед╕я. Також посп╕хом ╕ на догоду аж н╕як не нац╕ональним ╕нтересам була зруйнована система в╕йськово╖ осв╕ти, яка готувала як╕сний оф╕церський корпус, закладаючи в кожного випускника культуру в╕йськово╖ служби, гартувала ╖х для подолання перешкод у служб╕ та досягнення перемоги у бою. Була зруйнована система п╕дготовки профес╕йних кадр╕в, що унеможливило в подальшому надходження до державно╖ скарбниц╕ валюти – оплати за навчання ╕ноземц╕в-в╕йськовик╕в. Кр╕м втрати авторитету, Укра╖на позбулася вкрай важливого сегмента м╕жнародного ринку. Склада╓ться враження, що вище в╕йськове кер╕вництво держави не дума╓, що служба оф╕цера ╓ особливою державною службою, пов’язаною ╕з ризиком для життя ╕ з ризиком для життя п╕длеглих, а високе поняття «держава» для кожного в╕йськовослужбовця уособлюватися в конкретних вищих посадовцях, що призначаються президентом, зокрема, в м╕н╕страх оборони, в ╖х заступниках, у командувачах род╕в в╕йськ, в╕д яких залежав ╕ залежить стан Збройних Сил Укра╖ни. А чи були ц╕ генерали на належному р╕вн╕ свого становища? Сукупний результат ╖хньо╖ роботи бачимо сьогодн╕. Вс╕ вони, захищаючи прорахунки в сво╖й д╕яльност╕, посилаються на брак у державному бюджет╕ кошт╕в. Причина вагома, але де ж тод╕ десятки м╕льярд╕в долар╕в в╕д проданого в╕йськового майна ╕ техн╕ки, як╕ зникли, н╕би сн╕г на сонц╕ весною? Чи, може, хтось ╕з генерал╕в не отримав на погони чергово╖ генеральсько╖ з╕рки, або залишився без квартири у Ки╓в╕, або не ма╓ шикарно╖ дач╕ п╕д Ки╓вом та сол╕дно╖ генеральсько╖ пенс╕╖? Отже сусп╕льство, д╕ставши конкретний негативний результат в╕д сукупно╖ д╕яльност╕ вищого в╕йськового кер╕вництва за 18 рок╕в, ма╓ моральне ╕ юридичне право запитати цих керманич╕в оборонного буд╕вництва, який особистий внесок було зроблено ╕ що отримано? В╕дпов╕дь, зрозум╕ло, буде невт╕шною... Тож головна причина зниження бо╓здатност╕ Збройних Сил все ж таки у невдал╕й державн╕й кадров╕й пол╕тиц╕. Я згадую, яке було натхнення, коли оф╕цери-патр╕оти, об’╓днавшись у Сп╕лку оф╕цер╕в Укра╖ни, долаючи спротив тод╕шньо╖ системи, розпочали створення нац╕ональних Збройних Сил за п╕дготовленою мною на ╓диному диханн╕ концепц╕╓ю! Вже 6 вересня 1991 року мною були п╕дготовлен╕ й прийнят╕ Верховною Радою 6 грудня того ж року проекти закон╕в «Про оборону Укра╖ни» та «Про Збройн╕ Сили Укра╖ни». Тод╕ ми були на правильному шляху ╕ знали, як провести в╕йськову реформу, хот╕ли ╖╖ проведення, та, на жаль, до в╕йськового кер╕вництва допущен╕ не були. Чому? А тому, що реальне кер╕вництво держави мало сво╖ плани щодо Збройних Сил, ╖х майна, буд╕вель ╕ земл╕. Тому реальному кер╕вництву держави для реал╕зац╕╖ його план╕в потр╕бен був слухняний генерал╕тет ╕ як т╕льки були п╕дготовлен╕ штатн╕ розписи, в м╕н╕стерств╕ оборони з’явилася величезна черга генерал╕в, як╕ й призначались на посади. Так у м╕н╕стерств╕ оборони зародилася прихована корупц╕я, а оф╕цери-патр╕оти стали просто небезпечними. Тож ста╓ зрозум╕лим, задля яко╖ тако╖ високо╖ мети генерали боролися з╕ Сп╕лкою оф╕цер╕в Укра╖ни та витискали укра╖нських патр╕от╕в з╕ Збройних Сил Укра╖ни – ми не давали розкрадати в╕йськове майно та призначати на висок╕ посади генерал╕в ╕ оф╕цер╕в за знайомством ╕ родинними зв’язками. Вважаю, що усунення в╕д кер╕вництва розбудовою Збройних Сил оф╕цер╕в-патр╕от╕в ╕ зам╕на ╖х на псевдопатр╕от╕в були хибною кадровою пол╕тикою м╕н╕стр╕в оборони, яка згодом сильно вдарила по обороноздатност╕ Укра╖ни, бо сприяла пишному розкв╕ту корупц╕╖ та створенню системи розбазарювання в╕йськового майна, техн╕ки, земельних д╕лянок тощо, сприяла розм╕щенню ╕ноземно╖ в╕йськово-морсько╖ бази у Криму та посиленню ╕нформац╕йного ╕ економ╕чного тиску на Укра╖ну з боку Рос╕йсько╖ Федерац╕╖. За 18 рок╕в, на жаль, так ╕ не була опрацьована стратег╕я оборонного буд╕вництва, не вдалося провести в╕йськову реформу, створити ефективну систему оборони та сучасн╕ Збройн╕ Сили, здатн╕ протистояти противнику, який волод╕╓ високотехн╕чним озбро╓нням. Згадую, як у 1993 роц╕ кер╕вництво Генерального штабу публ╕чно накинулося на мене у прес╕ з безп╕дставною критикою за пропозиц╕ю щодо створення Стратег╕чних Сил стримування. ╤ все ж таки Стратег╕чн╕ Сили стримування створили! Як доказ сво╓╖ конструктивно╖ позиц╕╖ збер╕гаю особисту допов╕дь м╕н╕стру оборони генерал-полковнику В. Радецькому з його резолюц╕╓ю. А сьогодн╕ Анатол╕й Гриценко, голова Ком╕¬тету Верховно╖ Ради Укра╖ни з питань нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони правильно ставить питання про п╕двищення бойових можливостей цих Сил як головне завдання оборонного буд╕вництва. За таких обставин державне кер╕вництво Укра╖ни мало б подбати про виб╕р принципово ново╖ стратег╕╖ побудови системи нац╕онально╖ безпеки. В Укра╖н╕ давно треба було провести економ╕чну реформу з акцентом залучення до розбудови оборонно╖ сфери м╕сцевого економ╕чного потенц╕алу областей, що посилило б державну складову нац╕онально╖ економ╕ки ╕ надало б позитивного ╕мпульсу розвитков╕ середнього ╕ малого б╕знесу в рег╕онах. До реч╕, цю ╕дею я в╕д ╕мен╕ Сп╕лки оф╕цер╕в Укра╖ни пропонував В╕кторов╕ Ющенку ще 2000 року п╕д час передвиборчо╖ зустр╕ч╕ у Ки╓в╕ в Будинку оф╕цер╕в. На мою думку, головною л╕н╕╓ю тако╖ стратег╕╖ ма╓ бути нарощування економ╕чних здобутк╕в через п╕двищення оборонного потенц╕алу кра╖ни. Для досягнення цього потр╕бно провести реформу ус╕╓╖ державно╖ в╕йськово╖ орган╕зац╕╖, у тому числ╕, системи державного во╓нного управл╕ння, системи нац╕онально╖ безпеки, системи в╕йськового управл╕ння та радикально╖ зм╕ни ╕деолог╕╖ функц╕онування в╕йськово╖ орган╕зац╕╖ держави. Це завдання ╓ головним для подальшого ╕снування ╕ розвитку укра╖нсько╖ нац╕╖. Але хто сьогодн╕ спроможний провести таку реформу? Концепц╕я в╕йськово╖ реформи була оприлюднена мною ще в кв╕тн╕ 1992 року на науково-практичн╕й конференц╕╖ у В╕йськов╕й рад╕отехн╕чн╕й академ╕╖ ППО ╕мен╕ маршала Говорова у Харков╕. Вона була надрукована в матер╕алах ц╕╓╖ конференц╕╖ ╕ в 1994 роц╕ у зб╕рнику наукових роб╕т Центрального науково-досл╕дного ╕нституту М╕н╕стерства оборони Укра╖ни. Концепц╕я передбача╓ збереження територ╕ального под╕лу кра╖ни на три в╕йськов╕ округи як на ймов╕рн╕ театри в╕йськових д╕й, кожний ╕з сво╓ю специф╕кою, особливостями та ╕нфраструктурою. Ц╕ округи мали б безпосередньо п╕дпорядковуватися М╕н╕стерству оборони Укра╖ни для створення ц╕л╕сно╖ оборонно╖ ╕нфраструктури Укра╖ни, здатно╖ забезпечити повноц╕нне функц╕онування в╕йськ у мирний час ╕ моб╕л╕зац╕йне розгортання в╕йськ у загрозливий пер╕од для повномасштабного ведення збройно╖ боротьби. Саме за це забезпечення ╕ мало б в╕дпов╕дати М╕н╕стерство оборони Укра╖ни. П╕дготовка кожного в╕йськового округу ма╓ враховувати його географ╕чн╕, техногенн╕ ╕ демограф╕чн╕ особливост╕ для управл╕ння оборонною ╕нфраструктурою, рац╕онального оснащення потр╕бними видами озбро╓ння з урахуванням пр╕оритетност╕ застосування на в╕дпов╕дних театрах в╕йськових д╕й р╕зних вид╕в ╕ род╕в в╕йськ у в╕йськових операц╕ях (В╕йськ Протипов╕тряно╖ оборони, В╕йськово-Пов╕тряних Сил, Сухопутних в╕йськ, В╕йськово-Морських Сил). За ц╕╓ю концепц╕╓ю Збройн╕ Сили мали б бути виведен╕ з п╕дпорядкування М╕н╕стерства оборони, стати самост╕йною державною ╕нституц╕╓ю з власним Головним командуванням, безпосередньо п╕дпорядкованим Верховному Головнокомандувачу Збройних Сил Укра╖ни. Таким чином, Головне командування Збройних Сил ставало б для М╕ноборони замовником ╕ споживачем поставлено╖ ним продукц╕╖, а М╕н╕стерство оборони – центральним в╕йськово-економ╕чним органом виконавчо╖ влади з п╕дпорядкуванням йому оборонно-промислового комплексу, який би охоплював розробку, випробування та виробництво озбро╓ння ╕ в╕йськово╖ техн╕ки, а також замовником на виконання оборонних замовлень, у тому числ╕ для кожно╖ област╕, закр╕плено╖ за в╕дпов╕дним округом, з планово╖ п╕дготовки в╕дпов╕дного театру в╕йськових д╕й, накопичення стратег╕чних запас╕в, державного резерву та моб╕л╕зац╕йних ресурс╕в. Збройн╕ Сили як самост╕йна державна ╕нституц╕я д╕стали б можлив╕сть займатися плановою бойовою п╕дготовкою в╕йськ мирного часу на сучасних центрах бойово╖ п╕дготовки, планово навчати ╕ перев╕ряти п╕дготовку моб╕л╕зац╕йно-навченого резерву та к╕льк╕сть ╕ як╕сть продукц╕╖, озбро╓ння ╕ в╕йськово╖ техн╕ки, поставлених М╕н╕стер¬ством оборони за планами оборони. Оск╕льки нац╕ональна економ╕ка ╓ спинним хребтом кожного державного утворення, який да╓ змогу утримувати нац╕ональну арм╕ю ╕ систему нац╕онально╖ безпеки в ц╕лому, то ця реформа дозволила б М╕н╕стерству оборони стати, врешт╕-решт, цив╕льним по сут╕, а не за формою, мати власн╕ об╕гов╕ кошти для забезпечення роботи оборонно-промислового комплексу та самост╕йного продажу ╕ закуп╕вл╕ в╕йськово╖ техн╕ки ╕ озбро╓ння, а також пок╕нчити з корупц╕╓ю в оборонн╕й сфер╕. Лише сильна економ╕ка гаранту╓ держав╕ ╖╖ суверен╕тет, оск╕льки ус╕ в╕дпов╕дальн╕ за це державн╕ структури будуть орган╕зован╕, укомплектован╕ ╕ оснащен╕ належним чином. Слабка економ╕ка на таке не здатна, тим б╕льше в епоху високих технолог╕й. Проблеми й негаразди в╕йськового управл╕ння в Укра╖ни полягають у тому, що М╕н╕стерство оборони Укра╖ни, утримуване державним бюджетом, ╓ фактично м╕н╕стерством Збройних Сил ╕ саме плану╓ обсяги ресурс╕в для Збройних Сил, саме ╖х форму╓, пода╓ ╕ саме контролю╓ ╖х використання. Натом╕сть, Збройн╕ Сили позбавлен╕ контрольних функц╕й ╕ змушен╕ вдовольнятися лише тим, що ╖м пода╓ М╕н╕стерство оборони. Тому начальнику Генерального штабу для якомога довшого перебування на сво╖й посад╕ виг╕дно «мирно» сп╕в╕снувати з м╕н╕стром оборони, тому що м╕н╕стр оборони як людина Президента Укра╖ни ма╓ вс╕ владн╕ повноваження ╕ можливост╕, але не ма╓ економ╕чних. Укра╖на, врешт╕-решт, ма╓ позбутися принцип╕в в╕йськового управл╕ння колишнього СРСР та створити власну систему оборони, яка адаптована до потреб само╖ Укра╖ни щодо забезпечення ведення Збройними Силами збройно╖ боротьби. Для цього М╕н╕стерству оборони треба бути цив╕льним центральним в╕йськово-економ╕чним органом виконавчо╖ влади, повноправним членом Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни, а не м╕н╕стерством Збройних Сил з обл╕ку черевик╕в ╕ проведення пот╕шних ротних навчань для створення у перев╕ряючих посадовц╕в ╕люз╕╖ високо╖ бо╓здатност╕ Збройних Сил Укра╖ни. 2 вересня цього року в╕дбулась прес-конференц╕я Генерального секретаря НАТО Андерса Фога Расмуссена для представник╕в засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖. На запитання укра╖нського журнал╕ста, чи можна вважати нещодавно розповсюджену ЗМ╤ ╕нформац╕ю щодо «неготовност╕ НАТО надавати в╕йськову допомогу Укра╖н╕ у випадку кризи» сво╓р╕дним «сигналом, зеленим св╕тлом Рос╕╖ для ╖╖ б╕льш активного залучення в Криму…» головний посадовець Альянсу в╕дпов╕в так: «Насамперед хочу наголосити, що, звичайно, ми н╕коли не давали ╕ не даватимемо зеленого св╕тла для агрес╕╖ щодо суверенних нац╕й. Дал╕, ми дотриму╓мося р╕шення м╕н╕стр╕в закордонних справ кра╖н-член╕в НАТО у грудн╕ 2008 року, зг╕дно з яким ми сп╕впрацюватимемо в практичному план╕ з Укра╖ною ╕ Груз╕╓ю, маючи на мет╕ реформування збройних сил двох держав. Таким чином, н╕чого не зм╕нилося в нашому ставленн╕». Отже, сп╕впраця НАТО з Укра╖ною ма╓ на мет╕ реформування ╖╖ збройних сил. Ц╕каво, яка ж концепц╕я такого реформування ╕ в яку суму ма╓ вилитись таке реформування для Укра╖ни? Укра╖на вже 18 рок╕в займа╓ться реформуванням Збройних Сил, з них половину – разом ╕з НАТО. Т╕льки л╕нивий не розум╕╓, що це реформування так послабило Збройн╕ Сили, що ╖х бойова м╕ць вже не придатна для проведення наступально╖ операц╕╖ за розмахом арм╕йсько╖. Як за цих обставин розраховувати на усп╕х в оборонн╕й операц╕╖ у раз╕ агрес╕╖ проти Укра╖ни? Укра╖на з такою в╕йськовою потугою ╓ зовс╕м не привабливою для НАТО! Хто ж захоче залучити Укра╖ну до системи м╕жнародно╖ колективно╖ безпеки з╕ слабкою нац╕ональною економ╕кою ╕ небо╓здатною арм╕╓ю? Адже у раз╕ агрес╕╖ проти Укра╖ни кер╕вникам кра╖н-член╕в НАТО треба добров╕льно узяти на себе додатковий економ╕чний тягар, чого ╖м аж н╕як не хочеться робити, особливо в пер╕од економ╕чно╖ кризи. В╕йськова реформа потр╕бна Укра╖н╕. Вона потр╕бна для оптим╕зац╕╖ бойових завдань ус╕х в╕йськових формувань, перерозпод╕лу та пол╕пшенню орган╕зац╕йно-штатних структур ╕ п╕дпорядкування в╕йськових формувань. Головнокомандувач Збройних Сил Укра╖ни ма╓ в╕дпов╕дати за р╕вень бо╓здатност╕ Збройних Сил, а М╕н╕стр оборони – за економ╕ку оборонного буд╕вництва ╕ за всеб╕чне забезпечення Збройних Сил Укра╖ни вс╕м необх╕дним. Тому М╕н╕стерство оборони ма╓ стати самост╕йним наповнювачем оборонного бюджету ╕ зд╕йснювати ресурсне забезпечення не лише Збройних Сил Укра╖ни, а й вс╕х в╕йськових формувань держави. Проведення в╕йськово╖ реформи ма╓ в╕дбуватися на ц╕лком нових принципах для отримання високоефективно╖ системи во╓нно╖ безпеки, спрямовано╖ на забезпечення нац╕ональних ╕нтерес╕в. Для цього потр╕бна пол╕тична воля Президента Укра╖ни та патр╕отично налаштована команда високопрофес╕йних фах╕вц╕в. Чи станеться таке нарешт╕ в Укра╖н╕? Вибори 17 с╕чня 2010 року мають дати в╕дпов╕дь на це запитання...
Слово в╕д редакц╕╖ КС Стаття полковника Лазорк╕на В.╤. була надзвичайно актуальною в час╕ свого написання. Та чи надали наш╕ кал╕фи-на-годину належно╖ уваги п╕днятим в н╕й темам? Питання риторичне... В╕дтод╕ минуло 10 рок╕в, з яких лише чотири припали на врядування "злочинного режиму". Але ж ╕ за ш╕сть рок╕в урядування "революц╕онер╕в" н╕яких сутт╓вих зм╕н так ╕ не в╕дбулося. Тож чи варто нар╕кати, що в М╕ноборони, в структурах "Укроборонпрому" й дал╕ кв╕тне корупц╕я, що в╕йсько, зам╕сть бажаного, й дал╕ пок╕рно отриму╓ лиш те, шо йому перепада╓ в╕д "щедрот" нечистих на руку чинуш. А може хтось звернув увагу на те, що умовою для в╕дродження д╕йсно сильного, бо╓здатного в╕йська, держави загалом, автор вважа╓ потужну економ╕ку, називаючи ╖╖ "спинним хребтом"? Чи не той, перебитий наднац╕ональними маф╕озними кланами хребет нац╕╖, став причиною втрати, в тому числ╕, й в╕йськово╖ потуги, дозволив ворогов╕ розглядати нас як приречену жертву, прийти на нашу землю з╕ збро╓ю, загарбуючи територ╕╖, с╕ючи смерть ╕ страждання? То ж чи не завелику ц╕ну платимо, ╕гноруючи думку фах╕вц╕в? Що ще ма╓ трапитися, як╕ ще "крими" та "донбаси" в╕ддамо ворогов╕, перш н╕ж дослухатися до не╖? В.Б. (Дал╕ буде)
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2020 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22050
|