Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ТРАМП ПРАЦЮ╢ НАД СТВОРЕННЯМ ФОНДУ ПЕРЕМОГИ УКРА╥НИ
Отриман╕ кошти будуть використан╕ на придбання збро╖ для укра╖нсько╖ арм╕╖…


ТРАМП ЗАЯВИВ, ЩО УКРА╥НА ХОЧЕ ПЕРЕЙТИ В НАСТУП
В╕н зазначив, що говоритиме про це ╕з Президентом Укра╖ни Володимиром Зеленським…


ТРАМП ДОПУСТИВ МОЖЛИВ╤СТЬ ПОСТАЧАННЯ TOMAHAWK
«╤ це зараз важливий сигнал – посилення Укра╖ни ус╕ма можливостями…»


МА╢МО Ч╤ТК╤ ПЛАНИ
Зеленський доручив масштабувати застосування далекоб╕йно╖ збро╖ проти Рос╕╖…


УКРА╥НЦ╤ ВИТРИМАЛИ ДЕСЯТКИ СПРОБ ЗАВОЮВАННЯ, УКРА╥НА ВИСТО╥ТЬ ╤ ЗАРАЗ ПРОТИ РОС╤╥
Президент - п╕д час заход╕в ╕з нагоди Дня захисник╕в ╕ захисниць…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 02.08.2019 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#31 за 02.08.2019
Борис Баб╕н, експредставник президента Укра╖ни в АР Крим: ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НЕВИЗНАННЯ КРИМУ ╢ НАШИМ ЩИТОМ, А САНКЦ╤╥ – МЕЧЕМ

Борис Баб╕н – чудовий фаховий сп╕врозмовник для журнал╕ста щодо теми Криму, ситуац╕╖ з правами людини на п╕востров╕, способ╕в залучення м╕жнародних механ╕зм╕в для ╖╖ покращення, як ╕ обговорення деокупац╕╖ Криму в ц╕лому. ╤з серпня 2017 року по грудень 2018-го в╕н був представником президента Укра╖ни в АР Крим, ╓ експертом ряду укра╖нських, а також ╕ м╕жнародних орган╕зац╕й – Укра╖нсько╖ морсько╖ незалежно╖ профсп╕лки, Кримськотатарського ресурсного центру, Фонду досл╕дження та п╕дтримки кор╕нних народ╕в Криму, Ради ╢вропи та Minority Rights Group International, а також експертом ad hoc ОБС╢.
Борис Баб╕н переконаний, що Укра╖на – державн╕ органи, представники громадськост╕ й експертного середовища – мають активно доносити свою позиц╕ю на будь-яких заходах будь-яко╖ м╕жнародно╖ орган╕зац╕╖, пов’язаних прямо чи опосередковано з правами людини чи ╕ншими вим╕рами, дотичними до рос╕йсько╖ агрес╕╖. "Якщо мовчимо, то програ╓мо", – наголошу╓ в╕н.
Максимальне забезпечення невизнання спроби анекс╕╖ Криму на вс╕х р╕внях – один ╕з двох основних засоб╕в у стратег╕╖ деокупац╕╖ Криму. Якщо дати тут слабину, то через 30-40 рок╕в св╕т через т╕ впливи, як╕ зд╕йсню╓ Рос╕я, може визнати цю спробу анекс╕╖, вважа╓ Борис Баб╕н. ╤ якщо вищевказане ╓ таким соб╕ "захистом" Укра╖ни, то ╖╖ "напад" – це забезпечення ╕снування нин╕шн╕х санкц╕й проти РФ та ╖хн╓ посилення.
Про це, а також про перспективи м╕жнародно╖ правозахисно╖ м╕с╕╖ в Криму та доступу СММ ОБС╢, способи посилення ефективност╕ д╕алогу м╕ж укра╖нським та рос╕йським омбудсменами, зв╕льнення моряк╕в та ╕нших укра╖нських заручник╕в, "ск╕фське золото", "куплену" ПАР╢ ╕ про те, що робити Укра╖н╕ дал╕, – Борис Баб╕н розпов╕в власному кореспонденту Укр╕нформу у В╕дн╕.

У КРИМУ НЕ Д╤ЮТЬ ЖОДН╤ МЕХАН╤ЗМИ ДЛЯ ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ НА М╤СЦ╤
- Борисе Володимировичу, ви мали насичену програму – спочатку участь у зас╕данн╕ Експертного механ╕зму ООН ╕з прав кор╕нних народ╕в у Женев╕, пот╕м – виступ як експерта на нарад╕ ОБС╢ у В╕дн╕, присвячен╕й людському вим╕ру. Як╕ враження в╕д заход╕в – наск╕льки вони важлив╕ й чи "укра╖нський кейс" достатньо присутн╕й у м╕жнародному дискурс╕ з огляду на масов╕ утиски на окупованих Рос╕╓ю територ╕ях Укра╖ни?
- Я довол╕ давно працюю у сфер╕ захисту прав людини ╕ народ╕в як з органами системи ООН, так ╕ з╕ структурами ОБС╢. Зрозум╕ло, що це – ╕нструменти, як╕ мають певн╕ обмеження. Однак, якщо ми вм╕╓мо правильно ними користуватися – ╕ експертне середовище, ╕ сусп╕льство, й Укра╖нська держава, то будемо мати результати. Якщо ж ми ╕гнору╓мо як╕сь заходи, або ж ставимося до них формально, то ╕ дуже потужн╕ ╕нструменти н╕чого не дадуть. ╤ навпаки – ╕нколи переговорн╕ процеси нав╕ть на довол╕ обмежених майданчиках можуть дати реальний результат.
Саме тому громадянське сусп╕льство й експертне середовище в Укра╖н╕, передус╕м в умовах агрес╕╖ та окупац╕╖ частини територ╕╖ кра╖ни, не мають права усуватися в╕д будь-яких заход╕в будь-яко╖ м╕жнародно╖ орган╕зац╕╖, пов’язаних прямо чи опосередковано з правами людини, правами народ╕в чи ╕ншими вим╕рами, дотичними до рос╕йсько╖ агрес╕╖. Якщо мовчимо, то програ╓мо. Ми ма╓мо говорити ╕ доносити позиц╕ю, а ще краще – робити це квал╕ф╕ковано ╕ з доказами.
Щодо Експертного механ╕зму ООН ╕з прав кор╕нних народ╕в, то його зас╕дання ╓ дуже важливими, оск╕льки саме там варто обговорювати долю кримськотатарського та ╕нших кор╕нних народ╕в, зокрема, в умовах окупац╕╖.
Цього року в рамках Механ╕зму – Рад╕ ООН з прав людини та ╕ншим органам Орган╕зац╕╖ мають бути запропонован╕ дв╕ ключов╕ допов╕д╕: з питань перем╕щення ╕ кордон╕в, як╕ розд╕ляють кор╕нн╕ народи, а також щодо компенсац╕╖ кор╕нним народам та ╖хнього визнання. Зрозум╕ло, що обидв╕ допов╕д╕ прямо стосуються кримських татар в умовах окупац╕╖. Окрем╕ громадськ╕ ╕нституц╕╖ ран╕ше надавали в╕дпов╕дн╕ пропозиц╕╖ та коментар╕ Експертному механ╕зму, однак вони, на жаль, не були врахован╕. Певною м╕рою хтось не допрацював – на р╕вн╕ держави, чи на р╕вн╕ експерт╕в.
П╕д час зас╕дання у Женев╕ зусилля представник╕в Укра╖ни – в╕д експертного середовища та кор╕нних народ╕в – були спрямован╕ на те, щоб усе-таки довести потребу в╕дображення дол╕ кор╕нного населення Криму, насамперед кримських татар, у документах ООН, що на р╕вн╕ Генасамбле╖ засуджу╓ рос╕йську агрес╕ю й окупац╕ю Криму. У Женев╕ я прямо заявляв: "Шановн╕, якщо у нас ╓ 20 тисяч внутр╕шньо перем╕щених кримських татар, представник╕в кор╕нного народу, то як може Експертний механ╕зм ╕з питань кор╕нних народ╕в заплющувати на це оч╕?".
Дал╕ будуть ще ╕нш╕ досл╕дження. Наприклад, наступного року ООН досл╕джуватиме права кор╕нних народ╕в на землю, пот╕м право кор╕нних народ╕в на самовизначення. ╤ якщо ми й дал╕ мовчатимемо, то в цих допов╕дях знов не буде сл╕в "Укра╖на", "Крим", "кримськ╕ татари".
Щодо ОБС╢, то це б╕льше рег╕ональний механ╕зм, майданчик д╕алогу ╕ на пострадянському, ╕ на загально╓вропейському просторах. Велика увага в ОБС╢ прид╕ля╓ться ╕ правам людини, як частин╕ так званого "третього кошика". Саме тому ОБС╢ проводить щор╕чн╕ наради з прав людини: одну велику у Варшав╕ восени, ╕ менш╕, тематичн╕ – у В╕дн╕. Головною темою дводенно╖ наради, участь у як╕й я брав, став м╕ждержавний д╕алог ╕з захисту прав людини. Окрема сес╕я була присвячена вза╓мод╕╖ омбудсмен╕в ╕з питань захисту прав людини, що набува╓ особливо гострого значення для нас в умовах укра╖нсько-рос╕йського конфл╕кту. Шкода, що на н╕й не було представника Оф╕су укра╖нського Омбудсмена…
Хто може захистити права населення на окупованих територ╕ях, наприклад – кримчан? На п╕востров╕ нараз╕ не д╕ють жодн╕ механ╕зми, як╕ давали б змогу захищати права людини на м╕сцях. Там нема╓ правосуддя, нема╓ правоохоронних орган╕в, а ╓ каральна система окупац╕йно╖ влади. РФ також не дозволя╓ працювати в Криму установам м╕жнародних орган╕зац╕й – н╕ ООН, н╕ ОБС╢, н╕ Рад╕ ╢вропи, н╕кому. На мою думку, саме на р╕вн╕ омбудсмен╕в можна намагатися хоч якось працювати на цьому напрям╕.
М╤ЖНАРОДН╤ ПРАВОЗАХИСНИКИ МАЮТЬ БУТИ В КРИМУ НЕ НА УМОВАХ ОКУПАНТ╤В
- На думку деяких експерт╕в, полегшити ситуац╕ю з правами людини в Криму могла б спец╕ально створена на п╕востров╕ пост╕йно д╕юча правозахисна м╕с╕я п╕д ег╕дою найб╕льших м╕журядових орган╕зац╕й – ООН, ОБС╢, Ради ╢вропи. Як ви дивитеся на таку ╕дею та реальн╕сть ╖╖ вт╕лення?
- У ц╕лому – це хороша ╕н╕ц╕атива. Але я розглядаю ╖╖ перспективи скептично, адже ми вже ма╓мо сумну практику.
Так, у 2015 роц╕ в окупований Крим при╖хав Верховний ком╕сар ОБС╢ з питань нац╕ональних меншин, за результатами по╖здки зробив допов╕дь. Не те, щоб вона була пророс╕йською (вона – б╕льш-менш об’╓ктивна), але сл╕д розум╕ти, що в рамках свого в╕зиту в╕н не м╕г, на р╕вн╕ лог╕стики та сп╕лкування, бути в╕льним: в╕н бачив те, що хот╕ла окупац╕йна влада, ╕ сп╕лкувався з тими, кого показувала окупац╕йна влада.
╤нший приклад – Червоний Хрест. У 2015 роц╕ Укра╖на надала таку соб╕ нап╕вформальну згоду на те, щоб у Криму був представлений МКЧХ, але не укра╖нський, а рос╕йський його оф╕с. Це був вимушений гуман╕тарний п╕дх╕д, хоча, звичайно, й не дуже добрий ╕з пол╕тично╖ точки зору.
╤ цей Червоний Хрест зайшов на п╕востр╕в на умовах окупант╕в. Для прикладу, йому дозволили надавати гуман╕тарну допомогу виключно особам з╕ Сходу Укра╖ни, як╕ при╖хали в Крим. ╤ Рос╕я зробила з цього пропагандистський трюк: "Ось бачте, МКЧХ допомага╓ "б╕женцям" з Укра╖ни в Крим, де не стр╕ляють". Тобто, фактично м╕жнародна орган╕зац╕я, реал╕зуючи певною м╕рою св╕й мандат, просто грала на руку Рос╕╖. А коли сам╕ кримчани – жертви репрес╕й почали звертатися до цього оф╕су, то ╖м в╕дпов╕дали, що не мають права допомагати, бо Рос╕я дала право на допомогу лише перем╕щеним особам ╕з Донбасу.

Вибачте, коли окупанти на таких умовах когось туди пускають, то кому це йде на користь? Населенню – н╕. Укра╖н╕ – н╕. Верховенству м╕жнародного права – н╕. Тод╕ нав╕що нам таке?
Але ми ма╓мо шукати будь-як╕ вар╕анти – це наш обов’язок захистити наших громадян будь-якими засобами в межах м╕жнародного права.
ДО Д╤АЛОГУ УКРА╥НСЬКОГО ТА РОС╤ЙСЬКОГО ОМБУДСМЕН╤В ТРЕБА ЗАЛУЧИТИ ТРЕТЮ СТОРОНУ
- Ви згадали про вза╓мод╕ю омбудсмен╕в. Як можна зробити ╖╖ ефективн╕шою у сфер╕ захисту прав людини в Криму та зв╕льненн╕ утримуваних у Рос╕╖ укра╖нц╕в?
- Рос╕йська Федерац╕я призначила в Криму сво╖х фейкових омбудсмен╕в. ╢ так званий "омбудсмен Республ╕ки Крим", ╕ ╓ так званий "омбудсмен м╕ста Севастополь". "Севастопольський" омбудсмен – це, як кажуть, "людина на зарплат╕", в╕н там сидить ╕ н╕чого не робить. "Кримський" же не просто н╕чого не робить заради захисту прав людини, але й ╕нод╕ дозволя╓ соб╕ робити пол╕тичн╕ виступи щодо "клято╖ Укра╖ни" та "ки╖всько╖ хунти". Фактично, цей "кримський омбудсмен" – таке соб╕ знаряддя кремл╕всько╖ пропаганди. Зрозум╕ло, що жодна людина у пол╕тичн╕й справ╕, у справ╕ з питань укра╖нсько-рос╕йського конфл╕кту до нього не звернеться.
Ми ма╓мо шукати ╕нш╕ шляхи. Укра╖нський омбудсмен свого часу призначив представника по Криму, але в╕н знаходиться в Херсон╕ й у Крим не по╖де, бо окупанти його не пустять. Тобто, д╕алогу на низовому р╕вн╕ не може бути, а двосторонн╕й д╕алог м╕ж омбудсменами, на жаль, ма╓ певн╕ проблеми. Бо, з одного боку, наш омбудсмен ╓ незалежною пол╕тичною ╕ управл╕нською одиницею (╕нод╕ абсолютно самост╕йною щодо пол╕тичних питань ╕ особливо в умовах передвиборчо╖ боротьби). А з ╕ншого боку, ╓ омбудсмен РФ, який ╓ частиною управл╕нсько╖ системи РФ, ╕ ця особа в минулому була генералом рос╕йсько╖ пол╕ц╕╖ (тут без коментар╕в, як кажуть).
Звичайно, коли РФ уповноважу╓ цю людину на якийсь мандат переговор╕в, то ми мусимо цим користуватися. Але виника╓ ╕нша ситуац╕я, коли в межах таких переговор╕в держава-агресор принижу╓ укра╖нського омбудсмена: остання прил╕та╓ в Москву, а з нею н╕хто не сп╕лку╓ться, вона при╖жджа╓ в якусь рос╕йську колон╕ю, а ╖╖ туди н╕хто не впуска╓. На мою думку, якщо РФ витира╓ брудн╕ чоботи об нашу посадову особу, то може вона ма╓ туди ╖здити не одна, а з якимись ╓вропейськими колегами-омбудсменами? Щоб рос╕яни хоча б ц╕ чоботи спочатку помили?
Саме тому п╕д час наради ОБС╢ у В╕дн╕ я говорив: якщо цей д╕алог м╕ж укра╖нським та рос╕йським омбудсменами ╓ неефективним, то, можливо, варто залучити омбудсмен╕в трет╕х держав – наприклад, ╕з Н╕меччини чи Франц╕╖, чи нав╕ть ╕з якось пострадянсько╖ держави. Тод╕ такий д╕алог уже не буде таким пол╕тизованим. Ця теза була досить схвально прийнята не лише експертами та сп╕вроб╕тниками ОБС╢, а й представниками ╕нституц╕й омбудсмен╕в ╕нших кра╖н. Можливо, у подальшому будуть як╕сь формальн╕ чи неформальн╕ пропозиц╕╖ в╕д них, подивимося.
Ще б хот╕в навести один характерний приклад – у 2018 роц╕ Рос╕я п╕сля того, як Укра╖на затримала рибальське судно "Норд", почала затримувати в Чорному мор╕ укра╖нських рибалок, було захоплено к╕лька ек╕паж╕в малих суден. Рос╕яни ╖х утримували в окупованому Криму без будь-яких формальних звинувачень, просто на в╕йськов╕й баз╕, як заручник╕в. За таких умов, серед ╕ншого, зверталися й до омбудсмен╕в. ╤ рос╕йський омбудсмен оф╕ц╕йно вимагав в╕д Укра╖ни обм╕ну, апелюючи до цих ос╕б, як до заручник╕в. Тобто, якщо рос╕йський омбудсмен дозволя╓ соб╕ (зв╕сно, ми розум╕╓мо, що це не була його власна ╕н╕ц╕атива) висувати пропозиц╕╖ щодо обм╕ну ос╕б, як╕ ╓ заручниками рос╕йсько╖ влади, – то це характеризу╓ ╕ цю людину, й саму систему дуже ч╕тко. Кому ц╕каво, хай почита╓ визначення м╕жнародного злочину "тероризм"…
Очевидно, що за таких обставин двосторонн╕й формат сп╕впрац╕ неможливий. Якщо буде третя сторона, то так╕ цин╕чн╕ пропозиц╕╖ хоча б не будуть лунати, ╕ Рос╕я себе хоч якось обмежуватиме.
СММ ОБС╢ МОГЛА Б БУТИ АКТИВН╤ШОЮ В МОН╤ТОРИНГУ МОРСЬКИХ ПРОСТОР╤В
- А як щодо Спец╕ально╖ мон╕торингово╖ м╕с╕╖ ОБС╢, мандат яко╖ поширю╓ться на всю територ╕ю Укра╖ни у межах ╖╖ м╕жнародно визнаних кордон╕в, включаючи АР Крим та м. Севастополь? Наск╕льки реальна ╖╖ присутн╕сть у Криму?
- СММ ОБС╢ в Укра╖н╕ викону╓ величезний пласт роботи, ╕ ми не можемо в╕дкидати той позитив, який в╕д не╖ все ж таки ╓. Але з ╕ншого боку – ма╓мо ряд виклик╕в.
По-перше, нема╓ фактичного доступу м╕с╕╖ до Криму, незважаючи на мандат, що поширю╓ться на всю територ╕ю Укра╖ни. Б╕льше того, виника╓ питання – а чи ╓ взагал╕ бажання ц╕╓╖ М╕с╕╖ в╕дв╕дувати Крим чи ж мон╕торити ситуац╕ю на морських просторах? Зрозум╕ло, що рос╕яни не пускають ╖╖ на п╕востр╕в, мотивуючи тим, що це н╕бито «територ╕я РФ». Але ж СММ могла б бути активн╕шою в мон╕торингу морських простор╕в: ситуац╕╖ в Керченськ╕й протоц╕, на Азовському мор╕, м╕л╕таризац╕╖ Чорного моря тощо.
Щодо ухвалення р╕шення на р╕вн╕ центральних орган╕в ОБС╢ про д╕яльн╕сть СММ у Криму, то вважаю це нараз╕ неможливим, бо Рос╕я заблоку╓ будь-яке таке р╕шення – вс╕ р╕шення в Орган╕зац╕╖ приймають консенсусом.
ТРЕБА ПОВЕРНУТИСЯ ДО В╤ЗИТУ ВЕРХОВНОГО КОМ╤САРА ОБС╢ В КРИМ
- Як же тод╕ Укра╖н╕ д╕яти на правозахисному напрям╕ в окупованому Криму?
- На мою думку, нам варто повернутися до в╕зиту Верховного ком╕сара ОБС╢ з питань нац╕ональних меншин в╕д 2015 року. Це був перший ╕ останн╕й в╕зит на п╕востр╕в авторитетно╖ м╕жнародно╖ орган╕зац╕╖. Так, в╕н мав деяк╕ вади, але за його п╕дсумками було надано певн╕ рекомендац╕╖ — РФ, як держав╕, що контролю╓ територ╕ю, Укра╖н╕ й ОБС╢.
╤ от давайте зараз, через 5 рок╕в п╕сля в╕зиту, подивимося – чи виконали сторони в╕дпов╕дн╕ рекомендац╕╖. За Укра╖ну тут можна констатувати, що вона практично повн╕стю вс╕ рекомендац╕╖ виконала. Рос╕я ж н╕чого не зробила.
Це досить виг╕дний для нас трек. Укра╖на ма╓ п╕дняти цю тему ╕ запропонувати: давайте в межах ОБС╢ чи в будь-якому ╕ншому формат╕ й м╕сц╕ – у Херсон╕, Ки╓в╕ чи В╕дн╕ – це обговорювати: "Шановн╕, ви ж дали рекомендац╕╖, ми хочемо зв╕тувати про ╖х виконання щодо Криму. Чи ж вам не ц╕каво, то тод╕ нав╕що все це було?".
Нещодавно Президентом Укра╖ни призначено нового представника по Криму – Антона Кориневича, фахового м╕жнародника. Впевнений, що в╕н ╕з задоволенням буде в╕дв╕дувати ц╕ заходи, ╕ порушувати ц╕ питання на ╖х порядку денному.
МОЖЛИВОСТ╤ ПАР╢ ЩОДО ПРОТИД╤╥ АГРЕСОРУ МАЙЖЕ ВИЧЕРПАН╤
- Давайте поговоримо про дещо ╕ншу тему, але також пов’язану з агресором – безумовне повернення Рос╕я в ПАР╢. Ц╕нност╕ Ради ╢вропи не так╕ вже й ц╕нн╕?
- Передус╕м, я б хот╕в вказати на те, що у 2014 роц╕ ми – держава, громадянське сусп╕льство, нардепи – працювали на р╕зних м╕жнародних майданчиках. ╤ часто працювали активн╕ше там, де було прост╕ше. На той момент була така кон’юнктура, що Рада ╢вропи дуже лояльно ставилася до Укра╖ни у пол╕тичному план╕. Ми це використовували ╕, як на мене, використали по максимуму – ╓ ряд резолюц╕й ПАР╢, дуже проукра╖нських та корисних, як╕ стосуються ╕ моря, й кримських татар, ╕ агрес╕╖, м╕л╕таризац╕╖, прав людини та еколог╕╖ тощо.
Але виника╓ питання, а що дал╕? Якщо ми поглянемо на т╕ ж резолюц╕╖ Генерально╖ асамбле╖ ООН (а там ми також ма╓мо багато усп╕х╕в), то це – глобальний р╕вень. Це – основна частина нашо╖ загально╖ пол╕тики невизнання спроби анекс╕╖ Криму. Як би хтось хот╕в чи не хот╕в, але ц╕ резолюц╕╖ ГА ООН виконуватимуться як м╕н╕мум самим апаратом ООН, ╕ будь-яка держава ╖м сл╕дуватиме т╕╓ю чи ╕ншою м╕рою, або хоча б не зможе ╖х ╕гнорувати.
ПАР╢ – це все ж рег╕ональний орган, резолюц╕╖ якого не мають т╕╓╖ морально-пол╕тично╖ сили як резолюц╕╖ ГА ООН. Кому вона буде давати ц╕ вказ╕вки? Ком╕тету м╕н╕стр╕в Ради ╢вропи? Так в╕н уже все схвалив ╕ дал╕ не буде активно працювати у ц╕й сфер╕.

Чи ж ╕нше питання: а як╕ заходи Рада ╢вропи зд╕йснила щодо п╕дтримки Укра╖ни у кримському вим╕р╕, кр╕м резолюц╕й? Можна говорити прямо – жодних. ╢диний проект Ради ╢вропи, який стосу╓ться конфл╕кту – це п╕дтримка внутр╕шньо перем╕щених ос╕б, який реал╕зу╓ться в Укра╖н╕. Б╕льше того, до 2018 року цей проект принципово не охоплював кримське питання, а оп╕кувався лише ВПО з Донбасу. ╤ лише п╕сля наполегливих зусиль з укра╖нського боку, на нов╕й стад╕╖ цього проекту в╕н охопив вже й питання ВПО з Криму.
Тому, як на мене, ПАР╢, попри гучн╕ заяви з самого початку, ма╓ обмежене значення щодо протид╕╖ агресору. ╤ ми вже практично вичерпали ╖╖ можливост╕ за ц╕ роки.
- Яким чином Укра╖н╕ бути дал╕ з ситуац╕╓ю, що склалася довкола ПАР╢ п╕сля повернення рос╕ян?
- Ми спостер╕га╓мо ц╕каву ситуац╕ю, коли Рос╕я фактично перекупила цю орган╕зац╕ю. РФ ╕де крок за кроком – вони вибили одну кеглю, дал╕ будуть вибивати ╕ншу. Що нам робити ╕з ц╕╓ю вибитою кеглею?
По-перше, ми ма╓мо м╕н╕м╕зувати вза╓мод╕ю з ПАР╢. Будь-як╕ сусп╕льн╕ заходи, кр╕м заход╕в ╕з засудження агресора, будь-як╕ поради ц╕╓╖ Парламентсько╖ Асамбле╖, кр╕м тих, що можуть бути корисними в умовах в╕йни – для нас вже не мають жодного сенсу. ╢диний важливий напрям – це формування Конгресу рег╕ональних та м╕сцевих влад Ради ╢вропи, там нам сл╕д бути пильними. Кр╕м того, зараз буде обрання судд╕ ╢СПЛ в╕д Укра╖ни. Тобто, певн╕ кадров╕ питання – ╕ все.
Чи повн╕стю ╕гнорувати зас╕дання, чи бути там у якомусь м╕н╕мальному формат╕, коли нам потр╕бно – це пол╕тико-правове р╕шення, якому ми ма╓мо сл╕дувати.
Нараз╕ ма╓мо констатувати, що ПАР╢ вже не ╓ таким корисним органом для протид╕╖ рос╕йськ╕й агрес╕╖. Так, ми можемо там вести як╕сь дебати, ╕з тими ж самими рос╕янами, викриваючи публ╕чно ╖хн╕ злочини, як ми це робимо в ОБС╢, але це буде мати обмежений характер. На сьогодн╕ та ж ОБС╢ виявилася б╕льш збалансованою та ма╓ значно б╕льший функц╕онал ╕ користь, ан╕ж Рада ╢вропи.
- Водночас, тижнем п╕зн╕ше п╕сля тр╕умфу рос╕ян у ПАР╢, рос╕йська делегац╕я зазнала пол╕тично╖ поразки в ╕нш╕й м╕жпарламентськ╕й орган╕зац╕╖ – ПА ОБС╢, де було прийнято ряд антирос╕йських резолюц╕й та продемонстровано м╕жнародну сол╕дарн╕сть з Укра╖ною. У чому, на вашу думку, були так╕ в╕дм╕нн╕ п╕дходи щодо Рос╕╖ в цих двох орган╕зац╕ях?
- Я б не дуже хизувався ц╕╓ю "великою перемогою" в ПА ОБС╢. Зв╕сно, це добре, ╕ це добра традиц╕я, адже ПА ОБС╢ з 2014 року схвалю╓ резолюц╕╖ з питань рос╕йсько╖ агрес╕╖. ╥╖ резолюц╕╖, як ╕ схож╕ резолюц╕╖ в ПАР╢, ╓ корисними, але вони також мають обмежений формат д╕╖.
З ╕ншого боку, ми побачили ситуац╕ю, коли представники одних ╕ тих самих кра╖н голосували “проти” Укра╖ни у Страсбурз╕, ╕ “за” Укра╖ну в Люксембурз╕. У мене ╓ просто г╕потеза, що до Страсбурга вже рос╕йськ╕ грош╕ д╕йшли, а ОБС╢ рос╕яни залишили на пот╕м. Подивимося, що буде наступного року. Тому я б не був таким оптим╕стом, рос╕яни ╕ дал╕ будуть намагатися вибивати ц╕ кегл╕ одна за ╕ншою.
У ПИТАНН╤ КРИМУ СВ╤Т, ПЕРЕДУС╤М, Ц╤КАВИТЬ ЙОГО М╤Л╤ТАРИЗАЦ╤Я
- На т╕й же щор╕чн╕й сес╕╖ ПА ОБС╢ була ухвалена, зокрема, резолюц╕я ╕з засудженням м╕л╕таризац╕╖ Рос╕йською Федерац╕╓ю тимчасово окупованого Криму, Чорного ╕ Азовського мор╕в. Питання в╕йськово╖ бази "Крим" справд╕ ╓ таким важливим для м╕жнародно╖ сп╕льноти?
- На сьогодн╕ ми ма╓мо к╕лька питань, як╕ насправд╕ ╓ ц╕кавими м╕жнародному сп╕втовариству по тем╕ окупац╕╖ Криму. На жаль, права людини до цього перел╕ку входять в останню чергу. В топ╕ св╕тово╖ пол╕тики ╓ ситуац╕╖ в ╕нших рег╕онах св╕ту, де спостер╕гаються значно б╕льш╕ масштаби порушень.
Передус╕м, св╕т справд╕ ц╕кавить питання м╕л╕таризац╕╖ п╕вострова. Вс╕ розум╕ють, що Крим на сьогодн╕ ╓ знаряддям не лише проти Укра╖ни, а й проти ╕нших держав. Сьогодн╕ експанс╕он╕стська пол╕тика РФ на Близькому Сход╕ та в Африц╕ неможлива без використання п╕вострова як лог╕стичного майданчика. Це розум╕ють експерти та уряди, як╕ також мають ╕нтереси в цих рег╕онах.
Друга складова – це загроза сам╕й ╢вроп╕, бо т╕ арсенали та ракети, як╕ базуються в Криму, можуть бути використан╕ проти кра╖н ╢вропи у випадку будь-яко╖ ескалац╕╖ конфл╕кту. ╤ наш╕ сус╕ди, як т╕ ж румуни чи турки, вони прямо залежать у безпековому вим╕р╕ в╕д ситуац╕╖ у Криму. Тому це питання за визначенням буде актуальним.
Водночас, питання м╕л╕таризац╕╖ сл╕д обговорювати максимально об╜рунтовано. Бо все ж таки – це в╕йськова сфера ╕ в н╕й будь-як╕ неп╕дтверджен╕ заяви не грають нам на користь. Якщо ми говоримо про м╕л╕таризац╕ю, то треба подавати на ст╕л розклади щодо ц╕╓╖ м╕л╕таризац╕╖, можливост╕ завтра ╕ п╕слязавтра, п╕дтверджуючи фактажем, а не загальними заявами.
Серед ╕нших питань, як╕ можуть хвилювати м╕жнародне сп╕втовариство по Криму – транспортне та еколог╕чне питання.
На сьогодн╕ Крим, води навколо нього та пов╕тряний прост╕р над ним, ╓ небезпечною зоною для перевезень. Як по в╕дношенню до морського транспорту (а це безпосередньо стосу╓ться вс╕х партнер╕в, як╕ торгують з Укра╖ною через морськ╕ порти), так ╕ до глобально╖ ав╕ац╕╖, оск╕льки б╕ля Криму ╓ величезний пот╕к пасажирських рейс╕в з ╢вропи на Близький та Далекий Сх╕д. Наприклад, зараз рос╕яни активно впливають через рад╕оелектронн╕ засоби боротьби на GPS, на нав╕гац╕ю морських та пов╕тряних суден, а це – реальний виклик, адже десь може впасти л╕так чи кудись вр╕затися судно. Укра╖н╕ варто також ╕нформувати св╕т про ц╕ важлив╕ для вс╕х питання.
Еколог╕чний аспект ма╓ б╕льш рег╕ональний вим╕р, але держави Чорномор’я також можуть бути зац╕кавлен╕ в об’╓ктивн╕й ╕нформац╕╖ про викиди, що там в╕дбуваються, про забруднення морського середовища, про незаконне використання надр моря та незаконне видобуванн╕ нафти на шельф╕, що забрудню╓ морськ╕ простори. Це також той порядок денний, який можна ╕ потр╕бно обговорювати.
"КРИМСЬКИЙ М╤СТ" ╢ ЧАСТИНОЮ В╤ЙСЬКОВО╥ ╤НФРАСТРУКТУРИ РФ
- А як щодо незаконно побудованого мосту через Керченську протоку м╕ж РФ ╕ тимчасово окупованим Кримом? Як╕ реальн╕ виклики в╕н несе ╕ як ма╓ Укра╖на вибудовувати стратег╕ю сво╓╖ реакц╕╖ на цю загрозу?
- Передус╕м, ╕ це вже робиться, м╕ст ╓ об’╓ктом розгляду в м╕жнародному арб╕траж╕, який ми ведемо в Гааз╕ щодо порушення Рос╕╓ю Конвенц╕╖ з питань морського права.
На мою думку, цей м╕ст ма╓ головний вплив не ст╕льки в економ╕чн╕й, як у в╕йськов╕й сфер╕ – в╕н ╓ частиною в╕йськово╖ ╕нфраструктури РФ, яка забезпечу╓ Крим як в╕йськову базу. Нав╕ть та ж зал╕знична г╕лка, яку рос╕яни так вперто ведуть через м╕ст у Крим, вона також стосу╓ться не ст╕льки турист╕в. Адже експертному середовищу загальнов╕домо, що лог╕стика перем╕щення та обслуговування ядерно╖ збро╖ в РФ зд╕йсню╓ться саме зал╕зничним транспортом. ╤ тут, д╕йсно, Укра╖н╕ можна говорити про те, що цей м╕ст створю╓ ╕ можливост╕ для обслуговування ядерно╖ збро╖ в Криму, про небезпеку розм╕щення яко╖ на п╕востров╕ ╕нод╕ заявляють укра╖нськ╕ представники.
Щодо еколог╕╖, то м╕ст вплинув на водообм╕н м╕ж двома морями, м╕грац╕ю риби, ╕ це ма╓ бути ц╕кавим нашим партнерам, в економ╕ц╕ яких рибальство в Чорному мор╕ ма╓ певне значення – Груз╕╖ та Туреччин╕ передус╕м.
Але найголовн╕ший виклик, пов'язаний ╕з мостом через Керченську протоку – це обмеження судноплавства. ╤ воно стосу╓ться нав╕ть не ст╕льки мосту як споруди, яка обмежила прох╕д великогабаритних суден, але ╕ так званих "заход╕в безпеки" з боку Рос╕╖, яка фактично перев╕ря╓ вс╕ судна, що проходять п╕д мостом. Це ╓ повн╕стю незаконним та порушу╓ морське право, але також створю╓ ще ╕ величезн╕ затримки, що призводить до економ╕чних збитк╕в ╕ дискрим╕ну╓ два укра╖нських порти – Бердянськ ╕ Мар╕уполь. При цьому, несуть втрати як сам╕ порти, так ╕ судноплавн╕ компан╕╖, що займаються цими перевезеннями, та отримувач╕ вантаж╕в. Це питання стосу╓ться не лише нас.
╤ тому я не здивований, що Н╕меччина та ╕нш╕ кра╖ни ╢вропи, як╕ ╓ досить толерантними у питаннях рос╕йсько╖ агрес╕╖ щодо Укра╖ни, саме у цьому питанн╕ ╓ активними, адже воно стосу╓ться, у тому числ╕, й ╖хн╕х представник╕в середнього та крупного б╕знесу. Ми спостер╕гали ситуац╕ю, коли п╕сля жорстких заяв л╕дер╕в Франц╕╖ та Н╕меччини – Рос╕я ╕стотно зменшила к╕льк╕сть обстежень та затримок суден, а також час оч╕кування на проходження Керченсько╖ протоки. Хоча, зараз вона знову поступово поверта╓ться до попередньо╖ негативно╖ практики.
РОС╤Я ДОС╤ НЕ ОТРИМАЛА САНКЦ╤Й У МОРСЬКОМУ СЕКТОР╤
- Як ви дивитеся на заклики Укра╖ни щодо зд╕йснення ефективного м╕жнародного мон╕торингу судноплавства в Керченськ╕й протоц╕ й навколо не╖?
- Як на мене, сьогодн╕ все це можна мон╕торити ╕з супутник╕в та за допомогою ╕нших засоб╕в, не обов’язково мати людину, яка сид╕тиме десь у Керч╕ й дивитиметься на якийсь екран.
╤сну╓ ч╕ткий зб╕р ╕ анал╕з даних щодо затримок суден, ╕ для цього не треба його просто мон╕торити. А треба ухвалювати певн╕ р╕шення за насл╕дками цього мон╕торингу, у тому числ╕ у план╕ схвалення санкц╕й. Хоч як сумно це говорити, але на сьогодн╕ держава-агресор, попри вс╕ гучн╕ заяви, не отримала санкц╕й у морському сектор╕.
ОБМ╤Н МОРЯК╤В Н╤ВЕЛЮ╢ Р╤ШЕННЯ ТРИБУНАЛУ
- Трибунал з морського права задовольнив позов Укра╖ни та зобов'язав Рос╕ю негайно зв╕льнити три укра╖нськ╕ в╕йськово-морськ╕ корабл╕ та 24 член╕в ╖хн╕х ек╕паж╕в. Вт╕м, моряки ╕ корабл╕ дос╕ не зв╕льнен╕. Як, на вашу думку, розвиватиметься дал╕ ситуац╕я, може тут будуть нов╕ санкц╕╖ проти РФ у раз╕ невиконання р╕шення трибуналу?
- Ми ма╓мо вимагати в╕д рос╕ян виконання цього р╕шення. Але, з ╕ншого боку, ми мусимо ╕ вести з ними переговори щодо формату його виконання. Власне, саме на цьому рос╕яни ╕ хочуть зараз нас п╕дловити.
Головне питання тут: а що ми хочемо? Якщо хочемо довести, що Рос╕я порушник, то ми це вже довели. Що дал╕? Якщо ми хочемо зв╕льнити корабл╕, то ма╓мо вказати Рос╕╖, як це зробити. РФ не ма╓ абсолютно жодних п╕дстав ╖х утримувати. Нав╕ть у ц╕й формальн╕й рос╕йськ╕й юрисдикц╕╖ нема╓ ╖х арешту: рос╕йський суд ╖х нав╕ть не арештовував, вони просто захоплен╕ силою збро╖ й утримуються як трофей. Тобто, потр╕бн╕ переговори – хто, де ╕ як ц╕ корабл╕ з боку Укра╖ни прийматиме. Те ж саме ╕ щодо моряк╕в. У нас ╓ купа двосторонньо╖ догов╕рно╖ бази, давайте розглядати механ╕зм ╖х повернення.
Ми ма╓мо довести св╕тов╕, що ми вели ц╕ переговори. Наск╕льки вони були вдал╕, хай м╕жнародна сп╕льнота вже вир╕шу╓. Але коли ми сидимо ╕ чека╓мо – то ми в╕дда╓мо м’яч рос╕янам.
Спод╕ваюся, що п╕сля вибор╕в в Укра╖н╕ ситуац╕я по цьому питанню зм╕ниться ╕ рос╕яни п╕дуть на видачу моряк╕в. Чи зможуть вони вибити негативн╕ для Укра╖ни насл╕дки тако╖ видач╕ – подивимось.
Поки ж сьогодн╕ ми чу╓мо про обм╕н. ╤ це – негативна ситуац╕я, бо ми тим самим н╕велю╓мо р╕шення М╕жнародного трибуналу. Адже якщо ми пом╕ня╓мо моряк╕в, то що буде з ╕ншими заручниками, щодо зв╕льнення яких нема╓ р╕шення трибуналу?
ПЕРЕГОВОРИ ЩОДО ЗАРУЧНИК╤В ТРЕБА ВЕСТИ ЯК ╤З ТЕРОРИСТАМИ
- А якою ма╓ бути загальна стратег╕я Укра╖ни щодо зв╕льнення вс╕х ╕нших укра╖нц╕в, як╕ утримуються рос╕йською владою?
- Передус╕м, сл╕д виходити з того, що це – заручники, як╕ утримуються державою-агресором. ╤ правила переговорного процесу тут мають бути зг╕дно з тим, як поводитися з терористами.
Не треба робити тотальний п╕ар на цих заручниках, пост╕йно ╕ скр╕зь говорити, як╕ вони важлив╕, проводити р╕зн╕, часто не дуже продуман╕ акц╕╖, адже це призводить лише до одного – до зростання вартост╕ цих заручник╕в в очах агресора ╕ н╕велю╓ можлив╕сть ведення конф╕денц╕йних переговор╕в щодо ╖хнього зв╕льнення.
З ╕ншого боку, у нас ╓ рос╕йськ╕ громадяни, засуджен╕ чи так╕, що перебувають п╕д сл╕дством, яких Рос╕я хоче бачити у себе вдома. Нам треба "рекламувати" не наших заручник╕в, а цих рос╕ян, розпов╕дати, що ось ╓ громадяни РФ, яких влада покинула, проводити ╕нтерв’ю з ними ╕ членами ╖хн╕х родин.
- Дозвольте тут трохи не погодитися. Адже укра╖нська влада не може мовчки спостер╕гати, як Рос╕я захоплю╓ цих людей, ╕ не наголошувати про це на кожному м╕жнародному майданчику, закликаючи до допомоги у зв╕льнен╕.
- Потр╕бно д╕яти, а не говорити.
Остання ситуац╕я – абсолютно злочинний вирок ╕тал╕йського суду нашому нацгвард╕йцю В╕тал╕ю Марк╕ву. Зрозум╕ло, що там був ╕ рос╕йським сл╕д (рос╕яни були б дурнями, якби не скористалися ситуац╕╓ю). З ╕ншого боку, мало вплив ╕ те, що справа розглядалася в суд╕ територ╕╖, де проживав загиблий журнал╕ст ╕, звичайно, – м╕сцев╕ присяжн╕ були на боц╕ родич╕в загиблого, а не укра╖нц╕в, далеких ╕ незрозум╕лих.
Але Укра╖н╕ зараз не треба публ╕чно геро╖зувати Марк╕ва, тим самим ми да╓мо ╕тал╕йцям величезний важ╕ль впливу на Укра╖ну через цю особу. Я б взагал╕ до р╕шення апеляц╕йного суду уникнув би будь-яко╖ пол╕тизац╕╖, бо нам це п╕де на шкоду. Ус╕ пол╕тичн╕ заяви, як╕ ми робимо, Рос╕я в╕дскану╓ ╕ покладе в теку адвоката загиблого, який це передасть судд╕ апеляц╕йного суду ╕ скаже: "Бачте, як вони намагаються вплинути на р╕шення ╕тал╕йського суду". Потр╕бно д╕яти б╕льш конф╕денц╕йно, ╕ншими методами.
Н╤ДЕРЛАНДИ ЗАТЯГУЮТЬ СПРАВУ ПО "СК╤ФСЬКОМУ ЗОЛОТУ"
- Оч╕кувалося, що Апеляц╕йний суд Амстердама 16 липня винесе р╕шення у справ╕ про повернення в Укра╖ну колекц╕╖ "ск╕фського золота", яке на час анекс╕╖ Криму перебувало на експозиц╕╖ в голландському музе╖. Вт╕м, суд в╕дклав винесення остаточного р╕шення у справ╕ на 6-9 м╕сяц╕в. Як╕ у вас оч╕кування щодо цього р╕шення? ╤ як Укра╖н╕ загалом захистити ╕ зберегти культурну спадщину в Криму, щоб вона не була втрачена та розграбована окупац╕йною владою?
- По "ск╕фському золоту" у мене не дуже позитивний прогноз: ми бачимо ч╕тку позиц╕ю Н╕дерланд╕в максимально затягнути справу. У Н╕дерландах розум╕ють, що якщо вони не в╕ддадуть нам золото, то це буде де-факто визнання д╕й Рос╕╖ в Криму, а якщо в╕ддадуть – то може мати м╕сце негативний вплив Рос╕╖ на Н╕дерланди у подальшому. Тому вони хочуть в╕дкласти р╕шення з цього приводу якомога дал╕. Я не впевнений, що воно буде ╕ через 9 м╕сяц╕в: ще щось вигадають, щоб потягнути час.
Щодо ставлення до культурно╖ спадщини, то воно у нас дуже поверхневе, як ╕ в ╕нших сферах. Для прикладу, ми запровадили санкц╕╖ щодо якихось малов╕домих кримських музе╖в, натом╕сть не ввели ╖х проти справд╕ порушник╕в. Так, незаконн╕ розкопки в Криму зд╕йснюють 9-10 заклад╕в рос╕йського федерального п╕дпорядкування – так╕, як Ерм╕таж та ╕нш╕. Жодних санкц╕й проти них нема╓, як ╕ крим╕нальних справ проти кер╕вництва цих заклад╕в. Але лише так╕ заходи можуть зм╕нити ситуац╕ю.
ДВ╤ СКЛАДОВ╤ СТРАТЕГ╤╥ ДЕОКУПАЦ╤╥ КРИМУ
- Останн╓ запитання: якою ма╓ бути стратег╕я Укра╖ни щодо деокупац╕╖ Криму?
- У нас ╓ два основних засоби боротьби за Крим.
Перший – це максимальне забезпечення невизнання спроби анекс╕╖ Криму на вс╕х р╕внях. Це наш захист, такий соб╕ щит.
Рос╕я порушила м╕жнародне право, вона вчинила порушення принцип╕в, закр╕плених в статут╕ ООН. Ус╕ держави ООН мають утриматися в╕д будь-якого визнання Криму як рос╕йсько╖ територ╕╖. ╤ ми ма╓мо вимагати це на вс╕х р╕внях. Якщо ми сьогодн╕ дамо слабину у невизнанн╕ спроби анекс╕╖, все ╕нше не ма╓ сенсу. Св╕т через 30-40 рок╕в внасл╕док тих вплив╕в, як╕ робить Рос╕я, може визнати цю спробу анекс╕╖.
Другий зас╕б – це санкц╕╖, як╕ економ╕чно обмежують ворога. ╤ це наш напад, сво╓р╕дний меч. Ми ма╓мо забезпечувати ╕снування принаймн╕ того р╕вня санкц╕й, який ╓ сьогодн╕. Ц╕ обмежувальн╕ заходи, хоч що там говорили б рос╕яни, – насправд╕ д╕ють, а в окремих секторах нав╕ть дуже боляче. Нам треба працювати над посиленням цих санкц╕й ╕ чекати на максимальне послаблення рос╕йсько╖ економ╕ки.
Щодо внутр╕шньо╖ арени, то тут необх╕дним ╓ пересл╕дування колаборант╕в, як╕ вчинили м╕жнародн╕ злочини або тяжк╕ злочини проти держави. Також неприпустимою ╓ торг╕вля з окупованими територ╕ями, п╕дтримка на них виг╕дного агресоров╕ економ╕чного ладу. Це стосу╓ться, в тому числ╕, неприпустимост╕ подання води П╕вн╕чнокримським каналом, яка потр╕бна не населенню, а Криму як в╕йськов╕й баз╕ рос╕ян. Ще один необх╕дний крок – скасування закону про в╕льну економ╕чну зону "Крим", який дозволя╓ укра╖нському б╕знесу мати там оборудки. Це те, що ми ма╓мо робити тут ╕ зараз.
Василь Короткий, В╕день

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 02.08.2019 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21377

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков