"Кримська Свiтлиця" > #26 за 29.06.2018 > Тема "Душі криниця"
#26 за 29.06.2018
ВСЕСИЛЬНА ЗБРОЯ - СЛОВО
Нещодавно з лубенського видавництва «╤нтер парк» вийшов у св╕т поетичний альманах п╕д красномовною назвою, що п╕дкреслю╓ його зм╕ст, – «Понад усе нам – Укра╖на». Презентац╕я зб╕рки в╕дбулася на живописн╕й Волин╕. Це вже шостий випуск л╕тературно-мистецького коша «Р╕днокрай». Редактором-упорядником став лубенський поет-п╕сняр Олександр Печора. В╕н разом з╕ сп╕взасновниками коша В╕тал╕╓м Назаруком та Миколою Серпнем у передмов╕-зверненн╕ до колег-поет╕в наставля╓: «Можеш творити зараз – твори, бо вже н╕коли не повернеться ця мить ╕ не в╕д╕б’╓ться повторно у тво╓му серц╕». Хто-хто, а поети в цьому пост╕йно переконуються на власному досв╕д╕. Знають, що уже за хвилину нахлинуть нов╕ в╕дчуття, думки ╕ враження. Та й навколишн╕й св╕т зм╕ню╓ться невблаганно. Тут же у передмов╕ акценту╓ться увага на покликанн╕ л╕тератор╕в сьогодн╕ – бути «з шаблею ╕ бандурою на сторож╕ миру ╕ порядку». Нагадуваннями для них мають стати ╕люстрац╕╖ легендарного козака Мамая, який, граючи на кобз╕, ладен у будь-яку мить п╕дхопитися на захист р╕днокраю, а також мужня боротьба за волю та правду укра╖нських звитяжц╕в в╕д Тараса Шевченка до письменник╕в розстр╕ляного в╕дродження, ш╕стдесятник╕в. На ╖хню думку, у сучасних л╕тератор╕в ╓ на кого р╕внятися, з кого брати приклад. ╤ так╕й ╖хн╕й м╕с╕╖ ма╓ служити слово як досить д╕╓вий ╕ ефективний вид збро╖ супроти зла у вс╕х його видах. Це воно уже багато рок╕в колотить Укра╖ну, терза╓ ╕ рве на шматки, перетворюючи народ на б╕дак╕в. ╤ прояви його дволик╕ – це зовн╕шня ╕ внутр╕шня окупац╕╖, яким поки що нема╓ к╕нця-краю. Ясна р╕ч, що митц╕ не мають права стояти осторонь ╕ спостер╕гати, як зло вершить сво╖ темн╕ диявольськ╕ справи. Б╕льш╕сть ╕з них на повний голос висловлюють сво╓ ставлення до вс╕х процес╕в, що в╕дбуваються у нашому сусп╕льств╕. Це спостер╕га╓мо ╕ в поез╕ях у представленому з╕бранн╕, де розм╕щено твори 50 укра╖нських поет╕в ╕з р╕зних кра╖в Укра╖ни. Т╕ в╕рш╕ р╕знопланов╕ за зм╕стом, формою в╕дтворення д╕йсност╕ та силою переживань. Тут ╕ ф╕лософське осмислення укра╖нського буття, ╕ критика безладу та його винуватц╕в. Але найвагом╕ший пласт поез╕й присвячено любов╕ до р╕дного краю, до Укра╖ни в ц╕лому та ╖╖ людей. ╤ це законом╕рно, бо для поет╕в понад усе – Укра╖на, ╖╖ доля. Нараз╕ скажу, сво╖ми творами вони прагнуть згуртувати народ у протиборств╕ з лихом, намагаються дати ор╕╓нтири до шляху благополуччя ╕ розкв╕ту. Таких в╕рш╕в в альманаху набереться не один десяток. До цього спонукають сумл╕ння та знову таки любов до земл╕, де поети народилися, виростали, набиралися снаги ╕ сили. Ось як про це пише терноп╕льчанка Патара Бач╕а: «╢диною будь, люба Укра╖но. Лиш ворог тво╓ т╕ло п╕дло рве, Аби слабку жбурнути на кол╕на ╤ винищити тут усе живе… На Сх╕д ╕ Зах╕д нас чужинц╕ д╕лять, На П╕вн╕ч ╕ на П╕вдень д╕лять теж. Не розум╕ють: де ╓ укра╖нець, Там Укра╖на – ╖й нема╓ меж!» Под╕бн╕ думки висловлю╓ й поет Олександр Бригас ╕з Самбора, що на Льв╕вщин╕: «╤ все ж люблю ╥╖, розшарпану в╕ками, Багату вс╕м ╕ б╕дну водночас, Обмацану нечесними руками, Убиту ╕ воскреслу ст╕льки раз… …Хай доведеться битись до загину За св╕тлий день онукам ╕ синам – Люблю свою ╓дину Укра╖ну ╤ ворогу н╕коли не в╕ддам». Чимало поет╕в не лише з╕знаються у сво╖х почуттях, а й закликають до р╕шучого спротиву ворогам р╕зно╖ маст╕. На ╖х переконання, свою В╕тчизну сл╕д любити не лише у часи благополуччя, а й незгод та б╕дування. Мирослав Вересюк ╕з В╕нниц╕ пристрасно промовля╓: «Люб╕ть не за розк╕ш ╕ сяйво вогн╕в, Хоч важко за злидн╕ любити… Люб╕ть! ╤ щоб кожний ╕з нас захот╕в Для не╖ в житт╕ щось зробити!» Под╕бних заклик╕в у зб╕рц╕ довол╕. Тим самим поети хочуть допомогти землякам осмислити, що, т╕льки залишаючись по духу ╕ в╕р╕ укра╖нцями, в╕дданими сво╓му р╕днокраю, можна розраховувати на пристойне життя, в╕льне ╕ справедливе. Як не погодитися з в╕дозвою В╕тал╕я Назарука ╕з Луцька: «Укра╖ну мою у Дн╕пр╕ освят╕ть, Освят╕ть л╕вий берег ╕ правий. ╤ ╖╖ на руках до небес вознес╕ть, Як кв╕тучу ╕ сильну державу. …Бо на р╕дн╕й земл╕ ми ╓диний народ, То й державу шануймо ╓дину. Щоб добилися ми довгожданих свобод, Освят╕ть у Дн╕пр╕ Укра╖ну!» А його земляк Юр╕й Щербик у цикл╕ в╕рш╕в «АТОвськ╕ роздуми» на конкретних под╕ях, що в╕дбуваються на сход╕ Укра╖ни, показу╓ вс╕ тяготи в╕йни, як╕ доводиться долати б╕йцям на передов╕й, аби «братство» дволике не пройшло» та як зброю «╕з собою нести чесне слово, бо правду хтось ма╓ захистити». З його поез╕ями перегукуються в╕ршован╕ роздуми ╤гора Стожара ╕з Яремчого – в╕н заклика╓ завжди пам’ятати тих, хто в╕ддав життя за волю ╕ незалежн╕сть Батьк╕вщини. У т╕м числ╕ ╕ майдан╕вц╕в, як╕ повстали супроти колон╕зац╕╖ та пограбування р╕дного краю. Маргарита Шевернога ╕з Кам’янця-Под╕льського пише: «Як на прощу, ╕дуть на Майдан: поклонитись загиблим, скласти шану живим, уц╕л╕лим, за вс╕х помолитись». Поет ╕з Р╕вненщини Микола Серпень у в╕рш╕-посвят╕ «Захисникам Укра╖ни» зверта╓ться до земляк╕в г╕дно поц╕нувати подвиг б╕йц╕в, як╕ загинули на пол╕ битви, ╕ зд╕йснити те, про що т╕ мр╕яли: «╤ щоб в легендах ожили нав╕к Вс╕ ваш╕ друз╕, т╕, що полягли, Ви мусите прожити кожен р╕к ╤з тих, котр╕ вони не дожили!» Н╕би застереження звучать рядки поетеси з Краматорська Галини Онацько╖ – вона на власн╕ оч╕ бачила, як нищився колись благополучний донецький край ╕ хто винен у людських понев╕ряннях. «Манкуртом ╓, хто св╕й не любить край ╤ в╕дда╓ чужинцям на поталу. За тридцять ср╕бних душу не продай, Онуки пот╕м щоб не проклинали. …╤ бережи, не зраджуй кожну п’ядь, Бо це твоя свята земля р╕дненька. Не можна Укра╖ну продавать, Як продавать не можна батька й неньку». На жаль, манкурт╕в або ж просто байдужих ╕ зараз немало серед укра╖нц╕в. Як написав в╕нницький поет Петро Пашковський, так╕ люди ладн╕ продати за «хабарну гречку» власну сов╕сть ╕ честь. Вони нав╕ть не задумуються, що «владцям нашим на людей начхати! Вибори ╖м зараз понад все. Скоро гречку майже в кожну хату маф╕я лукаво принесе». Не ляка╓ ╕ те, що вони м╕няють на ту гречку «майбуття онук╕в золоте». Кримський поет Валентин Бут назива╓ запроданц╕в «кал╕ками духу» ╕ прир╕вню╓ ╖х до зайд-байстрюк╕в, «що нищать Край м╕й, нищать р╕д м╕й милий ц╕ неск╕нченно довг╕╖ роки». А ╤неса Доленник з Кривого Рогу в╕рить, що укра╖нський народ переживе ус╕ злигодн╕, як це не раз в╕дбувалось в ╕стор╕╖: «Н╕чого, ти в╕дбол╕╓ш, ти перебудиш, Заго╖ш рани, знову сплетеш в╕ночок… ╤ нав╕ть цей п╕дступний ц╕лунок Юди ╤з вуст тво╖х змиють м╕льйони син╕в та дочок». Вчиту╓шся у строфи альманаху ╕ мимох╕ть зрина╓ думка: тож хто як не поети мають нагадати недолугим, чи╖ вони д╕ти та де ╖хн╓ кор╕ння. Не можна не погодитися з роздумами житомирського поета Михайла Жайворона: «Якщо талант в╕д Бога у митця, То й б╕лий св╕т в багатоцв╕тт╕ райдуг. Але насправд╕ у руках Творця Ми ол╕вц╕, заточен╕ на правду». Т╕льки володарям слова дано розбудити сумл╕ння у збайдуж╕лих чи заблукалих – дивись, ╕ щось людське заворушиться у грудях. З болем про це у в╕рш╕ «Повертайся до сонця, народе!» говорить лубенський поет Олександр Печора: «Споконв╕ку перевертн╕в сила З нас робила слухняних овець. Нас московське лукавство косило, Та тепер вже урвався терпець! …Щоб свободою дихати в╕льно, Я покласти життя не боюсь. За ╓дину свою Укра╖ну, За соборну праки╖вську Русь!» А в ╕ншому в╕рш╕ «Додому» з над╕╓ю дода╓: «Затихне гр╕м ╕ буде сонцеграй. Та завжди скр╕зь лишаймося собою. Соб╕ будуймо в Укра╖н╕ рай. Усе в житт╕ л╕ку╓ться любов’ю». Саме любов – справжня ц╕лителька в╕д ус╕ляких недуг, як особистих, так ╕ сусп╕льних, ╕ планетарних. Дуже влучно про це написав житомирський поет Михайло Плосков╕тов: «Усе, що нин╕ маю, це любов. Не крадену. Не знайдену. В╕д Бога. Любов – моя родина, д╕м, дорога, Якою ст╕льки втратив ╕ знайшов!» Прояви любов╕ до р╕дного краю можуть бути р╕зн╕. Одн╕ поети говорять про це прямо ╕ в╕дкрито, почасти ╖хн╕ вислови нагадують афоризми, що, як мовиться, митт╓во досягають св╕домост╕. Проте в альманаху чимало поез╕й, де ця любов перелита в тонк╕ поетичн╕ образи – так╕ охоплюють не лише розум, а й почуття. Особливо це пом╕тно, коли чита╓ш в╕рш╕ про р╕дн╕ м╕сто, село чи хату. ╤ ось приклади. Кримська поетеса Галина Литовченко з╕зна╓ться: «Моя Вкра╖на – то, найперше, хата В сел╕ над Россю в шепот╕ га╖в. ╤ поле, на чорноземи багате, ╤ сад вишневий – царство солов’╖в». А в подальшому вона в╕д конкретики переходить до узагальнення: «Бо вс╕ ми тут козацько╖ породи» та «один рушник в╕д Заходу до Сходу тво╖ народи пов’язав нав╕к». Цей же поетичний прийом вона використову╓ у б╕льшост╕ сво╖х твор╕в. Зокрема, у посвят╕ Герою Укра╖ни, кримськ╕й вишивальниц╕, уродженц╕ Лубен В╕р╕ Ро╖к спочатку змальову╓, як «на льнян╕м полотн╕ повс╕дались п╕вн╕ ╕з лубенських ранкових тин╕в. Сипле жайворон сп╕в, ╕ з-п╕д голки – п╕сн╕ милих серцю полтавських лан╕в», а насамк╕нець висновок: «не схибнулась, не зрадила, не в╕д╕йшла – край прославила св╕й на в╕ки». ╤ таких поез╕й у з╕бранн╕ безл╕ч – ус╕ й не перел╕чити. Скаж╕мо, ось як зображу╓ р╕дний край поетеса з Канади Св╕тлана Павелко: «На╖хали козаченьки до розлого╖ р╕ченьки, коней сивих напувати, з води сили набирати. Там д╕вчина шмаття прала, козаченьков╕ моргала»… Вона за тисяч╕ к╕лометр╕в такою уявля╓ традиц╕йну Укра╖ну. ╤ висловила сво╖ глибинн╕ почуття опосередковано, але влучно. ╤ ╕ншому в╕рш╕ про сво╓ село далека землячка пише: «До болю р╕дн╕ вс╕ його куточки, як н╕жн╕ оксамитов╕ листочки. Воно трима╓ небо ╕ свободу. Тут суть мого життя ╕ родоводу». Цим засобом усп╕шно користуються ╕ р╕вненська поетеса Тамара Шк╕ндер у сво╖х л╕ричних роздумах, кияни Валентин Довбиш, Л╕д╕я Скрипка, Н╕на Д╕денко, а також Леся Геник з ╤вано-Франк╕вська, Олена Гринник з Гайсина на В╕нниччин╕, Тетяна Горобець з Р╕вненщини, Олена ╤ськова-Миклащук з Хмельниччини, Наталя Святокум з Кропивницького, Леся Утриско з Мадриду ╕ багатьох ╕нших знаних автор╕в. На жаль, у межах статт╕ неможливо детально спинитися на особливостях творчо╖ манери кожного автора. Та й мета ставилась конкретна – показати один ╕з напрямк╕в багатогранно╖ д╕яльност╕ укра╖нських л╕тератор╕в: виховання в серцях ╕ душах укра╖нц╕в такого святого почуття як любов до сво╓╖ Батьк╕вщини. До реч╕, автори передмови до альманаху наголошують: «Перед нами зараз ст╕льки вс╕ляких виклик╕в, можливостей ╕ р╕зноман╕тних шлях╕в розвитку – аж дух забива╓! Так хай же н╕що не в╕двол╕ка╓ в╕д твор╕ння ради добра, любов╕ ╕ свято╖ в╕ри, що Бог завжди на боц╕ правди!» ╤ завершити цей короткий анал╕з хочеться словами поетеси з Полтавщини Любов╕ ╤гнатово╖: «З-п╕д сонця лине п╕сня журавлина, Гойда╓ в╕тер вруна на полях. Понад усе у серц╕ – Укра╖на! Понад усе – то батьк╕вська земля! Тож бажаю ус╕м поетам Укра╖ни наснаги та нових твор╕в, як╕ б надихали наших громадян на любов та добро! Адже у ╖хн╕х руках всесильна зброя – Слово! В╕ктор СТУС, член НСПУ, заслужений журнал╕ст Укра╖ни ╕ АР Крим
*** Ц╕ в╕рш╕ кримських поет╕в були розм╕щен╕ в альманаху «Понад усе нам – Укра╖на»:
Галина ЛИТОВЧЕНКО
О, ДН╤ПРЕ М╤Й…
В Дн╕про дивлюся з потяга метро: краса Славути чиста ╕ бентежна. Веселка ген занурю╓ в╕дро в його блакитн╕ води обережно.
Розпушують спок╕йну гладь човни (позаздрила – мен╕ б таке дозв╕лля). Комусь з кущ╕в мерещаться лини – пучок вудилищ висунув з-п╕д г╕лля.
А Правий берег – в сяйв╕ купол╕в, пильну╓ спок╕й Батьк╕вщина-мати. Весняну просинь крають журавл╕ й п╕сень про Ки╖в хочеться сп╕вати.
О, Дн╕пре м╕й, люблю твою могуть, поважний в╕к ╕ доблесне минуле. В с╕м’╖ ╓дин╕й Укра╖н╕ буть, козацьку славу ми ще не забули!
Чатують землю во╖ни-сини – забулись ордам посвисти нагайки… Розпушують спок╕йну гладь човни, як в давню пору запорозьк╕ чайки.
ВОД╤Й БАХЧИСАРАЙСЬКОГО АВТОБУСА
П╕сля того посп╕шного референдуму, п╕сля того, як перевертн╕ поскидали маски ╕ оголили сво╖ личини, в╕н, прив╕тний симпатичний мусульманин - вод╕й бахчисарайського автобуса на в╕дм╕ну в╕д сво╖х колег ще довго ╖здив з двома жовто-блакитними прапорцями: кримськотатарським з жовтою тамгою та звичним оку укра╖нським нац╕ональним. Пасажири його рейсу дивилися на маленьк╕ прапорц╕ ╕ на самого вод╕я р╕зними поглядами ╕ р╕зними очима. З одних в╕д лют╕ сипалися ╕скри: що в╕н соб╕ дозволя╓, куди дивиться влада? ╤нш╕ св╕тилися повагою та захопленням: який в╕дважний патр╕от цей чолов╕к! Коли я виходила з автобуса, п╕дходила до нього ╕ дякувала: - Спасиб╕ вам за прапорець. - Чим можу… - в╕дпов╕дав в╕н посм╕хаючись. Згодом на лобовому скл╕ лишився сумувати лише той, на якому жовт╕в герб кримських татар. А з деяких п╕р на маршрут╕ я того вод╕я не бачу. ╤нш╕ прикрашають сво╖ робоч╕ м╕сця - хто триколором з двоголовим хижаком, а хто блакитним з тамгою.
Валентин БУТ
╤ВАНУ НИЗОВОМУ
Агов, козаче! Рано ж ти п╕шов… Ще так багато мав би слово с╕ять Отим малим, що марно ждуть мес╕ю, Талант в╕д Бога зв╕вши н╕нащо. Ще мав би ним батожити лукавих, Що р╕д забувши св╕й, позбувшись чест╕, В наш тихий край накликали нашестя, А з ними кров, сир╕т, г╕рку неславу… Але ╕ те, що ти пустив на чист╕ роси, Л╕ку╓ душ╕, зц╕лю╓ серця, А ще, блага╓ сивого Творця Вкра╖нцям повернути, врешт╕, розум. А тут, на Б╕лоп╕льщин╕, зозул╕, Так щедро роздаровують л╕та, ╤ золот╕ колосяться жита, ╤ солов’╖ ще свищуть, а не кул╕.
СТЕПИ КАРАДЕН╤ЗУ
О степе кримський: запах тво╖х трав – Волошок, льону, чебрецю, полину Я не забуду, де б не був, до згину, Ти посвистом левантових октав Приходиш часто у мо╓ безсоння, Шепочеш щось на мов╕ ковили, ╤ квилить чайка, ╕ гримлять вали – На ранок бризки тих вал╕в солоних Сл╕ди лишають на мо╖х щоках, А крик шул╕ки, наче поклик вол╕ – Все кличе й кличе кр╕зь роки недол╕, В╕длуню╓ невпинно у думках. Чи чу╓ крик той сонмнище почвар? А чуючи, чи розум╕╓ присуд? М╕й Крим, мо╖ степи Караден╕зу – Чекають сходу сонця Girimlar.
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 29.06.2018 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20132
|