Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 24.08.2018 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#34 за 24.08.2018
ТРЕТ╤Й СПАС: ЛАСТ╤ВКИ ЛЕТЯТЬ У ВИР╤Й

Наш╕ традиц╕╖

29 серпня — Третього Спаса, який ще називають гор╕ховим. Назва походить в╕д того, що у цей пер╕од достигають л╕щинов╕ гор╕хи. Трет╕й Спас ма╓ й ╕ншу назву — Спас на полотн╕, або полотняний Спас. Адже в цей день Церква святку╓ перенесення Нерукотворного образа Спасителя — тканини, на як╕й, за б╕бл╕йним переказом, в╕дбився нерукотворний лик ╤суса Христа. Кр╕м того, у минулому побутувала традиц╕я влаштовувати цього дня “полотнян╕ ярмарки”, торгувати тканиною власного виробництва. Третя назва — хл╕бний Спас — походить в╕д того, що колись у свято пекли хл╕б, пироги з нового врожаю. ╤ тепер у народ╕ кажуть: “Трет╕й Спас хл╕ба припас”.
У деяких етнограф╕чних рег╕онах Укра╖ни у свято Третього Спаса в╕дзначали дожинки, прикрашали й освячували “бороду” - останн╕й маленький сн╕п. А в язичницьк╕ часи жертвували хл╕б-с╕ль Велесу, виголошували маг╕чн╕ замовляння, як╕ мали вберегти в╕д зубного болю.
Протягом Спас╕вських свят (14-29 серпня) бувають “горобин╕ ноч╕” - з грозами, бурев╕ями, що аж дерева гнуться, блискавицями. Побутувало пов╕р'я, що у так╕ ноч╕ об'╓днувались ус╕ добр╕ духи ╕ давали в╕дс╕ч злим духам, аби т╕ не перешкоджали достигнути ягодам горобини — корисним, ц╕лющим.
Заприм╕тили: на Третього Спаса в╕дл╕тають у вир╕й останн╕ ласт╕вки, невдовз╕ настануть похолодання. Якщо ласт╕вки в╕длет╕ли рано — ос╕нь буде ранньою.

ГОСПОДАР НИВУ ЗАС╤ВА╢, А ПРЕЧИСТА ДОПОМАГА╢...

28 серпня — Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕, яке в народ╕ називають Першою Пречистою. П╕сля цього свята починали с╕яти озимину. В╕рили, що у справ╕ допоможе сама Богородиця. Адже, мабуть, пам'ята╓те колядку, як Д╕ва Мар╕я п╕д час утеч╕ в╕д ╤рода сховала Дитятко Боже у пшениц╕...
У давн╕ш╕ часи ос╕нн╕й початок зас╕ву, як ╕ весняний, в╕дбувався святково. Господар брав жменьку зб╕жжя з обжинкового снопа, залишки зерен в╕д новор╕чних пос╕вань ╕ зм╕шував ╖х з пос╕вним зерном. Лантухи з нас╕нням урочисто переносили з комори на в╕з, кропили свяченою водою. Господиня навст╕ж в╕дчиняла ворота.
Зд╕йснювати ос╕нн╕й зас╕в — справа чолов╕ча. Виряджаючи в поле господаря та син╕в, пом╕чник╕в-п╕дл╕тк╕в, господиня давала ╖м торбинку з полудником, у як╕й обов'язково мали бути хл╕б з╕ свяченою с╕ллю, скибка великодньо╖ паски, крашанка та коржик з маком, зв╕сно, й ╕нш╕ продукти, щоб добре п╕дкр╕питися.
У пол╕, помолившись ╕ тр╕шечки скуштувавши полуденика, бралися до прац╕. Зас╕в починали з к╕нця поля. Першим на лан ступав батько з коробом на плеч╕, сл╕дом за ним — сини (в╕д найстаршого), пом╕чники. Один з пом╕чник╕в (як правило, наймолодший) м╕тив соломинками меж╕ пос╕ву, щоб не було н╕ густо, н╕ р╕дко. При цьому у кожному м╕шку залишали по жменьц╕ зерна - “для розплоду”. П╕сля зак╕нчення пос╕ву наймолодшому с╕вачев╕ годилося обс╕яти зерном господаря, а оп╕сля той обс╕вав зерном ус╕х решту с╕вач╕в, нав╕ть коней.
Пополуднавши, крихти в╕д хл╕ба, шкарлупи в╕д я╓ць, крашанку закопували у землю, “щоб добре родила”.
Зас╕яне зерно скородили боронами ╕ прощалися з полем аж до весни, коли прийдуть подивитися, як з╕йшли пос╕ви.

ПОДБАЙ ПРО КОНЕЙ!

31 серпня — в останн╕й календарний день л╕та — поминають Святих мученик╕в Фрола ╕ Лавра. Колись власники коней ╖х особливо вшановували...
Два р╕дн╕ брати Фрол ╕ Лавр жили у III ст. Вони досконало опанували каменярським ремеслом ╕ стали неперевершеними майстрами. Тому одного разу були найнят╕ на буд╕вництво язичницько╖ святин╕. Сталося так, що п╕сля завершення буд╕вельних роб╕т обидва брати та ╖хн╕ пом╕чники навернулися до Христово╖ в╕ри. Тод╕ вони порозбивали стату╖ поганських ╕дол╕в, а язичницький храм передали в користування християнам. За такий зухвалий вчинок язичницький староста наказав спалити ╖х живцем. Однак брати не в╕дступили в╕д Христа ╕ не покаялися перед суддями-язичниками.
Цей день був довол╕ ц╕кавим ╕ в народному побут╕ укра╖нц╕в. У давнину Святих Фрола ╕ Лавра вважали покровителями коней. Тому господар╕ виводили сво╖х в╕рних гривастих друз╕в ╕ над╕йних пом╕чник╕в на луки, а не на поля, чистили ╖х, годували з долонь хл╕бом ╕ цукром. ╥х не запрягали, не залучали до прац╕, а влаштовували сво╓р╕дний вих╕дний, бо ╕ к╕нь ма╓ в╕дпочити!
Тарас ЛЕХМАН


 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 24.08.2018 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20310

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков